کد خبر 1082550
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن اردیبهشت/ افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی گفت: از واحدهای مسکونی با بیش از ۱۵۰ متر، در صورت بیش از یک سال خالی بودن، ۲۰ درصد مالیات بر اجاره دریافت می شود.

به گزارش مشرق، محمود علیزاده در گفتگو با شبکه خبر درباره اجرای مالیات بر خانه‌های خالی از تابستان امسال گفت: قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی براساس قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۴ در دستور کار قرار گرفت و از سال ۹۵ لازم الاجرا بود. اما برای اخذ این مالیات نیاز به تهیه سامانه اسکان و املاک برای شناسایی خانه‌های خالی بود که این سامانه را وزارت راه و شهرسازی باید طراحی و راه اندازی می‌کرد.

بیشتر بخوانید:

علت گرانی مسکن و اجاره‌بها از زبان وزیر

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: اخیراً براساس اعلام وزیر راه و شهرسازی سامانه اسکان و املاک آماده شده و قرار است در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. این سامانه براساس دیتاها و اطلاعاتی که در آن قرار داده شده، به شناسایی خانه‌های خالی از سکنه می‌پردازد و براساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، در صورتی که واحد مسکونی بیش از یک سال خالی از سکنه باشد، مشمول این مالیات قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این قانون از سال ۹۵ باید اجرا می‌شد بنابراین هر واحد مسکونی که از سال ۹۵ خالی از سکنه بوده، در سال اول مشمول مالیات نیست و از سال دوم به بعد به آن مالیات تعلق می‌گیرد و تا زمانی که خالی بماند این مالیات از ا ین واحد مسکونی اخذ خواهد شد.

به گفته معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی، علاوه بر خانه‌های خالی مذکور در سامانه اسکان و املاک، این سازمان به بررسی فیزیکی و میدانی از واحدهای نامبرده شده در این سامانه می‌پردازد و پس از شناسایی واحدهای خالی، در صورتی که بیش از یک سال خالی مانده باشد به آن مالیات تعلق می‌گیرد.

علیزاده اظهار داشت: به موجب قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات خانه‌های خالی معادل ۲۰ درصد مالیات بر اجاره است و به خانه‌های با متراژ ۱۵۰ متر به بالا تعلق می‌گیرد.

وی افزود: این قانون مشوقی برای ورود واحدهای خالی به بازار اجاره خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • US ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    23 0
    اين هيولاي گراني انقدر بزرگ و وحشي شده است كه هيچكدام از دولتمردان ما توانايي مهار ان را ندارند هر چند وقت سروصدايي ميكنند اما زود فراموش مي كنند هيچكدام به فكر مردمي كه بايد دوبرابر حقوقشان اجاره بدهند نيستند!!!
  • TH ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    4 1
    و به خانه‌های با متراژ ۱۵۰ متر به بالا تعلق می‌گیرد. احتمالا که نه حتما قانونگذاران محترم اجاره نشین نبوده اند. خدا امواتتو بيامرزه، اکثر مستأجرها خودشونو میکشن واسه واحد 50 تا 80 متری! کی داره که 150 متری اجاره کنه! اغلب اون واحدهاي خالی هم اتفاقا تو همین متراژ زیر 150 متر هستن.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    13 2
    یعنی طرف اگر بیست تا اپارتمان یامنزل لوکس ۱۴۹ متری داشت مالیات ندهد یا پنجاه تا اپارتمان ۱۴۰ متری داشت وخالی بپد اجاره ندهد واقعا مغز متفکری این قانون رانوشته ومربوط به دوره مجلس دهم وعباس اخوندی است اقایان توراخدا مردم رامسخره نکنید
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    7 0
    بحث معافیت خانه های زیر ۱۵۰ متر برای مالیات اجاره است چه ربطی به خانه خالی دارد حالا اومد طرف ۱۰۰ تا آپارتمان ۱۲۰ متری خالی داشت تکلیف چی میشه ؟دارایی بیشتر ضعیف کشه اکثرا رندان از مالیات رها هستند و مردم عادی اسیر اداره مالیات
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
      1 0
      راست میگه، اکثر ملت ما لنگ خونه های کوچیک هستن. خونه 150متر به بالا، برای کاهش اجاره بهای مایه داراست نه اکثر ملت!
  • علی IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    8 0
    واقعا مردم را به باد تمسخر گرفته اند.حتما با مشورت مالکین خانه های خالی این قانون را نوشته اند.
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    6 1
    بخدا اخذ مالیات از خانه موجب کاهش قیمتها نخواهد شد بلکه موجب افزایش آن خواهد شد در واقع اخذ مالیات دست در جیب مردم کردن است و به نفع دولته
  • عادل IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    0 0
    این قانون را غیر از مالکان خانه های خالی کس دیگری نمیتونه بنویسه. بهتر از این نمیشه ملت رو مسخره کرد و دست انداخت.
  • امید IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    2 0
    این قوانین مسخره نوشته میشه تا اذهان را گمراه کنند تا قانون اصلی که قانون مالیات بر سرمایه است و اصطلاحا مالیات بر دلالی است نادیده گرفته بشه در این قانون اگر ملکی گرون بشه باید از افزایش ارزش آن مالیات گرفته بشه و این قانون در تمام دنیا اجرا میشه و نقش اساسی در کنترل قیمت ها داره ولی چرا در ایران اجرا نمیشه باید گشت و پرتقال فروش را پیدا کرد
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    0 0
    بابا. این راه حل دوباره برای پولداره خوبه خونه 50متری گیرمون نمیاد. شما رفتی برای 150 متری راه حل دادی بابا خونه هارو. با قیمت کارشناسی بانک مسکن خرید وفروش کنید اینو قانون کنید پشتشم بایستید ببینی چی میشه. قیمت خو نه ها. خیلی کمتره بر این اساس. چرا دنبال راه حلهایی هستید که به درد ما بدبخت بیچاره ها نمیخوره
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    0 0
    علاوه بر متراژ(تعدادوموقعیت ومیزان درامد ودارایی و...شخص) هم ملاک قرار گیرد
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    0 0
    این دیگه چه قانونی هست گفتن تا یک سال معاف از مالیات یعنی هیچی
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    1 1
    20 درصد مالیات بر اجاره؟!!! با این قانون حتما فردا تمام خانه های خالی با مستاجر پر میشن! خجالت نمی کشید؟ یه وقت خسته نشید با این مجازاتهای بازدارنده!!!!!
  • IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    0 1
    طبق ق.م.م تا ۱۵۰ متر مربع در تهران و ۲۰۰ متر مربع مسکونی دررشهرستانها از مالیات بر اجاره معاف است مجموع نه صرفا یک واحد.درضمن چه ربطی با خانه های خالی دارد.خود نرخ بی اثر است با ربط این نوع معافیت اجرا نکنید بهتره
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      0 0
      گفتن از واحدهای مسکونی با بیش از ۱۵۰ متر، در صورت بیش از یک سال خالی بودن، ۲۰ درصد مالیات بر اجاره دریافت می شود.
  • IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    1 0
    آقای محترم اولا تبصره ۱۱ ماده ۵۳ ق.م.م تا مجموع ۱۵۰ متر مربع در تهران و در یایر نقاط تامجموع ۲۰۰ متر مربع برای واحدهای مسکونی معاف از مالیات است که اجاره داده شده باشند نه خانه های خالی موضوع ماده ۵۴ مکرر ق.م.م .تفسیر به رای نکن .نرخ ماده ۵۴ ق.م.م به اندازه کافی مضحک است با این تفسیر به رای عقیم تر نکنید.
  • US ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    0 0
    این هم از طرح دولت آنقدر محاسبه میکنن که مالیات شامل خانه های خالی خودشون نشه .ولی خدا خودش شاهده .بالاخره آه مردم دامن مسئولین بی تدبیر رو میگیره .کسی که نمیتونه درست کنه خواهشا الکی حقوق نگیره .بکشه کنار .
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    0 1
    اگر کسی دهها خانه 50متری داشته باشد مالیات نباید بدهد ؟یا فردی املاکش بین فرزندانش بگونه ای تقسیم کرده که هر کدام دارای چندین ملک هستند. با او چکار باید کرد ؟ یا فردی ملک گران قیمتی را بنام نوزاد یا کودکی زده است با او چه باید کرد ؟ ملاک هایتان را کامل تر کنید
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    1 1
    دلقکها این قانون به درد عمتون می خوره متراژ 150 متر به بالا دیگه چیه.
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    2 0
    طرف در روستا قیمت زمینهابش ده برابر شده اوناچی ؟
  • ناشناس DE ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    1 0
    واقعا متاسفم برای خودمون که چنین مغزهای متفکری برامون تصمیم میگرن، اکثر دلالان خونه های زیر ۱۵۰ متری رو چندتا چندتا خالی نگه داشتن یا گرون میدن، این قانون هیچ اثری در کاهش قیمت نداره یا چراغ سبز دادن به دلالان و گفتن هیچ خطر مالیاتی اونها رو تهدید نمی کنه قطعا با خود سوداگران مشورت کردن و این قانون رو نوشتن .راست میگید از همه ی خونه های خالی مالیات بگیرید چه ربطی به متراژ داره ؟یک دفعه بگید نمیخوایم از سوداگران مالیات بگیریم و خیال مردم رو راحت کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس