خوابیدن

متخصصان آسیب‌های ورزشی معتقد هستند که مکان و نحوه خوابیدن جهت حفظ سلامتی افراد بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش مشرق، خوابیدن نادرست مشکلات تنفسی، عضلانی و مفصلی ایجاد می‌کند. گذشته از موضوع آرامش روانی و نبود استرس در هنگام خواب، رعایت مسائل فیزیکی به خوب خوابیدن کمک می‌کند. اولین نکته خوابیدن محل و وسایل خواب است که باید استاندارد باشد. البته ترجیح این است که خوابیدن روی تختخواب باشد.

بیشتر بخوانید:

محققان: «کرونا» خواب را نامنظم کرد

عارف سعیدی متخصص آسیب‌های ورزشی و مدرس دانشگاه تهران گفت: نحوه و مکان خوابیدن از نکات بسیار مهم برای حفظ سلامتی ستون فقرات و سیستم اسکلتی عضلانی محسوب می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود تا حد امکان روی زمین یا تشک‌های بسیار سفت و محکم استراحت نکنید.

او در ادامه افزود: خوابیدن بر روی زمین و تشک بسیار سفت و محکم باعث آسیب به بافت‌های نرم بدن می شود و همچنین آسیب جدی به عضلات و مفاصل اطراف لگن وارد می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم مکان و تشک خواب در حد وسط و معمولی باشد به این صورت که هم بسیار سفت و سخت نباشد، هم تشک مورد استفاده بیش از حد معمول، نرم نباشد که تشک‌های طبی و استاندارد بهترین مورد برای استراحت محسوب می‌شوند.

این مدرس دانشگاه تهران مطرح کرد: از مهم‌ترین نکات این است که هنگام خوابیدن بیشتر به سمت پهلوها بخوابید و در صورت امکان یک بالشت بین پاها قرار دهید؛ زیرا در این حالت کمترین فشار به ستون فقرات و دیسک کمر وارد می شود.

او در ادامه افزود: از بدترین شیوه‌های خوابیدن می‌توان به حالت دَمَر (خوابیدن روی شکم) اشاره کرد؛ در واقع زمانی که روی شکم‌تان دراز می‌کشید، برای نفس کشیدن مجبور هستید گردنتان را به طرفین بچرخانید و این خم کردن سر به یک سمت به مدت زمان طولانی برای مهره‌های آسیب‌پذیر گردن شما مناسب نیست؛ چرا که باعث وارد شدن فشار زیاد به رباط‌ها و عضلات شده و در نهایت فرد را مستعد آرتروز قرار دهد.

نتایج مطالعات نشان می‌دهند اگر روی زمین می‌خوابید باید یک یا دو بالشت زیر ساق پاهایتان قراردهید، زیرا این کار باعث رسیدن خون بیشتر به مغز شما می‌شود و کیفیت خوابتان افزایش می‌یابد. بهتر است بالشتی که برای گذاشتن زیر سر است از جنس پنبه باشد و گردن روی آن قرار بگیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس