کد خبر 1063728
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵
کرونا آمریکا

در حالی که کرونا موجب بیکار شدن ۲۲ میلیون آمریکایی شده، رسانه‌ها در این کشور معتقدند کرونا بهانه‌ای برای نابودی جهش اقتصادی این کشور در یک دهه گذشته شده و ضعف سیستم اقتصادی آمریکا را برجسته کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

شبکه سی‌ان‌ان در این باره اعلام کرد: کرونا ظرف یک ماه گذشته رشد یک دهه گذشته اقتصاد بازار کار آمریکا را نابود کرد.

طرح های کمک مالی ترامپ جوابگوی حجم بالای بیکاران در آمریکا نیست و تعداد افرادی که به علت شیوع ویروس کرونا سر کارهایشان حاضر نیستند، همچنان رو به افزایش است. در چهار هفته گذشته ۲۲ میلیون آمریکایی خواستار دریافت مزایای بیکاری شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

تشکر از ترامپ برای نبستن کلیسا در روزهای کرونایی!

شمار مبتلایان به کرونا در اروپا از مرز ۱ میلیون نفر گذشت

ترامپ: کشور ما اکنون پادشاه دستگاه تنفس مصنوعی است

در حالی که ترامپ دستورالعملی را برای بازگشت اقتصاد کشور به وضعیت عادی اعلام کرد، فرمانداران همچنان می‌توانند در این خصوص با توجه به شرایط ایالت خود، تصمیم‌گیری کنند.

بازگشت به وضعیت عادی اقتصادی به سادگی زدن یک دکمه نیست. این ویروس، ظرف یک ماه، رشدی را که در یک دهه در بازار کار آمریکا ایجاد شده بود، از بین برد. روزنامه نیویورک تایمز هم در گزارشی خاطرنشان کرد: مارگارت بورکه - وایت، عکاسی است که در سال ۱۹۳۷ و در زمان رکود بزرگ آمریکا عکسی را گرفت. در این عکس در حالی که مردم نگران در صف دریافت کمک‌های یک آژانس امدادی ایستاده بودند، در بالای سرشان بیلبوردی خودنمایی می‌کرد و خانواده مرفهی را لبخندزنان در کنار سگشان در یک خودرو راحت نشان می‌داد. روی آن نوشته شده بود «هیچ راهی مانند راه آمریکا نیست.» اکنون رکود اقتصادی حاصل از شیوع کرونا ناگهان آمریکا را به همان دوران بازگرداند. در نسخه به‌روز شده این عکس در سال ۲۰۲۰، خودروها چندین مایل در صف ایستاده‌اند تا از یک فروشگاه، مواد غذایی مورد نیاز خود را فراهم کنند، کارگران بیکار روزها برای پر کردن درخواست دریافت حقوق بیکاری تلاش می‌کنند، مستاجرها و صاحب خانه‌ها از مالکان و بانکدارها درخواست فرصت بیشتر برای پرداخت بدهی خود می‌کنند و بیماران در خارج از بیمارستان‌ها برای انجام تست کرونا تمام شب را در صف می‌ایستند.

در اقتصادی که به خاطر موفقیت هایش ستوده شده، اساسی‌ترین نیازها - غذا، پناهگاه و مراقبت‌های پزشکی - ناگهان کمیاب شده است.

وزارت کار آمریکا اعلام کرد ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فقط طی هفته گذشته درخواست حقوق بیکاری داده‌اند.

در نتیجه تعداد آن‌ها در طی ۴ هفته به ۲۲ میلیون نفر رسیده است که در نتیجه تعداد مشاغلی که در مدت ۹ سال و نیم گذشته ایجاد شده بود به پایان رسید.

قبل از شیوع ویروس کرونا، اقتصاد آمریکا دو وجه داشت. یک وجه آن موفقیت‌های اقتصادی بود، کمترین میزان بیکاری در نیم قرن گذشته و صعود بازار سهام.

وجه دیگر آن کاملا متفاوت بود و ضعف‌های اقتصادی را نشان می‌داد. رشد آهسته دستمزدها موجب شده بود کارگران به شدت در تهیه اقلام ضروری خود در مضیقه باشند. حقوق‌ها دیر پرداخت می‌شد و مزایایی وجود نداشت یا بسیار اندک بود. در چنین اقتصادی از هر ۱۰ نفر ۴ نفر پول کافی برای پرداخت هزینه‌های غیرمترقبه را نداشتند.

حتی آمریکایی‌های طبقه متوسط هم در دهه‌های اخیر در خصوص مسائل مالی و آینده فرزندان‌شان نگران بودند.

ویروس کرونا موجب شده است ضعف‌های اقتصادی آمریکا که معمولا به‌صورت پراکنده دیده می‌شد به یکباره آشکار شود.

هنگام شیوع کرونا بسیاری از شرکت‌ها میلیون‌ها کارگر خود را اخراج و بیمه سلامت آنها را قطع کردند.

بر اساس یک نظرسنجی، یک چهارم مستاجران این ماه فقط بخشی از اجاره خود را پرداخته‌اند یا اصلا اجاره نداده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • GB ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    5 11
    یعنی آمریکا اینقدر آسیب پذیره اونوقت ایران چطوره؟؟؟؟
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      8 1
      خودت یکم به مغزت فشار بیاری میفهمی
    • کاربرجدید IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      0 0
      عزیزم کشورهای داغون چیز زیادی برای از دست دادن ندارند هر چه مرفه ترند بیشتر آسیب می بینند مثلا یمنیهایی که تو قحطی غرق بودند و کلی مصیبت تو زندگی دارند حالا یک کرونا هم روش بیاد آنقدر وضعشان فرقی نمی کند
  • امیر ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    4 1
    سرمایه دارای درغرب مطالعه دقیق نه فقط به ماهواره ها نگاه کنی .درآنجا کسی که زندگی کرده باشد می فهمدبیکاری یعنی چه؟فرزندان وقتی به سن قانونی رسیدند چه دختر ویاپسرفرقی نمی کندبایدبروندپی کار وتامرگ پدرومادرجهت ارثیه زیادهمدیگررانمی بینند حالابادقت به زندگی خانواده های ایرانی نگاه کن وفکر کن که درغرب بیکاری یعنی چه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس