کد خبر 1098150
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
لئون پانه‌تا

وزیر دفاع اسبق آمریکا اذعان کرد که کشورش تقریباً در تمام جبهه‌ها علیه ایران شکست خورده است.

به گزارش مشرق، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای جدید با یک رسانه صهیونیستی گفته که کشورش در همه جبهه‌ها علیه ایران شکست خورده است.

پانه‌تا در مصاحبه با شبکه خبری «کان» گفت: من خیلی نگران خروج از برجام، بدون داشتن راهبردی درباره رویدادهای آتی بودم.

او در این مصاحبه ادعا کرده در زمان حضورش در سمت وزیر دفاع آمریکا همتای اسرائیلی‌اش، «ایهود باراک» را از حمله به ایران منصرف کرده است. پانه‌تا گفت، در آن زمان به اسرائیلی‌ها گفته آمریکا در حال کار بر روی سلاحی با قابلیت نفوذ به تأسیسات زیرزمینی ایران است و آنها از انجام حمله نظامی منصرف شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

پانه‌تا: تقریباً در تمام جبهه‌ها علیه ایران شکست خورده‌ایم

وزیر دفاع اسبق آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه که هنوز به صورت کامل منتشر نشده می‌گوید: [اسرائیلی‌ها می‌گفتند] اگر نتوانیم به حرف آمریکا اعتماد کنیم ما گام‌هایی را برمی‌داریم که نقض مفاد آن توافق است؛ و فکر می‌کنم این کاری است که آنها انجام داده‌اند و در نتیجه همه اینها، به تغییر رژیم در ایران نزدیک‌تر نشده‌ایم. بنابراین تقریباً در همه جبهه‌ها شکست خورده‌ایم.

اعتراف روزنامه آمریکایی

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نیز در سرمقاله‌ای به شکست کارزار «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران‌اشاره کرد.

در این سرمقاله آمده است: کارزار «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران آشکارا در دستیابی به اهداف اعلام شده و غیر اعلام شده خود شکست خورد. این سیاست نه ایران را مجبور کرد که درباره توافق هسته‌ای جدید که رئیس‌جمهور ترامپ نابخردانه از آن خارج شد، مذاکره کند و نه سیاست خصمانه! ایران در خاورمیانه را پایان داد و نه باعث سرنگونی حکومت ایران شد.

در ادامه این مقاله آمده است: در حال حاضر این سیاست ممکن است ضربه قدرتمند جدیدی به منافع آمریکا وارد کند و تشکیل یک مشارکت ایرانی با چین می‌تواند اقتصاد ایران را نجات داده و به پکن نیز جایگاه قدرتمندی در منطقه بدهد.

واشنگتن پست نوشت: توافقنامه‌ای که ماه پیش توسط «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران مورد موافقت قرار گرفت می‌تواند به سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار توسط چین در ایران تبدیل شود و در مقابل نیز جریان ثابت و با تخفیف نفت ایران برای چین را به همراه داشته باشد. در این توافق همکاری امنیتی که شامل رزمایش نظامی و به‌اشتراک گذاشتن توسعه تسلیحات و اطلاعات بوده نیز پیش‌بینی شده است.

ایجاد گسست در دیوار تحریم‌ها

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: هنوز نهایی شدن این توافقنامه قطعی نیست این توافق باید توسط پارلمان ایران مورد تایید قرار بگیرد اما اگر این کار انجام شود نه تنها باعث گسستگی در دیوار تحریم‌هایی خواهد شد که دولت ترامپ در تلاش برای خفه کردن اقتصاد ایران ایجاد کرده بود بلکه باعث تشدید چشمگیر چالش چین برای نفوذ جهانی آمریکا خواهد بود.

واشنگتن پست در ادامه سرمقاله خود اضافه کرد: ترامپ و دستیارانش در هفته‌های اخیر سر و صدای زیادی علیه چین ایجاد کردند و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز درباره چشم‌انداز توافق ایران و چین و احتمال فروش تسلیحات به ایران تحت این توافق‌اشاره کرد و گفت که این دلیل تمدید تحریم تسلیحاتی ایران باید باشد که در ماه اکتبر (مهرماه) به پایان خواهد رسید اما این تمدید بدون موافقت پکن حاصل نخواهد شد.

این روزنامه آمریکایی نوشت: پمپئو تهدید کرده که شرکت‌های چینی که به تجارت با ایران بپردازند را تحریم خواهد کرد. اما این موضوع تا زمانی بازدارندگی داشت که ترامپ جنگ تجاری بی‌پروای خود علیه چین را آغاز نمی‌کرد. در حال حاضر چین درک کرده است که با محافظت از دشمنان آمریکا در برابر «فشار حداکثری و نشان دادن ناتوانی آمریکا می‌تواند دستاورد بیشتری داشته باشد.

شکستی برای آمریکا

همچنین یک رسانه آلمانی توافق همکاری‌های گسترده بین ایران و چین را در شرایطی که این دو کشور در مسیر تنش‌های روزافزون با آمریکا قرار دارند، شکستی برای ایالات متحده و خنثی‌کننده تحریم‌های آمریکا دانست.

به گزارش تسنیم، «دویچه وله» آلمان در گزارش مفصلی توافق راهبردی بین ایران و چین را شکستی برای آمریکا ارزیابی کرده و نوشت: ایران و چین برای یک توافق همکاری درازمدت در زمینه‌های تجاری و نظامی تلاش می‌کنند. این توافق به‌عنوان شکستی برای آمریکا محسوب می‌شود. با این توافق مناسبات منطقه از نو تنظیم می‌شود.

دویچه وله در ادامه به جزئیات توافق راهبردی بین ایران و چین با سقف سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری برای مدت ۲۵ سال پرداخته و نوشت: چین با این مبلغ می‌خواهد وارد بازار ایران شود و در زمینه گسترش جاده‌ها، مسیرهای ریلی، بنادر و سایر پروژه‌های زیرساختی و در زمینه توریسم و صنعت نفت و گاز سرمایه‌گذاری کند.

از موشک‌باران عین‌الاسد تا نفتکش‌ها

در ماههای گذشته علیرغم تشدید تحریم‌های ضدایرانی از سوی آمریکا، نفتکش‌های ایرانی حامل بنزین با پرچم جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ وقفه‌ای راهی دریای کارائیب شدند و محموله خود را در ونزوئلا تخلیه کردند.

همزمان با حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا، چندین نفتکش دیگر ایرانی نیز عازم چین شدند. نکته قابل توجه اینجاست که این نفتکش‌ها با پرچم جمهوری اسلامی ایران عازم کشور مقصد شدند. این در حالی است که تا پیش از این به دلیل اقدامات سلطه گرانه آمریکا در تحریم‌های ضدایرانی، ایران در نفتکش‌های خود از پرچم دیگر کشورها استفاده می‌کرد.

نکته قابل تأمل اینجاست که ناوگان دریایی آمریکا در آب‌های بین‌المللی حضور دارد، اما در ماههای اخیر هیچگاه جرات تعرض به نفتکش‌های ایرانی را نداشت.

در ماه‌های گذشته همچنین جمهوری اسلامی ایران پایگاه هوایی عین الاسد مهم‌ترین و مدرن‌ترین مقر نظامی آمریکا در استان الانبار عراق را موشک باران کرد. این اولین بار بعد از پایان جنگ جهانی دوم بود که یکی از پایگاه‌های آمریکا توسط یک دولت مورد حمله سخت نظامی قرار گرفت. در آن مقطع، مقامات آمریکایی در مقابل دوربین، لفاظی و گنده گویی می‌کردند؛ اما همزمان، با استیصال و وحشت زدگی واسطه می‌فرستادند تا بلکه ایران کوتاه بیاید.

چندی پیش نیز جمهوری اسلامی ایران ماهواره نور را به عنوان اولین ماهواره نظامی با موفقیت به فضا پرتاب کرد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار داد. ماهواره نور هر ۹۳ دقیقه یک بار به دور کره زمین می‌چرخد. با پرتاب ماهواره نور، آن دورانی که فقط ماهواره‌های غربی می‌توانستند خاک ایران را رصد کنند، گذشت و حالا ماهواره‌های ایرانی نیز از نقاط مختلف مورد علاقه خود نه فقط در منطقه اطراف کشورمان و بلکه حتی خاک آمریکا و سرزمین های‌اشغالی نیز تصویربرداری می‌کنند.

در روزهای گذشته نیز خبر تنظیم سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، مقامات آمریکایی و سران رژیم صهیونیستی را عصبی و آشفته کرد.

رویارویی اراده‌ها

رهبر معظم انقلاب- ۲۴ اردیبهشت ۹۸- فرمودند: «جنگی بنا نیست انجام بگیرد و به توفیق الهی انجام هم نخواهد گرفت. نه ما دنبال جنگیم، آنها هم به صرفه‌شان نیست که دنبال جنگ باشند و می‌دانند که به صرفه‌شان نیست. ما هم که خب اهل ابتدا به کار نظامی نیستیم - هیچ وقت نبودیم، الان هم نیستیم- این برخورد، برخورد اراده‌ها است؛ این رویارویی، رویارویی اراده‌ها است؛ و اراده ما از آنها قوی‌تر است. ما علاوه‌بر اراده قوی، توکل به خدا را هم داریم».

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    22 7
    حوصله مون سر رفت این توله های نفوذی اصلاح طلب کی مجازات می شن؟!!
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    7 6
    مشرق نیمه دوم متن نوشته های خودت بود تا سخنان مقام سابق آمریکایی.نگو که نفهمیدیم
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      9 7
      خوب پس اقلا نیمهٔ دومشو یه آدم حسابی نوشته بود نه یه یانکی حرومزاده!!!!
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      11 0
      نیمه دوم متن بیشتر تحلیل بود تا نقل قول
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      5 5
      اقا جان این همه این الفاظ را بیان نکنید بیان اینها عملی خلاف اخلاق اسلامی است کافیست نگاهی به سیره معصومین (ع) و علمای ربانی همچون امام خمینی (ره)بیاندازید
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      3 3
      آقا جان، ما که اصلا نفهمیدیم که شما منظورت از اینکه کسی به اینها فحش نده چیه.!!تو هر خبری هم دیدم رفتی همین کامنتها رو فقط برای توهین به آمریکایی‌ها گذاشتی، چرا؟؟ یا آلبانیایی هستی، یا خیلی بیکاری!! حالا به خاطر گل روی شما به این یانکی حرومزاده ٔ بی پدر مادر دیگه نمیگم یانکی حرومزاده، یه اسم قابل انتشار بدتر که باطن واقعیشو نشون بده پیدا میکنم، خوبه؟؟!!!
  • Aa IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    10 5
    ای داد بیداد یعنی قیمت دلار در آمریکا هم بالا رفت یعنی 100 دلار چند شده
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      5 5
      این رو از سرداران دیپلماسی بپرسید
    • حسن حسینی IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      1 1
      داداش دوره دلار تا اخر سال تمومه برو ببین یوان چنده تیکه باحالی بود دوست اسراییلی من . ولی کم کم داره شرایط تغییر میکنه جای ما با شما با هم عوض میشه الا کلنگه دیگه! صبر کن یکم دیگه شورشهای خیابانی امریکا گسترش پیدا کنه اونوقت شما اسراییلی ها سوراخ موش رو میخرین صد دلار !!! اره داداش! شب درازه !
  • US ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    12 2
    چه خوب شکست خورده ولی ملت ایران با گرانی طاقت فرسا به بهانه های تحریم آمریکا نابود شده است.
    • علی IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      3 5
      اینا نتیجه توافق نامه ای هست که همفکرهای جنابعالی با امریکایی ها بستن وگرنه قبلا تحریم بودیم ولی اثار اون در این حد نبود
  • موسی پنده IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    12 8
    نه بابا .شماها عرضه تولید نوشابه هم ندارید خیال میکنید نمی دانیم آشغال های چینی را میارید اینجا مونتاژ میکنید
    • علی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      4 6
      اب رو بربز اونجا که میسوزه
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    6 5
    بله از همون 25 میلیون مبتلا به کرونا میشه فهمید آمریکا بدجور ضربه فنی کردید
  • سینا IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    0 0
    درود بر رهبرمان امام سید علی خامنه ای
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    4 1
    تومان درآمریکا چقدره ودلار درایران چقدره!؟حالا مشخص میشه کی شکست خورده
  • موسی پنده IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    3 2
    شما نخود آش نشو بیا برو مشکلات کشورت را حل کن آمریکا اون قدر قدزتمند که یارانه کرونایی تمام نشده .بازم بودجه اختصاص داده برای هر نفر ۲۰۰۰دلار تازه خانواده های با جمعیت بالا بیشتر میگیرن این مال مجرد ها بود کاش شما هم به اندازه یک سوم به فکر مردمتون بودید
  • دکترسید IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    0 0
    سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرض چند دقیقه می تواند ماشین جنگی آمریکا را نابود کند. نصر من الله و فتح قریب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس