روحانی

رئیس‌جمهور با اشاره به تظاهرات سراسری در آمریکا به‌دلیل تبعیض نژادی، گفت: رفتار دولت آمریکا و کاخ سفید را که فرمان این جنایات را صادر می‌کند، به‌شدت محکوم می‌کنیم.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو که صبح امروز از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: بحث آب و برق یکی از مسائل مهم همیشگی است و باید مصرف کنترل شود، اگر یکی از این دو در یک شهر قطع شود مشکلاتی را در شرایط خاص امروز به وجود می‌آورد مثلاً در مورد برق، قطع شدنش بیمارستانها را با مشکل مواجه می‌کند و اگر آب قطع شود بهداشت مردم و شست‌وشوی دست‌ها به مشکل می‌خورد.

وی با بیان اینکه  تا پایان امسال 18 واحد نیروگاهی افتتاح می‌شود و امروز هم یکی در بوشهر،عسلویه افتتاح شد که 2040 میلیارد برایش هزینه شده است، افزود: تا پایان سال 9 سد نیز افتتاح خواهد شد، البته امروز  سومین سد را افتتاح کردیم و 9 سد دیگر را هم آبگیری می‌کنیم و تا پایان سال 6 سد نیز افتتاح خواهد شد این  افتتاح طرحهای بزرگ ملی پاسخ قاطع ملت و دولت ایران به تبلیغات ضد ایرانی رژیم صهیونیستی و حاکمان کاخ سفید است.

رئیس جمهور ما امروز مراودات خوبی در زمینه برق با همسایگان خود داریم و هروقت ما نیاز به برق داشته باشیم آنان کمک می‌کنند و هروقت آنان نیاز داشته باشند ما کمک می‌کنیم، عنوان کرد:ما باید با 15 همسایه خود روابط خوبی داشته باشیم، ما از این 15 همسایه با 13 همسایه ارتباط خوبی داریم و با چند مورد روابط مان واقعاً نزدیک و خیلی خوب است اما یکی دو همسایه در جنوب داریم که خودشان از مردم خوب ایران فاصله گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

اگر هشدارها جدی گرفته نشود، ناگزیر از بازگرداندن محدودیت‌ها خواهیم بود

نباید اجازه دهیم تحریم‌های آمریکا در روابط اقتصادی دو کشور خللی ایجاد کند

چرا صادرات ایران به ونزوئلا پس از برجام، صفر شد؟ +نمودار

روحانی افزود: سرچشمه برخی از رودخانه‌های کشورهای همسایه در ایران است و سرچشمه برخی از رودخانه‌های ما در کشورهای همسایه است و به این ترتیب یک صادرات و واردات طبیعی آب انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: ما آماده هستیم که گاز را به هند و پاکستان صادر کنیم. در زمینه برق ارتباط خوبی با عراق و ترکمنستان داریم و هم در زمینه برق نیازمندی‌های ما در داخل بسیار مهم است  و هم در خارج.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما امسال به خاطر شرایط خاص شیوع کرونا و تحریم‌های سنگین، بیش از هر سال دیگری به همکاری ملت با دولت نیازمندیم و مردم هم مطمئن باشند که دولت با همه سختی‌ها توجه فراوانی به مسائل اقتصادی و کارهای زیرساختی دارد و در کنار ما بخش‌های خصوصی و بخش‌های عمومی و غیردولتی هم کار می‌کنند تا مشکلات کمتر شود.

وی با اشاره به برگزاری تجمعات اعتراضی و تظاهرات در شهرهای مختلف آمریکا در پی کشته ‌شدن جورج فلوید به دست پلیس اظهار داشت: در شرایطی که وضع آمریکا یکی از بدترین روزهای تاریخ سیاسی و اجتماعی‌اش را پشت سر می‌گذارد، ما شاهد ظلم بزرگی به سیاهپوستان و مردمی هستیم که تفکر کاخ سفید را رد می‌کنند و داستان عجیبی به وجود آورده است.حاکمان کاخ سفید وضعیت کنونی آمریکا را به یکی از بدترین دوران تاریخ این کشور تبدیل کرده اند.

روحانی با بیان اینکه کشتن جرج فلوید به وحشیانه ترین طریق نشان داد هنوز تا رسیدن به تمدن بشری فاصله است، یادآور شد: یک فرد سیاهپوست با وحشیانه‌ترین طریق و با شدت فراوانی از مظلومیت کشته شد و می‌بینم که همه دنیا بعد از این واقعه نسبت به آن واکنش نشان دادند و چه تجمعاتی در کشورهای مختلف برای اعتراض به این رویه در آمریکا رخ داد. این نشان می‌دهد اگر دنیا مظلومیتی را ببیند، دیگر برای مردم مهم نیست آن مظلوم چه دینی داشته یا چه از نژادی بوده است، همه می‌آیند و از مظلوم دفاع می‌کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما با مردم آمریکا احساس همدردی می‌کنیم، با کسانی که در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند و اعتراضات خود را به گوش می‌رسانند همدردی می‌کنیم و کاخ سفیدی که فرمان این جنایت‌ها را صادر می‌کند محکوم می‌کنیم.

روحانی با بین اینکه  انجیل کتاب مقدسی است که مردم را به صلح و مهربانی دعوت می‌کند، ادامه داد: شرمآور است که رئیس‌جمهور آمریکا برای اینکه فرمان جنایت و قتل را علیه شهروندان آمریکایی صادر کند، دست به انجیل می‌برد. انجیل کتاب مقدس یک دین ابراهیمی است و چنین دیدی به آن همه ادیان ابراهیمی را خشمگین می‌کند، چرا که همه ادیان ابراهیمی انجیل و عیسی مسیح را قبول دارند و به آن احترام می‌گذارند.

وی با اشاره به سالروز قیام 15 خرداد، گفت: نهضت اسلامی از سال 1341 آغاز شد، اما در فروردین سال 42 قضیه مدرسه فیضیه و کشته شدن طلاب نخستین اوج نهضت اسلامی بود، دومین اوج نهضت سال 42 مربوط به 15 خرداد بود و مردم به خاطر دارند که 13 خرداد سال 42 روز عاشورا بود و امام (ره) سخنرانی مهم خود را در مدرسه فیضیه ایراد کردند.

رئیس‌جمهور افزود: فردای آن روز یعنی 14 خرداد، امام در منزل خود سخنرانی مهم دیگری ایراد کردند و شب 15 خرداد دستگیر و به تهران و زندان منتقل شدند.

روحانی اضافه کرد: صبح روز 15 خرداد بود که مردم در قم، تهران و دیگر شهرها مطلع شدند که مرجع بزرگ تقلید و رهبر نهضت اسلامی برخلاف مقررات دستگیر شده اند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: تصمیم رژیم این بود که برای امام در دادگاه حکم زندان طولانی تدارک ببیند، ولی مردم از صبح روز 15 خرداد به صحنه آمدند و به سمت منزل امام حرکت کردند.

وی یادآور شد: من هم به اتفاق مردم و مرحوم حاج آقا مصطفی مقابل منزل ایشان رفتیم و بعد به سمت صحن حضرت معصومه (س) آمدیم صحن مملو از جمعیت بود تا لحظه‌ای که زنان قم با شمشیر وارد صحن شدند و شعار یا مرگ یا خمینی سر دادند و احساسات و موج بزرگی توسط این بانوان شیرزن که مربوط به منطقه جنوبی قم بودند ایجاد شد.

روحانی عنوان کرد: سپس مردم از صحن خارج شدند و به سمت خیابان تهران رفتند و با نیروهای مسلح مواجه شدند و درگیری ایجاد شد و عده‌ای از مردان و زنان در قم کشته شدند و همزمان مردم زیادی در تهران حوالی بازار چهار راه سیروس که مرکز تجمعات بود کشته شدند در ورامین، پیشوا، باقرشهر و در سراسر ایران هم مغازه‌ها بسته شد.

وی با بیان اینکه مردم در بسیاری از شهرها به خیابان آمدند و عده زیادی دستگیر شدند از این رو حادثه 15 خرداد یک حادثه معمولی نبود، تاکید کرد: کسی از حکومت فکر نمی‌کرد بخاطر دستگیری امام این چنین حرکتی در سراسر ایران بوجود بیاید و مردم ایثار و فداکاری کنند.

رئیس‌جمهور یادآور شد: آن روز شهید ادیب طالقانی همراه من بودند که شهید شد البته طلاب دیگری هم شهید شدند، اما یکی از آن‌ها او بود که همراه بسیاری از مردم ایران به شهادت رسید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    2 13
    ۹سد تا پایان سال افتتاح می‌شود , و هَزار سد تا پایان سال دیگر.8سد را هم که سال گذشته افتتاح کردیم.
  • KR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    1 0
    گوجه هایی که کشاورزا کاشتن میبینید عاقبتشون رو؟ صرف نکرده حتی بچینیم گوجه و سیب زمینی هارو از زمین هامون
    • SE ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      1 0
      چون دولت در نظام توزیع دخالت نمیکنه و به دالالهای لاشخور واگذار کرده
  • SE ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    1 1
    هنوز تا رسیدن[امریکا] به تمدن بشری فاصله است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس