برجام نمایه

دموکرات‌های آمریکا نیز مانند جمهوری‌خواهان، دولت ترامپ، در پی افزایش تعهدات ایران و مخالفت از لغو تحریم‌ها در قالب برجام هستند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

وطن امروز با اشاره به اظهارات جیک سالیوان مذاکره‌کننده دولت اوباما درباره علاقه‌مندی به تمدید بر بند غروب در برجام می‌نویسد: اظهارات اخیر «جیک سالیوان» مشاور جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ درباره نحوه بازگشت آمریکا به برجام (در صورت پیروزی دموکرات‌ها)، از نوع نگاه و مواجهه مدعیان آمریکایی صیانت از توافق هسته‌ای در قبال این سند پرابهام پرده برداشته است! سولیوان ضمن تاکید بر حذف بند موسوم به غروب آفتاب (Sunset) در برجام تاکید دارد تحریم‌های هسته‌ای ایران باید پس از سال ۲۰۲۵ میلادی نیز ادامه پیدا کند، ضمن آنکه دموکرات‌ها باید پس از بازگشت مشروط به برجام، بلافاصله زمینه را برای انعقاد توافق جامع با ایران (توافقی که ابعاد موشکی و منطقه‌ای قدرت ایران را نیز دربر گیرد) آماده کنند. در همین راستا، مشاور بایدن معتقد است دولت بعدی باید استراتژی فشار حداکثری بر ایران ـ که در دولت ترامپ به نقطه اوج خود رسید ـ را حفظ کند.

بیشتر بخوانید:

گلابی برجام چطور لهیده شد؟+عکس

روسیه: آمریکا بدنبال تخریب همکاری آژانس و ایران است

چنانکه از سخنان «سولیوان» استنباط می‌شود، دموکرات‌ها قصد دارند بازی را به سال ۲۰۱۷ میلادی بازگردانند یعنی وضعیتی که آمریکا در ظاهر از توافق هسته‌ای خارج نشود و از سوی دیگر، عملا مانع تعلیق تحریم‌های بانکی، اعتباری، بیمه‌ای و نفتی علیه کشورمان شود. این تاکتیک نخ‌نما، «بقا در توافق در عین خروج از برجام» نام دارد که در زمان «رکس تیلرسون» وزیر سابق خارجه دولت ترامپ پیاده شد. اما ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود!

آگوست (مردادماه) سال ۲۰۱۷ میلادی شاهد بودیم رئیس‌جمهور فرانسه به نیابت از ترامپ، از «اصلاح برجام» سخن گفت! امانوئل مکرون تاکید کرد که می‌توان بر سر موضوعاتی مانند دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و محدود کردن توان موشکی کشورمان و گنجاندن آن در برجام، بار دیگر مذاکراتی را صورت داد! مقامات آمریکایی و اروپایی نام این پروسه را «ترمیم برجام» گذاشتند! در آن دوران، بازی مشترک واشنگتن و تروئیکای اروپا با «واژگان تزئینی» آغاز شد! رکس تیلرسون نام توافق مدنظر آمریکا را «توافق ثانویه» گذاشت که قاعدتا باید جایگزین برجام می‌شد. وی معتقد بود باید ظاهر برجام را حفظ کرد و آن را به مبنایی برای بسط دامنه تعهدات ایران در حوزه‌های دفاعی و امنیتی تبدیل کرد.

با این حال مقامات اروپایی اصرار داشتند واشنگتن نباید از این پروسه، تحت عنوان «انعقاد توافق ثانویه» یاد کند! تروئیکای اروپا تاکید داشت باید از توافق جدید، تحت عنوان «برجام اصلاح‌شده» یا «الحاقیه برجام» یاد کنند! بنابراین، اصل ماجرای مجادله محدود واشنگتن و مهره‌های اروپایی آن، مربوط به چگونگی توجیه «انهدام برجام» بود!

اکنون اگرچه جو بایدن و همراهانش در ژستی ظاهری، خروج ترامپ از برجام را تأسف‌بار دانسته و از آن به عنوان اقدامی اشتباه یاد می‌کنند اما قصد دارند همان صحنه بازی ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی را بازسازی کنند. تنها تفاوت دموکرات‌ها با رئیس‌جمهور فعلی آمریکا این خواهد بود که ظاهر ماجرا را تزئین‌شده‌تر از آنچه در دوران ترامپ گذشت جلوه خواهند داد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • رضا IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    13 13
    يكى نيست به اين پسره بذرپاش بگه ؛ عاخه بچه جون ! چرا اون وقت ها كه گُر و گُر دلار براتون بار هواپيما ميزدند، معايب برجام رو نمى ديدى ؟! خداى ناكرده كه لالمونى نگرفته بودى ؟! گرفته بودى ؟!
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      18 0
      تنها راه رستگاری ایران اینه که فکر کنه کشوری بنام آمریکا وجود خارجی نداره، همین. اما بعید بدونم اونهایی که عزیزدوردانه هاشون در آمریکا هستند و حسابهای مختلفی در بانک‌های آمریکایی دارند چنین اجازه‌ای بدهند!!!
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      3 4
      بذرپاش منتقد برجام بود . اشتباه گرفتی با سرطان اصلاحات
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    9 3
    نگرانی همین است که با این تیم مذاکره کننده و دولت مسناصلی که داریم دمکرات ها می توانند همان خواسته های ترامپ را استادانه با شعبده بازی های مذاکره ای محقق کنند و خطر دمکرات ها به مراتب بیشتر از ترامپ و جمهوری خواهان است .تحت هیچ شرایطی نباید اجازه داد دولت تدبیروامید ودستگاه دیپلماسی اش وارد هیچ مذاکره ای با آمریکا و اروپا شود .باید اهرم های قدرت بسباری برای مقابله با آنها بوجود آورد و نگاه به درون وحرکت به سمت خودکغایی می تواند ما را از هر مذاکره ای با غرب بی نیاز کند
  • محمد IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    14 0
    لعنت بر همه سیاستمداران دروغگو و حیله گر آمریکا
    • GB ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      0 0
      دمشون گرم اونایی که مرگ واسه کشوری که جامعه بشری بهش مدیونه میخوان لیاقتشون فروپاشی اقتصادیه
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    13 1
    پس چی فکر کردین، سگ زرد برادر شغاله. آمریکایی یعنی سرخپوست کش و غارتگر، دموکرات و جمهوریخواه هم نداره!!
    • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
      0 0
      ایول، دمت گرم. و هر چه زودتر ،و بدون وقت تلف کردن بایستی، شبانه روز برنامهء هسته‌ای و موشکی‌مان را جلو ببریم. چون تنها راه اینکه جلوی قلدوری چون امریکا، رو اینطور باید ایستاد. در طی این سالها، ثابت شده که اصلاً و ابدا نبایستی به امریکا اعتماد کرد. والسلام .
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    7 3
    شما برجامی ها فقط خفه شید خفه مزدور
    • FR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      1 3
      بی نزاکت
  • عی رضا IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    0 0
    این مقاله زمینه کاری خوبی برای ترامپهای داخلی جهت تاختن طلا و دلار ونابودی ریال واقتصاد کشور است. زمانی ما توانستیم تورم راکنترل کنیم وریال ارزش حداقل فعلی خود راحفظ کند ماپیروزیم درغیر اینصورت عاقبت شوروی که شکست خورده اقتصادی شد منتظر ماست
  • علیرضا IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    7 0
    به نظربنده امریکا برنامهای بلند مدت برای هر کاری توسط احزاب وسیاسیون تدوین می کند وهر ریس جمهوری هم از هر حزبی روی کار بیاد همان برنامه را ادامه میدهت.ما باید هوشیار باشیم
  • حسين DE ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    3 0
    جمهوريخواه و يا دمكرات در امريكا اينگونه تفكيك ميشوند: سگ زرد برادر شغال است.
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    5 0
    فقط کافیست مفسدین داخلی را مجازات و نقدینگی موجود را با مالیات بر عایدی سرمایه به سمت تولید و بورس هدایت و نرخ سود بانکی را کاهش دهیم و صادرات به کشورهای همسایه و دوست با ارز همان کشور را در دستور کار قرار دهیم تا تحریمها و خیانت خائنین بی اثر گردد.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    2 0
    این ها به تعهد و عهد و پیمان اعتقادی ندارن بلکه به جلب کردن رای یک سری افراطی و کانون های قدرت و شعارهای عوامی اعتقاد دارن
  • ع IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    0 0
    چرت وپرت گفته
  • ش. AE ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    1 0
    سگ زرد برادر شغال هست برای ما همشون یه کرباسن زیر گوشه شون ایران کار خودشو می‌کنه تا چشم هم دمکراتاشون کور شه هم جمهوری خواه ها زیاد زر بزنن عین الاسد ها دیگه ضربه مغزی تحویل نمیده باید تابوت آماده کنن برای سربازاشون
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    3 0
    دومکرات وجمهوری خواه هردو سر وه یک کرباسند
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    2 0
    برجام مرد چه جمهوری خواه باشد چه دمکرات .ایران اگه محکم مثل قبل از برجام مانده بود وضع خیلی بهتر از الان بود و آمریکا هم هیچ غلطی نمی کرد امان از آدمهای غرب پرست.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    1 0
    سگ زرد برادر شغال خدا لعنتتون کنه که دنیارو به بازی گرفتید با این سیاست های اشتباهتون مرگ بر منافق داخلی و خارجی
  • سوسان IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    0 0
    اگر بمب اتم داشتیم مثل سگ از ما میترسیدند و نمیتوانستند نفت و کالاهای ما را تحریم کنند و با ده آزمایش هسته ای در اقیانوس اطلس شمالی مثل موش مخزیدند تو سوراخ اگر شده با بخار کردن نیمی از آب اقیانوسها باید رفاه و امنیت را به کشور بازگرداند .یا زندگی میکنیم یا نمیگزاریم کسی نفس بکشد چون ما ایرانی هستیم #بمب_اتم_میخواهیم
  • عباس IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    0 0
    با سلام حضور همه هم وطن های عزیز و وطن پرست. من چندین با نظر دادم ولی همیشه نظرم ثبت نشده. تنها را نجات ما فشار به صهیونیست هست که نتیجه میده چرا باور نمی کنید. ترسوتر از این حرفها هستند.پشت پرده یه تهدید جدی بکنید . اگه جواب نداد چن نقطه رو مدیریت شده بزنید .موشک برا همچین روزی خوبه .همه بدبختی ما از صهیونیستی هاست. اگه این کارو بکنید همین الان می تونید یه امتیاز بزرگ از نیامدم بگیرید.
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    1 0
    ترامپ گوه خورده
    • . IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      0 0
      لعنت بر همه سیاستمداران دروغگو و حیله گر آمریکا
  • Mohmmad IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    2 0
    آمریکا دیگر هرگز چنین فرصتی به دست نخواد آورد
  • GB ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    1 0
    استقامت حداکثری موفق دائمی
  • علی IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    0 0
    بسه دیگه امید به آمریکا و اروپا بسه برجام به عاقلان این درس را داد بابا بگیرید بسه بسه بسه
    • محمد LU ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
      0 0
      اگر تولید تو ایران راه بیوفته ما نیازی به غرب نداشته باشیم چه نیازی به برجام چه نیازی به مذاکره
  • علی IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    0 0
    ,کثافت آمریکاییها هر غلطی دلتون میخواد بکنین،آب وقتی که امد، چه یه کله،چه دو کله، برای ما دیگه فرقی نمیکنه،ما به فضل خداوند با رفتار وحشیانه آمریکاییها مقاوم شدیم.ما دیگه نه از درد می ترسیم و نه از مرگ،
  • علی۴۳ IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    0 0
    همانگونه که جمهوری اسلامی پایه واساسش زدیت بااسراییل است پایه واساس رژیم ٱمریکاپشتیبانی وحمایت کامل ازصهیونیسم است وغیراین باشدفلسفه وجودیش ازهم می پاشدوحزب دراین بازی نقشی ندارد
  • علی IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    0 0
    با توجه به شناختی که امریکا از خودش نشون داده، باید بدون کوچکترین وقت تلف کنی، برنامه‌های هسته‌ای و موشکی مان را جلو ببریم و دست امریکای قلدور رو برای همیشه قطع کنیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس