ویژه ها

سوال اینجاست، دولت روحانی در حوزه مسکن، چه رشته ای ایجاد کرده بود که حالا پنبه شود!؟ در حوزه خودرو چطور!؟ در مدیریت قیمت دلار چطور!؟ کارنامه دولت در دیپلماسی منطقه ای قابل قبول است!؟

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**اگر با ترامپ مذاکره کنیم، تحریم ها خنثی می شود

«مهدی پازوکی» مشاور «نوبخت» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «در شرایط کنونی ایران در معرض ظالمانه‌ترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ به سر می‌برد. به همین دلیل اگر ما در چنین شرایطی بتوانیم با هر کشوری در چارچوب منافع ملی ارتباط و مراوده اقتصادی داشته باشیم به سود منافع ملی کشور خواهد بود. بنده معتقدم حتی ما باید با آمریکا نیز مراوده اقتصادی داشته باشیم».

پازوکی در ادامه گفت: «امروز ترامپ که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار دارد بیش از همیشه به مذاکره با ایران نیاز دارد. به همین دلیل ما باید از این فرصت استفاده کنیم و با حرکت به سمت مذاکره از آمریکا امتیاز بگیریم. رویکرد آمریکا در سال‌های اخیر به‌خصوص در زمینه تحریم اقتصادی ناجوانمردانه بوده است. با این وجود می‌توان از طریق مذاکره این تحریم‌ها را خنثی کرد. به همین دلیل بنده از مذاکره با آمریکا حمایت می‌کنم».

اصلاح طلبان کما فی السابق پیشنهاد مذاکره با آمریکا را مطرح می کنند. اما این طیف از پاسخ دادن به این سوال طفره می رود که «نتیجه مذاکره قبلی با آمریکا(برجام) چه شد!؟» مگر قرار نبود به واسطه برجام تمامی تحریم ها لغو شود!؟

انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود، اما برخی اصلاح طلبان اصرار دارند که مجددا تجربه پرهزینه و خسارت بار برجام را به کشور تحمیل کنند.

نوع مواجهه دولت آمریکا(فارغ از اینکه دموکرات ها در کاخ سفید باشند یا جمهوری خواهان) با دیگر کشورها بر پایه زورگویی، غارتگری و سلطه گری است. هدف آمریکا از مذاکره هیچگاه رسیدن به نتیجه «برد-برد» نیست، بلکه هدف اصلی واشنگتن ستاندن مولفه های قدرت طرف مقابل است.

آمریکا به دلیل دارابودن روحیه استکباری و غارتگری، سه روش را برای رسیدن به خواسته های به ناحق خود به کار می گیرد؛ جنگ، تحریم و مذاکره.

به اذعان تحلیلگران غربی، اکنون تحریم های ضدایرانی به سقف خود رسیده و هر تحریم جدیدی صرفا به عنوان «تحریم های نمادین» شناخته می شود. از سوی دیگر صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی معتقدند که تحریم ها نهایتا ۲۰ الی ۳۰ درصد در ایجاد مشکلات فعلی در کشور دخیل هستند و ۷۰ الی ۸۰ درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت در دستگاه اجرایی است.

گزینه جنگ علیه ایران نیز مدت هاست که از روی میز مقامات آمریکایی کنار رفته است. بمباران پایگاه «عین الاسد» و پیش از آن ساقط کردن پهپاد پیشرفته و گران قیمت آمریکایی «ترایتون» توسط دلاورمردان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و نوع واکنش آمریکا به این دو رویداد، بیش از پیش ثابت کرد که آمریکا به هیچ عنوان در مقابل ایران از گزینه حمله نظامی استفاده نخواهد کرد.

بنابراین تنها گزینه باقی مانده برای آمریکا در مواجهه با ایران، مذاکره است. هدف آمریکا از مذاکره این است که سرنوشت توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران را به سرنوشت توان هسته ای دچار کند. در این میان لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی صرفا به عنوان وعده سرِخرمن برای شروع مذاکرات کاربرد دارد.

با اینحال طیف اصلاح طلب خوی استکباری و غارتگری آمریکا را بزک کرده و اینگونه وانمود می کند که مذاکره با آمریکا به لغو تحریم ها منجر خواهد شد. همان وعده ای که در سالهای پیش درباره توافق هسته ای مطرح شد ولی در سالهای بعد، آقای ظریف گفت «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!

اصلاح طلبان بارها مدعی شده اند که مسلط به زبان دیپلماسی هستند. این طیف پیش از این، ترامپ را فردی دیوانه و مزاحم و عامل اصلی بی دستاوردی برجام معرفی می کرد. حالا همین جماعت مدعی است که اگر با آن دیوانه ی مزاحم به مذاکره بنشینیم، به نتیجه دلخواه خواهیم رسید!

نکته دیگر اینکه مردم ایران هیچگاه با قاتلین سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی پشت میز مذاکره نمی نشینند.  

**ترکان:منتقدان دولت در ۱۴۰۰ پیروز شوند، همه رشته ها را پنبه می کنند

«اکبر ترکان» مشاور سابق روحانی در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «دولتمردان در هر حالتی باید به مجلس احترام بگذارند، این احترام از قبل هم بوده اما حالا باید بدانند که وقت پاسخ دادن(به مجلس) و این جور کارها نیست...برای من مثل روز روشن است که اگر پروژه‌های دولت تا مرداد سال ۱۴۰۰جمع نشوند، حتی اگر ۵ درصد یا ۱۰ درصد هم از ادامه کار آنها باقی باشد، به این زودی‌ها جمع نخواهند شد. چون ما هم آسیب ساختاری داریم که با تغییر مدیریت، اولویت پروژه‌ها تغییر می‌کند و هم طرف مقابل اگر سر کار بیاید که احتمالش هم به نظر من تقریباً قطعی است، برای متوقف کردن پروژه‌ها و تغییر اولویت‌ها انگیزه سیاسی بسیار بالایی دارد».

ترکان در ادامه گفت: «ما با شرایطی مواجه هستیم که برخی می‌گویند همه مشکلات کشور تقصیر همین دولت از سال ۹۲ به بعد است. خب معلوم است این تفکر وقتی به قدرت برسد می‌خواهد در عمل زیر همه چیز بزند. بارقه‌های آن هم در نامه ۱۲ رئیس کمیسیون مجلس به آقای روحانی مشخص بود...این یعنی آنکه ما اگر دولت را بگیریم تمام آنچه را که رشته‌ای پنبه می‌کنیم. مسأله فقط برجام و سیاست خارجی هم نیست، من پیش‌بینی می‌کنم که اگر اینها سال ۱۴۰۰ دولت را بگیرند اکثر پروژه‌های دولت فعلی را متوقف می‌کنند».

دولت روحانی در اقدامی خسارت بار پروژه مسکن مهر را متوقف کرد. دولتمردان و از جمله «عباس آخوندی» وزیر مستعفی و ناکارآمد راه و شهرسازی بارها مدعی شدند که پروژه ای تحت عنوان «مسکن اجتماعی» در دولت کلید خواهد خورد و با این پروژه، مسکن اقشار کم درآمد تأمین خواهد شد. روزها و ماهها و سالها سپری شد و حتی یک ماکت هم از مسکن اجتماعی ساخته نشد. در نهایت وزیر سابق راه و شهرسازی در مراسم تودیع خود گفت، افتخار می کنم که حتی یک واحد مسکونی برای مردم در دولت نساختیم!

دولت روحانی همچنین در یک اقدام خسارت بار دیگر، سهمیه بندی بنزین را نیز حذف کرد که این اقدام حداقل ۱۵۰ هزارمیلیارد تومان خسارت به بار آورد.

دولت در هفت سال اخیر در حوزه های مسکن، خودرو، مدیریت بازار ارز، سکه، لوازم خانگی، اقلام خوراکی و...به هچ عنوان نتوانست کارنامه قابل قبولی ارائه دهد.

یکی از ویژگی های منفی دولت روحانی عدم انتقادپذیری بود. منتقدان بارها با دلایل فنی و کارشناسی به دولت درباره تصمیمات کلان تذکر داده و راهکارهای خروج از وضع فعلی را دلسوزانه به دولت ارائه دادند. اما هر بار با توهین و ناسزا پاسخ گرفتند.

حالا آقای ترکان که به ابوالمشاغل در دولت اول روحانی مشهور بود و پیش از این گفته بود «ما ایرانی توانایی رقابت در هیچ صنعتی جز قرمه سبزی و آبگوشت بزباش را نداریم»! مدعی شده است که اگر دولت بعدی بر سر کار بیاد، همه رشته های دولت روحانی را پنبه خواهد کرد!

سوال اینجاست، دولت روحانی در حوزه مسکن، چه رشته ای ایجاد کرده بود که حالا پنبه شود!؟ در حوزه خودرو چطور!؟ در مدیریت قیمت دلار چطور!؟ کارنامه دولت در دیپلماسی منطقه ای قابل قبول است!؟ دولت در حمایت از تولید داخلی موفق عمل کرد!؟ کارنامه دولت در مبارزه با قاچاق نمره قبولی می گیرد!؟

متاسفانه کارنامه دولت آقای روحانی قابل قبول نیست. اما حامیان دولت بجای پذیرش این واقعیت، از هم اکنون به رقیب هراسی و آغاز تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ روی آورده اند.

** روزنامه بزک کننده برجام جابجایی پول با گونی را فراموش کرده است

«مهدی کرباسیان» معاون سابق وزیر صمت و برادر وزیر اقتصاد سابق دولت روحانی در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «برجام اثرات خوب کوتاه‌مدتی در حوزه اقتصاد کشور و همچنین در حوزه صنعت داشت...جابه‌جایی ارز بهبود یافت و قیمت تمام‌شده پول، کاهش جدی یافت...قبل از برجام بعضا برای جابه‌جایی پول چندین برابر بعد از برجام هزینه کارمزد پرداخت می‌شد و همچنین ریسک جابه‌جایی پول بالا بود... طرح‌های متعدد پژوهشی شروع شد».

گویا روزنامه شرق که پیش از این تیتر تاریخی «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام»! را منتشر کرده بود، اذعان دولتمردان به جابجایی پول با گونی در پسابرجام را فراموش کرده است.

روحانی- اردیبهشت ۹۷- گفته بود: «چهار سال گذشته می‌رفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه می‌کردیم در هواپیما می‌گذاشتیم، بیمه می‌کردیم در فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی می‌آوردیم…صبح چند گونی دلار را به صرافی‌ها می‌دادیم، صرافی‌ها هم خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند. چطور تقسیم می‌کردند و به کی می‌دادند جنس‌هایی هست در میوه فروشی وقتی پرتقال می‌آید میوه‌های خوب را زیر می‌گذارد و می‌گوید قبلاً فروختم، پرتقال خوب زیر می‌ماند برای از ما بهتران».

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه نیز- اسفند ۹۷- گفته بود: «قبل از برجام نفت بیشتری می فروختیم».

«علی اکبر صالحی»  رئیس سازمان انرژی اتمی نیز چندی پیش گفته بود: «حداقل از نظر علمی ۴۰ سال استاد دانشگاه هستم، لذا این را می‌توانم بگویم. هم‌اکنون و پس از پیش آمدن قضایای روادید تعداد زیادی از دانشمندان اروپایی که مقداری احتیاط می‌کنند از آمدن به ایران استنکاف دارند. به قول دانشگاهی‌ها این یعنی وضعیت آنها پیش از برجام بهتر از پس از برجام بوده است».

سوال اینجاست که چرا علیرغم اجرای تمام و کمال تعهدات برجامی از سوی دولت و بتن ریزی در صنعت هسته‌ای، هم تحریم‌ها افزایش یافته و هم فروش نفت کاهش یافته است و هم نقل و انتقال ارز با گونی انجام می‌شود!؟

پیش از این روزنامه اصلاح طلب اعتماد در اعترافی دیرهنگام با انتقاد از رویکرد سیاست خارجی دولت نوشته بود: «به نظرم بسیاری از افراد درک درستی از ماهیت روابط بین‌الملل و سیاست واقع‌گرایانه ندارند و روابط بین‌الملل را به گفت‌وگو و صلح‌خواهی تقلیل می‌دهند، در حالی که روابط بین‌الملل در اصل متکی به قدرت است و بس».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    8 75
    ظریف به عنوان «امیرکبیر معاصر» می تواند با ترامپ توافقی «برد-برد» امضا کند.
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      29 2
      امیر کبیر یک وطن دوست بود که با گفتن جمله ی به روسیه و انگلیس هیچ امتیازی نمیدهیم باعث شد تا ناصرالدین خائن او را از سمت برکنار کند و به فجیع ترین شکل به قتل برساند
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      22 0
      امیر کبیر یک وطن دوست واقعیست و تا عاقبت در ایران به نیکی یاد خواهد شد
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      19 0
      آفرین منم موافقم. خود کری هم گفته من حاضرم دوباره براش تضمین کنم. ( که موشک ها رو هم ازتون می گیریم) و بعد بهتون حمله می کنیم. تازه گفته این بار اومدی به هواپیمات سوخت اضافی هم می دیم. :/ امثال همین عقب مونده های ذهنی مثل 15:42 باعث شدن پراید بشه 90 تومن. باید نسل اینا رو ریشه کن کرد. یه عده رو با آگاهی بخشی یه عده رو هم با نابودی.
    • شهروند IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      15 0
      خجالت بکش این دولت اقتصاد را رها کرده آنهم به صورت وحشتناک-
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      17 1
      با دادن این لقب به ظریف ساده لوح به امیر کبیر بزرگ توهین نکن همچنین به شعور خودت .. ملت بزرگ ایران هیچگاه فاجعه و خیانت برجام رو فراموش نمیکنن
    • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      0 11
      احسنت بر شما دوست بزرگوار بنده بيصبرانه منتظر تحويل كليد درب پايگاه هاي موشكي در بسته بندي نفيس به تيم مذاكره كننده آمريكايي هستم .
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      21 2
      اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان مذاکره با آمریکا البته از نوع انجام مذاکره برای پیشبرد مذاکره! چون مثلاً زبان دنیا را می فهمند!!
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      11 0
      تا آنجا که تاریخ نشان می دهد خصیصه اصلی امیر کبیر بیگانه ستیزی بوده نه بیگانه پرستی، پس فاصله بین این دو، میان ماه من تا ماه گردون است.
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      12 0
      ظریف حسن وثوق الدوله
  • یک نفر IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    11 1
    خودش علنا به شبکه سیما رشوه داد پشت صحنه ای نشان داد که سکه به کارگردان و عوامل فیلم پیشنهاد داد انها نگرفتند
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    15 0
    باکارنکردن-بتن ریزی زیربنای اتمی وبالستیک-حقوق،انواع فساد وامتیازات نجومی و به بن بست کشیدن کشور،تله ودام اصلاحطلبان برای اصولگرا تکمیل میشود
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    11 1
    اگر اصلاح طلبا ژاپن بودن از "تمایل شدید به مذاکره با آمریکا" شون ژاپنی ها برق تولید میکردن!
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      6 0
      16:52 دمت گرم!!! شایدم رو مغزشون کار میکردن ببینن آدم چطور میتونه اینقدر شوت باشه! البته کار سختیه چون از هر هزارتا شون فقط یکیشون مغز داره که اونم درست کار نمیکنه!!! خخخخخ
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    12 2
    اصلاح طلب موجودی است که از شکاف دیوار هم بهانه ای برای مذاکره می تراشد
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      12 0
      اونهم مذاکره از نوع ذلت بارش
  • مهدی IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    1 11
    والا ما چند سال هست میشنویم تحریم ها به سقف خودش رسیده وهر روز فشار بیشتر میشه ولله دیگه تحمل نداریم
  • شرافت IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    14 0
    نگاه تون به ظرفیت های داخل باشه اون وقت امریکا جلوی پامون زانو میزنه مذاکره چیه!!!
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    11 2
    آقای ترکان شما و تکرار چی ها رشته ای که شما به دور زندگی مردم تنیدید جز فلاکت و بدبختی ثمر دیگری نداشت
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      7 0
      آقای ترکان شما مگه غیر آبگوشت بز باش چیز دیگری بلدی که دارید افاضات می‌فرمایید.
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      0 4
      هر کس دیگری بود هیچ تفاوتی نداشت
  • US ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    6 0
    چقدر ساده هستید شما! منظور آقای ترکان از رشته هایی که سال آینده به یاری خدا پنبه می شود آن کارهایی است که آنها برای تغییر یا براندازی نظام ایران انجام داده اند. همه اقدامات ضد منافع ملی آنها به لطف خدا بی اثر شده و به شدت از چشم ملت شریف ایران هم افتاده اند. ان شاءالله به یاری خداوند یک دولت پرنشاط و با انگیزه های انقلابی و اسلامی تشکیل خواهد شد که به چیزی جز قدرت ایران فکر نخواهد کرد و وقت خودش را بیهوده هدر نخواهد داد.
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    5 0
    آقای ترکان ماشاالله کمه کم 110 سال سنته . بس کن دیگه مرد حسابی . مگر چقدر دیگه از عمرت مونده که بخاطر اشراف اصلاح طلب خودت بزمین و زمان میزنی ؟
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    4 0
    آقای ترکان اگر انقلابیون درسال 1400 بیایید رشته ای نیست که پنبه شود بلکه زنجیرهای وابستگی به غرب که شما ها به دست و پای ملت و مملکت بسته اید باز شده و به گردن خودتان و رانتخواران زده خواهد شد.
  • محمد IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    7 0
    فقط وفقط یک نمونه ازمواردی که بامذاکره باامریکا درکل جهان حل شده سراغ نداریم امریکایی ها وفقط امریکایی ها این قدرپروهستند که قیمت یک جنس را۵ بار بگیرندوبرای گرفتن قیمت جنس برای بارششم خواستارمذاکره شوندواگرشما برای باششم هم مذاکره کردید ششمین بارراهم پرداخت کردید خیال نکنید کارتمام ست چون امریکایی بطورموقت مسئله رارها کرده اند چون استخوان هایی لای قراردادششم تعبیه شده که میتوانددرصورت نیازفعال شود گول مذاکره نخورید انها ایران راضعیف عقب مانده تجزیه شده وویران وپرازجنگ واشوب می خواهند
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    4 0
    اکبر ترکان=مبدع نظریه آبگوشت بزباش
  • جلیل IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    4 0
    قابل توجه ترکان و پازوکی . مگر مملکت بازیچه دست بی خردان لوم پهنی چون شماست یا سفره های مردم دستمایه قمار خانه شماست ؟! بزرگترهای شما در دورانی که اوضاع مملکت از نظر معیشتی و اقتصادی بسیار بسیار بهتر از الان بود ، مملکت را به بازی گرفتند و دستمایه قمار متکبرانه دوسر باخت خود کردند و الان مثل ابوالهول توی چشمهای مردم زول زده و فریاد ما بردیم مابردیم سر میدهند . صد البته که تخریب صنعت هسته ای و اقتصاد و معیشت مردم برای شما از خدا بی خبران کدخدا پرست ، برد محسوب میشود .
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    4 0
    تمام بدبختی ملت از شما ساده لوحان مذاکره است.، با تمام توانتان مذاکره کردید چه گلی به سر ملت زدید (برجام چه شد) وحالا دوباره با چه رویی دم از مذاکره می‌زنید
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    4 0
    بعضی ها حماقت شان تمامی ندارد مثل مذاکره کنندگان با آمریکا اینها یا خائن یا نادان هستند
  • علی معصومی IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    4 0
    ازموده را ازمودن خطاست چرا اینا اینهمه احمق هستن مگه قبلا مذاکره و توافق نکردیم چیشد ادم از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه خدا عاقبتمون بخیر کنه
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    0 4
    بخدا من سواد سیاسی ندارم اما چند ماه پیش من این حرفو گفتم که بهترین موقع مذاکره با ترامپ نزدیک انتخابات آمریکا ست . چون ترامپ برای رای آوردن نیاز به مذاکره با ایران یا کره شمالی داره و در این شرایط هم میشه امتیاز خوبی گرفت ازش.تورو خدا یه نرمش قهرمانانه اینجا لازمه.مردم زیر بار گرانی له شدن.یکمی هم بفکر مردم باشین
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      1 0
      دوست عزیز گیریم که اینطور باشه و مذاکره کنن ترامپ که رای بیاره و خرش از پل بگذره دوباره تمام تحریما حتی شدیدترشو برمیگردونه.مگه مادر تحریما بعد از برجام اِعمال نشد؟
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      1 0
      بعد از رای آوردنم تف بندازه به قرارداد.عقل هم خوب نعمتیه هموطن. مشکل ما از تحریم نیست از خیانت غرب پرستاس.
  • عادل IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    5 0
    کسی شرف اگه داشته باشه مثل شما حرف نمی زنه زبان درازهای کوته فکر . دلار داره می شه ۳۰۰۰۰ هزارتومان چطور روتون می شه حرف از مذاکره بزنید . چطور اب و صابون بیاریم روتون را بشوریم .
  • اصغر US ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    6 0
    دیگه تموم شد دیگه حرفی نمانده جز چنگ هرموقع آمریکا ترامپ را تحویل ایران بده و بلایی که دوست داریم سر ترامپ بیاریم بعد همه برنامه غنی سازی که باعث تخریب گردید را پرداخت و خیلی خسارات را داد آن موقع از رهبر اجازه بگیر ترکان تحریم بخوره تو سرشان داریم خودکفا میشیم ویک انتقام سخت از ترامپ را و بقیه مفسدین بگیرم بعدآ
  • ناشناس IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    3 0
    درکل دولتهادرایران وقتی سرکارمیآیندخوب بهانه ای دارن وباتقصیررابگردن دولت قبلی انداختن خودراراحت میکنن پس چراموقع تبلیغات ومناظره هادروغ میگویندویااگرموانعی برای اجرای امورکشورهست ازجانب هرنهادی شجاعت عنوان یامطرح کردنش راندارن یابه دروغ میگوینددست مابسته است یاشجاع باشن وبمردم پاسخگو اینکه نشدکشوررادچارچنین وضعی کنندهرکسی ازجایی نظری بدهدمامردم چه گناهی کردیم که مرگ آرزویمان شده وشرمندگی جلوخانواده کارهرروزمان
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    2 0
    کاش پنبه کنند
  • حامد IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    4 0
    اقای ترکان نگران نباش شما ها همه سر و ته یک گونی هستید شما همه همجنس هم هستید حالا که کفگیرها ته دیگ خورده همدیگه را مقصر میدانید همه تان برید گم شید تا این مردم از دستتان راحت بشوند اما اینقدر پر رو هستید ول کن نیستید چون تا بخور بخور مال مردم هست شما ها هستین
  • م IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    0 0
    بازهم این شکم سیرها وازگرسنه بی خبراومدن توسایت یرا همدیگه شعار میپرونن
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    3 0
    اقای ترکان کدام رشته؟ حتمن برجام. شما که چیزی جز برجام ندارید.
  • ایرانی US ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    4 0
    خاک توسرتون که بازدم ازمذاکره میزنین.
  • CA ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    4 0
    اگه شما اختلاس طلبها و افتضاح گراها برید گمشید تو بغل امریکا و اروپا و چین و روسیه،...مردم و مملکت از شر و بلای شما ها برای همیشه خلاص خواهند شد.به امید حق
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    4 0
    اگر مثل اردوغان این اصلاح طلبهای فاسد خائن خرابکار(استعمارشرق وغرب،اسرائیل وعربستان گرا...)را بصورت فله ای،یکدفعه دستگیر،حبس،محاکمه کنیدواعتراف کنند،خواهید دید مملکت چگونه به آرامش میرسه
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    4 0
    اگر مثل اردوغان این اصلاح طلبهای فاسد خائن خرابکار(استعمارشرق وغرب،اسرائیل وعربستان گرا...)را بصورت فله ای،یکدفعه دستگیر،حبس،محاکمه کنیدواعتراف کنند،خواهید دید مملکت چگونه به آرامش میرسه
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    0 0
    نصیب مردم ایران از برجام خیانت غرب بود و بتن
  • قاسم کریمی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    3 0
    اینها به نظر خودشون تو این ۷،۶سال چی رشتن،که منتقدین بیان پنبه کنند.
  • حقدوست IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    3 0
    این اقا کاملا درست میگه اگه با ترامپ مذاکره کنند تحریم های این جماعت خاعن و رانتی و مفت خور راحت طلب خدمتگذار غرب برداشته میشود و دوران رونق بخور بخورشان نیز اغاز میشود و میتوانند مثل ثابق با ارتباطات مالی و اقتصادی با غرب خود را احیا کنند نه مردم را و اگر نتوانند مذاکره مجدد کنند به زودی گشنه میشوند و هرچه قبل از برجام و در برجام برای خود رشته کرده بودند پنبه میشود ، حاکمیت باید حواسش به این قشر مفت خور که رشته هایش در حال پنبه شدن است حواسش باشد این قشر تنها به منفعت رفاه و راحتی خود بدون تلاش و زحمت با گروکشی و همکاری با غرب می اندیشد و اینها به شدت مضر و خطرناک هستند زیرا منافع مفت اکثریت انها قطع شده و با ادامه تحریم منافع ما بقی هم قطع میشود و عدم حمایت غرب از انها باعث تضعیف این مافیای قدرت و ثروت خواهد شد و زمینه محاکمه و بازخواست انها محیا میشود این جماعت به شدت چشم انتظارند ترامپ و غرب انها را نجات دهند و حفظ کنند زیرا انها خدمتگذارند و خواهند بود
  • وحید US ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    3 0
    خاک تو سر نوبت که تو رو مشاور خودش قرار داده ، برات متاسفم که بعد ۴ سال نتونستی شخصیت بی سرو پای ترامپ رو بشناسی ، تو چجور مشاوری هستی ، مشورت با همچون تویی مملکت ما رو به باد داده ، مشاور گرامی باید بهت بگم که کور خوندی ، ما هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نخواهیم داشت چه الان چه در آینده
  • علی IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    3 0
    سلام افساد طلبان گوش مجانی گیر آورده اند که این اراجیف را سر هم می کنند ،همان میوه برجام که توس سفره مردم گذاشتید پیشکشتان دیگر نمی خواهیم با شیاطین حرف بزنید ،چرا اینقدر کند ذهن و فراموش کارید؟
  • یک ایرانی IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    3 0
    ای خاک برسرتو پازوکی خام که آمریکا راهنوزنشناخته ای برایت بسیارتاسف میخورم این قدرساده لوح وخوش باوری!!.
  • وطن پرست DE ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    0 0
    آقاي پازوكي البته بيشتر بفكر دلارهايي است كه در صورت مذاكره با آمريكا به ايران سرازير ميشود ( مثل زمان اوباما) و لخور بخور و فساد هرچه بيشتر رواج بهتري پيدا ميكند
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    5 0
    آقای ترکان خوب می گفتن دولت رانت ونفوذی چی رشته که دیگران اگر بیایند پنبه می شود رو که نیست سنگ پا است
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    1 0
    دوستان نتیجه مذ اکره با آمریکا هیچ نفعی برای کشور ما نخواهد داشت لیبی نیز با آمریکا مذاکره کرد و تسلیم خواسته های آمریکا شد و نتیجه اش را همگان می بینند آمریکا قلدر است و منظور از مذاکره به تسلیم واداشتن است
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    0 0
    من با حرفهای پازوکی برای نوبخت دلم سوخت بیچاره چه مشاوری دارد . با این مشاور معلوم نیست تا 1400 انطرف نباشد
  • قلعه سیدی IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    1 0
    عجب اعتمادی عمو جون خودت یه کم فکر کن بعد مذاکره کن
  • دکترسید IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    1 0
    در انتخابات سال آینده اگر جناب آقای دکتر سید آیت الله رئیسی و یا جناب آقای دکتر سید جلیلی رئیس جمهور شوند اوضاع اقتصادی متحول و مشکلات رفع خواهند شد. انشا ء الله
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    0 0
    شماکه همه رشته هاراگوریده کرده اید.
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    0 0
    جناب ترکان که این گونه ترک ورداشتی بله رشته های پنبه میشود ولی رشته هائی که برای جلب رضایت استکبار اماده کرده بودید پنبه میشود و مردم هم روی آسایش را میبینند چون دولت بی تدبیر شما هیچگاه اسایش را برای این مردم رقم نزد . خدا از سر تقصیرات خائنین نگذرد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس