کد خبر 1077490
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
مالیات عایدی مسکن در سال ۹۹ عملیاتی می‌شود/ پیشنهاد تصویب ضربتی قانون در مجلس یازدهم

معاون وزیر اقتصاد گفت: اخیرا به نمایندگان مجلس یازدهم پیشنهاد دادیم تا به صورت مجزا و فوری قسمت مربوط به مالیات بر عایدی مسکن از لایحه اصلاح مالیاتهای مستقیم را تصویب کنند.

به گزارش مشرق، محمدعلی دهقان دهنوی با بیان اینکه چالش بازار مسکن هم در سمت عرضه و هم در سمت تقاضا وجود دارد تاکید کرد، از یک طرف بایستی تسهیلات با نرخ‌مناسب در اختیار تولید کنندگان و مصرف کنندگان مسکن قرارگیرد و از سوی دیگر اقدامات تنظیم کننده مانند مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی عملیاتی شود.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم در دولت

معاون اقتصادی وزارت اقتصاد با بیان اینکه پیشنهاد وزارت اقتصاد در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه در اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم لحاظ شده است گفت: پیش ‌نویس این لایحه در کمیسیون‌ اقتصاد هیئت دولت است اما با توجه به فضای ایجاد شده در بازار مسکن شرایطی فراهم شد تا این لایحه به صورت مستقیم در دستور کار کمیته اصلی کمیسیون اقتصادی هیئت دولت قرار گیرد.

گفتنی است هیئت دولت دارای کمیسیونهای مختلف از جمله زیربنایی، سیاسی و اقتصادی است که هرکدام از این کمیسیون ها دارای کمیته‌های مجزایی بوده که شامل کمیته تخصصی درسطح کارشناسان، فرعی در سطح معاونین وزرا و کمیته اصلی درسطح وزرای مربوطه می‌باشد.

وی افزود، بر اساس هماهنگیهای به عمل آمده پیش نویس لایحه مذکور( از کمیته فرعی) به صورت مستقیم در کمیته اصلی کمیسیون اقتصادی بررسی خواهد شد و بلافاصله به هیئت دولت ارسال می‌شود.

 این مقام مسئول در وزارت اقتصاد تاکید کرد، لایحه مذکور عملاً در مسیر تصویب دولت قرار گرفته است و ما تلاش می‌کنیم هر چه سریع‌تر و طی سال 99 مالیات بر عایدی مسکن عملیاتی شود.

جزییات جلسه مسئولان وزارت اقتصاد با نمایندگان مجلس یازدهم

دهقان دهنوی با اشاره به جلسه اخیر برخی نمایندگان مجلس یازدهم با مسئولان وزارت اقتصاد یادآور شد، در این جلسه تاکید کردیم که نمایندگان مجلس می توانند به صورت مجزا قسمت مربوط به مالیات بر عایدی مسکن را به عنوان یک طرح فوری در مجلس تصویب و در قالب قانون جدید برای اجرا به دولت ابلاغ کنند.

به گزارش تسنیم، چندی قبل نیز نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس طرحی را برای مالیات از عایدی سرمایه در حوزه مسکن مطرح کرده بودند که عملاً این طرح به سرانجام نرسید.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه برای رونق مسکن بایستی تامین مالی مناسب در حوزه‌های تولید و تقاضا انجام شود تاکید کرد، هم اکنون تسهیلات اعطایی مسکن نسبت به قیمت ملک بسیار پایین است و از سوی دیگر با توجه به بالا بودن نرخ بهره در بلند مدت قدرت پرداخت اقساط نسبت به درامد محدود می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، به عنوان مثال، در شهری مانند تهران محصول مالی مناسب برای یک وام 500 میلیون تومانی با درآمد ثابت مثلا 5 میلیون تومان در ماه وجود ندارد و این مانع خانه دار شدن طیف وسیعی از ساکنین این شهر است، بنابراین باید یک محصول مالی متناسب با شرایط امروز برای تامین نیاز اقشار متقاضی تدوین شود. 

دهنوی تاکیدکرد، مسکن مهر نیز در این حوزه یک راه‌حل تلقی می‌شد چون اولاً قیمت زمین را حذف کرد و در نهایت برای نیاز مسکن بیش از یک میلیون خانوار، هرچند با کاستی هایی، پاسخ ارائه کرد.

این مقام مسئول ادامه داد، طرح اقدام ملی مسکن نیز یک راه حل دیگر است توجه داشته باشیم که یک میلیون و ششصد هزار نفر متقاضی مسکن های این طرح بودند و این نشان می دهد تقاضای قابل توجهی در این حوزه وجود دارد. 

نسخه سیاستی وزارت اقتصاد در خصوص معضل مسکن

معاون وزیراقتصاد ضمن تشریح اقدامات لازم برای تحریک تقاضا در حوزه بازار مسکن تاکید کرد، اقداماتی نظیر مالیات بر خانه‌های خالی در شرایطی که کشور با تورم مواجه است، تنها در کوتاه مدت پاسخگو است بنابراین راه حل اصلی معضل مسکن جلوگیری از تداوم رشد تورم و در مرحله بعد و رونق در تولید و ساخت و ساز مسکن است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • SG ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    3 1
    کدام عایدی؟ بانرخ تورم مقایسه کنید اونوقت میبینید که عایدی که نداشته هیچ تازه ازقیمت بقیه اجناس عقبترهم هست .این قانون خلاف اسلامه.ازمراجع محترم تقاضای وروردبه این مساله راداریم
    • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      0 2
      این مالیات فقط برای مسکن دوم به بعد است و به مسکن مصرفی ربطی ندارد و در تمام دنیا هم اجرا شده و مستقیما دلالهای زالو صفت که بدون پرداخت هیچ مالیاتی و با معاملات مکرر قیمت مسکن را چند برابر کرده اند هدف قرار می دهد و اگر با نرخ ۷۰ الی ۸۰ درصد تصویب شود البته بعد از ۳ سال بررسی همه دلالها را از بازار بیرون می کند و عین عدالت است و هیچ منافاتی با اسلام ندارد
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    2 1
    این آقا با مصاحبه هایش از عوامل گرانی مسکن است جناب آقای رئیس لطفا دستور رسیدگی صادر فرمائید چرا قانون اخذ مالیات از خانه های خالی را از سال ۹۵ معلق کرده و اجرا ننموده اند جالب اینکه طی همین سال ۳۵۰ درصد قیمت مسکن افزایش پیدا کرد قطعا رابطه ای این بین وجود داشته که هزینه آنرا ملت پرداخت می نمایند..
  • رضا IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    0 0
    همش حرف می زنید . سریعتر عمل کنید تا دیر نشده . مردم دیگه از گرونی مقوله مسکن به ستوه آمدند .
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    0 0
    واقعا چقدر شما به فکر فقیر وفقرا هستید ،مسئولین محترم به نظر شما یه کارگر باحقوق ۳میلیونی چند سال کار کند تا خانه بخرد
  • کارمند بانک IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    1 1
    دلالان مسکن چیزی محضری به نامشون نمیشه و با مبایعه نامه خرید و فروش میکنند!!!! بیشتر گردش مالی مملکت دست واسطه هاست و چون ثبت محضری نمیشه از هرگونه مالیاتی معاف هستند. راه حل :مالیات بر برداشت از حساب بانکی منصفانه غیر قابل فرار و برای تامین بودجه عمومی مکفی خواهد بود و میتواند جایگزین مطمئن همه پایه های مالیاتی کنونی بشود.
  • رضا IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    0 2
    مسئولان مالیات بر عایدی و خانه های خالی را زودتر اجرایی کنند.مردم توان خرید ندارند.دلالهای مسکن را قصاص کنید سایت دیوار را ببندید در این چند روز رشد قیمت در تهران کمتر از شهرستانها بوده چون سایت دیوار قیمت تمام شهرستانها را گذاشته و فقط تهران را برداشته.با توجه به اینکه مصالح ساختمانی همه جز تولیدات کشور هستند قیمت تمام شده مسکن بسیار پایینتر از قیمت گذاری روی ملک است مسئولان به فکر مردم باشند
  • مجاهد IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    0 2
    لعنت خدا بر شما منافقان دست رو هر چی میزارین قیمت ش چند برار میشه اینم ی حربه دیگه س برا پر کردن جیب بی انتهای خودتان لعنت خدا بر اموات مسولی غیر ولایی اصلاح طلب و اصول گرا گرای ولایی فقط حزب الله است
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    0 0
    انشا اله خداوند به حق حضرت فاطمه زهرا قسمش میدهیم اگه مسئولین ودست اندر کاران مسکن به فکر مسکن مردم محروم نیستند خودشون و بچه هاشون از کرونا بد تر گر رفتار درد بی در مان شوند .امین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس