کد خبر 1087131
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲
آمریکا دموکرات جمهوری خواه برجام

یک رسانه با تحلیل مواضع سیاستمداران ارشد حزب دموکرات آمریکا نوشته آنها درباره موضع خودشان را در خصوص بازگشت به برجام تغییر داده‌اند.

به گزارش مشرق، یک رسانه انگلیسی مستقر در «هنگ‌کنگ» با تحلیل مواضع اخیر سیاستمداران دموکرات در آمریکا نوشته آنها موضع خود درباره بازگشت به برجام را تغییر داده‌اند. 

پایگاه «آسیاتایمز» نوشته بعد از خروج «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از برجام «جان کری» در دیداری با با وزیر خارجه ایران به او گفته تهران برای حفظ برجام کافی است تا زمان به پایان رسیدن دوران ریاست‌جمهوری ترامپ صبر کند. 

بیشتر بخوانید:

جزئیات رویترز از قطعنامه ضد ایرانی آمریکا

این پایگاه نوشته است: «به نظر می‌رسد ایران به این راهبرد از عمق جان پایبند بوده است. اما در صورتی که دموکرات‌ها در ماه نوامبر کنترل کاخ سفید را به دست بگیرند بعید است که توافق هسته‌ای را احیا کنند

آسیاتایمز نوشته دموکرات‌ها دو سال پیش با خروج آمریکا از برجام مخالفت کردند، با این حال به نظر می‌رسد اکنون موضعشان را تغییر داده‌اند. 

این رسانه انگلیسی‌زبان خاطرنشان کرده یکی از سردمداران این چرخش موضع، «جیک سالیوان»، مشاور سابق «جو بایدن» در امور امنیت ملی و از دستیاران «هیلاری کلینتون» است. 

هنگامی که هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود، سالیوان را به عنوان یکی از دستیاران ارشدش در مسائل سیاست خارجی انتخاب کرد.

از طرف دیگر، وقتی جو بایدن اعلام کرد که قصد دارد برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ نامزد شود نخستین گزینه او برای مشاور سیاست خارجی، جیک سالیوان بود، بنابراین، در صورتی که بایدن پیروز انتخابات نوامبر شود، سالیوان احتمالاً نقش مهمی در سیاست آمریکا در جهان بازی خواهد کرد. 

بیشتر بخوانید:

پیش از خروج آمریکا از برجام در کاخ سفید چه گذشت؟

جیک سالیوان یکی از طرفداران سرسخت برجام و از جمله مخالفان تصمیم ترامپ برای خروج از آن بود. او در آن زمان در مقاله‌ای برای «آتلانتیک» نوشت تحریم‌ها علیه ایران تنها در صورتی موفق خواهند بود که از حمایت جهانی برخوردار باشند و بتوانند حمایت شریکان تجاری ایران را جلب کنند. 

آسیاتایمز در ادامه نوشته این دیدگاه او اشتباه از آب درآمده و او یک سال بعد در مقاله‌ای مشترک با «بیل برنز»، مقام سابق حزب دموکرات اعتراف کرد که «فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا قابل‌توجه‌تر از آن چیزی بوده که آنها پیش‌بینی می‌کرده‌اند.»

سالیوان در سخنانی در ماه مه در اندیشکده هادسون یک بار دیگر این موضع را تکرار کرد و گفت تحریم‌ها علیه ایران «قدرت دلار و نظام مالی آمریکا را نشان داده است.»

سالیوان در جایی دیگر هم گفته است: «ایرانی‌ها باید واقع‌بین‌تر باشند. تصور کاهش عمده تحریم‌ها از سوی ایالات متحده بدون دریافت ضمانت‌هایی از ایران مبنی بر آغاز مذاکره فوری بر سر توافقی متعاقب که در آن دست‌کم چارچوب‌های زمانی توافق بسط داده شده و مسائل مربوط به راستی‌آزمایی و موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما حل شده باشند، غیرعملی است.»

آسیاتایمز نوشته بین مه ۲۰۱۸ (زمان خروج آمریکا از برجام) و ژانویه سال جاری، موضع سالیوان از بی‌اثر بودن تحریم‌های یکجانبه آمریکا به اینکه «بدون دریافت ضمانت از تهران»، خبری از کاهش تحریم نیست، چرخش پیدا کرده است. 

سالیوان و بیل‌ برنز هیچ‌کدام اخیراً درباره ایران اظهارنظر نکرده‌اند اما آسیاتایمز نوشته احتمالاً موضع آنها سخت‌گیرانه‌تر هم شده باشد. 

چند روز پیش از این هم، «آنتونی بلینکن»، یکی از مشاوران «جو بایدن» بر حفظ تحریم‌ها علیه ایران تا زمان رسیدن به توافق هسته‌ای «قوی‌تر» با ایران تأکید کرد. 

بلینکن که یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در گفت‌وگوهای منتهی به توافق  هسته‌ای برجام بود این اظهارات را در نشست مجازی «کمیته یهودیان آمریکا» مطرح کرده است. 

این مقام سابق آمریکایی گفت: «ایران باید به پایبندی کامل برجام برگردد. در غیر این صورت- و تا زمانی که [ایران] این کار را انجام دهد- واضح است که همه تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.»

بلینکن در ادامه گفته که به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود: «اگر ما به پایبندی [به برجام] برگردیم از این مسئله به همراه شریکان و متحدانمان که بار دیگر در موضع یکسانی با ما قرار می‌گیرند به عنوان سکویی استفاده خواهیم کرد تا به مذاکره بر سر توافقی طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر بپردازیم.»

توافق «طولانی مدت» و «قوی‌تر» از جمله اصلی‌ترین خواسته مخالفان توافق هسته‌ای برجام از جمله دونالد ترامپ بود. ترامپ دو سال پیش با بیان اینکه برخی از مفاد توافق هسته‌ای برجام منقضی می‌شوند به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و گفت به دنبال دستیابی به توافقی قوی با محدودیت‌های هسته‌ای دائمی علیه ایران است.   

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • CA ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    4 1
    بیشتر مشکلات بخاطر این دولت اصلاحات هست در واقع نود درصد از موارد تحریم و اگر هر چه زودتر این دولت برود مردم از این مشکلات زودتر خلاص خواهند شد. اگر ترامپ رفتنی شد بنظر من این اصلاح طلبان را نیز بایستی کارشان را یکسره کرد.
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    5 0
    دموکرات ها خطرناک تر از جمهوری خواهان هستن.داعش نمونه بارزش هست.دموکرات سعی میکنه حواست رو پرت جای دیگه بکنه و بعد کارش رو بکنه مثل یه جیب بر یا طرح دست.وقتی که سرگرم برجام بودیم داعش اومد.
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    0 0
    خوب فهمیدن برداشتن تحریم ها براشون مضر تر است و فهمیدن حق با ترامپ بوده است ! بخدا قسم اگر ایران در پاسخ بمب اتم نسازد باید در آریایی بودن خود شک کنیم
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    1 0
    آسیاتایمز در ادامه نوشته این دیدگاه او اشتباه از آب درآمده و او یک سال بعد در مقاله‌ای مشترک با «بیل برنز»، مقام سابق حزب دموکرات اعتراف کرد که «فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا قابل‌توجه‌تر از آن چیزی بوده که آنها پیش‌بینی می‌کرده‌اند.
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    3 0
    یک رئیس جمهور جنم دار انتخاب کنید تا با خروج از NPT توی دهن آمریکایی از هر دو جناح بزنه، آب از سر گذشته و هر غلطی که توانستند کرده‌اند، پس بالا تر از این سیاهی رنگی نیست، اقلا با یک تو دهنی سنگین به آمریکاییها، ملت را شاد کنید.
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    0 0
    خروج ازNPT وحرکت به سمت ساخت بمب هیدروژنی،تنها را به زانو درآوردن کل جهان غرب ونوکرهای کوچولو کوچولوی منطقه ای آنهاست
  • محسن IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    0 0
    اگر با رفتن ترامپ کم عقل تحریم ها برنداشتند خواهشا از Npt خارج بشین،،دیگه بدتر از این میشه ک الان داریم آنها جرات حمله ندارند نترسید خدا در قرآن گفته زمین از آن صالحان هست از تحریم عبرت بگیریم خودمون کشور بسازیم،،تجارت غرب ول کنید ب چسبید به شرق،،روزی خواهد رسید با التماس بر میگردند حالا تاریخ نشان میدهد فقط ای کاش مردم اینقد خود تحریمی نکنند مگ کره شمالی نیست...این ها همش امتحان الهی است هر سختی آسانی هست شک نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس