پرچم عراق آمریکا

یک اندیشکده برجسته آمریکایی می‌گوید تحولات اخیر در عراق حاکی از آن است که همکاری و شراکت میان آمریکا و این کشور در خطر است و باید به فعالیت شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق پایان داد.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده آمریکایی بروکینگز در یادداشتی مشترک به قلم مایکل اوهانلون عضو ارشد و مدیر پژوهش در حوزه سیاست خارجی این اندیشکده و سارا علاوی دختر ایاد علاوی معاون رئیس‌جمهور عراق و رهبر جنبش جوانان در حزب ملی عراق نوشت: آیا آمریکا و عراق که طی ۱۷ سال گذشته در جریان جنگ‌های مصیبت‌بار و پر از اشتباه عمدتاً در کنار هم بوده‌اند، آینده مشترکی خواهند داشت؟ در شرایطی که عراق تلاش می‌کند یک دولت جدید تشکیل دهد، پارلمان این کشور علناً توصیه می‌کند که نیروهای آمریکایی در پی ترور شدن قاسم سلیمانی در ماه ژانویه از این کشور اخراج شوند.

اقدام تلافی‌جویانه آمریکا و متحدانش در ۱۳ مارس در پاسخ به حمله راکتی اخیر شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران که به کشته شدن دو آمریکایی و یک انگلیسی انجامید، می‌تواند بار دیگر به تنش‌ها دامن بزند. چند روز بعد نیز، دور دیگری از حمله راکتی اتفاق افتاد و احتمال اقدامات تلافی‌جویانه بیشتر از طرف آمریکا همچنان وجود دارد. چنین تحولاتی حاکی از آن است که به نظر همکاری و شراکت میان آمریکا و عراق در خطر است.


خوانندگان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


بروکینگز در ادامه با القای اینکه آمریکا نقش مؤثری در شکست داعش در عراق داشته می‌نویسد: پایان گرفتن این شراکت امری تأسف‌برانگیز و شرم‌آور خواهد بود. ارتش و پلیس عراق در جریان افزایش نیروهای آمریکایی در عراق طی سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در دوران فرماندهی ژنرال پترائوس، ژنرال اودیرنو، ژنرال آستین، و دیگران بازسازی شد و از کارایی بیشتری در میان گروه‌های شیعی برخوردار گردید. پس از بازگشت آمریکا به عراق در سال ۲۰۱۴ بود که ارتش عراق احیا شد و توانست مناطقی از کشور که داعش در آنجا ریشه دوانیده بود را تحت کنترل خود دربیاورد. ارتش عراق تا قبل از آن دوقطبی و گرفتار تفرقه بود ــ و در مواجهه با پیشروی‌های داعش تحلیل رفت.

نویسندگان این گزارش سعی در توجیه لزوم تداوم حضور آمریکا در عراق را می‌کنند: آمریکا دلایل مهمی برای اینکه روابط نزدیک با عراق را تداوم بخشد دارد و عراقی‌ها را در راستای دفاع از کشورشان یاری دهد. دلیل این امر در سال ۲۰۱۴ کاملاً مشخص شد. در آن مقطع، اوباما که خروج همه نیروهای آمریکایی از عراق را در سال ۲۰۱۱ جشن گرفته بود، مجبور شد نیروها را دوباره به عراق بفرستد تا با داعش بجنگند. اگر این اتفاق نیفتاده بود، موج بزرگ‌تری از پناه‌جویان روانه اروپا و مناطق دیگر دنیا می‌شدند و مراکز عمده تولید نفت در نزدیکی خلیج فارس در معرض تهدید قرار می‌گرفتند. داعش و سلفی‌ها همچنان یک تهدید محسوب می‌شوند، حتی اگر هیچ قلمرویی در عراق تحت کنترل نداشته باشند.

آمریکایی‌ها اگر می‌خواهند نفوذ ایران را در منطقه کاهش دهند، هیچ کجا بهتر از کشور همسایه نیست. آمریکا اگر می‌خواهد منافع کانونی خود در خاورمیانه را همچون جریان مطمئن نفت، ممانعت از تکثیر تسلیحات هسته‌ای، ریشه‌کنی تروریسم، محافظت از دوستان کلیدی نظیر اسرائیل و اردن، تأمین کند بدون آنکه تعداد زیادی از نیروهای خود را بار دیگر به منطقه گسیل کند، به شرکای قوی نیاز دارد.

در راستای تداوم حضور آمریکا در عراق در آینده، شفافیت بیشتر میان بغداد و واشنگتن در خصوص قواعد درگیری لازم و ضروری است. عراق در راستای کمک به محافظت از پایگاه‌های آمریکا و دیگر منافع این کشور در عراق باید تلاش بیشتری صورت دهد. آمریکا باید کاربرد خودسرانه نیروی نظامی در راستای دفاع مستقیم از خود یا تعقیب کسانی که به نیروهایش شلیک کرده‌اند را محدود سازد. هرگونه اقدام دیگر، صرف‌نظر از اینکه موجه باشد یا نه (شبیه آنچه روز ۱۳ مارس اتفاق افتاد)، باید صرفاً پس از مشورت و توافق میان دو دولت صورت پذیرد.

بروکینگز در بخش دیگری از گزارش خود عنوان کرد: همچنین ضروری است که دولت بعدی عراق و ناتو درباره اهداف برنامه‌های آموزشی ترکیبی خود تجدیدنظر کنند. یک هدف کلیدی باید این باشد که واحدهای رزمی در مناطق شهری مستقر نشوند. آنها در عوض باید در مناطق روستایی مستقر شوند و همچنین در مناطقی که بتوانند با تهاجمات بیرونی از سمت جنوب، غرب، یا شرق مقابله کنند. امور داخلی را باید به پلیس فدرال و سازمان‌های امنیتی داخلی محول نمود.

خدمت سربازی اجباری را نیز می‌توان به‌عنوان راهی جهت غلبه بر تنش‌های فرقه‌ای و ایجاد عِرق ملی در میان نیروها مدنظر قرار داد. همچنین از طریق مردود شمردن فرقه‌گرایی، مشخصاً هنگام انتصاب افراد در مناصب دولتی، می‌توان اتحاد و یکپارچگی را تشویق کرد. برخی از تدابیر به نیروهای امنیتی محدود نمی‌شوند. برای مثال، تصویب قوانین منصفانه و برابر در خصوص تقسیم منابع هیدروکربنی و درآمدها که موجب تخصیص یکنواخت منابع در سرتاسر کشور می‌شود، به انسجام و یکپارچگی میان همه استان‌های عراق دامن می‌زند.

نرخ بالای بیکاری نیز مشکل بزرگی است ــ و از علل کلیدی بسیاری از اعتراضات در عراق طی سال گذشته بود. از این مشکل می‌توان به طرق گوناگون کاست. خصوصی‌سازی بنگاه‌های دولتی در صورتی که به شکل منصفانه صورت پذیرد، می‌تواند در این راستا مفید و مؤثر واقع شود، به ویژه اگر کارمندان اجازه یایند از سهام این بنگاه‌ها بهره‌مند شوند. آمریکا و دیگران نیز باید آماده باشند در صورت نیاز به این فرآیند کمک کنند و از جمله کمک‌های مالی موقت ارائه دهند.

اوهانلون در نتیجه‌گیری گزارش خود به اصلی‌ترین مبحث مورد نظر خود می‌رسد: عراق نباید چند ارتش داشته باشد. به فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی {گروههای مقاومت} باید پایان داد. آن‌هایی که قادر به رزم هستند باید توسط سازمان‌های امنیتی مسلح جذب شوند. آن‌هایی که قادر به رزم نیستند باید منحل شوند، اما به مبارزان آنها باید پاداش و فرصت‌های شغلی ارائه شود.

بروکینگز در پایان این گزارش به کاخ سفید توصیه می‌کند آمریکا از طریق مشاوره و مساعدت‌های فنی و کمک‌های محدود می‌تواند به تحقق بسیاری از گام‌های فوق کمک کند. واشنگتن باید خواهان ارائه چنین کمک‌هایی باشد و بغداد نیز باید پذیرای چنین کمک‌هایی باشد. در شرایطی که دولت جدید عراق روی کار می‌آید، وقت آن رسیده که آمریکایی‌ها و عراقی‌ها نفس عمیقی بکشند و این مسئله را مدنظر قرار دهند که حتی اگر طی سال‌ها و دهه‌های گذشته روزهای سختی را تجربه کرده باشند، با هم بودن برای آنها بهتر از قطع رابطه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 80
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سید IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    67 10
    چرا این عام ریکایی ها رو نمیندازن بیرون؟!
    • CH ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      21 55
      چون تو عراق افراطی ها دست پایین را دارن اگه دست بالا داشتن الان تحریم بودن مثل ما میشدن
    • NL ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      22 9
      ۱۷:۵۹ آمریکا باباته؟ چیکاره دنیاس سربازاشو آورده اینجا جنایت و دزدی کنه و فتنه درست کنه
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    89 12
    اشغال عراق باید پایان یابد عراق کره و ژاپن نیست
  • محمد عظیمی IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    54 1
    تحرکات نظامی آمریکا در نزدیکی مرز عراق با ما زیادتر شده.سامانه پاتریوت آوردن.خلاصه مواظب باشید چون میگن در کنار هر مرگ سفیدی یک مرگ سرخ هست.یعنی بعد از کرونا یک جنگ خانمانسوز هم هست.ببخشید که طولانی شد.
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      6 21
      نترس عزیزم چون ملت بدبخت ایران سپر هستن امریکا رعایت میکنه وجنگی خانمانسوز روی نمیده ولی ای کاش با هم رودر رو میشدن کلکتون 24ساعته نشده کنده ست.
    • NL ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      10 1
      بدبخت اینقدر واسه آمریکا دم تکون نده
  • F35 US ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    با ورود قدرتمند نيرو هاي ويژه دلتافورس ارتش ، عمليات بزرگ طلوع نور به زودي و با پشتيباني همزمان پايگاه ديگو گارسيا ، ناو هواپيمابر مستقر در خليج و آماده سازي باند هاي لندينگ پايگاه عين الاسد براي استقرار B52 ها آغاز خواهد شد ، فاز دوم عمليات مستقيما در خاك عيرانستان .
    • عبدالله مومن IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      ای تبعه مریم رجوی فاحشه. از لیس زدن پوشک اسهالی ترامپ دست بردار و بدان که به زودی نوبت به درک فرستادن منافقین در کمپهای آمریکا در آلبانی ست پس هر چه زودتر. فرار کن
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      14:44 هیچ امیدی به وقوع جنگ ندارم. من دوست دارم جنگ بشه تکلیف نهاییه منطقه مشخص بشه منتها فکر نکنم هیچ جنگی اتفاق بیفته
    • محمد IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      باز گ ... خوروی برو مشغول فیک زدنت باش حرامزاده
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      24 98
      خودت هم فهمیدی چی بلغور کردی تروریست نفهم
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      زپرشک.اگر مثل عملیات طوفان قاطعیته زودتر عملیاتی کنید ،ترتیبتونو بدیم بریم دنبال کارای مهمترمون
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      پفیوز. میدونی همین الان که تو اوج توهمی داری تجزیه میشی.... خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      مرگ سربازهای آمریکایی حتمی است. متاسفیم. دنبال تابوت هم نباشید.
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      هنگ خواهی کرد.شک نکن حرامی! خییییییلی زوووووووود.
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      عامرگا تکه تکه. خون فراوان. وحشت سرباز آمریکاییییییی.
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      ببخشید،این نیروهای ویژه و قدرتمند دلتا فورس همونایی نیستن که نیروی دریایی سپاه آنها دستگیر کرد و خودشون رو خیس کردن!!؟؟
    • جواد IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      21 89
      گوتووه باساخ مفعول خودفروخته، با مدرک مفعولی اقامت آمریکا گرفتی؟
    • علی IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      پخخخخخ! فقط خواست از خواب بیدارت کنم شرمنده ترسوندمتون.
    • FR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      الاغ در خواب بیند یونجه دانه
    • معصوم IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      20 98
      زرررررششششک
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      فکر کنم ترامپ دربدر دنبات میگرده بهت نیاز داره
    • ایرانی IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      به همین خیال باش. ملت ایران در تشییع باشکوه حاج قاسم و ابومهدی قدرت خود رو به رخ امریکا کشید. امریکا چی داره که به رخ ما بکشه؟ این امکانات نظامی فقط برای جنگ با کشورهای بی دفاع مثل افغانستان و عراق و .. است که آخرش با ذلت تموم میشه. امریکا تو کدوم جنگ موفق بوده که توی جنگ با ایران موفق باشه؟ قدرت امریکا در عراق محدود به چند پادگان هست که بزرگترینش رو ایران لگد مال کرد.. قدرت ایران در عراق امروز دو سوم مجلس، صدها گردان مقاومت و میلیون ها شیعه ای هست که بعد از شهادت حاج قاسم و ابومهدی ریختن توی خیابان های بغداد و شعار "کلا کلا امریکا" سر دادند.
    • علیرضا IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      حرامزاده کثیف! ایران و دوستان دلاورش پدر اربابت و نوکران کثیفش را به طبقات پایینی دوزخ پرت میکنند...
    • US ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      مگه فیلم هالیودی است ، توی فیلمت موشکهای ایران و پدافنهده رو هم در نظر بگیر ،،،،، احمق وطن فروش ایران جاودانه است . عنریکای شماست که دلتا فورسش حریف بسیج هم نمیشه .... دلتا چ و س
    • f110 IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      14 90
      بپا نچایی.
    • آرش IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      23 97
      عمو جون زیاد کامپیوتر بازی می کنی؟ درس و مشق هات رو نوشتی؟ برو عمو، برو بذار باد بیاد
    • مهدی IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      عزیز دلم، یک بار زدیم توی دهنت، باز آدم نشدی؟؟؟ شرف و غیرت و وجود داشتی، اسمت رو می نوشتی، نه اینکه با یک اسم مبهم و با یک اکانت فیک - یک بار از ایران و یک بار از آمریکا - میایی و مثل اربابان سگ صفتت، زوزه می کشی! اگر ناموس و شرف داری، خودت رو نشون بده.
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      جوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووون ،،،تو فقط حرف بزن...............................میخوامت..............ٔٔ.
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      16 93
      زرشک
    • علی خدایی IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      11 81
      تو مثل اینکه زیادی از فیلم های هالیودی میبینی از جنس آمریکای اش لطفا برو خودتو اصلاح کن
    • قاسم IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      11 90
      خیلی بدبخت و زبون هستی بیچاره که اینهمه جلوی چشمت این حرام زاده ها بزرگ هستن ، دلتا و امثال تو جیره خوار رو میندازیم توی دریا ...برید به درک
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      12 69
      بی غیرت
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      3 8
      دمت گرم
    • کوروش IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      14 1
      باز هم لاشخور های پیر از آلبانی اومدن و به این نظر چرت مثبت دادند، کاملا گروهی هم حمله می کنند چون تا چند ساعت پیش مثبت ها خیلی کم بود. بدبخت های ترسو فقط همین کار ازتون بر میاد . کم کم باید گروهی برید قبرستون...
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      4 1
      در جوابf35 : با توکل به خدا باور373 و سوم خرداد منتظرند، در ضمن تفاله‌ی کاسه‌لیس ترامپ و بن نامسلمان تو و مامان مریم کجکی را به خشم ملت ایران ارجاع میدم دوبار مثل مرصاد یه جاِیی گیر می افتید که گ .. خوردن بیفتید.
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      10 1
      در جواب f35: باور 373 و سوم خرداد منتظرند. تفاله‌های کاسه لیس ترامپ و بن‌نامسلمان خیلی خوشحالی نکنید مرصاد 2 هم نردیکه انشالله.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    41 6
    روابط عراق با امریکا دیگر وجود ندارد خصوصا با حمله هوایی به مهندس و سردار و کشتن 30 عضو سپاه عارق در مرز عراق و سوریه - جنگ عراق و امریکا را مورد بحث و بررسی قرار می داد و نتیجه این جنگ را
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    8 12
    حشد و ایران نباید بدنبال فرصت دادن به مقتدا باشند این فرد مزدور و خاین است دنبال ضربه به امام حسین و شهداست
    • کوروش IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      2 1
      دوست عزیز قضاوت نکن و اینکه یه مثال بهت بگم حال کنی؛ خمینی روح الله چنان آمریکا رو دور زد که تا لحظه ی پایان شیطان بزرگ، به یاد تمام امپریالیسم تاریخ بمونه! پس حیفه که شما گناه واسه خودت بخری.پاینده ایران،خداحافظت باشه.
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    13 2
    ایران اگر بخواهد نه از عراق و سوریه و یمن و بلکه از جهان اسلام حمایت کند 1-خودش را باید به موشکهای قاره پیمای مسلح اتمی مجهز کند -- برای اینکار اول دندان طمع خودش را بکشد در این صورت می تواند عراق را به ویتنام تبدیل کند همانطور که چین با قطع روابط تجاری خود با آمریکا ویتنام را از دست امریکا توانست آزاد کند وگرنه هم بخواهد به امریکا نفت بفروشد و هم اینکه بمب اتمی داشته باشد غیر ممکن است و ما در درازمدت هم نفت و هم ایران و هم اسلام را باهم از دست می دهیم اینو به مقامات برسانید
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    6 7
    حمله هر روزه اسراییل ب سوریه : سیستم دفاعی دمشق فعال شد ، از هشت موشک شش تاش رهگیری شد دوتاش ب هدف نخورد ، اسراییل ب هیچ هدف ارزشمندی دست نیافت حالا نوبت کتک خوردنمون توی عراق هست مگ ن قرار بوود یکی بزنن دهتا بخورن مگ ن قرار بود ملت ایران رها نکنه و دنبال کنه با ترور وحشیانه شهید سلیمانی مارو بی اعتبار کردن لا اقل ۴۰ موشک میزدن ب پایگاه خالی عین الاسد نا امید شدم حقیقتا ، توازن قوا بدجور ب هم خورده
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    12 1
    این متن معنی واقعی استعمار شدن عراقه . مردم عراق باید به مفهوم جملات این متن مویرگی نگاه کنند. چه خیانتکارایی داره این عراق ...
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    7 1
    آمریکا به صلاحش است برای عدم نابودی روابط اندک باقی مانده با عراق بحث حضور نظامی در این کشور ار به پایان ببرد
  • GB ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    7 22
    منتظر هجوم لشگر اجنه ایالات متحده باشید!
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    10 1
    مرده عادل بیشتر از زنده زرفی در بین احزاب سنی و کرد محبوبیت دارد نباید حشد این ظرفیت عظیم را نادیده بگیرد و بهتر است از محبوبیت عادل برای نابودی طرح آمریکایی یکبار دیگر بدون کمک مقتدا بهره بگیرد- نمونه می تواند مجلس از عادل بخواهد که انتخابات زودهنگام را وی برگزار نماید و وی را نماینده برگزاری انتخابات زودهنگام کنند تا شش ماه دیگر چون اگر دولتی از جبهه مقاومت هنگام برگزاری انتخابات در راس باشد احتمال پیروزی کاندیداهای مقاومت بالا می رود چون نوعی تبلیغ است این همان دلیل مقاومت امثال مقتدا و امریکایی برای شش ماه نخست وزیری است وگرنه چه دلیل دیگری می تواند داشته باشد
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    7 4
    اگر مقتدی صدر و حتی مرجعیت در جبهه آمریکایی و بر اشغال عراق توسط آمریکا مهر تایید بزنند باید به کنار بروند خط قرمز ما ازادسازی سرزمین نینوا است
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    6 0
    امریکا بدون دلیل هیچ جا سرمایه گذاری نمیکنه! ببینید چطوری داره منابع سوریه را می بلعه!
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    5 3
    خوب اشغال نجف و کربلا حق امریکا نیست و باید این کشور را ترک کند آمریکا در موقعیتی نیست با کمک صدر و امثالهم و سرنگونی نخست وزیر قانونی عراق آنهم بعد ازیکسال از انتخابات اشغالگری را بتواند ادامه دهد
  • DE ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    10 31
    حزب الله نابود است آمریکا پیروز است
    • علی خدایی IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      9 3
      نابود خودتی نوکر بی سرو پا احمق واقعا بهت میخندیم
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    11 2
    عراق یک کشور مسلمان وشیعه هست ونباید دولت این کشوربه بیگانگان اجازه دهد وهیچ نوع فعالیتی انجام دهند ویا حرفی در مورد کشورهای مسلمان زده شود . شما باید بدانید که تاریخ مصرف شما تمام شده ودارید در باتلاق دست وپا می زنید . شما ارتش تروریست امریکا دیگر خار عار شده اید .گورتان را گم کنید وبروید شما باعث کشتار .ترور . ناامنی . غارت . چپاول منابع طبیعی . هستید ننگتان باد روزی خواهد رسید که شما را باتابوت به کشورهای خودتان ارسال می کنند.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    8 1
    خودش میدونه آخراشه!!!!!! وقتی نا امید میشه اینطور طنازیهااااااا میکنه ملعون بیصفت!!!!!
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    8 2
    چطوره که محور مقاومت ازخونه خودشون باید برچیده شون .اما شما سفاکان ضد بشر ازخلیج خوکها حق اشغال هرکشوریرو درجهان بخودتون دادید.برید گم شید همون خلیج خوکها
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    8 1
    بعد از 13 دی 98 خون همه امریکایی ها (حداقل تا 40 سال دیگر که این نسل فعلی شهادت سردارد را دیده) حلال است حالا هی عین احمق ها برنامه ریزی کنید
  • بیسیمچی IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    16 2
    به نام حضرت دوست. در تایید برادری که فرمودن در کنار هر مرگ سفید(کرونا ویروس) مرگ سرخی هم هست، عرض می کنم که برای جانفشانی برای فرزندان مولانا امیرالمومنین علیه السلام چه در ایران چه در عراق و چه هرکجای این کره خاکی آماده ایم. و تردید نداریم که مدیریت عالم از دست این بی کفایت ها به دستان صاحب اصلی آن منتقل خواهد شد
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    4 0
    آخی، شتر در خواب بیند پنبه دانه.
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    5 2
    اگر جای مردم عراق بودم برای بیرون کردن شیطان بزرگ لحظه ای درنگ نمی کردم. آمریکا از منطقه بیرون نمی رود مگر آنکه اسلحه رو سرش بزارن. البته ما خوب بلدیم . کاش یک جوری باشه ما هم بریم. ما زبان شیطان بزرگ را خوب بلدیم. چند وقت پیش تو عین الاسد مکالمه "یازده تا موشک" داشتیم ظاهرا خوب فهمیدن.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    6 1
    نابودی دیگو گارسیا نزدیکه. خخخخخخخحححححح. خوش باشیییییین
  • علی IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    3 1
    ...واشنگتن باید خواهان ارائه چنین کمک‌هایی باشد و بغداد نیز باید پذیرای چنین کمک‌هایی باشد! دقت کردین وقتی کمک هم مثلا میخوان بکنن البته به منافع شرورانه خودشون باید! تو کارشونه.
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    7 3
    تمام این تحرکات برای حمله به ایران است،آمریکا تمام سعی خودرا میکند تا نظام ایران را ضعیف وبعد وارد جنگ تمام عیاربشود،و چه زمانی بهتر از الان؟۱.جنگ رسانه ای۲.تبلیغ بی حجابی و جنگ فرهنگی۳.تحریم های ظالمانه از برج ۳ سال۹۷ به کمک خائنین وطنی۴.تلاش برای شورش در ایران و عراق(آبان ۹۸)۵.ترورسردارسلیمانی ودیگرشهدا برا تضعیف مقاومت۶.حمله بیولوژیکی کرونا یا همان ویروس یهودی۷.تحرکات منطقه ای،رزمایش،آرایش جنگی و درنهایت تهدید ایران و عراق و سواستفاده از ویروس یهودی۸.همه این ها را که بچینید بقل هم متوجه نقشه های پلید شیطان بزرگ میشوید
  • حاج قاسمی IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    8 2
    آمریکا در حمله به عراق هزاران عراقی رابه خاک وخون کشیده است عراقیهاخاطره وحشتناکی در تجاوزوشکنجه وجنایت ازیانکیهای شروردارندتحت هیچ عنوان دیگرجایگاهی درمیان مردم ندارندبایدگورشون راگم کنند.
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    8 0
    خبلی واضح است که بیرون ازشهرهابودن حشدالشعبی وگروه های دیگرموقت دوهدف راپیگیری میکند اول شرایط برای یک کودتای حتما خونین وسیبل قراردادن گروه های مقاومت درروستا ها برای حملات هوایی وقطع کردن راههای دستیابی آنهابه تدارکات موادغذایی ونهایت ازبین بردن راحت آنها' بقیه دلایل پوشش هدف اصلی هستند . امادوموضوع مهم این وسط نادیده گرفته شده اند وآن اینکه حشدالشعبی همان مردمی هستند که باظهورداعش دست از زندگی ودرس ودانشگاه وشغل خودکشیده و وارد کارزاری سخت شدند . تاکید بر غیرمردمی بودن آنها دروغی است که میخواهد اول درمیان بخشی ازمردم پذیرفته شده ودراین مرحله خنثی عمل کنند تاکربلایی دیگر تکرار شود سپس پشیمان بعدازعاشورایی دیگر توبه کنان تانفس آخرباآمریکا بجنگند ! مورددوم که پنهان شده وتوجیه گران این اندیشکده سیاه وسفید بآن برخوردکردند وجود تعامل میدانی ورسانه ای گروهی هستندکه گرایش آمریکایی دارند آنها . درجایگاههای سیاسی وسایر ارکان حکومت درعراق هستند وازاول درپی برگرداندن عراق به دست اقلیت بوده اند درحالیکه دموکراسی خیالی اجازه نمیدهدراحت حرفشان رابزنندچون افکارعمومی درعراق وجهان توخالی بودن این شعار جنگ افروز را کاملا به چشم دیده وارزشهای خیالی آمریکایی کاملا بی ارزش میشوند . ایادعلاوی ودخترش بجای توجیه حضوراشغالگران وکمک به تبدیل عراق به یک کشتارگاه عمومی روی منافع عراق ونه بیگانه تمرکزکنند . البته بیماری کرونا باعث میشودکه شکست آمریکادرعراق ومنطقه درصورت عملی خشن قطعی ترشود همچنانکه یازده تن از نیروهای ناو هواپیمابر روزولت کروناگرفته ودولت آمریکا بابی توجهی به سرنوشت نیروهای مستقردر ناو جان آنهارادرخطر قرارداده است واین احتمال نافرمانی درارتش آمریکارا بالاتربرده است .
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    12 2
    انشاءالله به اذن خدا نیروهای مقاومت اسلامی متجاوزان آمریکایی را به سزای اعمالشان خواهند رساند.
  • ایران IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    9 2
    خانم سارا علاوی: امثال شما توی ایران هم کم نیستند. چند سوال از شما دارم: 1ـ حضور امریکا توی کدوم کشور آزادی و استقلال به همراه داشته؟ 2ـ یه نگاه به آلمان و ژاپن بنداز ببین چه وضعی دارند. دها برابر هزینه یک ارتش مجهز امریکا ازشون بابت استقرار نیروهاش پول میگیره بعد به ناموسشون هم دست درازی میکنه.. 3ـ داعش رو کی به وجود آورد؟ 4ـ زمانی که همین به قول شما شبه نظامیان با داعش می جنگید شماها کجا بودید که حالا پیداتون شد؟
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    11 2
    گوربابای موسسه بروکینگز، مقاومت در عراق ریشه دارد. شماها باید بیرون بروید.
  • CA ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    13 4
    آمریکا با ارتش فکسنی ایش هیچ گوهی نمیتونه بخوره چون جنگ منظم نیست بلکه جنگ غیرمنظم هست و آمریکا هم از نظر فن آوری نظامی نه برتری داره و هم نه از نظر جنگ چیریک تنها ابزارش جنگ روانی هست که از عواملش اینجا میان نظر ویروسی میگذارند. کوچکترین خطای آمریکا آخرین خطایش هست. ایران از نظر نظامی چنان تسلطی بر این منطقه دارد که حتی نیازی نمیبند که بخواد آمریکایی ها رو مستقیم بزند همون گروههای کوچک منطقه ای که الگویشان نظام اسلامی ایران هست براشون کافیه.آشغال لیبرال آمریکایی بایستی گورش رو از این منطقه گم کنه بره بیرون. نابودی برده داری لیبرالیسم تکرار تاریخ هست.
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      1 3
      چرت و پرت نگو
  • علی خدایی IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    7 2
    این اندیشکده و یا دانشکده و نویسنده گانش بیخود غلط میکنند.اولا اگر شغالگرانی است اونم اشغالگران آمریکایی هستند. و باید گورشان را کم کنند از عراق و یا منطقه دوما زر میزنند که مقاومت باید برچینیده شود بدبخت ها مقاومت نه باید شما گم شید اشغال کرده اید و زور گوی میکنید اما مقاومت بیدار شده سال های گذشته ها گذشته دیگه اگر بزنید میخوریو و اونم از بد ترین ضربه ها
  • علی خدایی IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    3 2
    مقاومت در عراق همیشه خواهد بود و هست و بیشتر هم خواهد شد این شمایید که اشغالگرید و طمع کار های شوم خودتان را دارید برای امپریالیستی اما کور خواندید ملت های منطقه بیدار شده اند و در مقابل شما های غارت گر و متجاوزان مقاومت خواهند کرد.شما ها از هزاران کیلومتر ها دور تر آمدید در اینجا ها چه غلطی میکنید برید به گور خودتان بذانید اگر اشتباهی کنید به خود کرده اید
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    4 1
    حضور امریکا در عراق یعنی خطر بالقوه برای ایران
  • داود IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    4 3
    آقا مژده که درهای شهادت داره باز میشه..انشالله که همه شما عزیزان عاشق شهادت به آرزوتون برسین.. هم شما خوشحال بشین هم ما..
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      1 2
      باشه عزیزم. شب بخیر. بوس. برو دیگه
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      2 0
      عاشقان شهادت مثل سلیمانی ها سال‌های سال دفاع میکنن آخر سر شهید میشن بی نوا پس دلتو صابون نزن. امثال شما درهشت سال جنگ تحمیلی قایم شدن، اوضاع که آروم شد پیداشون شد با مدرک دانشگاهی از فلان کشور تا به مقام و منصبی برسن، ولی این تو بمیری از اون تو بمیری نیست امثال شمای ترسو و خیانت کار رو کسی نمی‌پسنده، این دفعه این مقاومت ها، شهادت ها و دفاع ها به ثمره خون جوانان شجاع به امید خدا وصل میشه به انقلاب مهدی.امید نداشته باش به مقامی برسی انشاالله
  • مسعود IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    1 1
    خفه شو نویسنده صداتو ببر مرک برامریکا
  • JP ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    1 1
    آمریکا چرا از مردم عراق نمی پرسه؟ چرا حضور خودشو به رفراندوم نمی گذاره؟؟؟
  • طاها IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    1 1
    یعنی آدم اندازه یه نخود عقل داشته باشه باید بگه این منطقه مال ماست نه آمریکا و غرب چرا ملت های خاورمیانه یکپارچه این حرامزاده های آدمکش رو مثل سگ پرت نمیکنن بیرون. از تحریم میترسن؟ از جنگ میترسن؟ عمر نوح و ملک سلیمان هم داشته باشید آخرش میمیرید و تمام میشه حداقل با شرافت برای حقتون و آرمانهاتون بجنگید یا پیروز شید یا با شرافت بمیرید. خاک بر سر همه چی فروششون اینا فکر کنم بیان تو خونه هاشونم از ترسشون عزیزاشونو هم هدیه میدن بهشون . تف به این همه بی غیرتی. مرگ بر آمریکا و درود بر دلاور مردان ولایت مدار ایران
  • IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    1 1
    خخخخخخخ!!!!!!! اولاکه تونویسنده ی مقاله نیستی توخبرنگارنیستی تومامو سیا هستی بااین اراجیفی که سرهم کردی...ثانیااینقدردروغ روبه خوردکی میخوای بدی.ملت امریکایاملت عراق...یه جوری حرف زدی که انگارتاریخ دوره ی اسکندرمقدونی روروایت میکنی وهیچ سنددیگه وهیچ موجودزنده ای هم ازاون زمان نیست که حرفاتوردکنه یااصلاح کنه....خانم علاوی پاچه خواری شیطان روهم اگه میخوای بکنی دیگه اینقدرضایع پاچه خواری نکن بفکرابروی خودت وبابات باش...اگرایران نبودواگرسپاه قدس نبودواگرهمین برادران عراقی حشدالشعبی نبودندوجانفشانی امثال شهیدقاسم سلیمانی وابومهدی عزیزنبودندتووامثال توتاحالاحداقل هفده شکم داعشی پس انداخته بودین...البته توبدت نمیادانگارامریکائیاجای داعش روتواین زمینه برات پ کردند....ولی اونایی که مسلماننداونایی که ازاده اندواونایی که دین وناموس ووطن براشون مقدسه خوب میدونن که امریکاشیطان بزرگه وداعش نوچه ی امریکاست.....هنوزدیروزبودکه داعش باخیانت امثال شماهاریخت توعراق وهرچی مردم ودولت عراق التماس کردندامریکاحتی کوچکترین کمکی نکرد.....امثال شماهایاخیلی خرین یاخودتونوبه خریت زدین..مردم عراق همونایی بودن که ریختن توخیابوناوامریکارو شیطان اکبرنامیده وخواهان خروجش شدند.....فکربعدازفرارامریکاازعراق وزندگی میان این مردم بعدازامریکاروهم بکن.....اینقدردروغ وچرت وپرت ننویس که خون مردم بجوش میادویه کاریت میکنن که دهنت براهمیشه بسته بشه
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    0 0
    آمریکا دیر یا زود باید از منطقه خارج بشود و به خونه خودش برگرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس