کد خبر 1057972
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
ویروس کرونا؛ بیماران دیابتی چگونه از خود مراقبت کنند؟

یک فوق تخصص بیماری‌های غدد گفت: افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند باید با توجه به ویروس کرونا کنترل فشار و قند خود را داشته باشند.

به گزارش مشرق، پوپک اسدی فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم در ارتباط با بیماری کووید ۱۹ با افراد مبتلا به بیماری دیابت گفت: افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند باید کنترل فشار و قند داشته باشند و با پزشک خود مرتب به منظور کنترل آن‌ها در تماس باشند.

بیشتر بخوانید:

او افزود: افراد مبتلا به دیابت اگر کنترل مناسب قند و یا فشار نداشته باشند هم احتمال ابتلا به کرونا و هم شدت این بیماری در آن‌ها افزایش می‌یابد.

اسدی تصریح کرد: در نتیجه بیماران دیابتی باید یک سری اصول ایمنی را رعایت کنند فاصله کافی با افراد بیمار یا ناقل داشته باشند که معادل یک و نیم تا دو متر باشد و هنگام خروج از منزل استفاده از دستکش مهم‌تر از استفاده از ماسک است و حواس خود را جمع کنند تا دست آلوده را به ناحیه T Zone که (شامل چشم ها، بینی و دهان است) نزنند و در این شرایط بحرانی تمامی افراد باید اصولی مشابه هم را رعایت کنند و از آن غافل نشوند.

اسدی افزود: جهت افزایش سیستم ایمنی باید خواب مناسب (۹ ساعت در شبانه روز) و تغذیه مناسب داشته باشند. تمامی افراد به خصوص افراد دیابتی باید مصرف کربوهیدرات خصوصا شکر را محدود کنند؛ چرا که افزایش مصرف آن‌ها باعث ضعف سیستم ایمنی می‌شود.

او گفت: استرس باید کاهش یابد به علت اینکه با افزایش سطح کورتیزول سطح ایمنی کاهش می‌یابد.

فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم اظهار کرد: همچنین شستشوی مرتب و اصولی دست‌ها که ترجیحا با آب و صابون باشد؛ چرا که مصرف مواد زیاد مواد ضدعفونی کننده و الکل خود باعث خشکی دست‌ها و حتی در صورت استنشاق باعث آسیب سیستم ایمنی می‌شود.

فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم ادامه داد: نوشیدن مایعات، هیدراتاسیون در طول شبانه روز باید کافی باشد و به هیچ عنوان مصرف ویتامین‌های مختلف و زینک (روی) بدون دستور پزشک مصرف نشود.

او ادامه داد: در صورتی که به هر علتی افراد دیابتی در بیمارستان بستری شدند ممکن است قرص متفورمین برای آن‌ها قطع شود و در آن شرایط خاص از انسولین در صورت لزوم استفاده شود.

اسدی با اشاره به مصرف قرص ویتامین D اظهار کرد: طبق نظر مشترک انجمن غدد و انجمن روماتولوژی ایران، در این شرایط بحرانی نیاز به تعیین چک سطح ویتامین D نیست.

او افزود: اگر افراددر گذشته تحت درمان با ویتامین D بوده اند، باید به همان صورت، مصرف آنرا ادامه دهند در غیر اینصورت میزان مصرف ویتامین D پنجاه هزار واحد (۵۰۰۰۰ IU) در افراد بالای ۱۲ سال هر هفته یک عدد به مدت یک ماه آتی و در کودکان ۲ تا ۱۲ سال هر دو ماه یک عدد باید باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    2 0
    پولمان کجاست خوب بخوریم خوب بخوابیم پس کی نان بیاورد شما هم نفستان از جای گرم میاد با این وضع گرونی مردم چکار کنند
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    3 0
    من بیماری قند نداشته و معاینات دوره ای سالانه منظم دارم. بیماری کرونا گرفتم ۱۳ روز طول کشید در طی ۴ روز تمام علایم بیماری قند را گرفتم تشنگی مفرط خشک شدن زبان و پوست تیره شدن رنگ پوست از طرفی هم قند و انرژی مغز به حدی پایین آمد که سرگیجه های شدید داشتم و حتی در حالت درازکش بیهوش می شدم انشاالله کسی بیمار نشود
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    1 0
    مشرق دیگه ننویس. تا دولت تدبیر کنه بیماری کرونا یکه تاز میدونه حالا حالا ها.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس