کد خبر 1066981
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
صادق زیباکلام نمایه

زیباکلام در یادداشتی نوشت: بعد از گذشت دو دهه از ایجاد جریان اصلاحات، اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند به این سوال پاسخ دهند که اصلاح‌طلبی چیست و اصلاح‌طلب کیست؟

به گزارش مشرق، صادق زیباکلام طی یادداشتی در روزنامه آرمان ملی به شرایط اصلاحات در روزهای بعد از استعفای موسوی لاری پرداخت.

بیشتر بخوانید:

موسوی لاری چرا کنار کشید؟

کشتی تدبیر اصلاحات به گِل نشست

بخش‌هایی از این مطلب در ادام از نظرتان می‌گذرد.

استعفای آقای سیدعبدالواحد موسوی‌لاری از عمق به‌سطح آمدن بحرانی بود که از مدت‌ها پیش اصلاح‌طلبان را در خود فرو بروده بود. این بحران در نتیجه استعفای ایشان و عملا به‌بن‌بست رسیدن شورای‌عالی اصلاح‌طلبان به‌وجود نیامده، بلکه برعکس استعفای آقای ‌موسوی‌لاری و به‌بن‌بست رسیدن شورای‌عالی اصلاح‌طلبان ظهور بحرانی عمیق‌تری در جریان اصلاحات بوده که اکنون از عمق به‌سطح آن رسیده است.

انتخابات دوم اسفند ۹۸ نقطه پایان رسمی اصلاح‌طلبان بود. نه‌به‌واسطه آن که بخش قابل‌توجهی از نامزدهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت نشدند، بلکه بیشتر به‌واسطه آنکه حتی اگر نامزدهای این جریان تاییدصلاحیت هم شده بودند، آنان بخت و اقبالی در آن انتخابات نداشتند. چراکه مشکل اصلی اصلاح‌طلبان آن بود که بیش از دو سال می‌شد بدنه اجتماعی‌شان را از دست داده بودند، اما نمی‌خواستند این واقعیت تلخ را بپذیرند.

افول جریان اصلاح‌طلب از بعد از مجلس دهم و تشکیل فراکسیون امید آغاز شد. انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و نحوه عملکرد آقای روحانی در دولت دومش، روند فروپاشی جریان اصلاحات را سرعت بخشید. از اسباب و علل و دلایل دیگر که بگذریم اصلاح‌طلبان از بعد از انتخابات مجلس دهم و دور دوم انتخاب آقای روحانی، باید به یک پرسش اساسی و بنیادی پاسخ می‌دادند که در میان بدنه‌اجتماعی و حامیانشان به‌وجود آمده بود.

پرسش آن بود که کدام یک از سیاست‌های مهم کشور در نتیجه تشکیل مجلس دهم یا رای ۲۴‌میلیونی به‌آقای روحانی تغییر کرد؟ اما اصلاح‌طلبان پاسخی برای ارائه به‌مخاطبان و بدنه‌اجتماعی خود نداشتند یا ندادند. اما این سوال منطقی فراموش نشد. متاسفانه لیدر اصلاحات نیز نتوانست و یا نخواست به این سوال پاسخ دهد و همچنان امیدوار بود که در انتخابات اسفند ۹۸ بازهم طرفدارانشان به‌پای صندوق بروند.

این امید در حالی وجود داشت که بسیاری شواهد و قرائن حکایت از آن می‌کرد که اصلاح‌طلبان‌بدنه‌اجتماعی خود را از دست داده‌اند و نمی‌توانند به‌آسانی بدنه‌اجتماعی یا بخش‌هایی از آن برای شرکت در انتخابات تشویق کنند.

اشکال و ضعف اساسی بعدی اصلاح‌طلبان در آن بود که نتوانستند استراتژی اصلی و محوری را برای این جریان تعریف کنند. بعد از گذشت دو دهه از ایجاد جریان اصلاحات، اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند به این سوال پاسخ دهند که اصلاح‌طلبی چیست و اصلاح‌طلب کیست؟

بخش‌هایی از این جریان که امیدوارانه وارد انتخابات اسفندماه گذشته شدند، تتمه حیثیت اجتماعی این جریان را از میان بردند. به‌عبارت دیگر اصلاح‌طلبان دیر به‌فکر چه باید کرد افتادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 30
    عشق است زیباکلام را
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      18 3
      19:25 خودشو طرفداراش در بلاهت اولن!!
    • شرقی IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      19 2
      خاطرم هست که به شدت در حال دفاع از برجام بود، از او پرسیدند: برجام را خوانده یا نه؟ گفت: نه!! در حماقت و سفیه بودن این جریان همین بس که برجام را نخوانده تصویب کردند و هنوز هم نخوانده از آن دفاع می کنند!
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      0 1
      در واقع ایش هست زیبا کلام !! ایییییش
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    15 2
    آره راست میگه چون دیگه این کلک نمیگیره.
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    29 1
    اصلاح طلبی یعنی وطن فروشی تمام
  • DE ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    0 1
    نوبت بعدی نوبت اقای زیبا کلامه تا چند نفر عاقل بیان ازش پرده برداری رنگی کنن. زیرا خودش هم به این قبیله بسیار خوش نام و خوش رسم تعلق داره!
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    0 1
    اصلاح طلبان به دلیل اینکه دچار بحران فکری هستند مثل خود جنابعالی و به فکر خود و یار و دسته خود هستند طرد شده توسط مردم هستند اگر بفکر ملت و حل مشکلات جامعه می بودند و حقوق های نجومی را حق مسلم خود نمی دانستند و ... می ماندند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس