کد خبر 1067695
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹
جوزف بورل

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد آمریکا رسماً از برجام خارج شده و دیگر عضوی از این توافق چندجانبه نیست، اما می‌تواند مانند سایر اعضای شورای امنیت پیشنهاد خود برای انجام اقدامات جدید را بدهد.

به گزارش مشرق، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزاد اروپا اعلام کرد که آمریکا دیگر عضوی از برجام نیست، اما می‌تواند مانند سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیشنهاداتی را برای انجام اقدامات جدید [علیه ایران] مطرح کند که در نهایت تصمیم‌گیری در مورد این پیشنهادات بر عهده شورای امنیت خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

موج سواری آمریکا با تحریم‌ها در دوران کرونا

جوزپ بورل درباره تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و احتمال سوءاستفاده کاخ سفید از برجام برای پیش‌برد اهداف خود در این زمینه گفت: «آمریکا دیگر عضو برجام نیست. کاملاً مشخص است که در بیانیه‌ای که رئیس‌جمهور ترامپ در ماه می سال ۲۰۱۸ [اردیبهشت ۹۷] صادر کرد، آنها رسماً اعلام کردند که به مشارکت خود در برجام پایان می‌دهند.»

 وی در ادامه با اشاره به اینکه طبق مفاد برجام، تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران ظرف ۵ سال [یعنی در اکتبر ۲۰۲۰] برداشته می‌شود، گفت: «البته هر یک از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند به آن مراجعه کنند و اقدامات دیگری را پیشنهاد دهند و بعد باید ببینیم که شورای امنیت چه تصمیمی خواهد گرفت.»

روز یکشنبه نیویورک تایمز گزارش داد که «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد با استفاده از یکی از بندهای توافق هسته‌ای «برجام»، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کرده و یا شورای امنیت سازمان ملل متحد را به اعمال تحریم‌هایی دیگر علیه ایران وادار کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته طرح وزیر امور خارجه آمریکا بر تلاش برای پیشبرد یک استدلال حقوقی مبنی بر اینکه آمریکا علی‌رغم خروج از برجام همچنان یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در این توافق چندجانبه است، استوار است.

با این حال امروز پنج‌شنبه مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری فاکس‌نیوز ضمن رد کردن احتمال بازگشت کشورش به برجام مدعی شد: «بحث بازگشت به برجام مطرح نیست و ما هرگز قصد انجام چنین کاری نداریم. آن توافق یک فاجعه بود. هدف ما بازگشت به برجام نیست و این کاری نیست که ما به دنبال انجامش باشیم.»

وی افزود: «ما قصد داریم از ابزارهای خود در سازمان ملل متحد استفاده کنیم؛ از ابزارهای که در دسترس ماست و از قطعنامه‌هایی که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده‌اند تا تضمین کنند که فروش سلاح به ایران اتفاق نخواهد افتاد.»

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدی IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    6 1
    میبینم که اروپا هم مانند روسیه داره از آمریکا فاصله میگیره و این از نمونه های محسوس افول و انزوای آمریکاست
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    4 3
    احمق های درجه یک ایران تمام تسلیحاتش را خودش می سازد تحریم کیلویی چند؟
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    1 0
    خوک کثیف آمریکایی، بعبارتی گند زدی، برو سرتون بذار تو گندت تا به آرامش برسی.
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    0 1
    انگار سرت به تنت زیادی کرده. اروپایی پر روی احمق.
  • آراد IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    0 1
    اروپایی های حروم لقمه دارند گرا می دند به آمریکا _ این حرومزاده ها سرته یه کرباسند
  • CA ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    0 0
    همین اروپا به تسلیحات ایرانی برای توازن قدرت با آمریکا احتیاج داره البته سورپرایز های تسلیحاتی ایران تا اکتبر همچنان ادامه خواهد داشت!!!!
  • US ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    0 0
    در صورت همراهی سه کشور اروپائی، ایران سریعا سفرای خود را فرا بخواند و سفیر آنها را اخراج، این نهایت ظلم و خفت هست که به ایران و ایرانی در سایه برجام و اتخاذ سیاست های دم دستی و ناکارآمد تحمیل ملت با غرور و سر بلند و تمدن ساز ایران میشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس