کد خبر 1067135
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
هادی محمدی نمایه

برخی جریان‌های داخلی یمن در جنوب این کشور که از وحدت یمن خسارت دیده‌اند، راه به بیراهه رفته و سر از ترکستان امارات درآوردند.

به گزارش مشرق، هادی محمدی در روزنامه جوان نوشت:

جنگ پنج ساله در یمن اگرچه با بهانه‌های داخلی آغاز شد، ولی اساساً با برنامه‌ای منطبق بر منافع ژئواستراتژیک امریکا و غرب در یکی از تنگه‌های حیاتی جهان و ثروت‌های گسترده نفتی و زیرزمینی این کشور و چشمداشت تاریخی سعودی‌ها از دوره عبدالعزیز و منافع طمع ورزانه اماراتی‌ها برای خروج از بن‌بست راهبردی دوبی و ابوظبی که دیگر رونق یک مرکز تجاری و مواصلاتی را در تحولات جهانی از دست داده و به دنبال جزایر و بنادر جنوبی یمن بودند، شکل گرفت. به همین دلیل هیچ‌گاه اراده برخی جریان‌های یمنی برای خروج از بحران کارساز نبوده و یک جنگ تحمیلی را که ویرانی و کشتار غیرانسانی و تعطیل شدن تمامی سازمان‌های بین‌المللی و شعارهای انساندوستانه و معیارهای بشردوستانه را به ارمغان آورده، شاهد بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

برخی جریان‌های داخلی یمن در جنوب این کشور که از وحدت یمن خسارت دیده‌اند، راه به بیراهه رفته و سر از ترکستان امارات درآوردند. مزدوران ریاض همچون دولت منصور هادی نیز، چیزی بیشتر از یک عروسک خیمه‌شب‌بازی نبودند و هیچ‌گاه از استقلال و عزت و مطالبات مردم یمن دفاع نکردند. نتیجه این پنج سال جنگ این است که دولت مشروع یمن در صنعا با وجود تمامی فشارها و حملات نظامی و محاصره بی‌رحمانه، خود را بازیافته و اقتدار بازدارنده را در منحنی قدرت خود ثبت نموده و در تمامی شاخص‌های حکومت‌داری، امنیت، مدیریت اقتصادی، انضباط اجتماعی و سیاسی، از دیگر بخش‌های یمن که در اشغال سعودی، اماراتی و غربی بوده، برتری و شایستگی را برای مردم به ارمغان آورده است.

شورای انتقالی جنوب یمن که از مدت‌ها قبل در رؤیای جدایی از شمال و حکومت مرکزی بود، در دام بازی بزرگ‌تر اماراتی و انگلیسی قرار گرفته است، چراکه راهبرد جنگی سعودی- غربی به بن‌بست رسیده و ناتوانی آن‌ها برای تحقق اهداف اشغالگرانه شکست خورده، ولی امارات با تدبیری فریبکارانه و در رقابت راهبردی با سعودی، تسلیح شورای انتقالی جنوب و حمایت مالی و سیاسی از آنان را ویترین اجرای اهداف خود کرده و به بهانه عدم اجرای توافق ریاض با منصورهادی در عدن و عدم واگذاری سهم وزارتی در کابینه وی، خودمختاری استان‌های یمن جنوبی را از روز شنبه اعلام کرده است. اگرچه امریکا این اقدام را رد کرده، ولی این طرح اماراتی - انگلیسی در تضاد با پروژه بزرگ‌تر امریکا و سعودی در طرح B برای یمن و تقسیم فدراتیو آن نیست.

دستپاچگی ائتلاف شکست خورده عربی-غربی که هر یک در گوشه‌ای از یمن و بنادر و مناطق نفتی یا آبراه‌های پیرامونی و جزایر یمن دست‌اندازی می‌کنند، این است که مسیر جنگی و سیاسی را در چشم‌انداز تحولات یمن، مطلوب نمی‌دانند، لذا به دنبال کسب غنائم موجود هستند. این در حالی است که ارتش یمن و نیروهای انصارالله هم در صحنه‌های میدانی و به ویژه در حرکت به سوی مرکز استان مأرب و استان‌های اشغالی، به خوبی در حال پیشرفت و در مقابل تجاوز روزانه هوایی سعودی‌ها دفاع بازدارنده و مؤثر دارند و هم در عرصه سیاسی با سازمان ملل و در تعامل با قبایل شرافتمند یمنی، ابتکار عمل را در دست دارند؛ لذا اعلام خودمختاری از سوی شورای انتقالی جنوب که تصویر و نمادی از جدال منافع اشغالگرانه است و رویکرد تجزیه‌طلبانه در یمن دارد، محکوم به ناکامی و فرسایش است و کمترین کارکرد آن علنی‌تر شدن تضاد و تعارض بین سعودی و امارات و ابزار و مزدوران داخلی آن‌ها در یمن است که نهایتاً اقتدار و مشروعیت بیشتر انصارالله و دولت صنعا و اقبال مردم یمن را به دنبال خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس