سوریه|ارتش تجهیزات نظامی جدیدی به شرق فرات ارسال کرد

روز گذشته خبری در رسانه‌های حامی تروریست‌ها مبنی بر دستگیری جمال زینیة ملقب به "ابومالک التلی" رهبر گروهک تروریستی "فاثبتوا" که تحت بیعت گروه حراس الدین است توسط عوامل هیات تحریرالشام منتشر شد.

سرویس جهان مشرق _ پس از پایان عملیات ارتش سوریه در حاشیه بزرگراه راهبردی ام۵ در ابتدای سال جاری میلادی و تامین امنیت این منطقه که همراه با آزادسازی شهرهای مهمی نظیر سراقب و معره النعمان بود، پیش بینی میشد ارتش به چند ماه زمان برای تجدید قوا و آمادگی برای عملیات جدید در آخرین پناهگاه باقیمانده برای تروریسم تکفیری در خاک این کشور نیاز داشته باشد.

پس از پایان نبرد در ماه مارس، توافق شد تا ترکیه و روسیه با ایجاد گشت جاده‌ای مشترک بر روی بزرگراه بین المللی M۴ که شهر حلب را به استان لاذقیه متصل میکند، تامین امنیت آن را بر عهده گرفته و مانع از خرابکاری گروه‌های تروریستی شوند. اما ظاهرا تمامی تلاشهای ترکیه برای انجام این کار و جلوگیری از عملیات نظامی ارتش سوریه در این منطقه با شکست مواجه شده است.

اقدامات گروه تروریستی حراس الدین و خشم ترکیه

از زمان آغاز گشتهای مشترک ترکیه و روسیه بر روی بزرگراه M۴، ارتش ترکیه تقریبا موفق به راضی کردن تمامی گروه‌های تحت حمایت خود به عدم مخالفت با آتش بس شد اما گروه تروریستی حراس الدین حاضر به اطاعت از این کشور نشده و حتی چندین بار به خودروهای گشتی بر روی این جاده حمله کرد.

چند مورد حملات زمینی و پهپادی ارتش ترکیه به نیروهای این گروه نیز موجب تغییر رویه آنها نمیشود و حتی همکاری اطلاعاتی ترکیه-هیات تحریرالشام و نیروی هوایی امریکا در عملیات ترور ۲ تن از فرماندهان مشهور این گروهک به وسیله شلیک پهپاد مسلح امریکایی نیز در این میان مشاهده شد.

خودروی حامل فرماندهان گروه حراس الدین

در این حمله که در روز ۲۵ خرداد سال جاری در استان ادلب انجام شد، بلال الصنعانی و قسام الاردنی دو فرمانده رده بالای گروه حراس الدین در حالی که درون خودرو حضور داشتند هدف شلیک موشک R۹X یک فروند پهپاد امریکایی قرار گرفتند.

اما ظاهرا ترکیه تصمیم به حذف کامل این گروه پیش از آغاز عملیات ارتش سوریه و تحت کنترل گرفتن شهر راهبردی جسرالشغور داشته تا بتواند کلیه گروه‌های تروریستی را اعم از بومی و خارجی متحد کرده و برای مقابله با هجوم ارتش تجهیز کند.

دستگیری رهبر مشهور تکفیری توسط هیات تحریرالشام

روز گذشته خبری در رسانه‌های حامی تروریست‌ها مبنی بر دستگیری  جمال زینیة  ملقب به "ابومالک التلی" رهبر گروهک تروریستی "فاثبتوا" که تحت بیعت گروه حراس الدین است توسط عوامل هیات تحریرالشام منتشر شد. همچین یک فرمانده نظامی دیگر این گروه یعنی سراج الدین مختارف "معروف به "ابوصلاح الاوزبکی" نیز توسط عوامل هیات تحریرالشام دستگیر شد.

ابومالک التلی(سمت راست) و ابومحمد الجولانی (سمت چپ)

ابو مالک التلی روزگاری نه چندان دور در منطقه قلمون غربی امیر گروه جبهه النصره(هیات تحریرالشام فعلی) بود که سالها در این منطقه فعال بوده و جنایات بسیاری از جمله گروگانگیری و به شهادت رساندن چند سرباز ارتش لبنان انجام داده بود.

اما پس از تغییر نام گروه جبهه النصره به هیات تحریرالشام که به دستور ترکیه و برای سرپوش گذاشتن بر ارتباط این گروه با سازمان تروریستی القاعده بود، بسیاری از تروریست‌های خارجی عضو جبهه النصره که خود را نماینده رسمی القاعده و رهبر آن ایمن الظواهری میدانستند از این گروه جدا شده و غرفه عملیات "و حرض المومنین" متشکل از ۳ گروه "انصارالدین، انصارالاسلام و حراس الدین" را تشکیل دادند تا به عنوان نماینده رسمی القاعده در سوریه فعالیت داشته باشند.

همانگونه که پیش‌بینی میشد این اقدام هیات تحریرالشام و ابومحمد جولانی رهبر آن که به دستور مستقیم ترکیه انجام شده بود موجب آغاز درگیری‌های شدید در مناطق مختلف استان ادلب به ویژه حومه شهر جسرالشغور به عنوان مرکز اصلی فعالیت گروه حراس الدین شد. در این درگیریها تا کنون ده‌ها نفر از نیروهای دو طرف کشته و زخمی شده‌اند و حتی وساطت مفتی های شرعی تکفیری نیز به دلیل دستور و پافشاری ترکیه بر نابودی گروه حراس الدین بی نتیجه بوده است.

برنامه آنکارا برای جلوگیری از پیشروی مجدد ارتش سوریه چیست؟

با توجه به اخبار و تصاویر منتشره از نقل و انتقالات و تجمع نیروهای ارتش سوریه در محورهای سهل الغاب و سراقب در استان ادلب، به نظر میرسد شروع عملیات جدید قطعی بوده و تنها زمان دقیق و محور اصلی آن مشخص نشده است. هدف ارتش از این مرحله عملیات به احتمال فراوان پاکسازی حومه بزرگراه بین المللی M۴ خواهد بود که مستلزم تصرف کامل رشته کوههای جبل الزاویه، ارتفاعات شمال لاذقیه از جمله منطقه طلسم شده جبل کبانه، دشت الغاب و شهر راهبردی جسرالشغور بر روی مسیر بزرگراه خواهد بود.

منطقه احتمالی عملیات ارتش سوریه بر روی بزرگراه M۴ و در مسیر شهرهای سراقب تا جسرالشغور

با توجه به توان آفندی ارتش سوریه و پشتیبانی کامل نیروی هوایی روسیه از این عملیات، بر روی کاغذ تروریست‌ها به تنهایی شانسی برای دفاع در برابر تهاجم ارتش نداشته و محکوم به مرگ یا فرار از میدان نبرد خواهند بود، مگر اینکه قوای زمینی ارتش ترکیه مستقر در ادلب و نیروی هوایی این کشور قصد داشته باشند به حمایت کامل از تروریست‌ها و مقابله مستقیم با ارتش سوریه بپردازند.

در حال حاضر استعداد نظامیان ترکیه در خاک سوریه حدود ۱۵ هزار نفر تخمین زده میشود که در کنار بیش از ۵۰ هزار تروریست از گروه‌های مختلف در جبهه مقابل ارتش قرار گرفته اند. نظامیان ترک به همراه خود صدها دستگاه تانک، نفربر و خودروی زرهی را به خاک استان ادلب منتقل کرده و حتی ادوات توپخانه‌ای نظیر هویتزرهای M۱۰۷ و T۱۵۵ و راکت اندازهای ساکاریا را به نزدیکی خطوط تماس با ارتش سوریه منتقل کرده‌اند.

تانک leopard۲A۴ ارتش ترکیه در حال انتقال به ادلب

چندین دور حملات هوایی جنگنده‌های روسی و نیروی هوایی سوریه به نظامیان ترک در ماه فوریه میلادی و تلفات سنگین این کشور موجب شده است تا اینبار ارتش ترکیه به همراه خود چندین آتشبار پدافندی کوتاه برد و میانبرد را نیز به خاک سوریه منتقل کند.

سامانه پدافندی Atilgan ارتش ترکیه در ادلب

تعداد نامشخصی سیستم‌های کوتاه برد HISAR و Atilgan و حداقل ۲ آتشبار سامانه MIM۲۳ هاوک در دو نقطه پادگان مسطومه و تل نبی ایوب توان پدافندی ارتش ترکیه را برای مقابله حملات هوایی رقیب افزایش داده است.

تصویر ماهواره‌ای استقرار سایت پدافندی هاوک ارتش ترکیه در پادگان مسطومه ادلب

اگرچه ممکن است در نهایت با فشار و تهدید مقامات روس، ترکیه از اقدام مستقیم علیه قوای متحد خودداری کند اما به هر شکل ایجاد اتحاد و هماهنگی میان ده‌ها گروه تروریستی حاضر در استان ادلب نشان میدهد این کشور سعی دارد به هر ترتیب ممکن منطقه امن دائمی را برای نیروهای تحت حمایت خود در شمال سوریه حفظ کرده و مانع از پاکسازی کامل خاک این کشور از تروریسم تکفیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    47 45
    روسیه و ترکیه هرگز،مستقیم جنگ نخواهند کرد و ارتش ترکیه به یه بهانه ای این بار هم ارتش سوریه را خواهد کوبید
    • سید IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      75 22
      قدرت ترکیه تون یک شبه تو باز پس گیری سراقب دیدیم چه طور از ترس یگان رضوان و بچه ها سپاه قدس خودشون خیس کردن
    • فرزند ایران IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      12 12
      ۵۰ هزار تروریست که در صورت سقوط ادلب یا باید تسلیم بشوند یا به ترکیه فرار کنند و تبدیل شدن این منطقه برای ترکیه به عنوان برگ برنده در معامله با کشور های مختلف همچون ایران، سوریه، ایالات متحده و چین، ترکیه را در حفظ کردن این منطقه مصمم کرده. اما دیر یا زود ترکیه مجبور به ترک منطقه خواهد شد. اولویت اول برای ترکیه همواره مقابله با کرد ها و تجزیه طلبیست و این را می توان نقطه مشترک ترکیه با ایران، سوریه و عراق دانست. پس احتمال رها کردن ادلب بیشتر از شرق فرات است.
    • DE ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      6 5
      روسیه می تواند تجهیزات آفندی و پدافندی لازم را در اختیار سوریه بگذارد درحالیکه همچنان اپراتورهای روس آنها را هدایت می کنند اما آن تجهیزات با پرچم سوریه منقش است
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      7 0
      سراقب که دست ترکیه هست میتونی تو نقشه ببینی
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    24 16
    این تروریست ها از مرگ نمی ترسند پس دلیلی ندارد از ترکیه بترسند
  • ناصر IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    28 14
    سلام چرا ارتش سوریه هیچ عملیاتی در مناطق تحت اشغال کردها انجام نمیده
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      11 8
      نوبت اونا هم میرسه
    • DE ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      28 47
      کردها جایی را اشغال نکرده اند و در خانه خودشان هستند. شما اشغالگرید
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      15 9
      اونجا هم تحت اشغال ارتش اشغالگر و صهیونیستی ترکیس...
    • سینا IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      13 20
      کوردها خونه خودشونن اشغالگرشمایی
    • PL ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      9 9
      مناطق شرق سوریه که الان تحت اشغال نیروهای تروریستی تحت حمایت امریکاست به زودی به دست دولت سوریه آزاد خواهند شد.
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      6 2
      چون زورش نمیرسه، روسیه هم بعنوان پشتیبان اسد نمیخواد با آمریکا درگیر بشه
  • سید IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    16 16
    رجب با دخالت در لیبی و سوریه بد قماری کرده تو سوریه هیچ گونه شانسی نداره به لطف خدا تا چند روز دیگه عملیات ادلب شروع میکنیم و تروریست های ترک نابود
    • NL ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      6 3
      شما فعلا عزای نفله شدن تروریست های پ کا کا را بگیر تا بعد
  • بیسیمچی IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    23 6
    اوضاع غریبی شده. منطقه خاور میانه و بلاد اسلامی جز شیعه خانه مولانا صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه یعنی ایران اسلامی سراسر در گیر جنگ و خونریزی هستند. ان شاالله که مقدمات فرج باشد چون حقیقتا دشمن از اسلام از این درگیری میان مسلمین بیشترین انتفاع را می برد.
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    15 3
    مرغ شد 20000تومان با یک آقای محترم افغانی صحبت میکردم گفت کشور ما پراست از تروریست ولی ارزش پول ما بالاتر از پئل ایراتی است ولی کشور ایران پر است از مسولین دزد و رشوه خوار
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      4 4
      می پرسیدی چیزی هم برای خوردن دارند؟ باید فقط یه روز از زندگی شون دیدن کنی
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    16 16
    ترکیه درلیبی توازن قدرت به نفع وفاق ملی تغییرکرده ..امارات وروسیه وبشاراسد وفرانسه ومصر وعربستان ویونان به دنبال بهانه هستند . اما ترکیه درمورد هیچ وقت کوتاه نخواهد امد
  • علی خدایی IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    7 10
    اگر درست و حسابی برنامه ریزی ها صورت گیرد و با سلاح های قوی پپیشرفته تجهیز بشوند نهایتا کم تر از یک ماه طول میکشد که دوام بیارند ما باید پهپاد های چند منظوره برای پشتیبانی هوایی بفرستیم و برادران مقاومت یگان پهپادی محلکی داشته باشند و البته یگان دفاع پدافند هوایی هم قدرت توپخانه ای هوایی هم
    • بهزاد AM ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      4 0
      مهلک عزیزم
  • علیرضا IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    6 0
    چند سال دیگه بازم بهار عربی شروع خواهد شد بنظرم بهترین راهکار انجام اصلاحات واقعی سیاسی هست
  • شاه احمد IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    7 4
    ضمن احترام به برادران افغانی ؛ سوالم اینه اگه ارزش پول افغانستان بالاست چرا اومدید به ایران ؟ شاید مردم ایران به خاطر ظلم دشمنان با فقر دست و پنجه نرم می کنند ولی همان نون خشک خالی را هم در امنیت می خورند.
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    2 1
    جدا از بحث ترور افراد. این نوع کشتار شاهکار علم و فناوری و قدرتمنمایی است. دهن افراد باز مانده. فرد کاملا محو شده و رفته عمق ده متری زمین با موشک. مثل کارد و پنیر برش دقیق به ماشین زده بدون انفجار. فرد کاملا وارد زمین شده و موشک دقیقا خورده وسط سرش
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    8 0
    تو سراقب شما بودید یا روسیه؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    1 3
    خوب ارتش سوریه در دور اول باید با قدرت تمام قبل از ورود ارتش ترکیه شهر ادلب را تنها تصرف می کرد به نفعش بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس