الجولانی در مرحله جدید: من کسی هستم که می‌ماند!

ابومحمد الجولانی، رهبر گروه تحریرالشام(جبهه النصره سابق) به دنبال کشته شدن ابوابراهیم الهاشمی قرشی، رهبر داعش درحال تثبیت جایگاه خودش به عنوان یک رهبر توانمند است.

به گزارش مشرق، به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، سه روز پس از ترور ابوابراهیم قرشی توسط نیروهای آمریکایی در منطقه أطمه در مرزهای سوریه با ترکیه و در منطقه تحت سیطره تحریرالشام ابومحمد الجولانی در مراسمی برای قدردانی از تعدادی از رهبران این گروه حاضر شد و از آغاز مرحله جدیدی صحبت کرد. ظهور جدید الجولانی با این هدف بود که بتواند حضور خود را در تمام مناطق تحت سیطره‌اش از طریق اقداماتی از جمله ارائه کمک‌های بشردوستانه به ساکنان اردوگاه‌ها تقویت کرده و خود را یک رهبر توانمند نشان بدهد که گروه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توانند به او تکیه کرده و با او همکاری کنند. همچنین حضور وی بعد از آن صورت می‌گیرد که ترکیه سه گشت آموزشی برای نیروهایش در منطقه تحت سیطره الجولانی در ادلب اجرا کرد که آخرین آن با حضور بیش از ۱۰۰۰ نیرو بود که برای استفاده از سامانه‌های ضدزرهی آموزش دیده بودند. حدود ۲۰۰ تن از آن‌ها برای تکمیل آموزش‌ها به ترکیه منتقل شدند.

الجولانی اخیرا به عملیات تنظیم نیروهای تحت رهبری خود و تقسیم آن‌ها براساس هرم نظامی مشابه نیروهای نظامی پرداخته و ده‌ها ایست عضوگیری در مناطق مختلف را تا امتداد مناطق تحت سیطره گروه‌های وابسته به ترکیه در شمال حلب و تا شمال شرق سوریه ایجاد کرده است.

به گفته منابع میدانی، همچنین عملیات جدا شدن نیروهایی از گروه‌های شورشی تحت سیطره آنکارا و پیوستن‌شان به نیروهای الجولانی به چند دلیل افزایش یافته است. مهمترین آن حقوق بالایی است که تحریرالشام در مقایسه با دیگر گروه‌ها به اعضای خود می‌پردازد. همچنین در زمان مقرر پرداخت می‌شود؛ اما دیگر گروه‌ها با بحران مالی مواجه هستند. درحالی که به گروه‌های مورد حمایت ترکیه بین ۲۸ تا ۵۰ دلار پرداخت می‌شود، الجولانی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ دلار پرداخت می‌کند و علاوه بر آن کمک‌های غذایی نیز به نیروهایش می‌دهد و برایشان منازل با اجاره کم تهیه می‌کند. نیروهای تحریرالشام از قدرت و مصونیت در مناطقشان برخوردارند و همین مساله باعث شده صدها نیرو به تحریرالشام بپیوندد.

درحالی که الجولانی اتهامات درباره هماهنگی بین او و نیروهای آمریکایی که عملیات ترور قرشی را انجام دادند، تکذیب کرده است به ویژه اینکه مکانی که داعش در آن زندگی می‌کند حدود ۱۰۰ متر دورتر از یکی از مقرهای رهبر تحریرالشام است، منابع دیگری اعلام کردند که الجولانی به نیروهایش حدود نیم ساعت قبل از انجام حمله آمریکا دستور داده که هیچ گونه هواپیما یا بالگردی را در آن دوره هدف قرار ندهند. همچنین به آن‌ها ابلاغ کرده که هواپیماها وابسته به گروه‌های هم‌پیمان هستند. بالگردهای آمریکایی که عملیات هلی برن را در أطمه انجام دادند در ارتفاع کمی پرواز می‌کردند و منزل قرشی را برای بیش از دو ساعت محاصره کردند. بین آن درگیری مسلحانه و عملیات بمباران منزل انجام شد بدون اینکه هیچ کدام از نیروهای تحریرالشام به آنجا نزدیک شوند. این گروه بعدا بیانیه‌ای را منتشر و در آن مخالفت خود را با فعالیت داعش در مناطق تحت سیطره‌اش اعلام کرد.

قبل از عملیات آمریکا عملیات امنیتی توسط نیروهای وابسته به تحریرالشام انجام شد که علیه گروه‌هایی از جمله حراس الدین بود که الجولانی قبلا بیشتر آن را منحل کرده بود. همچنین به تروریست‌های غیرسوری هشدار داده شد که منازلشان را تخلیه کنند و در مناطق روستایی دوردست زندگی کنند. منابع می‌گویند این اقدامات مقدمه چینی برای عملیات ترور ابوابراهیم قرشی بود.

سیاست کنونی الجولانی اظهارات جیمز جفری، فرستاده سابق آمریکا به سوریه را در ماه ژوئن درباره ارتباط الجولانی با دولت آمریکا طی دو سال گذشته و تمایل واشنگتن برای لطمه نزدن به تحریرالشام به یاد می‌آورد. جفری گفت که واشنگتن تحریرالشام را بین گزینه‌های دیگر برای ادلب بهتر می‌داند و آمریکا مایل است ادلب به همین صورتی که هست باقی بماند. با توجه به این شرایط الجولانی فرصت خوبی را برای ایجاد روابط متعدد چه با آمریکا و چه با آنکارا که تحریرالشام را راهکاری برای بحران درگیری گروه‌های مورد حمایتش می‌داند، یافت. به ویژه اینکه تحریرالشام خودش حمایت مالی را از طریق احتکار نفت و کالاهای دیگر تأمین می‌کند؛ اما به گروه‌های مورد حمایت ترکیه باید پول داده شود و این به معنای هدر رفتن پول بیشتر است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس