کد خبر 1074138
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
مسکن نمایه

نامتعادل بودن عرضه و تقاضا به واسطه عمل نکردن دولت به تعهدات خود در زمینه ساخت مسکن و حضور تقاضاهای سرمایه‌ای در این بازار منجر به رشد ۳۸۴ درصدی قیمت مسکن در ۶سال گذشته شده است.

به گزارش مشرق، استیصال از چهرۀ جوانش هویدا بود، به زمین و زمان اعتراض می‌کرد، از سکونتش در واحد مسکونی اجاره‌ای در یکی از مناطق جنوب شهر تهران گفت؛ از صاحب‌خانه‌ای که به منظور تمدید قرارداد اجاره خواستار افزایش ۵۰درصدی رهن و اجاره  شده است. برای خرید یک خانه ۴۵متری مجبور بود، نیمی از حقوق ماهانه خود را به مدت ۳۰ سال پس‌انداز کند. شکوه و شکایت این جوان از شرایط بازار مسکن، شکایت خیل عظیمی از جمعیت کشور است که زیر بار تامین اساسی‌ترین نیاز خانوار خود، کمر خم کرده اند.

بیشتر بخوانید:

رقم اولیه طرح ملی مسکن تعیین شد

آیا دولت از افزایش قیمت مسکن سود می‌برد؟

 بازار مسکن در ۶سال گذشته شرایط مطلوبی را تجربه نکرده است، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در کلانشهر تهران از ۳.۲میلیون تومان در فروردین ماه ۹۲ به ۱۵.۵میلیون تومان در فروردین ماه سال جاری رسیده و شاهد رشد نجومی ۳۸۴درصدی بوده است. این در حالی‌ست که هر متر مربع واحد مسکونی کلانشهر تهران در فروردین ماه ۹۹ در بالاترین قیمت با رقم ۳۳میلیون تومان و در کمترین قیمت با رقم ۸میلیون تومان معامله شده است.

*خروج تقاضای سوداگرانه با اخذ مالیات‌های تنظیمی

توجه به افزایش قیمت‌ها در حوزه زمین و مسکن، این سوال را به ذهن متواتر می‌کند که آیا این سامان دادن به این بازار در شرایط فعلی ممکن است؟ برای پاسخ به سوال ، ابتدا باید دلایل افزایش قیمت‌ نجومی سال‌های اخیر بررسی شود.

در این باره محمد حمید زاده، کارشناس حوزه اقتصاد و مسکن، با اشاره به حضور ۷۰ درصدی تقاضاهای سرمایه‌ای در حوزه مسکن، عنوان کرد:« حضور تقاضاهای سرمایه‌ای در بازار مسکن منجر می‌شود که رفتار این بازار مشابه رفتار سایر بازارهای سرمایه‌ای نظیر ارز و طلا، از حضور سوداگران و سفته بازان تاثیر بپذیرد.»

این کارشناس حوزه اقتصاد مسکن، در بیان دلایل سرمایه‌ای شدن بازار مسکن، عنوان کرد:« یکی از رویکردهایی که از ابتدای دولت اصلاحات در کشور مورد توجه قرار گرفت، استفاده از بازار زمین و مسکن به منظور جذب نقدینگی و جلوگیری از تورم سایر کالاها بود. رویکرد مذکور منجر به جهت‌گیری تقاضاهای سرمایه به سمت بازار مسکن شده و مقدمات حضور سوداگران و افزایش قیمت‌های نجومی را فراهم کرد. اتخاذ سیاست جهت‌دهی سرمایه به سمت بازار مسکن فارغ از اهیمت هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار مورد بهره‌برداری قرار گرفت و شرایط را به منظور افزایش قیمت مسکن و ایجاد فشار مضاعف به خانوارهای کشور مهیا ساخت.»

*تعادل عرضه و تقاضا به کمک تولید انبوه مسکن

سامان دادن بازار مسکن در شرایط فعلی نیازمند، اتخاذ سیاستهای تنظیم بازار و مهیا کردن شرایط به منظور خروج سوداگران از بازار مسکن است.

در همین رابطه مقداد همتی، کارشناس اقتصادی و مشاور وزیر راه وشهرسازی در دولت نهم و دهم، در بیان راهکارهای خروج تقاضاهای سرمایه‌ای از بازار مسکن، گفت:« سود ناشی از فعالیت‌های سوداگرانه منجر به جذابیت بازار مسکن برای دلالان حوزه اقتصاد است. در شرایطی که دولت با استفاده از ابزار مالیات‌های تنظیمی حاشیه سود بدون ریسک این حوزه را تحت تاثیر قرار ندهد، نمی‌توان خروج تقاضاهای سرمایه‌ای این حوزه و سامان گرفتن بازار را انتظار داشت.»

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به مراحل تصویب مالیات‌های تنظیمی موثر در حوزه مسکن نظیر مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی، اظهار داشت:« مالیات بر خانه‌های خالی، سال ۹۴ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و تاکنون به علت مهیا نشدن شرایط فعالیت سامانه املاک و اسکان از سوداگران اخذ نشده است، از طرفی مالیات بر عایدی سرمایه بخش مسکن نیز در دستور کار وزارت اقتصاد قرار گرفته است و تحت عنوان لایحه اصلاح قوانین مالیات مستقیم پیگیری می‌شود.»

همتی، در بیان دیگر راهکارهای پایدار سامان دادن به حوزه مسکن، افزود:« در حال حاضر، تولید واحدهای مسکونی در کشور، تطبیقی با نیاز به مسکن ندارد، به استناد طرح جامع مسکن، این بازار نیاز به تولید ۱میلیون  واحد مسکونی در سال را دارد اما در سال‌های اخیر تولید مسکن کمتر از ۳۰درصد این نیاز بوده است. بنابراین افزایش تولید مسکن و پوشش تقاضا منجر به بهبود شرایط بازار خواهد شد.»

بررسی شرایط حاکم بر بازار مسکن مشخص می‌کند، تولید واحد مسکونی به منظور ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و اخذ مالیات‌های تنظیمی برای خروج تقاضاهای سرمایه‌ای دو بال سامان دادن به بازار مسکن و تسهیل صاحب‌خانه شدن مردم به حساب می‌آید.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    7 0
    قدم نحس دولت منحوس بی تدبیری اقتصاد را ویران کرد
  • IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    6 3
    یه مالیات ببندید مشکل حل میشه . نمی دونم چرا اجرای این قانون رو به تعویق میندازن
  • امیر IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    7 0
    اگه عمه ی من زنده بشه برگرده ، این دولت هم مسکن رو کنترل میکنه
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    2 0
    یادت رفت بگی،۵۰۰درصد دلاز افزایش پیدا کرده
  • هم وطن IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    6 0
    با سلام. اولا آمارتون غلطه افزایش 400 درصدی قیمت مسکن از تیر ماه سال 97 اتفاق افتاد یعنی کمتر از 2 سال ، نه در 6 سال گذشته .قبل از تیر ماه 97 مدت 5 سال بود که قیمت مسکن ریالی افزایش یا کاهش نداشت. دوما کارگروهی کشوری با مدیریت نماینده قوه قضائیه بایستی طرح قیمت گذاری هر متر زمین و یا آپارتمان را بر اساس منطقه به منطقه هر شهر بدست بگیرد و قیمت گذاری مسکن را از دست دلال و املاک و اشخاص و سلیقه ای بودن خارج نماید. به خدا مردم با این 4 برابر شدن قیمت مسکن در این دو سال گذشته خیلی خیلی خیلی تحت فشارند.
  • DK ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    2 0
    قیمت مسکن افزایش پیدا نکرده ، این ارزش پول ملیه که کم شده . دولت باید صدها هزار مسکن بسازه و به صورت اقساط بلند مدت به نیازمندان ارائه بده ، تنها راه حل اینه . همش میگن باید خونه های خالی لوکس شناسایی شه ، اگه این خونه های لوکس شناسایی شه و ازشون مالیات بگیرن خوبه ، اما اینکه میگن به مستاجران بدن این خودش توهین به شعور ملته ، اخه بر فرض خونه لوکس رو اجاره هم بدن ، آیا مستاجر بیچاره و فقیر می تونه خونه لوکس رو اجاره کنه ؟؟
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    1 0
    گرانی مصالح ساختمانی
  • DK ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    0 0
    کلی از مردم قطر و عراق در شمال خانه خریدن و خالی گذاشتن. اونها هم باید مالیات بدن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس