کد خبر 1070610
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
خاطره ای که بعد از ۵۰ سال با ماهواره «نور» زنده شد

مدار GEO مداری دایروی است که در ارتفاع 35.786 کیلومتری بالای خط استوا قرار گرفته است .

به گزارش مشرق،محمود موحد فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

۱. مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان (17 اردیبهشت‌) با اشاره به قرار دادن ماهواره نور در مدار نزدیک به زمین (LEO) فرمودند: «همین دست خواهد توانست چند صباح دیگر همین ماهواره را به مدار ۳۶ هزار کیلومتری برساند که مورد نظر ما است؛ ما میخواهیم ماهواره به مدار ۳۶ هزار کیلومتری [برسد]». اشاره ایشان به مدار زمین آهنگ (Geostationary Oribt, GEO) است. حال در این یادداشت اجمالاً بررسی می‌کنیم چرا قرار دادن ماهواره در مدار زمین آهنگ (GEO) مهم است؟

۲. مدار GEO مداری دایروی است که در ارتفاع 35.786 کیلومتری بالای خط استوا قرار گرفته است . ماهواره در نتیجه تعادل بین نیروی جاذبه زمین و نیروی گریز از مرکز، در آن مدار، طی 23 ساعت و 56 دقیقه و 4 ثانیه به دور زمین می‌چرخد. از آنجایی که این زمان همگام با زمانی است که زمین برای گردش به دور محور خود نیاز دارد، ماهواره‌ای که در مدار زمین‌آهنگ قرار می‌گیرد، از دید فردی که از زمین به آن نگاه می‌کند، ثابت به نظر می‌آید. دلیل نام‌گذاری این مدار به «زمین‌آهنگ» هم همین است. از آنجایی که ماهواره در این مدار یک سوم زمین را پوشش می‌دهد، با قرار دادن سه ماهواره در این مدار تقریباً می‌توان تمام کره زمین را (بجز مناطق قطبی) پوشش داد. همچنین برای ارتباط با ماهواره موجود در مدار GEO آنتن روی زمین می‌تواند همواره در یک جهت تنظیم شود. به دلیل همین ویژگی‌های منحصر به فرد، مدار GEO یک منبع راهبردی برای کاربری‌های مخابراتی، پخش و هواشناسی است.

۳. ماهواره‌ها از طریق سیگنال‌های رادیویی عمل می‌کنند و از طیف فرکانس رادیویی برای ارائه خدمات استفاده می‌کنند. طیف فرکانس رادیویی، یک باند مشخص از طیف الکترومغناطیسی است که اجازه می‌دهد ماهواره با زمین ارتباط برقرار کند. بنابراین ماهواره‌ها برای اینکه بتوانند در مدار GEO عمل کنند نیاز به موقعیت مداری و فرکانس تخصیص‌یافته دارند. با توجه به مزایای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از کارکرد ماهواره‌ها در مدار GEO، در 50 سال گذشته، درخواست‌ها و رقابت برای موقعیت‌های مداری و فرکانس در این مدار به شدت افزایش یافته است. اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) نهاد بین‌المللی مسئول تخصیص این فرکانس‌ها  و موقعیت مداری برای ماهواره‌ها است. با توجه به محدودیت‌های فرکانسی و محدودیت‌های فنی عملکرد ماهواره‌ها در فضا (به عنوان مثال لزوم حفظ فاصله متناسب با سایر ماهواره‌ها جهت جلوگیری از تداخل و یا تصادم احتمالی) مدار GEO  یک منبع محدود است یعنی در زمان واحد تعداد مشخصی ماهواره می‌تواند در آن قرار گرفته و فعالیت کند. این محدودیت ذاتی باعث شده است که ایجاد تعادل میان دسترسی منصفانه و برابر به این مدار و بهره‌برداری بهینه، کارآمد و اقتصادی‌ از آن امری دشوار باشد.

۴. ماده 44 اساسنامه ITU منافع کشورهای در حال توسعه را در مدیریت موقعیت مداری و طیف فرکانس رادیویی به رسمیت می‌شناسد. سازوکار اصلی تخصیص موقعیت مداری و فرکانس رادیویی روش موسوم به  a posteriori بود (که عموماً مورد اعتراض کشورهای درحال توسعه قرار گرفته). این بدین معنی است که هر دولتی که زودتر بتواند ماهواره خود را در مدار قرار دهد از منافع موقعیت مداری و فرکانس رادیویی بهره‌مند خواهد شد (first-come, first-served). حق بهره‌برداری از یک موقعیت مداری مشخص موقت است و منجر به حق مالکیت نمی‌شود، اما موجب این می‌شود که در زمان بهره‌برداری، از بهره‌بردار در قبال تعرض دیگران حمایت شود. از دهه 80 میلادی، عمدتاً به درخواست کشورهای توسعه‌یافته، سازوکار دیگری موسوم به a priori برای تخصیص موقعیت/فرکانس ایجاد شد، که تنها بر خدمات ثابت ماهواره‌ای (FSS) اعمال می‌شوند. بر اساس این سازوکار هر دولت یک موقعیت مداری و یک فرکانس برای کارکردهای مخابراتی دریافت می‌کند.

۵. اولین مجموعه کامل سیستم مخابراتی ماهواره‌ای جهانی حدوداً 51 سال پیش در سال 1969 میلادی در مدار GEO قرار گرفت. این مجموعه شامل 7 ماهواره بود. سازمان ارتباطات ماهواره‌ای اروپایی (EUTELSAT) نیز که در سال 1977 میلادی تاسیس شد، امروزه 37 ماهواره در مدار GEO دارد که این ماهواره‌ها برای پخش 7000 شبکه تلویزیونی و 1100 شبکه رادیویی استفاده می‌شود. مدار زمین‌آهنگ، یک منبع محدود و ارزشمند است. فعالیت در این مدار در کنار حساسیت‌های سیاسی، حساسیت‌های فنی هم دارد، به عنوان مثال فعالیتی که منجر به تولید زباله (debris) در این مدار شود، به دلیل ویژگی خاص و محدودیت فضای آن، اثری مخرب‌تر خواهد داشت. امید است با تلاش متخصصین و تمهید توانمندی‌های فنی و مالی لازم، امکان بهره‌مندی از این مدار برای کشورمان فراهم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    47 27
    برخلاف تصور عموم مهمترین ماهواره های جاسوسی و نظامی در این مدار هستن چون ماهواره های مدار لئو طول و عرض عکسی که می گیرن از منطقه میدان نبرد بسیار کوچک و محدود هست حتی 9*9 کیلومتر...اما یک ماهواره جاسوسی در مدار ژئو در عرض یک روز می تونه نصف کره زمین رو جایروب کنه!!...
    • US ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      25 4
      به نظر من باید بر روی بالون ها هم به شدت کار کنیم . من فکر می کنم می تونیم حتی رادارها و پدافندهای بالونی هم داشته باشیم تا کمبود جنگنده ها جبران بشه
    • تنبل IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      14 0
      برعکس گفتی برادر
    • US ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      35 2
      چرت نگو برادر . تمام ماهواره نظامی و جاسوسی تو مدار پایین قرارا دارند . یعنی همون جایی که نور قرار داره . سواد نداری حرف نزن . کمی مطالعه کن .
    • ناشناس IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      25 1
      اتفاقا عزیز من اخرین و مدرنترین ماهواره ها در مدار لئو هستند مداری که ماهواره نور قرار داره مدار لئو هستش . خواهشا قبل اینکه حرفی بزنید مطالعه کنید .
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      4 0
      انشالله سفر به خارج از منظومه شمسی
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      7 1
      انشالله در ماهواره بعدی یک صندلی هم برای حسن بگذارید، که بفرستیمش بره
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    هر وقت یه چیزی به بالا پرت شد، یه چیزی هم از سفره مون پر کشید. شادی روحمون صلوات.
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      28 99
      کم کم روحمون هم پر میکشه و خودمون در مدار قرار می‌گیریم
    • رضا IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      اونی که سفره هامون رو پر داد چند تا غرب گدای از خود باخته خائن بودند، همون هایی که چندین و چند ساله سطح مطالبات رو با دعواهای سیاسی تا سطح حجاب اجباری و حضور زنان در استادیوم و ربنای شجریان و منوی غذای میر حسین و کروبی پایین آوردن، شما مشکلتون توان دفاعی ایرانه و عزیزانی مثل سردار عزیزمون، نعل وارونه نزنید.
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      شما نوادگان همون تفکری هستین که میگفتن نفت سیاه متعفن رو بدیم انگلیسیها ببرن به درد ما نمیخوره. از سطح شعور شما توقع دیگه ای نمیره.
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      23 90
      نکته جالبی بود. اتفاقا اینها همه چیزشان برعکس است. ایران زمان هخامنش و ساسان و اولاد شیخ صفی هر چه وسیع تر شد وضع اقتصادی مردم ایران بهتر شد اینها هر چه دامنه قدرتشان وسیع تر میشود مردم ایران فقیرتر میشوند. تکنولوژیشان هم فقیر کننده است نه ثروت آفرین.
    • US ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      62 19
      اگر هر از گاهی ی چیزی به بالا پرت نکنیم دشمنان این مرز و بوم بصورت مستقیم یا به کمک گروهکهای آدم کش و بیرحمشون به ناموس تو طمع می کنند. حفظ ناموس برای کسی که ی ذره کوچولو غیرت و شرف داره از شکم مهمتره و برای کسی که غیرت و شرف کافی داره از جان هم مهم تره.
    • صهبا IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      70 13
      واقعا که حقمونه زلزله و سیل نابودمون کنه از بس ناشکریم. تمام مردم جهان بعد از فرستادن ماهواره توسط کشورشان جشن شادی میگیریم ما نشستیم پای ماهواره میگیم بی بی سی نظرت چیه؟!!
    • علی خدایی IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      42 8
      توصیه ام به تو برو در آلبانی خوب سیر شو بعد پشت اینترنت بشین و زر بزن آخه بدبخت پیشرفت را چرا نسبت میدی به گرسنگی بی احیا دلقک های تو باعث شده که در عرصه پیشرفت کشور از گذشتته ها دیر شروع کنند لعنت بر تو و امثالت ذهن خراب ها
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      29 14
      از ۱۴۰۰ چه خبر٬ اون از وزیرتون که چندتا ماهواره بر رو با سر کوبید به زمین اینم از وضعیت روحیت که هنوز مخزن تکرار کردن های پر از تسلسله! تا ۱۴۰۰ ملتی رو بردید عصر حجر٬ الان که هیچ کاره اید.
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      6 6
      پس سفره ات رو سفت بچسب باد نبرتت!!!
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      2 2
      نه داداش... شعور نداری اینها رو بفهمی که اون بالا برای ما امنیت، تکنولوژی و اقتصاد می آره... زر مفت نزن... برو غوغای روحانی رو نگر که چه کار کردید با 24 ملیون رای ...
    • GB ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      3 2
      پس باید تبریک گفت به شبکه های فارسی زبان ماهواره ای که توانستند پارادوکس و این طرز فکر رو که پرتاب ماهواره و موشک باعث تورم و فقر شده در شما ایجاد کنند در حالی که صحبتی از موضع اقتصادی انفعالی دولت نمیکنید
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      7 2
      شما بی سوادها مشکلتون این هست که نمی خواهید قبول کنید اقتصاد ایران تورمی هست زمان هسته ای هم می گفتید گرانی به خاطر هسته ای هست اما موضوع تورم زا بودن اقتصاد دلال پایه ایران بود..
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    37 54
    60 سال قبل که مقدمات پرتاب موشک‌ها به جو و فرا جو، صورت می‌گرفت، قدرت محاسبه گرها در حد چرتکه و یا نهایتا یه ماشین حساب خیلی ساده بود. تصور کن دانشمندان ما بخواهند با یک ماشین حساب همه کاراشونو انجام بدند. اصلا امکان‌پذیر نیست. این اهمیت کار پرتاب در زمانهای دور را مشخص میکنه.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    فرقی که با غربی‌ها داریم اینه که هر وقت اونا چیزی پرت کردند، ثروتمندتر شدند و هر وقت ما چیزی پرت کردیم، فقیرتر. آری ای برادر اینچنین بود.
    • رضا IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      82 18
      چرا خودت رو از غربی ها سوا کردی، امثال تو از غربی ها هم غربی ترند.
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      66 20
      میدونی فرق احمق با عاقل چیه؟ احمق میره همه پولی که داره ماهی میخره اما عاقل میره قلاب ماهیگیری هم میخره. از نظر یک احمق، خرید قلاب ماهیگیری به معنی فقیرتر شدنه چون ماهی کمتری خریده.
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      71 17
      تو فقر فرهنگی داری بنده خدا! امثال تو از ترس دیوار پیاده رو (!!) به کسی دوباره رای دادید که دغدغه ش اقتصاد و رشد و پیشرفت مملکت نیست. الانم دهنتون اندازه دهن تمساح بازه و دارید غر میزنید!!! درحالی که خودتون گند زدید به مملکت
    • رضا IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      42 14
      کاش سفارش می کردی یه کم پولاشون رو خرج گان کادر پزشکیشون کنن که مجبور نشن کیسه زباله بپوشن، این جور چیزا افت داره واسه کسی که وضعش خوبه، نا سلامتی قبله عالم هستند غربیها!!!!
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      33 13
      احمق اونیه که همو داراییشو در یک سبد میذاره. عاقل اونیه که بر اساس نیازهای خانواده اش، وسایل مورد نیازش را تهیه میکنه. توازن شرط عقله.
    • شرقی IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      1 2
      در اینکه برخی غرب گراها تصور می کنند ادرار غربی ها نیز خوشبوست و می توانند آن را به عنوان ماده ی خوشبو کننده استفاده کنند هیچ شکی نیست..!
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      4 3
      این داستان رو قبلا درباره هسته ای هم می گفتی منافق جان!
    • حمید IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      1 0
      خب مرد حسابی. آمریکا یه کشور پهناور و ثروتمند و صاحب تکنولوژی ع که ثروت کشور های دیگه رو به یغما می بره با فروش تکنولوژیش. شما دوست داری تا ابد جیره خور غرب باشی. ولی ما دوست داریم خودمون به اون تکنولوژی ها برسیم تا دیگه دستمون جلوی غرب وحشی دراز نباشه. تا همین الانم کشوری مثل چین در این زمینه موفق شده.
  • علی IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    35 4
    ممنون از اطلاعات خوبتان . انشاء الله با دستیابی به مدار ژئو عقب ماندگی 51 ساله در این خصوص را جبران کنیم
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    27 9
    زمین صاف است. به این شایعات ماهواره و مدار زمین گوش ندهید
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      6 5
      بعضیها خیلی صاف و ساده اند ! که همه چی رو ...
  • رهام حسامی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    23 4
    ماهواره‌ای که در مدار ژئوسنکرون و در بالای خط استوا و هماهنگ با سرعت زمین و با زاویه‌ای ثابت، حرکت می‌کند، قسمت مشخصی از سطح زمین را به‌طور ثابت پوشش می‌دهد، و از یک ایستگاه زمینی نیز به صورت یک نقطه ثابت، قابل دیدن است.این نوع ماهواره‌ها در حالت کلی به روی مدار زمین‌ایست و بر بالای خط استوا، در فاصله ۳۵۷۸۶ کیلومتری از سطح زمین قرار داند. مدارهای زمین‌ایست دوره گردِشی، درست برابر گردش زمین دارند. این مدار، مدار۲۴ ساعته نیز خوانده می‌شود. این ماهواره‌ها با سرعتی حدود سه کیلومتر درثانیه در مدار زمین‌ایست حرکت می‌کنند. برای ردیابی ماهواره احتیاج به سیستم پیچیده‌ای نیست ماهواره‌ها در مدار ثابت زمینی، با تعداد کم، امکان ایجاد پوشش زیادی را در روی زمین دارند. به عنوان مثال سه ماهواره در روی این مدار برای پوشش بیشتر سطح زمین (به جز قطبها) کافی هستند
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    19 37
    داستانی میخوندم که یه نفر در پاریس برج ایفل رو به 22 میلیونر مختلف فروخت! یه نفر رو میشناختم که به مسافران وعده میداد شما رو میبرم کویت ولی بعد از اینکه نصف شب دور بزرگی در دریا میزد اونا رو در نزدیکی ساحل ایران پیاده میکرد و میگفت اینجا کویته ازش نفهمیدند تا زمانیکه جوانی در آب غرق شد یا فروش ماه و ستاره ها به ابلهان و از این قبیل بسیار است...
    • رضا IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      37 6
      راست میگی ابله زیاده اونم از نوع سنگ پا، شما بشبن خونه یه وقت سیب و گلابی میارن در خونه اون وقت خونه نباشی ناجوره.
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      11 6
      اگه حرف سپاه رو قبول نداری ، اقلا اعتراف توام با نگرانی اربابت رو ...
  • US ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    13 17
    جالبه خود سانسورچی داره لایک میکنه. خیلی جالب بود. قبلا میگفتن هدف، وسیله را توجیه نمیکنه.
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    23 16
    در این مملکت چه کسی نیازهای مردم را تشخیص میده؟ با صدای بلند بگه.
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      0 0
      فعلا که هر یکی از سمت خودش داره میکشه تا ببینیم از کجا پاره میشه.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    12 15
    هیچ اهمیتی نداره. الان سفره مردم‌ از هر چیزی بالاتره.
  • لبنت IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    14 12
    پرتاب ماهواره اون کشورها را ثروتمند نکرده . بعضی هاشون با تولید زیاد ثروتمند شدن مثل ژاپن و بعضی هاشون با تولید زیاد اسلحه و همزمان غارت منابع کشورهای فقیر ثروتمند شده اند مثل آمریکا و انگل استان . ترو خدا برین یه خورده مطالعه کنید .
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    10 27
    دعوا بر سر هیچ و پوج خارجی ها به محض ارسال موشک یا فضانورد به طور کاملا زنده که همه ببینند امواج و سیگنال ها و تصاویر حتی فیلم فرود انسان بر ماه و معلق شدن فضانورد در سفینه و راه رفتن آنها در فضا را پخش میکنند الان این ماهواره ای که شما فرستادید هنوز یک عکس 3 در 4 نفرستاده
    • US ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      17 6
      ماهواره تجاری نیست که :/
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      4 1
      عکس حیاط خونتو می خوای بذاره یا عکس نیروگاه اتمی ا س ر ا ئ ل رو؟ بدبخت عکسها به موقع کارائیشونا نشون میدند
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    3 6
    یه تفاوت عمده ای که پرتاب این موشک با بقیه کشورها داشته اینه که پرتاب‌های آنها و ارسال ماهواره ها دقیقا در زمانی صورت گرفته که در اوج شکوفایی اقتصادی هم بودند. کما اینکه برخی از پروژ ه ها با اینکه فناوری آن آماده بود اما به دلیل هزینه های سرسام آور کنار گذاشته شدند. اما این پرتاب دقیقا در زمانی انجام شد که ریال پایین ترین ارزشش را داشت، تورم و بیکاری در بالاترین نقطه بود، خزانه خالی بود، فروش نفت متوقف شده بود، بیماری اوضاع مملکت را بهم ریخته بود. این نشون میده بخشی از مملکت فارغ از مشکلاتی که همه درگیرش هستند دارای منابع مستقل و ثروت قابل توجه اند که هیچکدوم از اون مشکلات مانعی برایش نبوده اند.
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 0
      دکتر امریکا وقتی داشت ویتنام را ویران میکرد میگن که انسان به ماه فرستاد در اوج مشکلات مالی
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    3 3
    فعلا هیچ چیز اهمیتش بیشتر از رزق مردم نیست. ترقه بازی بعدا.
  • CA ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    6 0
    این صنایع ماهواره یک ثروت برای کشور هست آنقدر صنایع دیگر به این صنایع فضایی و ماهواره وابسته هستند که شاید صد برابر بیشتر از درآمد نفت برای ایران پول داشته باشد آن هم بدون ریسک افزایش و کاهش قیمت نفت و تحریم و غیره!
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      0 0
      بسم الله. برو پولا را پارو کن.
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    0 2
    جان تو بذار این یه لقمه نون بمونه توی سفره مون.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    دوستان عزیز منظورشون نیروی مرکز گراست. اگر بر جسم در حال حرکت مدام نیروی عمود بر حرکت به جسم وارد شود محاسبات نشان میدهد حرکت این جسم به شکل دایره ای می شود. برای ماهواره نیروی جاذبه بین ماهواره و زمین باعث میشود ماهواره به شکل دایره ای دور زمین بچرخد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس