کد خبر 1060245
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
محمود الزهار

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که رهبران این جنبش جدیت رژیم صهیونیستی برای امضای قرارداد مبادله اسرا را بررسی می کنند.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، محمود الزهار تاکید کرد که جنبش حماس شروط خود و اسامی اسرای در اولویت برای آزادی در چارچوب قرارداد مبادله اسرا به ویژه اسرای بیمار و سالخورده را مشخص کرده است.

وی افزود: هدف جنبش حماس اساساً آزادی اسرا به هر قیمتی است و این موضع و سیاست همیشگی حماس بوده است که در سال ۲۰۱۱ در جریان قرارداد مبادله با اسرا (قرارداد وفاداری به آزادگان) نیز کاملاً مشهود بود.

الزهار اشاره کرد که وضعیت اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی بسیار خطرناک است و حماس تلاش خود برای آزادی آنها را دوچندان کرده است.

این عضو دفتر سیاسی حماس با تاکید بر ضرورت آزادی اسرای فلسطینی، اظهار داشت که حماس به دنبال امضای یک قرارداد مبادله متوازن به منظور تحقق اهداف و خواسته های خود است، به گونه ای که رژیم صهیونیستی به دستاوردی به ضرر اسرای فلسطینی دست نیابد.

محمود الزهار خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی اکنون می تواند واسطه هایی بیشتر از گذشته پیدا کند، اما ما هرگز نمی خواهیم که این تلاشی از سوی طرف های مختلف اسرائیلی برای تسویه حساب شخصی یا بهره برداری از آن در موضوع تشکیل دولت جدید باشد و اجازه نخواهیم داد که این مساله به یک بازی سیاسی تبدیل شود که نتانیاهو بخواهد از مساله اسرای فلسطینی برای تقویت جایگاه خود استفاده کند.

این در حالی است که دفتر نتانیاهو چند روز پیش با صدور بیانیه ای مدعی شد که «یارون بلوم» هماهنگ کننده امور اسرا و مفقودین با همکاری نهادهای امنیتی اسرائیلی در تلاش برای انجام اقدامات لازم جهت بازگرداندن نظامیان اسیر و مفقود اسرائیلی و بستن کامل این پرونده هستند.

محمود الزهار در واکنش به این خبر تاکید کرد که حماس امیدوار است که طرف صهیونیستی برای انجام مبادله اسرا جدیت داشته باشد. وی گفت که آزادی اسرا برای ما عید محسوب می شود و بهای آزادی آنها تحویل نظامیان یا اجساد مفقودین یا چیزی های دیگری است که نزد گردان های قسام شاخه نظامی حماس است.

الزهار تصریح کرد: فعلاً باید بدانیم که رژیم صهیونیستی برای مبادله اسرا جدیت دارد یا خیر و طرف های میانجی هم به دنبال پی بردن به این مساله هستند و ما به دنبال اقدامات مثبت رژیم صهیونیستی در این زمینه هستیم و آن وقت باید حسن نیت و جدیت خود را عملاً نشان دهند و آن را اعلام کنند.

وی اظهار داشت: هدف حماس دستیابی به توافق مبادله اسرا به منظور نجات اسرا از وضعیت سخت کنونی است و اگر رژیم صهیونیستی هم به دنبال این است، باید وارد مذاکراتی جدی به منظور بررسی جزئیات کامل این قرارداد شود.

الزهار در مورد امتیازدهی جزئی حماس برای پیشبرد قرارداد مبادله اسرا نیز گفت که برخی مسائل اصولی و اولیه هستند که نمی توان از آن کوتاه آمد اما در مورد برخی مسائل می توان نرمش هایی نشان داد اگر طرف مقابل نیز در این زمینه همراهی کند.

از سوی دیگر، این عضو دفتر سیاسی حماس در رابطه با سرنوشت فلسطینیان بازداشت شده در عربستان سعودی هم گفت که جنبش متبوعش در خارج تلاش زیادی برای آزادی این افراد بدون محاکمه کرده است.

محمود الزهار عنوان کرد که این افراد هیچ جرمی مرتکب نشده اند، بلکه با علم و آگاهی مسئولان عربستان سعودی و موافقت آن اقدام به جمع آوری کمک برای خانواده های اسرا و شهدای فلسطینی کرده اند و این کار سالها است که انجام می شود.

الزهار در خصوص مساله آشتی ملی در سایه شیوع کرونا نیز گفت که حماس با تمامی شروط تشکیلات خودگردان برای تحقق آشتی ملی موافقت کرده، هرچند با بسیاری از این شروط موافق نبوده است.

محمود الزهار تاکید کرد که حماس به دنبال تحقق آشتی و وحدت ملی است و این موضع واضح و همیشگی این جنبش بوده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس