کد خبر 1062595
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
شبکه خبر

شبکه سه همواره به‌دلیل رویکردی که در برنامه‌سازی دارد، اغلب مخاطبان جوان بسیاری را به خود معطوف می‌کند. بر این اساس در طول سالیان بسیاری به یکی از شبکه‌های پربیننده تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، تلویزیون در زمستان 98 آماری را منتشر کرده است که بر این اساس به‌طور کلی حدود 80درصد مخاطب داشته که در این میان شبکه‌های سه (3/59%)، خبر (3/54%) و یک (54%) توانسته‌اند به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم پرمخاطب‌ترین شبکه‌های سیما قرار بگیرند و شبکه خبر معاونت سیاسی با 7/26درصد، شبکه یک سیما با 2/15درصد و شبکه مستند سیما با 1/12درصد بیشترین رشد را نسبت به زمستان سال 97 داشته باشند. براساس این نظرسنجی تماشاگران به‌طور میانگین چهار ساعت و 11 دقیقه پای برنامه‌های تلویزیون نشسته‌اند که به نسبت همین زمان در سال قبل رشد داشته است که در ادامه به مهم‌ترین دلایل آن خواهیم پرداخت.

دیدنی‌های سیما در ایام کرونا

براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، میزان مخاطبان رسانه ملی در فصل زمستان 98 نسبت به زمستان 97 حدود یکدرصد رشد داشته است و حدود 40درصد از بینندگان در زمستان 98 بیش از پنج ساعت در روز پای برنامه‌های تلویزیون نشسته‌اند؛ این در حالی است که همچنان دسترسی به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین ماهواره نتوانست جایگزینی برای تلویزیون باشد. می‌توان گفت یکی از دلایلی که باعث شده میزان مخاطبان در زمستان به نسبت سال قبل در همین زمان بیشتر باشد این است که به‌دلیل شیوع کرونا و پویش در خانه بمانیم و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، تلویزیون برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای را برای مخاطبان خود درنظر گرفت. از تولید و پخش برنامه‌ها و مسابقات تلویزیونی جذاب تا پخش فیلم‌های سینمایی و از همه مهم‌تر پخش اخبار مربوط به کرونا که مخاطبان بسیاری را به خود معطوف کرد.

پخش مسابقات جذاب تلویزیونی

در مقایسه مخاطبان سیما در زمستان 98 با نظرسنجی زمستان 97 مشخص می‌شود شبکه خبر معاونت سیاسی، شبکه‌های یک، مستند، قرآن و معارف، سلامت و آموزش سیما بیشترین رشد مخاطب را دریک سال گذشته از آن خود کرده‌اند. می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین دلایل رشد مخاطبان این شبکه‌ها تولید برنامه‌ها و سریال‌ها و مستندهای جذابی است که در زمستان روی آنتن رفت. از جمله بازپخش مستندهای جذاب و پربیننده ای پیرامون ایرانگردی که از شبکه مستند پخش شد. همچنین اقدام شبکه آموزش در دوران تعطیلی مدارس و تولید و پخش برنامه‌های درسی و آموزشی برای مقاطع و رشته‌های مختلف تحصیلی و بهره‌گیری از استادان معتبر که باعث شد مخاطبان بسیاری اوقات خود را با تلویزیون سپری کنند. از طرفی بازپخش سریال‌ها و فیلم‌هایی که در زمان پخش اول خود مورد توجه قرار گرفته بودند. شبکه سلامت نیز به دلیل تولید و پخش نخستین سریال خود با عنوان «سوریخ» و مسابقه دیدنی «مافیا» توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

بیشتر بخوانید:

وداع تلخ یک پزشک با دوقلوهایش در شب تحویل سال/ «نفس‌گیر» از هم‌نفس‌شدن پرستاران و بیماران کرونایی می‌گوید +عکس

به دنبال رسانه‌های معتبر

نتیجه نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان می‌دهد که شبکه‌های سه سیما، خبر معاونت سیاسی و یک، دو و نسیم و آی‌فیلم معاونت برون‌مرزی بیشترین مخاطب را در فصل زمستان داشته‌اند. شبکه سه همواره به‌دلیل رویکردی که در برنامه‌سازی دارد، اغلب مخاطبان جوان بسیاری را به خود معطوف می‌کند. بر این اساس در طول سالیان بسیاری به یکی از شبکه‌های پربیننده تبدیل شده است. از جمله برنامه‌های ورزشی و پخش مستقیم بازی‌ها که تا پیش از کرونا توانسته بود رضایت مخاطبان بسیاری را در این زمینه فراهم کند.

از آنجایی که کرونا همه چیز را در این مدت تحت تاثیر خود قرار داد، شبکه خبر نیز به‌دلیل پخش اخبار و برنامه‌های گسترده‌ای که در جهت اطلاع‌رسانی، آگاهی و آموزش مخاطبان خود داشت، توانست به یکی ازشبکه‌های پربیننده تبدیل شود. از طرفی نگرانی مردم از شیوع و انتقال این بیماری و اخبار کذب و شایعاتی که در فضای مجازی بین کاربران رد و بدل می‌شد، باعث شد تا مخاطبان سراغ منبع مطمئن‌تری در این‌باره باشند که شبکه خبر در این زمینه اقدامات ارزشمندی داشت.

محبوب‌ترین رسانه مردمی

در ادامه نظرسنجی که مرکز تحقیقات صداوسیما انجام داده، در پاسخ به این‌که «اگر قرار باشد فقط یک شبکه را تماشا کنید کدام شبکه را انتخاب می‌کنید؟» 8/35درصد به شبکه سه سیما و 7/11درصد به شبکه آی‌فیلم معاونت برون‌مرزی رأی داده‌اند  و 2/55درصد از بینندگان دلیل خود را برای این انتخاب‌ها، سرگرمی و تفریح اعلام کرده‌اند. بر اساس این نظرسنجی در میان انواع برنامه‌ها،سریال‌ها با 7/60درصد و اخبار با 8/54درصد بیشترین علاقه‌مندان را داشته‌اند. ازنظر حدود 55درصد مردم در فصل زمستان، تلویزیون محبوب‌ترین رسانه بوده است و پس‌ازآن اینترنت با حدود 16درصد، شبکه‌های اجتماعی با حدود 13درصد، ماهواره 9درصد، رادیو 5درصد و روزنامه و مجلات با حدود 2درصد در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

اما یکی از نکات مهم و قابل توجه، میزان مخاطبان شبکه نسیم است؛ شبکه‌ای که به دلیل رویکرد مفرح و سرگرمی که در برنامه های خود همواره دارد، در سال گذشته تقریبا در صدر جدول نظرسنجی قرار گرفته بود. اما به دلیل توقف تولید برنامه‌هایی که با حضور تماشاچیان ضبط می‌شد، این شبکه نتوانست رضایت مخاطبان خود را در این نظرسنجی کسب کند.

همچنین تولید برنامه‌های مرتبط با کرونا و بخش‌های خبری متنوع و برخی سریال‌های پرمخاطب تلویزیون باعث شد تا این رسانه بیش از هررسانه دیگری مورد توجه مردم قرار بگیرد؛ تا جایی که آمار رجوع مردم به تلویزیون و بخش‌های خبری مرتبط با کرونا خیلی بیشتر از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بود. بنابراین تلویزیون با تدابیری که در زمینه سرگرمی، آگاهی و آموزش در زمستان سال گذشته اندیشیده بود، توانست به رسانه محبوب تبدیل شود.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس