کد خبر 1079377
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
۵ پیشنهاد برای حل معضل مسکن/مجلس یازدهم فکر عاجل کند

مشکلات بخش مسکن با همت نمایندگان مجلس یازدهم قابل اصلاح بوده و آنها می‌توانند با اقدام عاجل، بی‌عملی دولت و کم‌کاری نمایندگان سابق را جبران کنند.

به گزارش مشرق،‌ موضوع مسکن امروز درد بسیاری از مردم و دغدغه بسیاری از متخصصان متعهد و دلسوز است. افزایش لجام گسیخته قیمت خرید مسکن و بهای اجاره خانه طی سال های اخیر بسیاری از مردم، از طبقات پایین جامعه و مستضعفین گرفته تا حتی طبقات متوسط را دچار استیصال و درماندگی کرده است.

بیشتر بخوانید

ترمز افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن چیست؟

این همه درحالی است که مطابق اصل 31 قانون اساسی داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

از سوی دیگر در اصل 43 نیز تامین مسکن به عنوان یکی از نیازهای خانواده‌ها یکی از ضوابط اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت مدنظر قرار گرفته است.

در حالی کشور به واسطه بی عملی دولت و کم‌کاری و کوتاهی مجلس در حالی در زمینه تامین مسکن و کنترل قیمت آن دچار مشکل است که حدود 10 سال از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در بخش مسکن توسط  رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) می گذرد.

سیاست‌هایی که راهبردها و راهکارهای کلان حل مسائل و مشکلات کشور در حوزه مسکن را با عناوینی چون انبوه سازی، صنعتی سازی، اصلاح نظام مالیات ها، ایجاد بانک اطلاعات زمین و مسکن، تامین مسکن گروه های کم درآمد و ... به وضوح بیان کرده است.

مطالب فوق نشان می دهد برنامه‌های مربوط به مسکن موضوعی حیاتی و اساسی در سیاستگذاری عمومی در کشور است که باید از آسیب نگاه های شخصی برخی مسئولان و همچنین ایده های خاص جناح های مختلف سیاسی در امان باشد.

رویکرد لیبرالی دولت و حفظ منافع سرمایه‌داران

متاسفانه طی  7 سال گذشته از فرصت های موجود در کشور برای رونق این بخش استفاده نشده و رویکردهای لیبرالی دولت و وزیر سابق راه و شهرسازی در اعتماد به دست نامرئی بازار و حفظ منافع سرمایه داران و عدم تکمیل مسکن مهر و عدم اعتقاد به تولید و عرضه حمایتی مسکن، نظام اسلامی را در این حوزه با مسئله مواجه کرده است.

این کم کاری و بی عملی در حالی است که در شرایط فعلی تحریم و بیکاری جوانان، کشور می توانست از فرصت های پیش آمده برای رونق اقتصادی کشور از طریق رونق در بخش تولید مسکن و صنعت ساختمان که بیش از 200 صنعت پیوسته دارد و صنعتی است که هیچکدام از ملزومات اولیه و ثانویه آن وابسته با خارج از کشور نیست، استفاده فراوانی ببرد.

مسکن مهر با وجود برخی نواقص و ضعف هایی که در اجرا دچار آن شد، یکی از بهترین طرح های بعد از انقلاب بود که در حوزه خانه دار کردن محرومین و مستضعفین جامعه با سیاست های عمومی حمایتی از قبیل حذف قیمت زمین از مجموع هزینه های ساخت و همچنین خارج کردن ساخت مسکن از بورس بازی سرمایه سالاران از طریق انتقال سود حاصل از ساخت به مصرف کننده نهایی، توانست التهابات موجود در این زمینه را از بین برده و ضمن رونق تولید در این بخش، بازار مسکن را به یک ثبات منطقی رسانده و بسیاری از طبقات پایین جامعه را به خانه‌دار شدن امیدوار کرد.

متاسفانه این رویه با روی کار آمدن دولت یازدهم و با اتخاذ رویکردهایی که با قانون اساسی و سیاست های کلی نظام در این حوزه منافات داشت و با عدم تکمیل یا اصلاح این طرح یا عدم ارائه طرح کارآمد جایگزین، خسارات جبران ناپذیری را متوجه کشور، نظام و مردم کرد.

در شرایط فعلی که تقاضاهای انباشته موجود در کشور در کنار کمبود عرضه مسکن با تحولات مربوط به نرخ ارز و هجوم نقدینگی به سمت بخش مسکن با هدف حفظ سرمایه در کشور همزمان شده است؛ مجموع شرایط فوق بسیاری از اقشار متوسط و پائین جامعه را در دولتی که با شعار امید بر سر کار آمده، دچار یاس و نا امیدی کرده است.

آنچه بدیهی و مشخص است این است که شرایط و مشکلات فوق با اقدام و همت نمایندگان محترم مجلس یازدهم قابل اصلاح بوده و در واقع مجلس یازدهم می تواند با اقدام عاجل، بی عملی دولت و کم کاری نمایندگان سابق را جبران کند.

در همین راستا چند پیشنهاد مشخص زیر ارائه می‌شود؛

1- الزام دولت و وزارت راه و شهرسازی به اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (مصوب 1387) که طی 9 سال گذشته مورد بی توجهی و انحراف در فهم و اجرا بوده جهت افزایش تولید مسکن.

2- بازبینی طرح ملی مسکن با رویکرد حمایت از طبقات پایین جامعه و حذف انتفاع سرمایه داران از طرح و انتقال انتفاع آن به مصرف کننده گان نهایی.

3- پیگیری راه اندازی و اجرای درست سامانه ملی املاک و اسکان کشور جهت ساماندهی بازار زمین و مسکن و جمع آوری و یکپارچه سازی اطلاعات مربوط به تمامی املاک و مستغلات.

4-اجرای قانون در زمینه اخذ مالیات از خانه های خالی جهت وارد کردن این خانه ها به چرخه مصرف. 

5-تسریع در ارائه طرح و یا دریافت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن جهت جلوگیری از بورس بازی و خرید و فروش های سوداگرانه مسکن. 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    23 1
    اگه اراده ای برای حل مشکل مسکن در نظام وجود داشت در عرض ۱۲ساعت میشود حباب مسکن را ترکاند! پس اگر وجدان دارید اینقدر با روان مردم بازی نکنید در ضمن مشرق ،..خودتی
  • LU ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    4 0
    باشه فردا همه این کارها میشه ممنون که گرفتید
  • مدیر IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    7 0
    ازشما خواهش میکنیم فکری برای ارزان شدن مسکن بکنید
  • علی IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    6 0
    بازارمسکن دلار وطلاوسکه را یک روزه می شه متعادل کرد وبه قیمت واقعی رسوند ودست دلال وحروم خور را کوتاه کرد وزمینه ی ازدواج ومسکن دار شدن جوانان را فراهم کرد وریشه ی فساد وبی بندو باری را ازجامعه کند البته اگر اراده باشد نه حرف
  • مستاجر IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    0 0
    ای حرفافقط قشنگه .کاش عمل میشد .کاش نماینده هاودولت یه کم درد ورنج مردم بی خانه رو درک میکردن.متاسفانه اون نماینده هایی هم که از قشر متوسط جامعه وارد مجلس میشن .همین که به نان ونوایی میرسن .مردم ضعیف وبیچاره رو فراموش میکنن .سواره خبر از پیاده نداره
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    4 2
    بنام خدا اگر در اتومبیل موفق شویم حتما درمسکن هم موفق مشویم
  • جواد IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    0 0
    دولت اگر بخواهد (که نمیخواهد) در عرض یک هفته می‌تواند معضل مسکن را حل و قیمتها را به نصف کاهش دهد . خواهشاً حرف نه عمل
  • حسین IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    0 0
    یادم میاد یکی از کارشناسان خبره وزارت مسکن و شهرسازی در زمان وزارت حضرت آخوندی که یک خانم مهندسی بود توی شبکه خبر به ما یادآور شد از نظر شرعی نمیشه به مردم گفت قیمت ها رو پایین بیارند البته کارشناس مسایل فقهی فقیه الفقوه رییس اتحادیه املاک هم توی برنامه نظرات آن فقیهه را تایید کرد . فتحصل تا نجاست خواران و منافقانی چون ایشان مسیولیت دارند حرق زدن از ارزانی امری مسخره است چون خانوادگی سرهاشان در آخور اشت البته آخوری پر از آه و اشک و خون ملت
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    1 2
    خرید مسکن برای شهروندانی که خانه ندارند بصورت متری در بورس برای افزایش سرمایه در اینده
  • دکترسید IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    6 1
    شش ماه بعد حباب مسکن خواهد ترکید و قیمت مسکن به نصف قیمت کنونی خواهد رسید.
  • Mahdi IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    0 0
    الان قیمت مسکن دل بخواهی شده.؟؟هرکی هرجورمیتونه قیمت میذاره؟؟بایستی قیمت ها براساس قیمت کارشناس دادگستری باشه نه هرکی هرجوردلش خواست؟،؟؟؟،
  • ح IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    0 0
    سلام دولت محترم تورو خدا اقای ریسی اقای روحانی اقای قالیباف بیایید یک فکری به حال من یا امثال من بکنید فقط باید وام به ماها که اصلا خونه نداریم بدید و کسانی که چند خونه دارن ودارن اجاره میگیرن مالیات سنگین بگیرید تا مشکل حل بشه
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    1 0
    قیصری هستم از اصفهان
  • US ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    3 0
    همان نماینده یا مسؤل خود مالک چندین برج واپارتمان هست پس نمیتواند قانونی برای خانه دار شدن افراد طبقه پایین وضع کند... چون ماهیانه چندصد میلیون اجاره بها دریافت میکند.. اگر مسؤلین اراده بکنند دوساله مشکل مسکن بطور کامل حل میشود.
  • سید مهدی موسویان IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    1 0
    بر مسببین گرانی مسکن لعنت بشمار... بر شمر و یزید و ابن مرجانه حرامزاده لعنت بشمار
  • راننده تاکسی گرفتار IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    6 0
    سلام شماروبه قرآن وهرچیزدیگه ای که اعتقاد دارید قسم میدم آقای قالیباف ونمایندگان جدیدبه فکرمسکن مارانندگان تاکسی ودیگراقشارکم درآمدهم باشیدبخداازپس اجاره هابرنمییایم نمیدونم چرادولت به فکرمسکن کارمندهاوکسانی که حقوقشون خوبه هست وبه فکرمسکن تحت پوشش بهزیستی هاوکمیته امداداین وسط ماکه جزء این دودسته نیستیم بایدبریم بمیریم باباخداوکیلی ماروهم ببینید
    • مجید IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      0 0
      سلام اگر مسئولین از گرونی مسکن ذی نفع نباشن براحتی میتوانن دست رانت و سوداگران مسکن را قطع کنن و مسکن ارزان بشه همه چیز دست خود دولت من کارگر که نمیتوانم چیزی را گران یا ارزان کنم
  • عباس امیرابادی IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    5 0
    در بیشتر نقاط دلالان که دراملاکی ها هستند نمیگذارند مشتری و صاحب خانه روبرو یا قیمت واقعی را بالاتر اعلام می‌کنند.
  • فریبا IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    0 0
    توروخدا فکری به حال مسکن اجاره جوونهارو بیچاره کرده
  • DE ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    0 0
    شما همین مالیات بر خانه های خالی را اجرا کنید همه ملت دعا گوی شما هستند . تعداد خانه های خالی را بررسی کنید حتما سود داره که چند سال خالی می گذارن ولی اجاره نمی دن و نمی فروشن . تا کی عده ای باید از خانه سود ببرن و عده ای دنبال یک سر پناه باشن مالیات مالیات مالیات
  • محمدزندی IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    0 0
    سلام من 19 ساله ازدواج کردم ودارای 5 سر عائله هستم دخترم 18 ساله شه یه پسر10ساله ویه دختر9ساله دارم وکارگر روز مزدم والان مستاجر تواین 19 سال حدود65 میلیون اجاره خونه بجز پول آب وبرق گاز دادم، وحدود20تومن پس انداز دارم، آخه توی این گرونی وبالا رفتن روز به روزخونه من چطور خونه داربشیم بخدانمیدونم خسته شدم
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    0 0
    اگر وجدان دارید اگر انسان هستید به فکر مردم مستاجر باشید فقط حرف نزنید عمل کنید
  • یعقوب IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    0 0
    سلام ملت ایران خواهش میکنم این همه به اینا التماس نکنید قیمت اصلاح کنید تا روزی که یک نفر در ایران سرکار نباشه که خودش از مسکن و خودرو کاسبی نکن اون وقت همه جی درست میشه ولی متاسفانه تمام قدرت ها خودشون بچه هاشون از تحریم و گرانی سود میبرن خواهشن اینقدر التماس نکنید اینا احساس خوشحالی میکنند لاریجانی 11سال سرکار بود یا غیره ایران ما برای ما مستاجر ها هر روز بدتر از روز قبل میشه همین که هست
  • علیرضا IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    0 0
    مستاجران گدای با ابرو هستند. پولی ندارند دولت یک فکری برای کارگران بی خانمان بکند این بنده خداها هرچه در می‌آورند پول اجاره آنها میشود
  • علیرضا IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    0 0
    خانه های از دم قسط بدون پیش پرداخت سند گرو بانک وتا اتمام قسط آخر وحتی قابل خرید وفروش این کار از دولت بر میاد. کسانی رو که باعث تورم می‌شوند در بخش مسکن رو مجازات سنگین کنید.
  • احمد IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    0 0
    آلمان با تصویب یک بخشنامه براحتی قیمت مسکن رو کنترل کرد و او ن بخشنامه این بود که هر کس خانه رو زیر 30 سال به فروش برسونه 70 درصدش را باید مالیات بدهد
  • سعید IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    0 0
    سلام چرا اقداماتی که میتواند گوشه ای از زخم ها و آلام مردم را بهبود و یا درمان کند در فضای بروکراسی پیچیده درون قوای سه گانه و بین این قوا آنقدر بطول می انجامد که نه در زمان اجرا دیگر درمان و نه بهبودی را بدنبال نخواهد داشت زیراکه همه شاخص ها بسرعت تغییر کرده و نسخه پیشین دیگر سودی برای مردم بینوا نخواهد داشت بطور مثال قوانین و ضوابط مربوط به کنترل قیمت اجاره مسکن پس از فصل جابجایها چه سودی را برای اکثر اجاره نشینان بدنبال خواهد داشت دوستام مسئول انگار در فضا زندگی می کنند فقط بسرعت آماده سخنرانی هستند بهترین شیوه اثرگذاری اینستکه عمل کنند در صورتی که همه میخواهند با گفتار بر درد مردم مرهم نهند به همین دلیل خدای متعال، مؤمنانی را که گفتارشان مطابق رفتارشان نیست به شدت سرزنش می کند و در بیانی عتاب آلود به آنها نهیب می زند که: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ*کَبُرَ مَقْتًا[۲] عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ: ای کسانی که ایمان آورده اید، چرا سخنی می گوئید که عمل نمی کنید؟! نزد خدا بسیار خشم آور است که سخنی بگوئید که عمل نمی کنید.» مگر نه این است که اصالت با رفتار است و نه گفتار. گفتاری که مؤید عملی و رفتاری نداشته باشد، نه تنها ارزش ندارد که خشم شدید خدای متعال را نیز به دنبال دارد، ترک دنیا به مردم آموزند خویشتن سیم و غله اندوزند عالمی را گه گفت باشد و بس هر چه گوید نگیرد اندر کس عالم آن کس بود که بد نکند نه بگوید به خلق و خود نکند مع الوصف با توجه به همه مواردی که گفته شد آیا فریادرسی هست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس