تحلیل‌گر صهیونیست: حماس ما را به «امتیازدهی دردناک» مجبور می‌کند

یک تحلیل‌گر نظامی رژیم صهیونیستی با اشاره به فراهم بودن شرایط برای تبادل اسرا، نوشت که برای تحقق این امر تل‌آویو چاره‌ای جز امتیازدهی هرچند دردناک ندارد.

به گزارش مشرق، در حالی که جنبش حماس به صراحت اعلام می‌کند که هنوز موانع زیادی در توافق برای تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین وجود دارد، یک کارشناس امور نظامی رژیم صهیونیستی طی یادداشتی درباره از دست رفتن فرصت پیش آمده برای تل‌آویو در راستای دستیابی به توافق تبادل اسرا از طریق میانجی‌گر مصری هشدار داد.

«یوآف لیمور» کارشناس نظامی رژیم صهیونستی در یادداشتی در روزنامه «اسرائیل هیوم» نوشت: ارزیابی‌های صورت گرفته در دو سیستم امنیتی و سیاسی اسرائیل نشان می‌دهد که در حال حاضر برای دستیابی به یک راهکار و تفاهم با جنبش حماس فرصتی ایجاد شده و چه بسا که دیگر تکرار نشود به ویژه درباره مسائلی که اخیر به نظر می‌رسید، غیرقابل حل باشند.

بیشتر بخوانید:

وی نوشت: ما از روابط گرم ناگهانی میان دو طرف سخن نمی‌گوییم، بلکه می‌گوییم، امروز بیش از هر زمان دیگری شاهد عملگرایی رهبران حماس هستیم. غزه در یک بحران انسانی بی‌سابقه قرار دارد. وضعیت اقتصادی به شدت بد است، توان تولید از بین رفته است. شرایط بهداشتی بسیار پایین‌تر از هر سطحی است و چه بسا که بدترین در جهان باشد.

این کارشناس در ادامه به دشوار شدن شرایط جاری در سایه ظهور ویروس کرونا در نوار غزه اشاره کرد و بر ضرورت استفاده از این اهرم فشار به نفع تل آویو علیه مقاومت فلسطین تاکید کرد و گفت: آگوست آینده، ۶ سال از پایان جنگ اخیر در نوار غزه تحت عنوان «الجرف الصامد» (صخره سخت) که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، می‌گذرد. پس از جنگ، حماس به کمک کشورهای مختلف در جهان به ویژه کشورهای عربی امیدوار بود تا به نیازهای غزه توجه کنند اما تنها وعده در این‌باره دریافت کرد .. به همین دلیل غزه به مشکلات پیشین بازگشت و بیش از سه سال همین وضعیت را حفظ کرد و در جا زد.

در ادامه این یادداشت که در پایگاه خبری «عربی 21» بازنشر شد، آمده است: طی این سالها، فرصت‌های متعددی برای بهره‌برداری اسرائیل فراهم بود اما آنها را از دست داد و نتوانست بهره‌برداری کند و به جای استفاده از آرامش به وجود آمده در غزه پس از جنگ اخیر، آن را هدر داد. اوضاع انسانی در این باریکه بحرانی‌تر شد و حماس نیز دچار یاس و خستگی شد تا اینکه راهپیمایی‌های حق بازگشت، دو سال پیش در مارس 2018، آغاز شد و به نوعی مقدمه از سرگیری مبارزه مسلحانه علیه اسرائیل شد.

وی افزود: سال گذشته شاهد پایین آمدن طرفین از پله‌هایی که حاضر به پایین آمدن از آن نبودند، بودیم. اسرائیل سیاست «چماق و هویج» را پیش گرفت و از یک سو متقاعد شد که دولت قطر ماهیانه به نوار غزه کمک مالی کند و از دیگر سو، اقدام به ترور شماری از افراد مسلح در نواز غزه کرد. میانجی‌گری‌ها و توصیه‌های مصر برای خویشتن‌داری طرفین نیز، در این میان همچنان ادامه داشت.   

این کارشناس در ادامه ادعا کرد:  تلاش‌های مصر در میان تحقق سازوکاری که فلسطینی‌ها آن را می‌خواستند و آتش‌بسی که اسرائیل به دنبال آن بود، در نوسان بود. اسرائیل در قبال خلع سلاح نوار غزه و بازگرداندن اسرا و سربازان خود از غزه حاضر بود تا بازسازی نوار غزه را آغاز کند و زیرساخت‌ها را ترمیم و محاصره دریایی و هوایی را برچیند. اما حماس حتی حاضر به شنیدن این شرط اول نشد و اصرار کرد که باید اسرائیل بهای این مخالفت را بپردازد.

یوآف لیمور در ادامه این ادعاهای خود نوشت: اما در سایه شیوع کرونا، همه چیز در نوار غزه تغییر  و حماس برای گفت‌وگو اعلام آمادگی کرد و شاهد عمل‌گرایی بیشتر رهبران آن شدیم.

وی سپس امتیازدهی از سوی تل‌آویو به مقاومت را ناگزیر دانست و نوشت: با این علم که چنین معامله‌ای بدون هزینه و رایگان نخواهد بود و باید بهایی برای آن پرداخت، بهتر است که اسرائیلی‌ها این فکر را کنار بگذارند و تلاش کنند تا این اعتقاد خود [مبنی بر عدم پراخت هزینه در قبال توافق اسرا] را تغییر دهند.

این کارشناس نظامی صهیونیست در خاتمه نوشت: موفقیت توافق تبادل اسرا نیازمند امتیازدهی از سوی اسرائیل است که برخی از آنها بسیار دردناک خواهد بود زیرا شامل آزادی شماری از اسرای ارشد فلسطینی خواهدبود. اما [باید توجه داشت که] در صورت خراب شدن همه‌چیز و شکست این معامله، حماس شلیک‌ موشک‌ها و راکت‌های خود به سوی اسرائیل را از سر خواهد گرفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس