کد خبر 1076479
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
اخذ مالیات از خانه های خالی؛ ترمز افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن

اخذ مالیات از خانه‌های خالی در قانون بودجه امسال نیز آمده است اما باید دولت و مجلس هر چه سریعتر اقدام به اجرای این قانون کنند تا در فصل جابجایی مستاجران شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن نباشیم.

به گزارش مشرق، ابوالفضل نوروزی کارشناس مسکن، با اشاره به ناکارآمد بودن نظام مالیاتی فعلی در کشور گفت:  در حال حاضر بسیاری از بخش‌های غیر مولد اقتصاد کشور از معافیت های مالیاتی برخوردارند و سودهای کلانی به جیب می زنند.  همین سودهای کلان و بدون ریسک سبب می شود که سرمایه‌های جامعه به جای سرازیر شدن به سمت تولید به سمت بازارهای غیرمولد وسوداگرانه بروند.

بیشتر بخوانید:

رونق بازار معاملات مسکن در شهر تهران

وی در ادامه افزود: در چنین شرایطی و با چنین نظام اقتصادی نمی‌توان انتظار جهش و رونق تولید تولید را داشت. بنابراین نظام مالیاتی می‌بایست به سمت حمایت از تولید با اخذ مالیات گسترده از بخش‌های غیرمولد مانند بازارهای سکه و طلا و ارز و مسکن نماید. هجوم سرمایه به سمت بازارهای غیر مولد بدون حضور ابزارهای تنظیمی از قبیل مالیات سبب افزایش قیمت مسکن خواهد شد. در حالی که اگر از این بازارها مالیات اخذ می‌شد علاوه بر عدم سرازیرشدن نقدینگی موجود در جامعه به سمت آن‌ها، قیمت‌ها نیز اینگونه افسارگسیخته بالا نمی رفت و دولت می توانست قیمت ها را کنترل و متعادل نماید.

* کنترل قیمت های افسار گسیخته مسکن از طریق اخذ مالیات از خانه های خالی

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به وضع نابسامان بازار املاک و ممکن بودن کنترل قیمت های افسار گسیخته آن از طریق مالیات اظهار داشت: یکی از بخش‌هایی که دولت حتما باید به صورت فوری وارد شده و مالیات اخذ نماید، حوزه واحدهای مسکونی خالی است. مطابق آمار در کشور بیش از 2.5 میلیون مسکن خالی وجود دارد که صاحبان آن ها به امید افزایش قیمت، آن‌ها را به بازار عرضه نمی‌کنند که همین مسئله یکی از دلایل اصلی کمبود و گرانی مسکن است.

وی در ادامه افزود:  مالیات نگرفتن از خانه‌های خالی در حالی است که ما قانون برای آن داریم. این مسئله  در ماده 54 مکرر لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال 95 آمده است و مطابق این قانون، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور(موضوع تبصره7 ماده169مکرر این قانون) به‌عنوان «واحد خالی» شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره خواهند شد. سازوکار  این مالیات هم بدینگونه است که در سال اول مالیاتی اخذ نمی شود در سال دوم  اکر مسکن خالی بود معادل نصف مالیات تعیین شده در سال سوم معادل مالیات متعلقه و در سال چهارم معادل 1.5 برابر مالیات وضع شده، مالیات از صاحب مسکن اخذ خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی همچین اظهار داشت: البته اخذ مالیات از خانه‌های خالی  در قانون بودجه امسال نیز آمده است اما باید دولت و مجلس هر چه سریعتر اقدام به اجرای این قانون کنند تا در فصل جابجایی مستاجران شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن نباشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمدرضا IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    2 0
    اخد مالیات از کسانی که بیش از یک واحد مسکونی به نامشان می باشد هر کد ملی یک واحد اپارتمان با این روش میتوان دلا لها را از بازار جمع کرد اخد مالیات60درصدی از کسانی که بیش از یک واحد مسکونی به نامشان می باشد باا این روش قیمت مسکن به شدت کاهش پیدا میکند
  • عباس سقا IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    2 1
    وقتی اجازه داده میشود مسکن مهر خرید و فروش شود مسلم است که یک نفر به اسم خود و افراد خانواده اش دهها خانه خریده و قیمتها را کنترل کند ،،، فردا هم سلطان مسکن با صدها مسکن مهر پیدا میشود
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    1 1
    امار خانه های خالی دقیق نیست و بر اساس کنتور برق هایی است که کار نمی کنند
  • محمد IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    0 0
    خوب معلومه طرف خونش رو خالی نمیگذاره دست مستاجر میده. وسه فروشش با مستاجر هماهنگ میکنه به بنگاه قیمت بالا میدهد
  • عباس IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    0 0
    باید قیمت مسکن طبق نظر کارشناس رسمی دولت و براساس قیمت تمام شده وسود معقول تعیین شود،نه اینکه بساز بندازا (طبق گفته نیکزادوزیررمسکن دولت احمدی نژاد)سیصددرصد سود بکشندبرای هر مترمربع،
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    0 0
    زمینهای روستاییان قیمتش ده برایر شده چسبیدید به قیمت اپارتمان فقط .. برای روستاییان چرا هیچ مالیاتی در نظر نمیگیرید ؟ همانهایی که از مراتع و ابهای زیر زمینی مفت استفاده میمنند و قیمت. دامها و زمینهایشان ده برابر شده .. و همانهایی که کره بیست و دو هزار تومنی سال قبل رو.امسال هشتاد نود تومن اب میکنند!!!!!!! این عدالت نیست چسبیدین به اپارتمان فقط ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس