کد خبر 1066160
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
یمن|بن‌بست در اردوگاه جنگ‌افروزان؛ سناریوهای فراروی اختلافات مزدوران عربستان و امارات

کودتای شورای انتقالی مورد حمایت امارات ضد دولت مخلوع یمن که از حمایت عربستان برخوردار است، گمانه‌زنی ها در بن بست سیاسی بین عناصر ائتلاف متجاوز به یمن را تقویت کرده است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری شبکه الجزیره در مقاله‌ای به بررسی تحولات جدید بحران یمن و شدت شکاف موجود میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی در خصوص اعلام شورای انتقالی جنوب مورد حمایت امارات در اعلام حالت فوق العاده و خودمختاری جنوب یمن تاکید کرد که این اتفاق چند روز بعد از بروز سیل های ویرانگر در این شهر و به تعطیلی کشاندن خدمات عمومی روی داد که باعث افزایش خشم شهروندان از دولت دست نشانده یمن و شورای انتقالی مستقر در این منطقه بود.

بیشتر بخوانید:

منابع داخلی یمن در گفتگو با الجزیره تأکید کردند که نیروهای شورای انتقالی بعد از بیانیه ای که نیمه های دیشب در خصوص خودمختاری این منطقه صادر کردند گشت‌های نظامی خود را در تمامی خیابان های شهر به راه انداخته و بانک مرکزی تحت نظارت دولت عبدربه منصور هادی را مانند تعداد دیگری از موسسات وابسته به دولت مخلوع یمن محاصره کرده و کنترل امنیتی این شهر در اختیار گرفتند.

مختار الرحبی مشاور وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن تحولات اخیر جنوب این کشور را مهم و خطرناک توصیف و تاکید کرد که این موضوع تنشی جدید ضد توافقنامه‌های منطقه‌ای و مصوبات بین المللی مبنی بر تایید دولت عبد ربه منصور هادی است. وی همچنین این اقدام را اعلام مرگ توافق ریاض دانست که در نوامبر گذشته بین نیروهای مورد حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی بعد از کشمکش های گسترده به امضا رسیده بود، اما طی ماه‌های گذشته اجرای بندهای این توافق معلق شد.

الرحبی تاکید کرد: ما در برابر دور تازه‌ای از تنش‌ها و سناریوهای جدید هستیم که ممکن است تحولات یمن را با پیچیدگی بیشتری روبرو کند، ما منتظر موضع عربستان سعودی هستیم، چرا که این کشور مسئول حفظ توافق ریاض است. بیانیه شورای انتقالی کاملا مشخص و به معنی اعلام جنگ و شورش ضد دولت عبد ربه منصور هادی است.

همچنین یکی از مشاوران رئیس جمهور مخلوع یمن که به نام وی اشاره نشده، نیز در تماس تلفنی با الجزیره اقدام شورای انتقالی را از بین بردن تلاش های عربستان در راستای توافق ریاض  و بازگرداندن اوضاع طبیعی به عدن دانست و تاکید کرد که این اقدام می‌تواند دور تازه‌ای از درگیری‌ها را طی روزهای آینده آغاز کرده و امارات متحده عربی را نیز وارد این درگیری‌ها کند.

در طرف مقابل یاسر الیافعی روزنامه نگار یمنی نزدیک به شورای انتقالی در جنوب یمن ضمن حمایت از کودتای این شورا تاکید کرد که بیانیه شورای انتقالی حتی دیرهنگام نیز صادر شده است، چرا که دولت مخلوع یمن طی پنج سال گذشته نتوانسته کمترین خدمات اساسی را به مناطق تحت کنترل خود ارائه دهد و در جلوگیری از آزادسازی این مناطق توسط نیروهای انصارالله ناکام مانده است.

وی ادامه داد که طرح خودمختاری عدن و جنوب یمن از 3 سال پیش در دست اجرا بود، چرا که دولت عبد ربه منصور هادی دچار شکاف‌های گسترده‌ای بوده و مردم جنوب یمن نمی‌خواهند بیش از این هزینه ناکامی‌های دولت را بپردازند.

سناریوهای احتمالی

این پایگاه خبری در ادامه به بررسی سناریوهای احتمالی موجود در عرصه سیاسی یمن در سایه گسترش شکاف و اختلاف میان اعضای ائتلاف جنگی ضد این کشور پرداخت و به نقل از خالد عقلان از سیاستمداران مخالف دولت انصار الله در این کشور نوشت که نزدیکترین سناریوی احتمالی فراروی عرصه سیاسی و امنیتی یمن، ورود بیشتر در درگیری میان مناطق جنوبی و ایجاد تناقض‌ها و کشمکش‌های بیشتر است که همچنان بر عرصه سیاسی سایه انداخته و به صورت مستقیم از سوی دو طرف ائتلاف عربستان و امارات تغذیه می‌شود.

وی افزود که به نظر می‌رسد ائتلاف متجاوز به یمن به دنبال ایجاد جنگ دائمی در مناطق جنوبی این کشور است تا بتواند اهداف ژئوپلیتیک خود را که کاملا متناقض با اهداف اعلام شده مداخله نظامی در یمن است، پیش ببرد. وی می افزاید که تصمیم شورای انتقالی از سوی ابوظبی اتخاذ شده و به هیچ وجه حساسیت اوضاع انسانی در یمن را مد نظر قرار نداده است . این تصمیم نشان می‌دهد که شورای انتقالی از توافق ریاض فرار می‌کند و تحولات کشور را به سمت اوضاع ناشناخته‌ای پیش می‌برد، آن هم در شرایطی که عدن در نتیجه بحران سیل و فقدان تلاش‌های دولت مستعفی و ائتلاف متجاوز به یمن در شرایط بحرانی قرار دارد.

عقلان در پایان تاکید کرد که فضای عمومی کشور کاملا مشخص است که شش سال است که جنگ در یمن ادامه دارد اما ائتلاف سعودی اماراتی همچنان به توهین و تحقیر دولت مستعفی و از بین‌بردن زیرساخت‌های آن ادامه می‌دهند و از شبه نظامیان شورای انتقالی حمایت می کنند. آنها می‌خواهند واقعیتهای جدیدی را به منطقه عدن تحمیل کنند.

گروه شبه‌نظامی تحت حمایت امارات موسوم به «شورای انتقالی جنوب یمن» با صدور بیانیه‌ای، از بامداد امروز یکشنبه اعلام حالت فوق‌العاده و خودگردانی در مناطق جنوبی یمن کرده است.

ستاد تیپ یکم تفنگداران دریایی مستقر در جزیره سقطری نیز در حمایت گروه شبه‌نظامی شورای انتقالی جنوب یمن، اعلام نافرمانی کرده است.

این در حالی است که دولت محلی استان سقطری، بیانیه شورای انتقالی جنوب یمن را رد کرده آن را «کودتا» علیه دولت منصور هادی خواند.

اعلام خودگردانی و حالت فوق‌العاده شورای انتقالی در حالی صورت می‌گیرد که مردم جنوب یمن به‌دلیل قطع بودن شبکه برق طی پنچ روز اخیر در شهر عدن علیه این گروه شبه‌نظامی و همچنین دولت مستعفی یمن به‌ریاست عبدربه منصور هادی، در شهر عدن دست به تظاهرات زدند. بحران قطعی برق در استان عدن به‌خصوص پس از وقوع سیل‌های ویران‌کننده در مناطق جنوبی یمن تشدید شده است.

دولت مستعفی یمن به‌ریاست «عبدربه منصور هادی» روز پنجشنبه گذشته شورای انتقالی جنوب یمن (تحت حمایت امارات) را مسئول مانع‌تراشی برای بازگشت دولت هادی به شهر عدن دانست.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس