همایش پیشوای قیام

وحید جلیلی گفت: اتفاقات ۱۵ خرداد ۴۲ آنقدر دراماتیک است و جذابیت سینمایی دارد که اگر با نگاه هنر به آن نپردازیم، نه تنها به انقلاب که به هنر ایران هم خیانت کرده ایم.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، همایش پیشوای قیام به مدت دو روز در آستانه سالگرد قیام ۱۵ خرداد در پیشوا برگزار شد.

این همایش روز شنبه با حضور بیش از ۱۰۰چهره فرهنگی و هنری کشور با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی در حرم مطهر حضرت جعفربن موسی علیه السلام شهرستان پیشوا آغاز به‌کار کرد.

امام جمعه شهرستان پیشوا در این مراسم گفت: امروز به یاد قیام ماندگار سال ۴۲ همایشی با عنوان «پیشوای قیام» با حضور ۱۱۰ چهره فرهنگی کشور در زمینه‌های شعر و ادبیات، رسانه، انیمیشین و غیره آغاز شد که به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام روح الله باقری افزود: ۵۷ سال از قیام خونین ۱۵خرداد ۴۲ می‌گذرد که این قیام تاریخی به وسیله مردم با اعتقاد انقلابی و با بصیرت خاص آن دورانی شروع شد.

وی گفت: مردمی که با داس، بیل و با ادوات زمان کشاورزی از سر زمین‌های کشاورزی، از کوچه و بازارهای خودشان بدون هدایت هیچ جریان سیاسی و هدایت شخص خاصی بخاطر دفاع از مرجعیت و رهبری حرکت کردند که به لطف خدا موفق هم شدند.

امام جمعه پیشوا گفت: امروز درس بزرگی که می‌توانیم از قیام ۱۵خرداد بگیریم این است که پای اعتقادات و مرجعیت‌مان بایستیم و همواره پشتیبان رهبری باشیم.

فرماندار پیشوا هم این قیام را یادگاری از پیوند معنوی توده‌های عظیم مردم کشور ما دانست و افزود: پانزده خرداد واکنشی از احساس عمیق مذهبی ملّت ایران، نمایشی از به پا خاستن مردمی که می‌خواستند ظلم و ستم را از بُن بر کنند و تجسّمی از تاریخ اسلام و درجه‌ای برای سنجش فداکاری و از خودگذشتگی انسان‌هایی است که به دنبال آرمان الهی حرکت می‌کنند.

عباسی گفت: تفاوتی که نگاه و اعتقاد مردم ما به خصوص مردم پیشوا با سایر نقاط دیگر و حتی جهان در حال حاضر دارد آموزه‌هایی است که از مکتب امام(ره) و اسلام عزیز دریافت کرده بودند.

نام پیشوا همیشه به‌عنوان دیار ۱۵ خرداد مطرح است، مردمی که در قیام‌ ۱۵ خرداد سال ۴۲ کفن بر تن کرده و نام خود را به نام شهید و آزادگان‌ راه دین در تاریخ ایران اسلامی ثبت و به یادگار گذاشتند.

همایش پیشوای قیام امروز یکشنبه ۱۱ خردادماه نیز ادامه پیدا کردو هنرمندان و نویسندگان ضمن حضور در محل تجمع مردم انقلابی در امامزاده جعفر، ورامین و پل باقرآباد، یاد شهدای قیام ۱۵ خرداد را گرامی داشتند.

در این بازدیدها، حاج آقا سارانی به بیان خاطراتی از روز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ پرداخت.

وی گفت: از پیشوا از جاده خاکی به سمت ورامین آمدیم و در ورامین، حاج آقا محمودی با جمع زیادی از مردم به ما پیوستند و و قتی به پل باقرآباد رسیدیم، با نیروهایی که برای مقابله با ما آمده بودند، روبرو شدیم. ما قصد رفتن به تهران و آزاد کردن آیت الله خمینی را داشتیم و حتی پول هایمان را جمع کردیم که عده ای را به تهران بفرستیم تا غذایی برای جمعیت در تهران تهیه کنند که برای شام به مشکل برنخوریم. اما مامور گارد با شهید عزت الله رجبی درگیر شد و  او را با کلت کمری اش شهید کرد و بعد از آن بود که رگبار گلوله به سمت ما آمد.

وحید جلیلی از فعالان فرهنگی کشور هم در حاشیه میدان ورامین با اشاره به سفرش به آرژانتین گفت: در این کشور ستون هایی دیدم که برای اتفاقات مبارزاتی شان علیه دیکتاتوری امریکا گذاشته بودند. مثلا در جایی که ماموران یک انقلابی را سوار ماشین کرده و برده بودند هم ستونی گذاشته بودند. به مسئولان پیشوا توصیه می کنم برای ساخت یادمانی ماندگار و اساسی، اقدام کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اتفاقات ۱۵ خرداد ۴۲ آنقدر دراماتیک است و جذابیت سینمایی دارد که اگر با نگاه هنر به آن نپردازیم، نه تنها به انقلاب که به هنر ایران هم خیانت کرده ایم. ما در جشنواره عمار آمادگی داریم که از آثار تولیدی با این موضوع، حمایت کنیم.

رحیم مخدومی، نویسنده و  از فعالان فرهنگی که ساکن ورامین است نیز در این بازدید گفت: مردمی که از پیشوا و ورامین به سوی تهران قیام کردند کفتن پوشیده بودند و برخی از آن ها وصیت نامه هم نوشتند و این نشان می داد که برای کار و حرکتشان مصمم هستند و می دانستند که ممکن است برگشتی در کار نباشد. همین همت و پایمردی بود که خونشان پایمال نشد و شعله های انقلاب اسلامی از همان قیام، گرما گرفت.

 ۵۷ سال پیش در ۱۵ خرداد سال ۴۲، هزاران کفن پوش از شهرستانهای پیشوا و ورامین در اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) به سمت تهران حرکت کردند و نقطه آغاز شکل گیری انقلاب اسلامی را رقم زدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس