واکنش آلمان به پرتاب ماهواره نظامی ایران

ممکن است پس از پرتاب غرورآفرین ماهواره "نور" به فضا توسط سپاه، این سوال پیش آید که چرا این نیرو سراغ چنین اقدامی رفته است که بر این اساس، باید به سابقه و اهمیت داشتن ماهواره برای ارتش های مهم دنیا رفت

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بازتاب و شگفتی جهانیان از اتفاق صبح روز چهارشنبه در کشورمان و ارسال موفق ماهواره نور توسط سپاه پاسداران به مدار زمین ادامه دارد و حالا همه دنیا معترفند که اولین پرتاب ماهواره توسط پاسداران انقلاب با موفقیت در نقطه مورد نظر قرار گرفته و هم اکنون نیز در حال گردش به دور کره زمین است.

هنوز هم به علت ماهیت خاص این ماهواره، اطلاعات رسمی در خصوص آن محدود است اما شاید بتوان با تحلیل سخنان سردار سرلشکر سلامی که گفته است: "امروز ما می توانیم جهان را از فضا رویت کنیم و این به معنای گسترش اطلاعات راهبردی نیروی دفاعی قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. " متوجه شویم این صحبت به این معنی است که ماهواره نور، حداقل دارای تجهیزات مناسب تصویربرداری از سطح زمین بوده و با تهیه تصاویر امکان کسب اطلاعات از مواضع مختلف در جهان را ممکن می کند.

بیشتر بخوانید:

شاهکار اطلاعاتی سپاه با پرتاب غافلگیرانه یک چشم استراتژیک/ ویژگی‌های فنی اولین ماهواره‌بر سه مرحله‌ای ایران را بهتر بشناسید +عکس و فیلم

رکورد مأیوس‌کننده سامانه مکان‌یابی اروپا با میلیاردها یورو هزینه/ «گالیله» از مدیریت اشتراکی تا طلاق انگلیسی! +عکس

نور ایرانی به کجا ها سر زده است؟

اگر فرض جدی را بر این قرار بدهیم که ماهواره ایرانی نور از نوع تصویربرداری است، باید بگوییم که از زمان قرار گرفتن در مدار تا زمان تهیه این گزارش این ماهواره باعث نگرانی بسیاری در میان علاقمندان به مخفی کاری و سانسور اطلاعات از جمله تصاویر ماهواره ای در جهان شده است!

اطلاعات مربوط به مسیرهای طی شده توسط این ماهواره نشان می دهد که "نور" ایرانی چندین مرتبه از روی نقاط مختلف ایالات متحده آمریکا و حداقل یک بار از روی سرزمین های اشغالی عبور کرده است. باید این طور اعلام کرد که دوران صرفا تصویربرداری ماهواره های جاسوسی غربی از ایران به سر آمده و حالا ماهواره های ایرانی نیز از نقاط مختلف مورد علاقه خود نه فقط در منطقه اطراف کشورمان و بلکه حتی خاک آمریکا نیز تصویر برداری می کنند.

خطوط روی تصاویر مربوط به مسیرهای طی شده توسط ماهواره نور است که رد شدن از روی آمریکا و سرزمین های اشغالی را نشان می دهد

 اما شاید سوالی که برای بسیاری از مردم پیش آمده باشد این است که ماهواره نظامی چیست و به چند دسته تقسیم می شود؟

ماهواره های عکس برداری؛ وقتی چشم بشر در فضا باز شد

با شروع مسابقه فضایی در ابتدای جنگ سرد بین آمریکا و شوروی سابق، به سرعت بحث استفاده نظامی و اطلاعاتی از توانایی بین دو طرف آغاز شد. اطلاع کسب کردن از توانایی طرف مقابل در آن روزها بسیار مهم بوده و هم آمریکا و هم شوروی سابق به سرعت برنامه ریزی سنگینی را برای توسعه ماهواره های عکس برداری آغاز کردند. ایالات متحده اولین کشوری بود که برنامه تصویربرداری فضایی را با پروژه بزرگ Corona آغاز کرده و طیف گسترده ای از ماهواره ها را با اسم دیسکاوری به فضا ارسال کرد.

این برنامه تا سالها یکی از مهم ترین اسرار آمریکایی ها بوده و نقش مهمی در توازن قوا در زمان جنگ سرد داشت. در آن زمان به دلیل عدم وجود فناوری لازم برای ارسال آنلاین تصاویر بعد از تمام شدن فیلم های دوربین نصب شده در ماهواره، فیلم های مورد نظر در یک بسته بندی ویژه با توان تحمل حرارت بالا در نقطه ای مشخص به سمت زمین آمده و معمولا در بین آسمان و زمین در نقطه ای مشخص یا بعد از افتادن در سطح آب توسط پرنده های ترابری هرکولس بازیابی شده و به دست کاربران برای ظاهر کردن و استفاده می رسید.

اولین ماهواره شناسایی و عکس برداری آمریکا مربوط به پروژه Corona

یکی از ماهواره های عکس برداری سری زنیت شوروی سابق

آمریکایی ها امروز نیز دارای ماهواره هایی مثل سری KH-۱۱ هستند که جزو دارایی های استراتژیک آنها در بحث تصویر برداری محسوب می شود. شوروی سابق نیز برنامه گسترده ای در خصوص ماهواره های تصویر برداری داشت که در این میان می توان به طرح ماهواره های شناسایی زنیت، طرح ایستگاه های فضایی سری سالیوت و پروژه آلماز اشاره کرد.  روسها امروزه از سری Yantar برای شناسایی فضا پایه استفاده می کنند.

امروزه شرکت ایرباس از جمله سازندگان جدید و مطرح در خصوص ماهواره های تصویربرداری به حساب می آید. بخش ماهواره های تصویربرداری از جمله بازارهای پر مشتری محسوب می شود و کشورهای سازنده و دارای فناوری گونه های ضعیف تر شده را به قیمت های بالایی به کشورهای نزدیک به خود می فروشند. در حال حاضر امارات و مراکش از جمله مشتریان ماهواره های تصویربرداری سری فالکن ساخت ایرباس هستند.

ارتباطات امن به کمک ماهواره ها

یکی دیگر از کاربردهای ماهواره های نظامی بحث ارتباطات امن است. در یک سناریوی نظامی یا امنیتی بحث ارتباط بین عناصر خودی از جمله مهم ترین مسائل به حساب می آید. هر لحظه ممکن است دشمن بتواند به استراق سمع و پی بردن به محتوای گفتگوی دو طرف نقشه ها و استراتژی های طرف خودی را فهمیده و همین مسئله باعث به وجود آمدن مشکلاتی بزرگ می شود. یکی از امور مهم که امروزه کشورهای صنعتی و قدرتمند از آن بهره می برند ارتباطات امن بر پایه ماهواره های خاص است.

تصویر گرافیکی از یکی از ماهواره های سری Milstar

در این میان می توان به ۵ ماهواره سری Milstar اشاره کرد که وظیفه ایجاد امکان ارتباطات امن را برای نیروهای مسلح آمریکا به وجود می آورند. طرح قابل اشاره دیگر اسکای نت نام دارد که توسط شرکت ایرباس ساخته شده و بخشی از ارتباطات امن نیروهای مسلح انگلستان و پیمان ناتو را تامین می کند. کشور هندوستان برای تامین نیاز ارتباط امن خود ماهواره GSAT-۷ را به صورت بومی ساخته و به فضا فرستاده است.

چینی‌ها اخیرا نسل جدید ماهواره‌ها را به فضا ارسال کردند که وظیفه آنها رمزگذاری مکالمات خاص بوده و بر اساس فناوری‌های کوانتوم توسعه پیدا کرده است. چینی‌ها ادعا کرده اند که ارتباط امن تصویری را از نیز از این طریق برقرار کرده‌اند.

مکان‌یابی ماهواره‌ای و انقلابی در زندگی بشر

یکی از مباحث مربوط با ماهواره که امروزه در زندگی تقریبا بسیاری از انسان های عادی نیز جریان دارد بحث مسیر یابی و مکان یابی ماهواره ای است. در این زمینه آمریکایی ها با سری GPS پیشرو بودند و در سالهای اخیر در حال ارستل نسل سوم ماهواره های سری GPS هستند. پاسخ روسیه به این سامانه پروژه گلوناس بوده است. اروپایی ها برنامه گالیله را دارند که در دهه جاری میلادی به توانایی کامل خواهد رسید. چینی ها با سری بیدو گام مهمی در زمینه بومی سازی در بحث توانایی فضایی برداشته و امروز شدیدا مشغول بازاریابی برای این توانایی خود هستند.

ژاپن و هندوستان نیز از دیگر کشورهایی هستند که پروژه هایی برای بحث ماهواره های مکان یابی را امروزه برای خود تعریف کرده اند.

تصویر گرافیکی مربوط به یکی از ماهواره های سری گلوناس

در حقیقت از هدایت و مسیریابی درون یک تاکسی در یک شهر شلوغ تا پیدا کردن یک هدف در میدان جنگ و هدایت انواع بمب و موشک به سمت آن امروزه تا حد زیادی به این قابلیت های ماهواره ای بستگی دارد و کشورهایی که به آن دسترسی دارند مشخصا برتری خاصی بر دیگران خواهند داشت.

اخطار از فضا برای مقابله با حملات موشکی

یکی از مهم ترین ابزار که شاید بتوان گفت امروز فقط در اختیار آمریکا و روسیه است بحث ماهواره های هشدار شلیک موشکی است. به زبانی خیلی ساده این ماهواره ها دارای حسگرهای بسیار قوی فروسرخ هستند که شعله های شلیک اولیه موشک را در همان آغاز کار رصد کرده و به مرکز فرماندهی هشدار حمله را ارسال می کنند. در حال حاضر ایالات متحده آمریکا با ماهواره های مربوط به برنامه SBIRS و فدارسیون روسیه نیز با ماهواره های سری EKS دارندگان توان هشدار زودهنگام فضا پایه هستند.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند که چینی ها نیز در حال توسعه توانایی های مشابهی هستند اما هنوز ماهواره ای عملیاتی در این رده در اختیار ندارند یا علاقمند به اعلام رسمی آن نیستند.

تصویر مربوط به یکی از ماهواره های سری EKS روسیه

ماهواره های مسلح در فضا؛ رویا یا حقیقت؟

اما بحث مهم دیگر در خصوص ماهواره های نظامی بحث تسلیحات فضا پایه است. این ماجرا و تلاش برای توسعه تسلیحات فضاپایه در حقیقت در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی و با ماجرای طرح جنگ ستارگان که توسط رونالد ریگان رییس جهور وقت آمریکا ارائه شد به جریان افتاد. در آن دوره آمریکایی ها طرح هایی برای توسعه نوعی توپ های لیزری فضاپایه برای نابودی کلاهک های اتمی در حال پرواز در جو زمین یا نوعی موشک های هسته ای که از جو به سمت زمین پرتاب شوند داشتند که در همان زمان نیز بسیاری از کارشناسان رسیدن به طرح عملیاتی در این بخش را بسیار دور از دسترس معرفی کردند.

توافقاتی بین کشورهای مختلف در زمینه جلوگیری از مسلح سازی در فضای خارج از جو زمین به امضاء رسیده است ولی تجربه ثابت کرده است که این قراردادها ممکن است به سرعت و به دلایل مختلف زیر پا گذاشته شوند.

کلام پایانی این که سپاه با ماهواره نور ایران را وارد مسیری جدید کرده و توانایی های جدیدی را در اختیار مسئولین و فرماندهان کشور قرار داده است. این مسیر تا به رسیدن به همین نقطه طولانی بوده و زحمات فراوانی برای آن کشیده شده و مشخصا از این جا به بعد نیز کارهای فراوانی برای انجام وجود خواهد داشت. نور تنها یک شروع بود و باید منتظر بود و دید که برادران پیشرفته تر این ماهواره نظامی ایران چه زمانی مدار زمین را به تسخیر خود در خواهند آورد.

باید توجه داشت چنین ماهواره ای علاوه بر تامین امنیت بیشتر برای کشورمان و کمک به رفع نیازهای نظامی، می توانند درآمد زیادی را برای ایران به همراه داشته و نیازهایی که اکنون با هزینه های میلیون دلاری از شرکت های خارجی (همچون تهیه تصاویر جدید از شهرها جهت نقشه برداری) تامین می شود با هزینه های بسیار پایین تر و کمک متخصصان داخلی تامین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 129
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 24
  • علیرضا IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    دیگه وقتشه که بجای گوگل مپ از سپاه مپ استفاده کنیم
    • COWBOY US ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      ديگه وقتشه درس خوبي به شما كه به ما دهن كجي ميكنيد بديم كه براي بقيه درس عبرت بشه ، براي عراق ارزون حساب كرديم ، براي شما به قيمت انهدام تمام زيرساخت هاي اقتصادي - صنعتي تمام ميشود .
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      19:13 احمق بدبخت در طول تاریخ هیچ خائن خودفروخته ای عاقبت خوشی نداشته چون حتی اونیم که تو خودتو بهش فروختی میفهمه نباید بهت اعتماد کنه و حالیشه که تو که به وطن خودت رحم نکردی و خیانت کردی واسه بار دوم و سوم هم ممکنه بکنی و اینبار به خودشون خیانت کنی پس خرشون که از پل بگذره سیفونتو میکشن
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      120 5
      19:13 دو کلمه: شات آپ
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      99 2
      19:13 اين نكبت همون اف سي و پنجه.
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      90 3
      از گاوبازهایی که شیر گاوهاشون خشکیده همچین مزخرفاتی پذیرفتنیه!قمار سختی انجام دادی مواظب باش تو بازنده نباشی!!!های تایتانیک شیطان بزرگ.
    • ایران DE ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      البانیایی ها چقدر در سایت مشرق فعال شدند ، مشرق جون تبریک این یعنی سایت پربیننده ای هستی که البانیایی ها و نوجه های خاله مریم برات وقت میذارن
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      110 4
      در جواب به COWBOY ، ببین به ما حمله کن ، اونوقت میبنی حزبالله اسراییل رو منفجر میکنه یا نه .
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      88 4
      یابو(کابوی) تو کی هستی که ما بهت دهن کجی کنیم .آن کسی که باید درس بگیره توئی که از نوبت درست گرفتنت خیلی وقته گذشته و دیگه باید لوازم سفر آخرتت را آماده کنی که البته آنجا هم جای خوبی نداری و خیلی وقته که تو کمپ آلبانی گندیدی . جیره خوار و مزدور اسرائیل و آل سعود بودن ننگی است پاک نشدنی .حالا زود برو تو کمپ تیرانا پلی استیشنت را بازی کن و دوغت را بنوش .
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      124 4
      19:13 چه اصراری داری خودتو جز مردم کشوری حساب کنی که به گزارش واشینگتن پست 16/5میلیون نفرشون فکر میکنن شیرکاکائو از گاو قهوه ای گرفته میشه هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      84 2
      ترامپ خودش کتاب crippled america امریکای افلیج نوشته اونوقت این 19:13سراپا عقده رو ببین
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      52 5
      19:13 این عبارتو لطفا سرچ کن 16million american chocolate milk
    • علی IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      69 5
      آمریکا به زباله دان تاریخ رفت ......
    • ساسان IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      59 3
      اصلا فرض رو بر این میگیریم که ماهواره ش ارزش چندانی نداره ، اما اون موشک خیلی حرفها واسه گفتن داره ، بالستیک و چند مرحله ای و سوخت جامد و رفتن به خارج جو و مقدمه ای برای اون اصل کاریه که بش میگن قاره پیما که میشه یه سر انفجاری اتمی هم روش نصب کرد این مهمه و البته این درسته
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      55 2
      Cowboy نیستی سگ ولگرد خود را فروخته ای کسانی که به کشورشان خیانت میکنند در فاضلاب تاریخ جای دارند
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      86 3
      COWBOY همه میدونن چه مصادیق و صفات بارزی لایق خودت و همفکرات هست دیوانگی نکن بفهم ایران آمریکا رو زمین میزنه
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      56 4
      cowboy وقته از خواب بیدارشی ، این تازه اولشه
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      24 4
      گفتم این عبارتو سرچ کن ۳تا منفی خورده خخخخ چرا خب؟
    • حیدر صالح IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      14 2
      این کابوی یه چیزی میگه من یاد سکانس حمایت بش وک از دالتونها میفتم
    • DE ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      26 4
      COWBOY یا همون بچه گاو یا به عبارتی همون گوساله , زرزر کرده .اولا بچه پناهنده فراری بدبخت ریفونه تو اگه عرضه داشتی و نمترسیدی وامیسادی ایران سطل آشغال آتیش میزدی آشغال عوضی . دردو بلای سطل آشغال آتیش زنها در ایران بخوره تو سرت کثافت ترسو .حیف پاچه گاو که تو بخوری تو برو از پاچه گاو چرونها بخور .
    • CA ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      5 80
      واقعا که جمع کنید این مسخره بازیها رو. از سپاه بعید بود دیگه واقعا! سپاه هم اضافه شد به لیست کسایی که به دروغ میخوان بگن زمین کرویه. هم تورات هم انجیل و هم قرآن به صراحت گفتن زمین تخته. اونوقت این عکس از زمین چرا باید کروی باشه؟!!! واقعا غرب زدگی تا کجا اخه که هرچی غرب میگه شما هم تکرارش میکنید. تو خود غرب مردم دیگه دارن کم کم آگاه میشن و میذارن کنار این مزخرفات هالیوودی و ساختگی رو! بعد ما اینجا....! واقعا که
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      21 5
      20:50 خخخ دمت گرم این شیر کاکائوعه خیلی باحال بود نمیدونستم
    • IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      4 5
      از کی تا حالا 9 تریلیون دلار ارزون شده؟ چی میزنی؟ هر چیه جنسش خوب نی بیا پیش خودم از موتوری نگیر دادا
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      7 5
      COWBOY احمق تو همون یکی از ۱۶ میلیون آمریکایی هستی که فکر میکنی شیر کاکائو از گاو قهوه‌ای دوشیده می‌شود برو کاکائوت بخور
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      1 1
      صبر کن دولت روحانی بره دو سال از دولت جدید که بگذره اونوقت آمریکا دچار سوزش حداکثری میشه
  • F35 US ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    7 221
    فتوشاپه ، لينك هاي دسته اول بنده در پنتاگون اصلا چيزي در فضا مشاهده نميكنن ، همتونو ميندازيم تو گوانتانامو .
    • محمد IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      116 7
      برو آب بریز اونجات که میسوزه که از نظرت مشخصه بدجوری سوخته
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      93 5
      بخاطر کرونا به دیوانه ها هم مرخصی دادن؟ این f35 بیرون چکار میکنه؟
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      115 3
      تک تک کلماتت حکایت از سوزش بسیار کشنده و شدید داره خخخخخخخ
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      66 4
      تک تک کلماتت حکایت از سوزش بسیار کشنده و شدید داره خخخخخخخ
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      42 1
      احمق بدبخت در طول تاریخ هیچ خائن خودفروخته ای عاقبت خوشی نداشته چون حتی اونیم که تو خودتو بهش فروختی میفهمه نباید بهت اعتماد کنه و حالیشه که تو که به وطن خودت رحم نکردی و خیانت کردی واسه بار دوم و سوم هم ممکنه بکنی و اینبار به خودشون خیانت کنی پس خرشون که از پل بگذره سیفونتو میکشن
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      24 3
      احمق بدبخت در طول تاریخ هیچ خائن خودفروخته ای عاقبت خوشی نداشته چون حتی اونیم که تو خودتو بهش فروختی میفهمه نباید بهت اعتماد کنه و حالیشه که تو که به وطن خودت رحم نکردی و خیانت کردی واسه بار دوم و سوم هم ممکنه بکنی و اینبار به خودشون خیانت کنی پس خرشون که از پل بگذره سیفونتو میکشن
    • Amir IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      55 3
      اتفاقا درست میگی با فوتوشاپ عین الاسد رو هم زدیم اتفاقا ملواناتونم با فوتوشاپ گرفتیم اتفاقا اون ملواناتونم با فوتوشاپ خودشونو خیس کردن اتفاقا همه ما فتوشاپیم, حکایت شما حکایت اون بنده خدایی است که گفت حالت چطوره؟ گفت من خوبم ولی تو باور نکن!!!
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      10 2
      LOL
    • علیرضا IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      32 2
      همونیکه فتوشاپ کرده ، لینکهای شمارو هم دستکاری کرده.
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      31 2
      یکم خری ولی نهایتا خوب میشی
    • علی IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      25 2
      الحق معلومه خیلی سوختی دوران نحستون پایان یافت ملت بیچاره تون وفرزندانتون تاوان سختی از ظلم شما پس خواهند داد
    • US ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      38 1
      موشک باران الاسد را می گفتند فتو شاپه.. پهپاد فوق سری سیا .. RQ را می گفتند فتوشاپه. گلو بال را گفتند غیر ممکنه زده باشند . خلاصه همه اش را گفتند فتو شاپه...وقتی که عکس های ماهواره ای ترامپ را وقتی تو رخت خوابه دیدی بعد می فهمی فتو شاپ یا نه
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      41 2
      وقتی امریکا خودش تایید کرده کی به نخاله ای مثل تو اهمیت میده خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • NZ ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      58 2
      الان دیگه باید آماده بشی بگی آخ۳۵.....
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      53 4
      لینک های دسته اولت احتمالا دچار ضربه مغزی نیمه شدید شدند!
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      11 4
      درسه چون نمیشده تصاویر اتاق خوابتو پخش کنن !
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      45 5
      اسکل تو اصلا میدونی گوانتانامو کجاس؟
    • CH ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      4 2
      چطوری بچه خونگی؟ :D
  • مسعود IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    33 92
    کاش سیمرغ رو بدنه و مخزن هاش فیبر کربن بشه و استیج دوم و سومش سوخت جامد بشه با اضافه کردن یه مرحله kick استیج سامان۲۱ و ۶ تا بستر اضافی مرحله صفر ماهواره بر سیمرغ از این حالت میاد بیرون خیلی خفن میشه☺ اوقات بیکاری مسیر حرکت ماهواره نور رو نگاه میکن لذت میبرم از حرکتش
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      98 5
      ببخشید اشتباه منفی دادم
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    13 76
    حالا همه چي ارزون ميشه؟
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      62 17
      انشااله اونم میشه که شما نوکران ترامپ دیگه چیزی واسه نق زدن نداشته باشید
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      43 9
      ااااااااااااااااااااااااااااااا باز ازین نظرای شکمی چندش اور برو صفحات اقتصادی رو دنبال کن و حال مارو اینقدر بهم نزن و افتخارات کشورتو دستکم نگیر.اینقدر خودکم بین و حقیر نباش
    • فاطمه IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      46 6
      اینو برو از اقایون دولتی بپرس نه نظامی ها
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      17 3
      ایییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
    • معترض به وضع اقتصاادی IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      21 2
      همین که وارد باشگاه پرتاب ماهواره شدیم....خیلیه....بابا گولاخ شدیم ....بعدشم ما میتونیم نسبت به کشورهای دیگه تعرفه پرتاب رو خیلی گرون حساب میکنن...یه کمی ارزون تر حساب کنیم ...مشتری میشن و ما براشون پرتاب میکنیم....امیدوارم همه چیز خوب پیش بره :)))
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      21 11
      به امید خدا در سال جهش تولید ارزونی خواهد شد تا ببینیم بهانه بعدی شما چیه.
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      34 11
      این موارد از وظایف قوه اجرایی کشور یا همان دولت تدبیر و امید است. از بدیهیات است اما این سوال را باید از ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس انتخابی تون بپرسید نه زیر خبر مربوط به نیروهای دفاعی کشور!
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      41 14
      شما وقتی گرسنه هستی، دستشویی هم داری، اگه بری دستشویی، گرسنگیت هم برطرف میشه؟ نیازهای مختلف کشور چه ربطی به هم دارن؟ الان شما اومدی توی مشرق کامنت گذاشتی، چیزی برات ارزون شده؟
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    15 24
    اونقدر بگید تا خرابش کنید .
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    52 13
    ماشاالله سپاه والله که احساس سربلندی و غرور میکنم که ایرانیم درود به شرفتون
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    28 3
    تکبیر..... الله اکبر
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    30 15
    دوران بزن در رو تمام شد...
  • علی خدایی IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    23 13
    ما شالله خدا قوت به نیرو های شیران ایران بزرگ
  • ایران DE ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    32 11
    "نور" ایرانی چندین مرتبه از روی نقاط مختلف ایالات متحده آمریکا و حداقل یک بار از روی سرزمین های اشغالی عبور کرده است. باید این طور اعلام کرد که دوران صرفا تصویربرداری ماهواره های جاسوسی غربی از ایران به سر آمده و حالا ماهواره های ایرانی نیز از نقاط مختلف مورد علاقه خود نه فقط در منطقه اطراف کشورمان و بلکه حتی خاک آمریکا نیز تصویر برداری می کنند.
  • على FI ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    31 9
    از گزارش شما بى نهايت سپاس گزارم . مشرق جان
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    11 38
    بوق هم داره ؟
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      50 11
      بله داره وقتی از روی عربستان رد می شد یه بوق زد برق از کله بن سلمان پرید و شوکه شد
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      31 4
      بوق دوست داری؟
    • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      65 3
      بوقش خیلی قوی مستقیم میفرستت اون دنیا!
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      3 3
      دوستان گل ریزون کنین برایش یک بوق بنزی بخریم حسرت به دل نمونه
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    11 9
    سپاه یه موتور منیاتوری از سلمان باید برای موشک پدافندی بسازه تا بشه به هواپیماهای متخاصم از بالا حمله کرد .....موشکی که از ارتفاع بالا روی اف 35 شیرجه بره خطاش کمتر از 1 درصد است.....
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    9 49
    الان آمریکارو زیر پا گذاشتید ؟
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      29 3
      فعلا به آمریکا سیلی زدیم ایشالا آقا امام زمان بیاد پامون رو می کنیم توی حلقشون
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      22 9
      نه زیر پا نذاشتیم، ر.... بهش!!!!
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    10 16
    توو ماهواره بمب هم جاساز کردید؟
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      59 12
      خفه شو بوزینه زندگی ملت رو با این رای دادنتون نابود کردید بازهم زبونتون درازه!!
  • DE ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    36 12
    اگر خواستید موجود زنده به فضا بفرسید از میمون استفاده نکنید گناه داره . بجای میمون از چندتا اسرائیلی استفاده کنید .
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      23 9
      از این مثلا بر عندازای داخلی هم میشه استفاده کرد
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      21 1
      اونها که درجا سکته رو میزنند نمیتونیم دقیق بفهمیم
    • حامد NL ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      103 8
      آقا فضا رو نجس نکنید
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      48 8
      اصلاح طلبان رو میزاریم داخل محفظه.
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    9 10
    انشاالله که ایران اسلامی عزیز موفق بشود بر کفار اما در قیاس با ماهواره هایی که خودتون تصاویر‌ش رو گذاشتید که دوربین های تخصصی قوی دارند تازه اول راه هست ایران به امید پیشرفت های بیشتر
  • فرا جناحی IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    27 8
    ماهواره نظامی ایرانی برای اهداف دفاعی است و پیام صلح و دوستی را مخابره میکندنه جاسوسی فضا سازی رسانه های غربی دامن نزنیم انشاالله ماهواره های دیگر هم به فضا بفرستیم و بتوانیم شبکه های خبری و اطلاع رسانی در کشورهای غربی داشته باشیم
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    28 7
    خطاب به F-35 که احتمالا با اسم دیگه ای اومده،از خاله مریم چه خبر؟تو قایق ترکی الفیصل چکار میکرد؟بعد قرنها یه زلزله تو اروپا اومد کانونش زیر مقر شما بود،زمینم شما رپ قبول نمیکنه،بحای فضولی و مسخره ماهواره ایرانی،کلیپ کشتن ۵۳ قلاده از دوستانتون رو تماشا کنید،راکتباران لیبرتی و کله کچل پوکیده ابریشمچی رو نگاه کنید،خاطرات مریم سنجابی از حرمسرای رجوی رو بخونید،میدونی چرا قبرهاتون تو اشرف رپ خراب نکردن؟چون داره موزه میشه،موزه خاله مریم و عمو مسعود،ضمنا کرونا اومده دستاتونو بشورید تو آلبانی،البته گیر ندن در نشست هفتگی بگن اینکار تجمل و همکاری با امپریالیست هست،در یکی دو دهه دیگه همه تون بخاطر افزایش سن مردید،روزی خواهد رسید مردم آلبانی حتی قبرهاتونو نبش کنند و استخوانهای پوکتون رو بسوزونن،اشرف رو دیدید؟؟این رو هم خواهید دید.....
  • NZ ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    39 10
    انشالله هرروز پیروزتر از روز قبل باشید
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    66 12
    1. سپاه متشکریم 2. منتظر ارسال ماهواره های بعدی نظامی هستیم. 3. منتظر کمک به ارسال ماهواره های مخابراتی در مدارهای بالاتر هستیم 4. باید ماهواره تلویزیونی داشته باشیم تا اجاره ماهواره نداشته باشیم و کل کشور را تحت پوشش برنامه های صدا و سیما داشته باشیم
  • ابوالفضل IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    8 10
    از این ور موشک میفرستیم فضا از اونور پراید و 405 تولید میکنیم
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      51 4
      پراید و ۴۰۵ نتیجه مستعمره شدن برای فرانسه هس.
    • IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
      0 0
      پس قبول داری اونی که رفت اونجا الکی راهش ندادن قرارداد فروش ایران رو بست
  • آریو SG ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    23 21
    به عنوان یک مشروطه خواه؛ از پیشرفت کشورم در صنایع نظامی لذت می برم و امیدوارم این روند بیش از پیش ادامه داشته باشد. ملتی که چنگ و دندان نداشته باشد زیر چکمه های بیگانه له خواهد شد. چنگ و دندان ما نیز فارغ از نام سپاه و ارتش، فرزندان مسلح این ملت تاریخی اند. هر صلحی بر آمده از جنگ های پیشین یا پتانسیل پیروزی در جنگ های آینده است. یزدان به همراهتان فرزندان ایران. پاینده ایران
    • CH ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      16 11
      مشروطه خواهی یعنی پیروی از امثال تقی زاده. یعنی تقدیم کشور به دشمن با رای مردم و امضای مردم. دموکراسی بزرگترین نقشه شیطان برای جاکمیت بر انسانها است. منظور تو هم از مشروطه خواهی چیزی جز نفی حاکمیت الله نیست. پس بقیه حرفهایت را برای خودت نگه دار.
  • ۱حمد IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    68 4
    عالی بود۵۲۸۷
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    20 10
    درود بر مجاهدان و رزمندگان سپاه پاسداران.
  • ناشناس IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    22 11
    این یعنی اقتدار سپاه برای ساخت موشکهای قاره پیما . این یعنی زور بازوی جمهوری اسلامی در برابر یاوه گوییهای جهان استکبار . تبریک عرض میکنم . خسته نباشید
  • GB ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    18 12
    سپاه باید خیلی قبل تر ورود پیدا میکرد. ماهواره های جاسوسی صهیونیستها (سری افک) که به وسیله ی ماهواره بر سری شاویت سالهاست دارن در مدار قرار میگرن برای جاسوسی از ایران و عراق و سوریه و لبنان و... البته سپاه باید توانش رو در گام های بعدی مدار مئو و مدار ژئو قرار بده---
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      4 0
      احتمالا منظورت مدار اکزوسفر هست .
  • اسرافیل IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    34 5
    نتانیاهو بیشرف کاری کنیم که شب پیش زنت هم احساس امنیت نکنی . مرتیکه گوش بَل.
  • یه بنده خدا GB ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    14 25
    فکرشو بکن امریکا ۶۰ سال پیش انسان رو فرستاد روی کره زمین!!!! منم مثل هر ایرانی از پیشرفت کشورم خوشحال میشم! اما تا انقدر سر و صدا کردن درست نبود
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      14 5
      سر وصدا را که ما نکردیم .....اونوریها کردن ....اتفاقا این دفعه با سکوت کامل پرتاپ شد ....طوری که غربیها فقط 24 ساعت دنبال ماهواره تو فضا می گشتن(اینها با این تکنولوژی چطور میخوان کلاهک های سرگردان موشک را در فضا پیدا کنن).....
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      6 4
      انسان رو فرستاد روی کره زمین!! یعنی قبلش کجا بودیم و خبر نداشتیم؟
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      4 4
      فکر شو کردم دیدم آمریکا از حدود دویست سال پیش مثل اجداد اروپائیشان انسانیت را در آمریکا کشتند و تا حالا فقط دنبال پول و دنیا طلبی بودند .خوب هنوزم سیر نشدند چون به قول شیخ اجل سعدی شیراز: آن شنیدستی که در اقصای غور بارسالاری بیفتاد از ستور گفت چشم تنگ دنیادوست را یا قناعت پر کند یا خاک گور
  • کورد دینور IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    34 7
    پیامبر ص :اگر علم در ثریا باشد مردانی از پارس به آن دست میابند.البته اگه عمله های آمریکا اجتهاد نکنن و بگن این روایت جعلیه
  • m IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    13 8
    Cowboy حیف ک دستم بجای بند نیست ک اگر بود ساخت سلاحهایی را در دستور کار قرار میدادم تا سرزمین امریکا را ب صاحبان اصلیش یعنی سرخ پوستها میدادم ومردمشم کاری میکردم ک همشون فارسی حرف بزنند.ی نمونش ساخت لیزری پرقدرت برای انهدام ماهواره های امریکا یکی دیگشم ساخت موشکهای بالستیک قاره پیما با کلاهک هیدروژنی و.....‌.‌......... زنده باد سپاه پاسدارن وارتش ایران زمین
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    11 24
    ببین سرپوش خوبی برای افتضاح دستگاه ویروس یاب بود. ولی ما خیلی جدی نگرفتیم . حالا هی فحش بدید و بگید از آلبانی نوشتیم. خب آب رو بریزید اونجاتون که میسوزه
    • محمود FR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      4 6
      از زناتون چه خبر هنوز نمیذارن از دور ببینیشون اون دره تاریکو سپاه برا قبرستونتون به آمریکا سفارش داده. مطمنا همونجا بی نام و نشون خاک میشید مفلوکهای بدبخت
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    9 15
    سردار حاجی زاده توی خبر گفت هنوز سیستم های ماهواره کامل عملیاتی نشده ، بعد رو چه حساب که از کدام کشور ها عکس گرفته؟ شما هم جو گیر هستید در کل این ماهواره و ماهواره بر امید وارکننده هست
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    13 31
    میدونم مشرق این مدل تیترزدن ها دست خودت نیست چون نون به نرخ روز میخوری، داری ماله میکشی به اوضاع مملکت خودتو گیر آوردی یا ملتو گیرآوردی ؟ وجود داری مشرق درباره اوضاع فقر وبیکاری واوضاع معیشتی هرروز تیتربزن اون موقع ماشالله داری.
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    6 10
    خیلی باحال شده!!!خداروشکرپاسداران عزیزهرروز بایه دستاورد بزرگ بدجوری داره همه جای خودفروخته ها رو میسوزونه ؟؟؟؟
  • سجاد IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    9 7
    Cowboy, این کار مشرق نیوزه ک فقط آمار نظرات رو ببره بالا
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    20 3
    لطفا ایران خودرو و سایپا که باعث آبروریزی مملکت و مایه سرافکندگی ایرانیان هستند را بدید به سپاه تا درستش کنن
  • حسين DE ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    28 5
    گام اول محكم برداشته شد،مراحل بعدى جهشى خواهد بود.
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    2 3
    تازه اول راهیم
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    1 3
    گوگل ارث :))))))))
  • امیر IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    4 6
    اسراییل نه رژیم صهیون ها
  • محمد IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    39 8
    نمیدونم چرا بعضی ها چ مرضی دارن ک باور نمیکنن ایرانی توان ساختن هر چی رو داره
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    13 11
    داشت از روی کمپ آلبانی رد میشد یه تف از طرف من بندازه بی زحمت.
  • حاجی IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    19 4
    با سلام اگر آمریکا ماهواره تشخیص پرتاب موشک در همه جای زمین را دارد.چرا نتوانست از حمله به عین الاسد جلوگیری کند؟ لطفا پاسخ کارشناسانه دهید باتشکر
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    56 8
    آمریکا داره نابود میشه طرفدارانش اینجا واق واق می‌کنند.!
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    10 63
    الان ماهواره فقط رد شده از اون مسیرهای بالا. عکسی نفرستاده تا معلوم بشه اصلا میتونه ببینه یا نه. کاری که آمریکایی‌ها 60 سال قبل کردند ما بخشی از آنرا با فناوری امروزی داریم انجام میدیم اونم نصفه نیمه. هنوز خیلی جای کار هست. زیاد ذوق زده نشید.
  • دکترای ژئوپلتیک IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    63 10
    با عرض پوزش از همه صاحب نظران باید گفت که وقتی موشکی در مدار قرار میگیرد ، عنوانش میشود جهان پیما ! نه قاره پیما . چون اگر دقت کنید الان ماهواره نور بالای سر آمریکا ، اروپا و اسراییل تردد داره و کافیه تکنولوژی حمله موشکی از خارج از جو رو اجرا کنه . دیگه برای ما برد خیلی مهم نیست . ما عبور کردیم از یک قدرت فقط منطقه ای . این اقدام شگفت انگیز ، ایران را قاطعانه در کنار قدرتهای جهانی قرار داد . جمهوری اسلامی ایران ، ابرقدرتی سیاسی نظامی ات مبارک ...
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    5 4
    درود خدا به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پناه حق باشید باعث افتخار ایرانیان هستید با تحریم ظلم وستم آل سعود و دشمنان داخلی سپاه پیروز است به یاری خدواند متعال و صاحب الزمان
  • محمدزکی اکبری IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    7 2
    امروز آرزو میکنم کاش در دهه شصت شمسی ما امکانات نظامی الان را داشتیم تا با دستی پر به دفاع از کشور اسلامی ، می پرداختیم ، و دوستانمان مظلومانه مانند گل توسط تسلیحات اهدائی به نیروهای بعثی عراق در جلو چشمانمان پرپر می شدند. امروز احساس امنیت بیشتری میکنم. تبریک به خستگی ناپذیران عرصه نظامی ایران زمین
  • محمد IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    8 5
    به کوری چشم دشمنان
  • احمد IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    4 2
    وقتی که موشک قاره پیمای ایرانی بزودی فضاراشکافت وآمریکا امان کردبدبختهای خودفروخته غربزده وانهاکه خودباوری وقدت ایرانی رامسخره میکنن می‌فهمن چه غلط گویی‌های زادی ودشمنی باایرانی کردن
  • امیر IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    0 7
    درود بر عزیزان هوافضا و عزیزان هوافضای سپاه واقعا مدیریت عالی در سپاه داریم و ضعف شدید همراه با ترس بنیادی در ارتش و مجموعه های که ارتشیها حتی در دفاع دارن درود بر عزیزان ما ما به شما افتخار می کنیم و قدردان شماها هستیم ایکاش مجموعه دفاع هم دست شما عزیزان سپاه باشه
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      2 3
      اصلا معلوم نیست منافقی !!! تابلو خنده دار راحت باش ، اینقدر زور نزن برای اینکه روشنفکر به نظر برسی ، ههههههه
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    1 3
    دمت گرم سر راه برمیگردی یه اسکن هم از حفاری های جدید قطر تو خلیج فارس بگیر
  • حسن IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    9 6
    تا کور شود هر آنکه نتواند دید. تبریک
  • سردار IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    4 2
    تا زنده ایم رزمنده ایم
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    0 2
    خطهایی که به عنوان مسیر ماهواره نور روی تصویر مشخص کردید مستقیم است، مگر مسیر حرکت ماهواره به صورت موج سینوسی و لایه لایه نیست؟ اگر آمریکا ماهواره هشدار حمله موشکی دارد پس چرا عین الاسد شخم زده شد، به طوری که حتی آمریکا که همیشه در این موارد اقدام به مظلوم نمایی سوء استفاده از خسارت های وارده میکرد تا حمله ای متقابل انجام دهد نیز عکس العملی نشان نداد.
  • احمد CA ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    2 0
    از رشد های مردم کشورم خوشحالم. همیشه آرزو داشتم و دارم که ایرانی آباد شایسته مردمانش داشته باشیم. فقط همت لازم است برای تمسک به حاکمیت قانون! همه منتفع می شویم. من هم بر می گردم به خانه ام! پیش دوستانم و خانواده عزیزتر تر جانم که یک ترم است ندیدمشان! جلای خاک پاک ایران نکردم!!! ولی دوری سخت است!
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    2 0
    تبریک به امت حزب الله آمریکا و دنباله های داخلی و خارجیش رو با سرعت نور جا گذاشتیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس