ویژه های مشرق 9 اردیبهشت

اصلاح طلبان اکنون دولت،فراکسیون امید مجلس و شهرداری و شورای شهر پایتخت را در اختیار دارند.حالا ادعای «اختیارات محدود شورای شهر» نیز به فهرست فرافکنی های اصلاح طلبان برای فرار از پاسخگویی اضافه شده است

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** زیباکلام: فراکسیون امید و دولت روحانی روند فروپاشی اصلاحات را سرعت داد

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«استعفای آقای سیدعبدالواحد موسوی‌لاری از عمق به‌سطح آمدن بحرانی بود که از مدت‌ها پیش اصلاح‌طلبان را در خود فرو بروده بود...انتخابات دوم اسفند 98 نقطه پایان رسمی اصلاح‌طلبان بود. نه‌به‌واسطه آن که بخش قابل‌توجهی از نامزدهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت نشدند، بلکه بیشتر به‌واسطه آنکه حتی اگر نامزدهای این جریان تاییدصلاحیت هم شده بودند، آنان بخت و اقبالی در آن انتخابات نداشتند. چراکه مشکل اصلی اصلاح‌طلبان آن بود که بیش از دو سال می‌شد بدنه اجتماعی‌شان را از دست داده بودند، اما نمی‌خواستند این واقعیت تلخ را بپذیرند. افول جریان اصلاح‌طلب از بعد از مجلس دهم و تشکیل فراکسیون امید آغاز شد. انتخابات 29 اردیبهشت 96 و نحوه عملکرد آقای روحانی در دولت دومش، روند فروپاشی جریان اصلاحات را سرعت بخشید».

زیباکلام در ادامه نوشت:«متاسفانه لیدر اصلاحات...همچنان امیدوار بود که در انتخابات اسفند 98 بازهم طرفدارانشان به‌پای صندوق بروند. این امید در حالی وجود داشت که بسیاری شواهد و قرائن حکایت از آن می‌کرد که اصلاح‌طلبان‌بدنه‌اجتماعی خود را از دست داده‌اند و نمی‌توانند به‌آسانی بدنه‌اجتماعی یا بخش‌هایی از آن برای شرکت در انتخابات تشویق کنند...همچنان اصلاح‌طلبان با گفتن الفاظ و شعارهای همیشگی، سعی کردند که وقت را بگذرانند. بخش‌هایی از این جریان که امیدوارانه وارد انتخابات اسفندماه گذشته شدند، تتمه حیثیت اجتماعی این جریان را از میان بردند».

در روزهای گذشته روزنامه اصلاح طلب شرق در مطلبی نوشته بود:«اصلاح‌طلبان از یک‌ سو ناکام انتخابات مجلس‌اند و از سوی دیگر ناامید از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰...و نمی‌توانند با یکدیگر به وحدت عملی برسند... هر روز بندهای انسجام اصلاح‌طلبی بیش‌ازپیش از هم گسیخته می‌شوند که جدیدترین آن استعفای عبدالواحد موسوی‌لاری از شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است».

اواخر سال گذشته، اصلاح طلبان با تبلیغات رسانه ای گسترده اینگونه وانمود کردند که علت اصلی شکست این طیف در انتخابات مجلس، نظارت استصوابی شورای نگهبان بوده است.

این در حالی است که در مقطع تبلیغات انتخابات مجلس، اصلاح طلبان با تعدد کاندیدا مواجه بوده و به همین دلیل به عنوان نمونه در حوزه انتخابیه تهران، چندین لیست از سوی اصلاح طلبان منتشر شد.

اما همانطور که زیباکلام در مطلب مذکور اشاره کرده، علت اصلی شکست اصلاح طلبان، ربطی به عملکرد شورای نگهبان ندارد، بلکه مسئله اصلی، کارنامه غیرقابل قبول این طیف در دولت و مجلس بوده است.

به عبارت دیگر، اصلاح طلبان در انتخابات مجلس به کارنامه خود باختند. طیف اصلاح طلب نه کارنامه قابل قبولی دارد و نه برنامه ای کاربردی برای اداره کشور؛ این مسئله موجب کاهش شدید سرمایه اجتماعی این طیف شده است.

** ابتکار: سایه جنگ بالا سر کشور است،باید تنش زدایی کنیم

روزنامه ابتکار در یادداشتی به قلم «جلال خوش چهره» با عنوان «دور تازه تنش میان تهران و واشنگتن» نوشت:«تنش‌های لفظی میان ایران و آمریکا از اواخر فروردین ماه گذشته دور تازه خود را آغاز کرده است. ماجرای حقوقی آزاد شدن بیش از یک میلیارد دلار ایران در لوکزامبورک؛ گردش شناورهای ایرانی در ‌نزدیکی ناوهای آمریکایی در خلیج‌فارس؛ توئیت دستوری «دونالد ترامپ» به فرماندهی ناوهای آمریکایی برای هدف قرار دادن هرگونه تهدید علیه ناوهای این کشور در منطقه؛ پرتاب ماهواره‌بر «قاصد» برای حمل ماهواره «نور» در مدار 425 کیلومتری زمین از سوی سپاه پاسداران و دست‌ آخر‏ انتشار گزارش مربوط به تلاش وزارت امور خارجه آمریکا برای تدوین حقوقی طرحی علیه ایران و ارائه آن به شورای امنیت سازمان‌ملل، بستر و دلایل دور تازه تنش‌ها میان تهران و واشنگتن است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«زورآزمایی تهران و واشنگتن ممکن است همچنان کشدار باقی بماند اما خطر هنگامی است که در بزنگاهی غیرمنتظره، تنش جاری برحسب یک اتفاق از کنترل خارج شود. در این صورت پیش‌بینی پیامد ارتقاء تنش به منازعه برای هردو طرف بسیار سخت خواهد بود. در این حال، هم‌سو شدن اعضای اروپایی گروه برجام و نیز شورای امنیت سازمان‌ملل با دولت آمریکا در متهم کردن تهران به نقض تعهدات برجامی‌اش‏، خطر دیگری است که می‌تواند به طور مستقیم بر فرآیند تنش جاری تاثیر بگذارد. از این‌ رو نه می‌توان خوش‌دلانه پذیرفت که احتمال رویارویی نظامی ایران و آمریکا نزدیک به صفر است و نه تسلیم وقایع غیر منتظره شد. واقعیت جاری، تشدید در تنش سابقه‌دار میان تهران و واشنگتن است. تفاوت این‌بار در فرصت محدودی است که هر دو سوی تنش با آن روبرویند. هنوز اراده روشنی برای تغییر وضع جاری در افق دیده نمی‌شود».

اصلاح طلبان در تبدیل کردن «فرصت به تهدید» مهارت ویژه ای دارند. اکنون به اذعان اندیشکده ها و تحلیلگران غربی، آمریکا به شدت در موضع ضعف قرار دارد. رکوردزنی آمریکا در تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا در کنار وضعیت اسفناک این کشور در تأمین اقلام بهداشتی مراکز درمانی، شرایط نامطلوبی برای مقامات آمریکایی ایجاد کرده است.

در سوی مقابل، ایران همزمان با رکوردزنی در آمار بهبودیافتگان و کاهش قربانیان کرونا، یک ماهواره نظامی(با قابلیت های متعدد و شرایط بالقوه برای درآمدزایی) را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است.

نشریه صهیونیستی هاآرتص با اذعان به این موفقیت بزرگ، تاکید کرده است که این روند نشان دهنده اعتماد به نفس بالای ایرانیان است.

«دولت مستکبر و غارتگر آمریکا فقط زبان زور را می فهمد»؛ به عبارت دیگر، تنها رویکردی که به عقب نشینی و پرهیز از گستاخی آمریکا منجر می شود، اقتدار و افزایش توان داخلی است.

در سوی مقابل، انفعال و ارسال پالس ضعف(جهت مذاکره و...) آمریکا را در تشدید فشار، گستاخ تر می کند.

اصلاح طلبان پیش از این برای به حاشیه رفتن بی دستاوردی توافق هسته ای، بارها مدعی شدند که «برجام سایه جنگ را از کشور دور کرد»؛ حالا این طیف به فاصله کوتاهی پس از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور به فضا و همزمان با استیصال آمریکا در مقابله با کرونا، مدعی نزدیک شدن سایه جنگ شده است! گویا برخی «کاسبان سایه جنگ» هستند.

** اختیارات محدود شورای شهر؛بهانه ای تکراری برای فرار از پاسخگویی

«محمود میرلوحی» عضو شورای شهر اصلاح طلب تهران در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:« طبق قانون اساسی، اختیار و وظایف شوراها محدود به به شهرداری نیست. برخی تصور می‌کنند شورا یعنی شهرداری، نه، شورا یعنی شورای شهر، یعنی شورایی برای تمام آنچه در شهر رخ می‌دهد، یعنی نظارت و تصمیم‌گیری بر مسائل فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و اموال عمومی یک شهر».

میرلوحی در ادامه گفت:«قانون اساسی ما جایگاه رفیعی را در فصل هفتم و در اصول متعدد ۳، ۷ و ۱۰۰ به بعد برای شوراها پیش‌بینی کرده است...بنده معتقدم مجلس بخش محدودی از وظایف قانونی را عملیاتی کرده است و هنوز مدیریت شهری ما یکپارچه نیست. دولت تصدی‌گری‌ها در شهر را، لااقل در ۲۳ مورد به عهده شورا و مدیریت شهری گذاشته است، با این حال ما شاهد موازی‌کاری هستیم...در شرایط فعلی، فعالیت مدیریت شهری محدود به امور شهرداری و در حد ارشاد و ارتباط است».

روزنامه همشهری نیز در گزارشی با عنوان «انتظارات گسترده،اختیارات محدود»، اینگونه القاء کرد که اختیارات شورای شهر تهران محدود است و به همین دلیل نمی تواند پاسخگوی انتظارات مردم باشد.

در روزهای گذشته، «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر اصلاح طلب تهران گفته بود:«ما بر محورهای شعارهایی که داده‌ایم، حرکت کرده‌ایم. البته از نظر ما قابل‌قبول نیست و به‌دلیل مشکلات و سنگ‌اندازی‌هایی که به‌وجود آمد، نتوانستیم انتظارات و مطالبات بحق مردم را برآورده کنیم».

اصلاح طلبان اکنون دولت، فراکسیون امید مجلس و شهرداری و شورای شهر پایتخت را در اختیار دارند. این طیف پیش از این مدعی بود که «دولت فقط 20 درصد اختیارات دارد»! و «مجلس در رأس امور نیست»!، حالا ادعای «اختیارات محدود شورای شهر» نیز به فهرست فرافکنی های اصلاح طلبان برای فرار از پاسخگویی اضافه شده است.

اکنون قریب به سه سال از عمر شورای شهر و شهرداری اصلاح طلب تهران سپری شده است. شورای شهر در این مدت، بیشترین انرژی خود را بر تغییر اسامی خیابان های تهران(که به «بازی اسم و فامیل شورای شهر تهران» در میان رسانه ها مشهور شد) گذاشت.

چندی پیش «غلامحسین کرباسچی» فعال سیاسی اصلاح طلب گفته بود:«مردم حتماً از شهرداری و شورای شهر تهران، هم به خاطر مسئله آقای نجفی و هم به جهت مدیریت شهری ناراضی هستند و الان هم می توان گفت که در شهرداری اصلاح‌طلبان تقریباً هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است. دوچرخه‌سواری دردی از مردم دوا نمی کند».

انتخاب «محمد علی نجفی» نقطه عطفی در کارنامه شورای شهر اصلاح طلب تهران است. «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب چندی پیش گفته بود:«انتخاب آقای نجفی به‌عنوان شهردار تهران ناشی از یک نوع کج‌فهمی یا بدفهمی در تطبیق عمل سیاسی و راهبرد سیاسی بود…در این انتخابات گفتند چون ما رأی گرفته‌ایم، هرکسی را می‌خواهیم باید بیاوریم، حتی چشم باز نکردند تا نقاط ضعف و کاستی‌های آن را ارزیابی کنند و چشم‌بسته ۲۱ رأی دادند و حاضر نشدند مسائلِ موجود را بررسی کنند تا مبادا متهم به ضعف و ناکارکردی شوند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • US ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    28 2
    ابتکار ابتکار دشمنان ایران برای نفوذ در ساختار جمهوری اسلامی است.
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      3 3
      عجب
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      13 0
      ابتکار ابتکار تو برو چغندر بکار، آخه تورو به مجلس چه کار!!!
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      13 1
      سایه جنگ از اون موقعی افتاد روی کشور که شما در ارکان جمهوری اسلامی مسولیت گرفتید و بچه های شما ستون پنجم دشمن شدند
  • مريم US ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    6 23
    جمهوري اسلامي ديگه كارش تمومه .
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      13 3
      14:39 تو اینجا اومدی کامنت میزاری؟ مریم قجر دنبالت میگرده، مگه نگفت برو توالت‌های کمپو بشور، چرا اینجایی؟ زود باش وگرنه برات 6 ماه کلاس توجیحی میزارنا!! تازه عفت کلام اجازه نمیده بقیه بلاهایی رو که سرت میارن توضیح بدم!! خخخخخ
    • SE ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      9 1
      دروغ تزویر جنایت و تبعیض و کشتار و کرونا و سیاستمداران گمراه و نادان و وایتکس خور امریکا را از درون متلاشی کرده . کالیفرنیا که جدا شه بقیه یانکیها از گرسنگی میمیرید
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      7 3
      چهل ساله کارش تموم شده خبر نداری الانم شاهزاده سر کاره
    • کوروش IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      0 0
      عجیبه!دیدم کسی به صادق زیباکلام اشاره نکرده!؟! باورم نمیشه یکی از متعادل ترین صحبت های تاریخ عمر این بشر بود،فکر کنم واسه اولین بار خبر دستمال توالت و اسلحه رو شنیده و گفته برم گیر بدم به اصلاحات فلک زده که شما غربو خراب کردین
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 2
    خانم ابتکار ! نگران نباش . جنگ نمی شود . چون در جنگ نمی شود پول های جمع شده را خرج کرد . صلح هم نمی شود . چون در صلح نمی شود پول های مردم را بالا کشید . نه جنگ نه صلح و مذاکره سیاست بعد از فوت امام است برای سرکار گذاشتن مردم
  • مهران IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    12 0
    با سلام چیزی که سایه آن بالای سر کشور است خیانت اصلاح طلبها و دولت منتصب به آنهاست. کودکان هم می فهمند که آمریکا در وضعیتی نیست که دست به شروع یک جنگ جدید بزند.
    • سید IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      8 0
      می گویند دروغگو کم حافظه است؛ اصلاح طلبان تهوع آور سال ها جار می زدند که ما حسن روحانی را سر کار آوردیم و توانستیم سایه جنگ را از کشور دور کنیم! اما حالا در پایان این دولت پخمه ضمن فراموش کردن آن شعار ادعا می کنند که سایه جنگ بالای سر کشور ماست!!!!
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    9 0
    آقا این ابتکار دروغ میگه، من امروز بیرون بودم کاملا آفتابی بود منم مو زیاد ندارم سرم در اثر آفتاب قرمز شده مدرک دارم!! هیچ سایه ای هم بر سر کشور نبود!!!
    • SE ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      10 0
      سایه نظارت و قلع و قمع مجلس بعدی بر سر رانت خواران و چپاولگران و نجومی بگیران بی خاصیت و واردکنندگان بنزین بی کیفیت و صادرکنندگان پتروشیمی با خوراک مفت از جیب مردم را به سایه جنگ تعبیر میکنند
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    2 6
    ما دیگه تحمل نداریم با این شکم گرسنه انتظار جنگیدن ازما دارید؟
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      6 2
      15:17 مشکل گشنه بودن شکم شما تو عربستان و آلبانی به ما مربوط نیست برو به مریم جون و بن سلمان ابن الاره برقی بگو !!!
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      10 1
      اِ گفتن تو آلبانی خوب می خورید ؟ نه دیگه از شما انتظار جنگ نداریم . جنگ مرد می خواهد مرد گرسنه می جنگه ولی نامرد سیر و گرسنه اش منافقی بیش نیست
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 1
    سایه جنگ سایه تباهی سایه هر چه بدی و پستی، شما افساد طلبان هستید ماشاالله خداوند سایه نحس شما را از کره زمین محو‌کند
  • فرا جناحی IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 1
    سایه جنگ با مطرح کردن صلح هرمز هنگامی که شیطان بزرگ تهدید به هدف قرار دادن ۵۲ نقطه در ایران کرده بود برداشته نشد بلکه نیت دهن کجی به ملتی بود که عمیقا ناراحت از دست دادن یکی از فرماندهان پر افتخار خود بود و فریاد انتقام سخت را سر میدادند تاریخ مشخص خواهد کرد چه عزیزانی سایه جنگ را از سر مردم دور کردند
    • US ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      3 1
      طرح صلح هرمز اگر نگوییم خیانت عامدانه ای هست اما حتما اشتباه بسیار بزرگی است . چون از نظر حقوقی تسلط و کنترل و امنیت تنگه هرمز فقط و فقط برعهده ایران و عمان است اما طبق پیشنهاد احمقانه و شاید هم خیانتکارانه هرمز این حق را به ۵ کشور دیگر هم می دهیم. دولتمردانی که از کشورکهای عربی می ترسند و حاضرند به آنها باج بدهند چطور از آمریکا نترسند؟!؟
  • عبدالله IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    5 1
    جناب آقای جلال خوش چهره (روزنامه ابتکار) شما سایه جنگ را بالای سر کشور می پنداری (البته به خیال خودتان) ، چرا سایه خدا را بر بالای سر کشور نمی بینی؟ چرا دید بعضی ها نسبت به قدرت خدا اینقدر کم سو است؟
  • ی-ح IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    3 0
    خانم ابتکار تا ویروسی مثل کرونا هست وافرادی مثل شماها نیاز به جنگ نبست وشماهم خیلی نگران نباش بلایی که کرونا به سر اقتصاد ومردم دنیا آورد از هزار جنگ جهانی هم بیشتر بود پس خواهش می کنیم دروغ نگو ازجنگ خبری نیست
  • ایرنا IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 1
    با ساخت بمب اتم می تونیم برای همیشه سایه جنگ را از سر ایران دور کنیم نه مذاکره خانم ابتکار، که هر وقت خواستن بزنن زیرش و تهدید برای حمله به ایران رو شروع کنن
    • ابراهیمی IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      4 0
      روزنامه ابتکار نه خانم ابتکار
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 1
    سایه جنگ نیست سایه خودتان است که بالای سرتان است.!!!
  • جوجه تیغی بدنساز NL ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    2 2
    پس تو این 8 سال چه پشکل ماچلاقی دود می‌کردید که تازه می‌خوایید تنش‌زدایی کنید؟ نه دیگههه. اون ممه رو لولو برد. تنش پشت تنش زاییده براتون.
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 0
    صادقی تمرد نکرده است تجدید نظر کنید (علی مطهری) حالا با این همه پرخاشگری در جاهای مختلف نه تنها آنرا مجرم نمیشناسند بلکه طلبکار هم شده اند اگر ایشان به زندان نرود دوباره همین اش است و همین کاسه
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 0
    خان ابتکار وادادگی شما باعث جسارت دشمن شد هنوز هم از وادادگی دست بردار نیستید کمی هم استراحت کنید تا جوانان با غیرت به میدان بیایند و به طور واقعی سایه جنگ را با قوی شدن از سر کشور بردارند و شما هم با عافیت به تفریحتان بپردازید شما بروید خانه نگران کشور نباشید مطمئن باشید حقوقتان کم نمی شود
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    3 0
    شما تیپ شما در اواخر دولت دهم هم سایه جنگ را میدیدید .. بازم اسن سای ه را در بالای سر این دولت سما ساخته هم مبینید .. عجب بصیرتی دارید !! ؟
  • DE ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    5 0
    ندیدن افول آمریکا یک توانایی بالا در ندیدن و نفهمیدن میخواد که فقط از غربگرا یان یا ترسوها بر می آید.
  • DE ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    7 0
    ابتکار: سایه جنگ بالا سر کشور است باید تنش زدایی کنیم خخخخ دیر از خواب پا شدی 7 سال پیش این چرت و پرت را گفتند بخیال رای آوردن . حالا مگه بناست برای جایی خودتو نامزد کنی ؟ یه سری به تقویم بزن 7 سال عقبی / زیباکلام: فراکسیون امید و دولت روحانی روند فروپاشی اصلاحات را سرعت داد. خخخ مثل کمونیست که فکر میکردند گرباچُف اون رو زمین زد .اصلاحات هم مانند کمونیست چه با گُرباچف چه بدون گرباچُف محکوم به نابودیست. کرم از تنه خود درخته
  • حسین IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 0
    شماها که اجساس کردید سایه جنگ بالا سر کشور است ناراحت کشور نیستید چون اکثریت شماها دوتابعیتی هستید وتک وتولهاتون در همان کشورهایی که ارزو به زانو دراوردن ایران هستن ملک واملاک داریدشماها ناراحت این هستید که اگه جنگ شه کمی از رانت خوردن وچپاول کردنتان کم میشود وگرنه تنها فکری که شماها ندارید نگرانی مردم وکشور هست وگرنه تابعیت این حرمزادها رو برای خود وخانوادتون نمیگرفتید وثروت مملکت رو در بانکهای ملکه در کانادا وانگلیس وامریکا وفرانسه وامثالهم نمیبردید
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    1 0
    با توجه به ارزان شدن نفت مثل اینکه بین معاون رئیس جمهور در امورمحیط زیست در سالهای 1392 تا 96 وارد کنندگان بنزین های بی کیفیت (شوهر خانم ابتکار ) دعوا شده و فکر میکنند، خطر جنگ بالی کشور است.
  • علی IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    0 0
    این نیلوفردیوارنوردکه بچه اش درآمریکاست بزرگ ترین دشمن این مملکت ومنافق ریاکارخیانتکاربه خون شهیدان است وبایدبه جرم نفاق وخیانت محاکمه شود. ا
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    1 0
    برخی معدود از این دانشجویانی که از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند و الان دارن حرف از مذاکره با آمریکا میزنن نشون میده که اینا برای نجات کشور از فعالیت جاسوسخانه آمریکا در ایران به اسم سفارت از دیوار بالا نرفتند بلکه از روی علاقه به آمریکا وارد سفارت شدن !
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    2 0
    14:39 کار منافقین ودشمنان ایران تمامه!اگر خدای ناکرده چشات کوره ولی کمی گوشات سالمه فیلم اردشیر زاهدی را گوش کن!ایران بیدی نیست که باهربادی بلرزه دوره قدرت نمایی ابرقدرت های پوشالی که تجهیزات وادبات جنگی شان را به نمایش میگذارند گذشته وبا هرسیلی چهاربرابر تاوانش پس میدهند،،سپاه وارتش وبسیج با کم ترین امکانات دربرابر 12 لشکر صدام یزید ایستاد وپیروز شد امروز که اول قدرت خداوند وبعد امکانات جنگی به روز دارد دشمن غلط میکند که دوباره غلط زیادی بکند چون گور خودش کتده!!شیر فهم شدی "روباه"
  • SE ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    2 0
    ماهیت واقعی تفکری که به نا اصلاح طلبی مغرفی میشه مغایر اهداف والای انسانی انقلاب و اسلام است و مکوم به شکست و اضمهلال است
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    2 0
    سرکار خانم ابتکار شما نگران جنگ نباشید چون رهبر مان فرمودند جنگ نخواهد شد. ولی خدمت شما بگویم که ترس شما از جنگ نیست از در خطر قرار گرفتن منافع داشته هایتان درآنور مرزها نگرانید مثل آقازادتان و..........
  • ناشناس IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    2 0
    شماهاکه این همه سنگ ارباب امریکارابه سینه میزنید پس شرتان را از سر مردم و انقلاب ایران کم وگورتان را گم وبه انجا بروید ودرانجا راحت باشید تا سایه جنگ برسرتان نباشد همانند بسیاری از همپالکیهایتان پس زودتر مرخصی شوید .
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    2 0
    مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس