پرتاب ماهواره نور توسط سپاه

ماهواره‌بر قاصد که اولین ماهواره نظامی ایران را به مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین فرستاد، اولین موشک ۳ مرحله‌ای است که در کشور ساخته شده و در حوزه عملیاتی نیز به کار گرفته شده است.

به گزارش مشرق، روزچهارشنبه سوم اردیبهشت ماه، نیروی هوافضای سپاه پاسداران، اولین ماهواره نظامی با نام نور را بوسیله ماهواره‌بر «قاصد»به مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین فرستاد؛ «قاصد»، جدیدترین ماهواره‌بر ساخت ایران و یک ماهواره‌بر ۳ مرحله بود که خبر آن یکی از مهمترین سوژه‌های روزهای اخیر محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نگرانی آمریکایی‌ها از تکنولوژی ماهواره «نور»

نیروی هوافضا که از تغییر در تعاریف مأموریتی نیروی هوایی سپاه در سال ۸۸ شکل گرفت، با تشکیل فرماندهی فضایی، اقدام به تدوین نقشه راهی برای ایجاد قدرت مورد نیاز در عرصه فضا در حوزه دفاعی برای جمهوری اسلامی ایران کرد.

ببینید:

فیلم/ عصبانیت ترامپ از پرتاب ماهواره "نور" سپاه

ایجاد قابلیت پرتاب ماهواره با توجه به نیاز گسترده به بسترهای فضاپایه که امروزه به طور قطعی به یک ضرورت برای قدرتمند بودن تبدیل شده از جمله اهداف نیروی هوافضای سپاه بود.

همانطور که گفته شد، ماهواره‌بر ۳ مرحله ای قاصد که بدون هیچ خبر قبلی ساخته و پرتاب شد، اولین ماهواره‌بر سپاه بوده و اولین ماهواره نظامی ایران با نام نور-۱ را در مدار حدود ۴۲۵ کیلومتری با موفقیت کامل در اولین پرتاب خود تزریق کرد و ما در این گزارش به بررسی نکات مختلف پیرامون این ماهواره‌بر و برخی مهمترین ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

* ساختار قاصد

ماهواره‌بر قاصد از سه مرحله تشکیل شده است. مرحله اول پیشران راکتی سوخت مایع، مرحله دوم، سوخت جامد و مرحله سوم بنا بر شواهد موجود، سوخت مایع است.

این سه مرحله با یک ساختار خطی و در طول هم قرار گرفته اند که در مرحله اول قاصد، سپاه به جای توسعه یک پیشران جدید، از یک ابتکار آزموده شده در دنیا استفاده کرده و آن هم به کارگیری یک موشک نظامی بالستیک در مأموریت پرتاب ماهواره است.

در گذشته و خصوصاً پس از پایان جنگ سرد و کاهش تنش های نظامی، موشک های بالستیک قاره‌پیمای متعددی به منظور قراردهی ماهواره ها در مدار زمین به کار گرفته شدند. سپاه نیز از مرحله اول موشک قدر برای این منظور استفاده کرده است که سبب حذف کامل هزینه تحقیق و توسعه، طراحی، شبیه سازی، ساخت و آزمایش و کسب قابلیت اطمینان برای مرحله اول ماهواره‌بر می شود.

ساختار ماهواره‌بر قاصد-۱ با طول کلی حدود ۱۸.۱ متر

در نتیجه با کاهش قابل توجه هزینه و زمان و استفاده از محصولی با سطح آمادگی فناوری (TRL) بالا، بخش مهمی از پروژه، به انجام رسیده است.

در قسمت فوقانی موشک‌های قدر، یک بخش هماهنگ کننده بین قطر ۱.۲۵ متری بدنه و قطر کمتر کلاهک وجود دارد. در قاصد نیز با توجه به قطر کمتر مراحل دوم و سوم، نیاز به چنین بخشی وجود داشت که مجدداً طراحی شده است زیرا قطر مراحل دوم و سوم قاصد بیشتر از قطر پایه سرجنگی موشک قدر است.

موشک قدر در انواع مختلف خود جرم ۱۷۰۰۰ تا ۱۷۲۵۰ کیلوگرم داشته و به طور معمول سرجنگی ۶۵۰ کیلوگرمی حمل می کند. در نتیجه با حذف سرجنگی، جرم باقیمانده که در مرحله اول قاصد-۱ استفاده شده است در حدود ۱۶۳۵۰ تا ۱۶۶۰۰ کیلوگرم قابل تخمین است.

موشک قدر-اف

سرجنگی و بخش تطبیق قطر در موشک قدر

لازم به ذکر است که پیشران سوخت مایع موجود در موشک‌های قدر از نمونه های بهبود یافته در موشک های شهاب-۳ و مشابه موتور مرحله اول ماهواره‌بر سفیر-۱ است.

این پیشران تا کنون در پرتاب های فضایی متعدد ماهواره‌برهای سفیر-۱ و سیمرغ (که ۴ موتور از این نوع را در مرحله اول خود دارد) و نیز در شلیک های متعدد موشک های بالستیک شهاب-۳ و انواع مختلف قدر در حدود دو دهه گذشته به خوبی کار کرده و قابلیت اطمینان مطلوبی دارد.

مقایسه ابعاد موشک بالستیک قدر-اچ، ماهواره‌بر قاصد-۱ و ماهواره‌بر سفیر-۱ که در مرحله اول، از یک پیشران سوخت مایع مشابه استفاده می کنند؛ مخازن سوخت و اکسید کننده در سفیر-۱ بزرگتر هستند

* سلمان؛ عضو تازه شگفتی ساز

اما در مرحله دوم، قاصد از پیشران سوخت جامد سلمان استفاده کرده است. این پیشران در بهمن ۱۳۹۸ رونمایی شده و جزو دستاوردهای جدید نیروی هوافضای سپاه محسوب می شود.

دو ویژگی مهم در سلمان وجود دارد اول اینکه مجهز به سامانه تغییر بردار رانش بر اساس حرکت دادن خروجی (نازل) پیشران است.

پیش از این موشک های خانواده شهاب و قدر، قیام و سجیل همگی از روش کنترل بردار رانش اما مبتنی بر بالک های نصب شونده در خروجی پیشران موشک استفاده می کردند.

در این روش چهار بالک که از جنس های بسیار مقاوم و عموماً از گرافیت ساخته می شوند در خروجی پیشران قرار گرفته و کار ایجاد تغییر جهت گازهای خروجی و ایجاد نیروی لازم برای تغییر مسیر را به انجام می رسانند.

روش فوق هر چند از پیچیدگی های فنی کمتری در بحث ساخت قطعات و اجزاء لازم برخوردار است اما همواره مقداری از نیروی رانش موتور را هدر می دهد که مستقیماً به کاهش کارایی موشک از بیشترین کارایی که می توانست به آن برسد منجر می شود. به علاوه، جنس بالک های نصب شونده در خروجی موتور نیز باید بسیار مقاوم باشد زیرا باید چندین دقیقه در معرض گازهایی داغ با سرعت بسیار زیاد قرار بگیرد.

راهکار دیگر برای بهره برداری از روش کنترل بردار رانش، حرکت دادن کل خروجی پیشران یا همان نازل پیشران است. در این روش عملگرهایی بیرون نازل نصب شده که با حرکت دادن نازل در جهت مورد نیاز، سبب تغییر جهت بردار رانش پیشران و در نتیجه تغییر مسیر موشک می شوند. در این روش هیچ میزانی از نیروی رانش هدر نمی رود.

توسعه این فناوری دارای گلوگاه های خاصی بوده و علاوه بر تنظیم دقیق زوایای نازل در برخورد با گازهای بسیار داغ خروجی، عملگرهایی با توانایی و مقاومت بالا نیز مورد نیاز است.

ویژگی دوم پیشران فضایی سلمان این است که بدنه محفظه موتور و بدنه بیرونی پیشران به جای فلز، از مواد مرکب غیرفلزی ساخته شده که وزن بسیار کمتری نسبت به فلزات دارند. این امر سبب کاهش وزن قابل توجه و افزایش بهره‌وری پیشران در مأموریت خود می شود. این وزن صرفه جویی شده باعث ایجاد شتاب بیشتر یا امکان حمل محموله بیشتر در مأموریت می شود.

بخش تطبیق قطر مراحل و پیشران سوخت جامد سلمان

پس از پیشران سلمان، مرحله سوم ماهواره‌بر قاصد قرار دارد که بنا بر شواهد موجود از یک پیشران سوخت مایع کوچک تشکیل شده است. در بالای این پیشران، ماهواره قرار داده می شود. این پیشران تا لحظات نهایی رسیدن ماهواره به سرعت و زاویه لازم برای مدار مربوطه، کار می کند. سپس ساز و کار جدایش ماهواره عمل کرده و آن را از نگه‌دارنده جدا می کند.

پوشش ماهواره و پیشران مرحله سوم قاصد-۱ که تقریباً همزمان با جدایش مرحله اول جدا می شود

قاصد یا به تعبیر دقیقتر، قاصد-۱، در طی فرایند کاری ۵۱۰ ثانیه ای خود، سه بار فرایند جدایش مراحل و نیز جدایش پوشش آیرودینامیکی بالایی ماهواره‌بر را به انجام می رساند.

تصویر منتشر شده از اتاق کنترل ماهواره‌بر قاصد-۱

در تصاویر منتشر شده از اتاق کنترل ماهواره‌بر قاصد-۱ که مربوط به لحظات پس از خاموش شدن موتور مرحله دوم و پیش از روشن شدن موتور مرحله سوم است، نکات جالبی مشاهده می شود.

در تصویر زیر، نمودار ایمپالس کلی (معیاری از نیروی رانش) مورد انتظار از عملکرد ماهواره‌بر در طی پرواز ارائه شده است. خط افقی که نشان دهنده زمان پرواز است به صورت واحدهای ۱۰۰ ثانیه ای تقسیم بندی شده است.

از نمودار مذکور مشخص می شود که یک فاصله زمانی مشخص بین جدا شدن مرحله کاری فعلی و روشن شدن پیشران مرحله بعدی در نظر گرفته شده است.

نمودار رانش بر حسب زمان در ماهواره‌بر قاصد-۱

بر اساس تصویر فوق، گام اول مأموریت که زمان کاری مرحله اول تا لحظه جدایش آن است تا ثانیه ۱۱۷ طول کشیده، در گام دوم به مدت ۴۲ ثانیه موتور دوم هنوز روشن نشده و ماهواره‌بر با انرژی جنبشی خود حرکت می کند.

یکی از اتفاقاتی که در این مدت ۴۲ ثانیه صورت می گیرد، جدا شدن پوشش فوقانی ماهواره‌بر است که بر روی هر دو بخش ماهواره و موتور مرحله سوم قرار گرفته است.

در ثانیه ۱۵۹ از لحظه پرتاب، گام سوم یعنی روشن شدن موتور مرحله دوم آغاز می شود. این گام در حدود ۵۰ تا ۵۵ ثانیه به طول انجامیده و با خاموش شدن موتور سلمان، جدایش مرحله دوم نیز انجام شده و ماهواره‌بر وارد فاز چهارم می شود.

در این فاز به مدت نسبتاً طولانی، پیشران مرحله سوم شروع به کار نکرده (یا به احتمال ضعیفتر بدون رسیدن به رانش نامی کار می کند) و در حدود ثانیه ۴۳۰ از شروع پرتاب، پیشران مرحله سوم وارد فعالیت شده و تا ثانیه ۵۱۰ یعنی اتمام مأموریت و جدایش ماهواره، کار می کند.

تصویر جدایش مرحله اول از دید دوربین حرارتی (سمت چپ) و از دید دوربین های داخل ماهواره‌بر (تصویر وسط و سمت راست)

روشن شدن موتور سوخت جامد سلمان

در طی زمانی که در فیلم پرواز قاصد-۱ از اتاق کنترل ارائه شده، با وجود طی شدن زمان و افزایش فاصله مکانی از ۱۳۲۰ کیلومتر به ۱۳۳۱ کیلومتر از مکان پرتاب ظرف مدت حدود ۲ ثانیه و نیز افزایش ارتفاع از ۴۰۲.۹ به ۴۰۴.۲ کیلومتر، سرعت ماهواره‌بر به میزان حدود ۲ متر بر ثانیه افت کرده است.

این امر نشان می دهد که به احتمال زیاد هنوز پیشران مرحله سوم روشن نشده است (یا به احتمال کمتر، هنوز به نیروی رانش نامی خود نرسیده) زیرا در این صورت افت سرعت رخ نمی داد.

نشانگر روی نمودار رانش که قبلاً مورد بحث قرار گرفت در تصویر مربوطه نیز در حال اشاره به نقطه ای در نزدیکی ثانیه ۴۰۰ است که نمودار به صورت افقی بوده و نشان دهنده ثابت بودن نیروی رانش است.

اطلاعات دریافت شده از پرواز ماهواره‌بر در فاصله زمانی دو ثانیه (ثانیه ۳۹۱.۲ و ۳۹۳.۲) که فاصله طولی طی شده را بیش از ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۱ کیلومتر نشان می دهد

نکته بسیار مهم دیگر، سرعت قاصد-۱ در این برهه از پرواز است. بر اساس طی مسافت افقی ۱۱ کیلومتر در ۲ ثانیه که معادل ۵۵۰۰ متر بر ثانیه است و نیز داده های دریافتی که سرعت را در حدود ۵۲۲۰ متر بر ثانیه نمایش داده سرعت قاصد در حدود ۱۸.۵ تا ۱۹.۵ ماخ (با توجه به حدود سرعت صوت در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری) قابل محاسبه است.

البته با توجه به دریافت اطلاعات تله متری، مقداری خطا و اختلاف در محاسبات وجود دارد. در ادامه مسیر، قاصد با طی حدود ۱۲۰ ثانیه دیگر در نهایت خود را به سرعت حدود ۲۶ تا ۲۷ ماخ می رساند که متناسب با سرعت مورد نیاز ۷۵۰۰ متر بر ثانیه ای برای موازنه با جاذبه زمین است.

نکته مهم دیگری که از تصاویر اتاق کنترل ماهواره‌بر قاصد دریافت می شود، ساختار پیشران مرحله سوم است. طبق تصویر، این پیشران در واقع ترکیبی از ۶ نازل مختلف است که با یک دیگر زاویه ۹۰ درجه در نمای گرافیکی منتشر شده ایجاد کرده اند.

این نازل ها قطعاً دارای زاویه رو به پائین نیز هستند تا راستای رانش آنها سبب افزایش ارتفاع ماهواره شود اما نکته مهم، امکان تنظیم دقیق زاویه و سرعت تزریق ماهواره با تنظیم میزان رانش تولیدی در هر یک از ۶ نازل است. این مجموعه پیچیدگی بیشتری نسبت به موتور مرحله دوم ماهواره‌برهای سفیر-۱ با دو نازل و سیمرغ با چهار نازل دارد.

تصویر گرافیکی صفحه نمایشگر عملکرد پیشران مرحله سوم قاصد-۱ که از ۶ نازل در جهات مختلف تشکیل شده است

مرحله دوم ماهواره‌بر سیمرغ با چهار نازل

* پرتاب سریع و غافلگیرانه

همانطور که کار روی ایجاد چرخه کامل فضایی شامل ساخت ماهواره، ساخت ماهواره‌بر، پایگاه پرتاب و ایستگاه های کنترل ماهواره در سکوت خبری و با رعایت کامل و بی نقص اصول حفاظتی انجام شده بود، پرتاب قاصد به عنوان اولین ماهواره‌بر سپاه نیز بسیار سریع و در اوج حفاظت اطلاعات انجام شد.

در واقع به جز پایگاه پرتاب فضایی سپاه در کویر مرکزی ایران که به دلیل ابعاد بزرگ سکوی پرتاب، قبلاً شناسایی شده بود، سایر بخش های چرخه فضایی سپاه از دید دشمن پنهان مانده و اظهار شگفتی تحلیلگران و ناظران خارجی نیز گواهی بر این مدعا است.

یک نکته بسیار مهم در مورد قاصد، پرتاب آن از یک پرتابگر متحرک مشابه موشک های بالستیک بود. این امر البته نیازمند مراعات نکات و الزامات مهم فنی است که چنین قابلیتی را ایجاد کند.

از آن جمله ضریب اطمینان بالای پیشران های مراحل فوقانی، عدم نیاز به پشتیبانی خاص تا لحظه پیش از پرتاب و... از مواردی است که سبب عدم نیاز قاصد به سکوی پرتاب ثابت یا برج خدمات شده است.

قاصد-۱ و پرتابگر متحرک آن

در نتیجه قاصد امکان پرتاب از هر نقطه ای را داشته است و در آینده نیز می تواند از جایی غیر از پایگاه پرتاب فضایی مأموریت خود را آغاز کند. قابلیت سوختگیری موشک های سپاه به صورت افقی نیز از مواردی است که سال ها پیش محقق شده و این امر نیز به اجرای سریع عملیات پرتاب آن پیش از شناسایی توسط ماهواره های دشمن و اعلام خبر توسط آنها کمک نموده است.

نکته جالب اینکه با وجود بهره مندی از پرتابگر متحرک، پرتاب قاصد از همان پایگاه شناخته شده سپاه که قطعاً در هر روز تحت نظارت ماهواره های جاسوسی دشمن قرار دارد انجام شد تا باز هم گواه دیگری بر توانایی اجرای سریع یک عملیات پرتاب موشک باشد.

عملیات پرتاب قاصد با وجود اجرا از پایگاه فضایی شناخته شده سپاه در کویر مرکزی، پیش از انجام توسط دشمن کشف نشد

* قاصدهای بعدی در راهند

آنچه از جمع بندی سخنان فرمانده نیروی هوافضای سپاه و فرمانده یگان فضایی این نیرو در روزهای پس از پرتاب قاصد برداشت می شود این است که اولاً نقشه راه توسعه فناوری فضایی نظامی در این نیرو تدوین شده و برنامه ها طبق این نقشه راه پیگیری خواهد شد.

ماهواره نور-۱ به عنوان یک گام ابتدایی مجهز به حسگرهای شناسایی و قابلیت دریافت و ارسال سیگنال است که چندین فناوری مهم و زیرسامانه های اصلی را آزمایش کرده و راه را برای پرتاب ماهواره های بعدی باز می کند.

ماهواره نور-۲ نیز که بنا بر شواهد موجود در گفته های مسئولان سپاه آماده عملیات است با قابلیت های بیشتر و در مدار بالاتری اما در سطح لئو تزریق خواهد شد.

در نهایت نیز سپاه برای بهره برداری از خدمات ناوبری و ارتباطی پیشرفته به مدارهای میانی (مئو) و مدار زمین آهنگ (ژئو) ورود خواهد کرد. طبعاً مدارهای بالاتر و محموله های سنگین تر، ماهواره‌برهای قدرتمندی تری را نیز طلب می کند.

نکته مهم دیگر این است که نمونه بعدی ماهواره‌بر قاصد به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه سردار حاجی زاده، قرار است در مرحله اول خود نیز از پیشران سوخت جامد استفاده کند.

پیشران‌های سوخت مایع و جامد، مزیت ها و معایب مختص خود را دارند و با وجود پیشرفت های بزرگ در دانش و فناوری هوافضا همچنان از هر دوی آنها در مأموریت های فضایی استفاده می شود. اما با در نظر گرفتن رویکرد نیروی هوافضای سپاه به عدم توسعه یک پیشران جدید در مرحله اول قاصد-۱ احتمالاً صرفاً به منظور افزایش توان حمل محموله از پیشران های سوخت جامد موجود در مرحله اول ماهواره‌بر بعدی سپاه استفاده خواهد شد.

بنا بر شواهد موجود، آماده ترین موشک سوخت جامد برد بلند و رسانه ای شده توسط سپاه موشک سجیل است که در دو نسل توسط وزارت دفاع ساخته و بیش از یک دهه است که در حال خدمت در نیروی هوافضای سپاه است.

در نتیجه این موشک کاندیدای اول به کارگیری به عنوان مرحله اول در ماهواره‌بر بعدی است. البته لازم به ذکر است که سجیل خود موشکی دو مرحله ای بوده و در نتیجه در صورت استفاده کامل از آن در ماهواره‌بر بعدی سپاه و حفظ بقیه ساختار قاصد-۱ ماهواره‌بری چهار مرحله ای حاصل خواهد شد.

تصویر گرافیکی از قاصد-۲ بر مبنای موشک سجیل و حفظ بقیه ساختار قاصد-۱

موشک بالستیک سجیل برخوردار از دو مرحله سوخت جامد

مراحلی که برای ماهواره‌بر سنگین سوخت جامد قائم آماده شده و در گزارش های قبلی به آن پرداخته بودیم نیز از گزینه های قابل طرح برای استفاده در ماهواره‌بر بعدی سپاه است.

با توجه به عدم انتشار اطلاعات خاصی از مراحل ۲ تا ۴ قائم، نمی توان گمانه زنی خاصی در مورد قطر و طول آنها داشت اما تصاویر و اطلاعات فعلی، احتمال به کارگیری اجزائی از قائم را به جای مرحله اول سوخت مایع فعلی در قاصد، کمرنگ می کند.

یک نکته مهم نیز در اینجا قابل ذکر است و آن اینکه در سال های گذشته در مناسبت های مختلف فرماندهان سپاه از ورود به خدمت نسل جدیدی از موشک های بالستیک سوخت مایع و جامد در سپاه سخن گفته بودند.

موشک های خرمشهر-۱ و ۲ در زمینه سوخت مایع نسل جدیدی بودند که معرفی شده و از موتور متفاوتی نسبت به خانواده شهاب و قدر برخوردار هستند. در نتیجه یک علاقمندی برای خروج از خدمت موشک های قدیمی از خدمت عملیاتی به مرور زمان وجود دارد.

استفاده از این موشک ها در مأموریت های پرتاب های فضایی سبب مصرف بخشی از موشک های آماده خروج از خدمت نظامی شده و البته هزینه های پرتاب های فضایی سپاه را نیز به شدت کاهش می دهند.

همچون پرتاب ماهواره‌برهای سفیر-۱ و سیمرغ، دشمنان به سرعت در پی وانمود کردن موشک قاصد به عنوان یک موشک بالستیک و حتی قاره‌پیما برآمدند. نحوه توسعه، نحوه پرتاب و میزان منابع در دسترس خود نیروی هوافضای سپاه، نشان می دهد که این نیرو امکان ساخت تعداد بسیار زیادی قاصد-۱ یعنی به تعداد موشک های قدر موجود در شهرهای زیرزمینی را دارد.

حال با این وجود دشمنان هر چقدر هم که فریاد بزنند، یک توان جدید موشکی در داخل نیروهای مسلح ایران به ثمر رسیده و بهتر است آنچه را که به چشم دیده اند بپذیرند چه قاصد، یک ماهواره‌بر باقی بماند و چه مصارف دیگری داشته باشد.

آنچه پشتوانه موفقیت سپاه در اولین پرتاب فضایی خود شده علاوه بر ایمان راسخ به آرمان های انقلاب و نصرت الهی، تلاش های شبانه روزی آنها خصوصاً در نیروی هوافضا در طی سه دهه گذشته بوده است که به جنبه های مختلف و تاریک ترین نقاط دانش و فناوری موشکی قدم گذاشته و در این مسیر از بذل جان نیز کم نگذاشته اند.

با این تفاسیر، پیش بینی می‌شود سپاه گام‌های لازم برای بهره برداری از فناوری های فضایی در مسیر قدرتمند شدن هر چه بیشتر نیروهای مسلح را با سرعت و ایمنی لازم طی کند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 4
  • صادق IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    رهبری گفتند هدف گذاری برای 36 هزار کیلومتری است، بحول الله.
  • آرش چویل IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    17 15
    ده ویژگی که تیتر زدین، الان دقیقا کدوما هستن؟
    • احمد IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      9 18
      خودتو ایرانی جا زدی تو صهیونیستی
  • FR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    78 21
    خدا بهتون عزت بده برادرهای گل سپاهی و ارتشی
  • IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    45 10
    یک سوال: چرا سپاه تونست اما دولت نتونست؟
    • حسين DE ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      40 13
      دوست گرامى سپاه از جنس مردمه.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      35 6
      بخاطر اینکه دولت به قوه الهی کاری نداره ، چسبیده به کدخدا و ایضا سپاه چسبیده به خود خدا و همه امورش را بر مدار خدا محوری پیش می برد.
  • IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    7 24
    لطفا سریع باشین یادتون باشه فاصله اولین ماهواره امریکا تا اپالو فقط ۱۰ سال بود اما ما بعد از ۱۲ سال هنوز تو لئو تثبیت نشدیم
    • حسين DE ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      34 14
      دوست گرامى مقايسه ما با آمريكا در عرصه علوم فضائى كمى زوده،آمريكا رو اگر تحريم كنند بعد از چند ماه ميميره ،توجه داشته باش تمامى موفقيتهاى ما در شرايط عادى بدست نيامده ،خون دلها خورده شد،رنج دلهابرده شد،توانستيم باين مرحله برسيم ،آينده براى ملت ايران بسى روشن است.
    • اکبر قادری IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      24 17
      دوست عزیز ، بودجه نظامی تو این 7 سال کمتر و کمتر شده ... سپاه و نیروهای مسلح و سازمان فضایی و پژوهشگاه هوافضا بودجه ندارند ... با این بودجه های ناچیزی که بهشون اختصاص میدن هیچ کاری نمیتونن بکنن ، نتیجه ش چیزی بیشتر از این نمیشه ... مشکل بودجه ست، باید سالی یک تا دو میلیارد دلار به بودجه فضایی اختصاص بدن تا شاهد پیشرفت های چشمگیر باشیم
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    7 10
    یه عکس چقدر اطلاعات داشت ....
  • مهدی IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    2 13
    عزیز فکر کنم توضیحات دو تصویر رو جابجا نوشتید. تصویر گرافیکی از قاصد-۲ بر مبنای موشک سجیل و حفظ بقیه ساختار قاصد-۱ مقایسه ابعاد موشک بالستیک قدر-اچ، ماهواره‌بر قاصد-۱ و ماهواره‌بر سفیر-۱ که در مرحله اول، از یک پیشران سوخت مایع مشابه استفاده می کنند؛ مخازن سوخت و اکسید کننده در سفیر-۱ بزرگتر هستند.
  • حقگو IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    24 20
    فرق سپاه با دیگر مراکز کشور این است که اتش به اختیار است و نیاز به دستور از بالا ندارد.وقتی احساس تکلیف می کند از پایین تر جز حرکت را به بالا پیشنهاد می کنند. ضمن انکه از شکست نمی ترسد و از هر شکست پلی برای پیروزی میسازد. علم و اخلاق و تکلیف جمع میشود و نتیجه ان میشود خدمتگذاری بهتر.میشود ایثار و شهادت در راه حق.در سپاه بازنشستگی معنا ندارد. پاسدارانی که بعد از بازنشستگی در سوریه و عراق به شهادت رسیدند شاهد این کلام حقیر هستند
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    20 9
    دست مریزاد چشم دشمنتون کور
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    10 9
    با وزارت دفاع دولت مقدس تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید
  • رهام حسامی IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    5 15
    اولین ماهواره‌بر ۳ مرحله ای ساخت ایران با پیشران کامپوزیتی الیاف کربن است که این نوع پیشران موجب کاهش شدید وزن حامل نسبت به حامل های فلزی گردیده است. این پرتابگر در مرحله اول خود از سوخت مایع و در دو مرحله دیگر نیز از سوخت جامد بهره می بردوبه سرعتی برابر با ۷۵۰۰ متر در ثانیه (بر اساس اطلاعات اولیه اعلامی) دست یافته و پایه مناسبی برای رسیدن به سرعت فرار از جاذبه زمین است که برابر ۱۱.۲ کیلومتر در ثانیه بوده و بنا بر این توان انتقال ماهواره به مدارهای بالاتر و غیر قابل برگشت در فضا را دارد. محاسبات نشان می‎دهد که فقط نزدیک به ۱۴۴ تن نیروی رانش برای قرار دادن یک ماهواره ۱۰۰ کیلوگرمی در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری مورد نیاز است از این رو برای رسیدن به این مقدار رانش، ۴ موتور بهینه شده مورد استفاده در مرحله اول قاصد، که هرکدام از آنها رانشی تقریباً به اندازه ۳۲ تن-نیرو دارند، کلاستر شده ‎اند یعنی برای رسیدن به قدرت‎های بالاتر کنار هم قرار گرفته‎اند و در مجموع حدود ۱۲۸ تن-نیرو را ارائه می‎دهندومدار ژئو در 36 هزار کیلومتری کره زمین قرار دارد بنابراین باید سرعت ماهواره‌ای که در این مدار قرار می‌گیرد با سرعت چرخش زمین برابر باشد هنگامی که ماهوراه در مدار ژئو قرار گرفت همیشه از روی زمین در یک نقطه مشخص قابل ردیابی است در حالی که این ماهواره با سرعت 11 هزار متر در ثانیه حرکت می کند اما سرعت زاویه ای آن با چرخش زمین برابر است.واهمیت انتقال بین مداری چیست؟ همان طوری که در بالا توضیح داده شد ماهواره های خاصی برای هر کدام از این مدارها تعریف شده اند و برای رسیدن به آنها به ماهواره بر هایی با قدرت های گوناگون نیاز است. استفاده از سامانه های انتقال مداری کمک می کند تا بدون سنگین تر شدن سیستم ماهواره بر ماهواره در صورت لزوم در فضا صعود کرده و در مدارهای بالاتری قرار بگیرد. در عین حال این سامانه می تواند برای خارج شدن از مدار سیاره ها و ستاره و حرکت در فضا نیز به کار روند. با توجه به محدودیت فعلی حامل های ماهواره در کشور، تنها مدارهای پایین برای قرار دادن ماهواره ها در دسترس است. از طرفی در ارتفاعات نزدیک به زمین به دلیل برخورد با مولکول های هوا، ماهواره دچار افت انرژی جنبشی شده و به مرور با از دست دادن ارتفاع سقوط کرده و ناچارا مأموریت آن پایان می یابد.ماهواربر سوخت جامد
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    18 5
    خدا را شکر ، زاد الله النعم .
  • رهام حسامی IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    3 17
    ادامه در باره این ماهواره‌بر سه مرحله ای گفته شده که ۳۵ متر طول و ۲/۴ متر قطر دارد و توان قراردادن یک ماهواره ۷۰۰ کیلویی را در مدار ۱۰۰۰ کیلومتری دارد قطر مرحله دوم نسبت به ماهواره‌بر سیمرغ تقریباً یک متر و طول ماهواره‌بر تقریباً ۱۰ متر با قطر ۲/۴ افزایش یافته است و وزن ماهواره قابل حمل ۳ برابر شده و ارتفاع مدار ماهواره دوبرابر شده است با یک حساب سرانگشتی هم مشخص است که موتورهای ماهواره‌بر سیمرغ توان تولید رانش مورد نیاز ماهواره‌بر قاصد را ندارند سوال این است که موتور این ماهواره بر از چه نوعی است. استفاده از نسخه کره ای موتور آر دی ۲۵۰ داده شده است در کره شمالی بر اساس این موتور 4 موتور ساخته شده است در مرحله اول دو موتور آر دی ۲۵۰ با هم کلاستر شده است که هر موتور ۸۸۰ کیلو نیوتن رانش ایجاد می کند هر موتور دارای دو محفظه احتراق است در مجموع ۴ محفظه در مرحله اول همچنین از چهار ورنر ماهواره‌بر سیمرغ برای هدایت استفاده می شود که ۱۵۳ کیلونیوتن رانش ایجاد می کند در مجموع نیروی رانش مرحله اول می شود ۱۹۱۳ کیلو نیوتن است مرحله دوم از نسخه تک محفظه موتور آر دی ۲۵۰ با ۴۴۰ کیلو نیوتن رانش و ۴ ورنر مرحله اول با ۱۵۳ کیلو نیوتن برای هدایت استفاده شده‌است که در مجموع مرحله دوم ۵۹۳ کیلو نیوتن رانش ایجاد می کند مرحله سوم هم موتور ۱۲۵ کیلو نیوتن رانش ایجاد می کند با توجه به و جود لوله های انتقال سوخت روی بدنه مثل ماهواره‌بر اطلس وی احتمال سوخت مایع بودن بوستر های کمکی وجو دارد همچنین احتمال این که قطر هسته مرکزی ۴ متر باشد وجود دارد در این صورت ممکن است طول ماهواره‌بر بیش از ۵۰ متر باشد . همچنین احتمال استفاده از موتور کرایوژنیک که به جای یو دی ام اچ و ان ۲ او ۴ از اکسیژن مایع و نفت سفید یا هیدروژن مایع به انواع سوخت استفاده می کند هم وجود دارد این موتورها رانش بیشتر ایجاد می کنند ولی پیچیده تر و خطرناک تر هستند و هزینه ساخت بیشتری دارند و فقط در برنامه های فضایی استفاده می شوند.مرحله دوم قاصد بکلی یک سامانه جدید است. موتور سوخت جامد که مجهز به سامانه کنترل بردار رانش (TVC) است این موتور در حالی به عنوان نخستین موتور سوخت جامد فضایی ساخته و عملیاتی شد اما قاصد از یک مرحله سوم نیز بهره می‌برد. بخش سوم که شامل محفظه آئرودینامیکی (Fairing) به همراه موتور مرحله سوم ۲.۷ متر طول و ۱ متر
  • رهام حسامی IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    3 12
    ادامه مطلب مرحله سوم قاصد که احتمالا از سوخت مایع بهره می‌برد، علاوه بر نازل اصلی خود به عنوان آخرین مرحله ماهواره‌بر، از ۶ نازل کوچک در محور های مختلف بهره می‌برد (تصویر بالا) تا با دقت هر چه بیشتر محموله را در مدار خود مستقر کند. ، عدم بهره از این تراستر های کوچک در خود ماهواره و یا در مرحله انتهایی بود. حال در ماهواره‌بر قاصد-۱ با بکارگیری یک مرحله سوم و یا بلوک انتقال مداری، ضریب موفقیت پرتاب به شدت افزایش یافته است وقاصد-۱ در مرحله نخست خود از بوستر موشک قدر-H بهره میبرد. نقطه اشتراک قاصد و سفیر مرحله نخست آن‌هاست؛ هر دو از بوستر های سوخت مایع با قطر استاندارد ۱.۲۵ متر استفاده می‌کنند، با این تفاوت که مرحله نخست سفیر با طول ۱۷ متر تقریبا هم‌اندازه طول کلی قاصد-۱ با ۱۷.۷۵ متر است! در بُعد مقایسه مراحل بعدی، قاصد در مرحله دوم از سوخت جامد با بدنه کامپوزیت و سامانه کنترل بردار رانش بهره می‌برد که به سبک‌سازی و افزایش بهره‌وری ماهواره‌بر کمک فراوانی کرده است. در مقابل سفیر در مرحله دوم از همان بدنه فلزی (آلومینیومی) مرحله نخست بهره می‌برد. اما قاصد از یک مرحله سوم نیز استفاده می‌کند که از سوخت مایع بهره می‌برد. همانطور که در تصویر بالا، مرحله سوم و نمودار سرعت-زمان ماهواره‌بر را در مراحل مختلف مشاهده می‌کنید، مرحله سوم در حال سوزش بودههدایت این نوع موتورها در خارج جو صرفا بوسیله کنترل بردار رانش (همچون موتور سلمان) ممکن است، و امکان بکارگیری موتور های کوچک برای کنترل سوخت جامد ممکن نیست، اما در مرحله سوم مشاهده می‌کنیم که در کنار مخزن اصلی از موتور های کوچک‌تری نیز استفاده شده تا ماهواره با دقت هرچه بیشتر به مدار تزریق شود
    • جوجه تیغی بدنساز GB ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      15 4
      سپاسمندیم سپاسمندیم همشو خوندیم ننویس دیگه
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    26 6
    خدا یار و یاورتون باشه تا میتونید قوی بشید تا زمان انقلاب ولی عصر ( عج) شرمنده ایشون نباشیم ان شااله
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    16 15
    اعتماد رهبری به جوانان ایران دنیا را به بهت و شگفتی فرو می برد و اعتماد پرزیدنت به غرب و امریکا کل مردم ایران را به گرانی فرو می برد. به امید فرارسیدن زودتر 1400 و جشن رفتن فریدون
  • رضا IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    13 7
    ازویژگی های پراید ۸۰ میلیونی هم بگید
    • اکبر قادری IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      32 8
      شرمنده ... پراید محصول سپاه نیست که از ویژگی هاش براتون بگیم ... ویژگی های پراید برو از بهزاد نبوی جاسوس و دست نشانده هاش تو سایپا و ایران خودرو بپرس ...
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      14 4
      هر وقت سپاه خودرو بسازه ویژگی هاش رو هم اعلام میکنه اون ویژگی پراید رو باید از رفسنجانی میپرسیدی.!
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    15 6
    طبق فرمایش رهبری، گام بعدی مدار ۳۶هزار است ان شاءالله
  • ناصر IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    10 9
    مشخص ترین ویژگیش رسوندن قیمت پراید به فضا بود
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    26 3
    حالا ببینین.الآن یه بدبخت "حسرت به دل پراید" می پره وسط !! خخخخخ
  • شناس IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    8 5
    الهی ما را «روی زمین» هم موفق و مؤید بفرما آمین یا رب العالمین
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    5 16
    برای رسیدن به مدار 36000 کیلومتری موتور نداریم. موتور سوخت جامد بسیار ناپایدار و خطرناکه و هرلحظه امکان انفجار کل موشک هست. بهترین گزینه موتور امتحان پس داده سوخت مایع RD-250 هست.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    1 14
    بهتر است سپاه به توسعه یک جی پی اس بومی دست بزند در قدم دوم ایران باید دانش موشک های هواسونگ 14 و 15 کره شمالی را با توجه تحریمهای نفتی امریکا و تحرم های اقتصادی ایران دانش فنی شان را بدست بیاورد
  • دیده بان IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    4 5
    فان حزب الله هم الغالبون
  • علی آقا IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    13 2
    اون روزی رو می بینم که به امید خدا اولین ایرانی از از طریق سازمان فضایی سپاه بره به فضا و اینکه نخبه های کشوهای اسلامی رو جذب ایران کنیم به خدمت اسلام دربیان.
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    3 0
    سلام خدا بر سپاه پاسداران. خداقوت. خسته نباشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس