‏نظم جهانی پس از بحران کرونا

دنیا قرار نبود اینگونه باشد. اما ترکیب یک ویروس مرگبار و با بی‌کفایتی، بشریت را در ‌مسیری نامعلوم قرار داده است.

سرویس جنگ نرم مشرق - بحران کرونا ویروس دنیا را برای همیشه تغییر خواهد داد. همه‌گیری ویروس کرونا همانند فروپاشی دیوار برلین یا ورشکستگی بانک برادران لمان دنیا را درهم می‌شکند و پیامدهای گسترده آن را اکنون می‌توانیم صرفاً تصور کنیم. اما یک مسئله قطعی و مسلم است: این بیماری همانگونه که افراد را از پا درآورده، بازارها را مختل نموده و کفایت (یا بی‌کفایتی) دولت‌ها را نمایان ساخته است، قدرت سیاسی و اقتصادی را نیز برای همیشه دستخوش دگرگونی خواهد کرد، آنهم به گونه‌ای که صرفاً بعدها نمایان خواهد شد. جهت درک و شناخت تغییرات ناشی از این بحران، فارین پالیسی از ۱۲ اندیشمند و نظریه‌پرداز برجسته اندیشکده‌های بین‌المللی خواست تا پیش‌بینی‌های خود در خصوص نظم جهانی در دوران پساکرونا را ارائه دهند.


خوانندگان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


استیون والت فارین پالیسی
استیون والت

دنیایی کمتر بازتر، کمتر شکوفا، و کمتر آزاد

استیون والت استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد

همه‌گیری موجب تقویت دولت و ملی‌گرایی می‌شود. دولت‌ها همگی تدابیر اضطراری در راستای مهار بحران اتخاذ خواهند کرد و بسیاری از آنها پس از پایان بحران تمایلی ندارند از اختیارات جدید خود صرف‌نظر کنند. بیماری کووید-۱۹ همچنین تغییر در وضعیت قدرت و نفوذ را از غرب تا شرق شتاب خواهد بخشید. کره جنوبی و سنگاپور به بهترین نحو واکنش نشان داده‌اند و چین نیز علیرغم اشتباهات اولیه واکنش خوبی از خود نشان داده است. واکنش در اروپا و آمریکا به نسبت کند و بی‌برنامه بوده و به وجهه غرب لطمه زده است.

آنچه تغییر نخواهد کرد ماهیت اصولاً متناقض سیاست‌ورزی در دنیاست. مصائب پیشین به رقابت میان قدرت‌های بزرگ پایان ندادند و عصر جدیدی از همکاری‌های جهانی را رقم نزدند. مصائب پیشین ــ از جمله همه‌گیری آنفلوانزا طی سال‌های ۱۹۱۸ و ۱۹۱۹ ــ به رقابت میان قدرت‌های بزرگ پایان ندادند و عصر جدیدی از همکاری‌های جهانی را رقم نزدند. کووید-۱۹ نیز چنین پیامدی را رقم نخواهد زد. ما شاهد فاصله‌گیری بیشتر از فرآیند جهانی‌شدن خواهیم بود، زیرا شهروندان در راستای مراقبت از خویش نگاهشان به دولت‌های ملی خواهد بود و دولت‌ها و شرکت‌ها به دنبال کاستن از آسیب‌پذیری‌های آتی خواهند بود.

کوتاه کلام اینکه، کووید-۱۹ دنیایی کمتر بازتر، کمتر شکوفا، و کمتر آزاد را به وجود خواهد آورد. دنیا قرار نبود اینگونه باشد. اما ترکیب یک ویروس مرگبار، برنامه‌ریزی ناکافی، و رهبری بی‌کفایت موجب شده بشریت در یک مسیر جدید و بیمناک قرار گیرد.

جهانی شدن کرونا ویروس

پایان جهانی‌شدن آنگونه که می‌شناختیم

رابین نیبلت مدیر و مسئول اجرایی ارشد اندیشکده چتم‌هاوس انگلیس

همه‌گیری ویروس کرونا ممکن است همانند پر کاهی که کمر شتر را می‌شکند، کمر جهانی‌شدن اقتصادی را بشکند. قدرت اقتصادی و نظامی فزاینده چین به یک عزم و اراده فراحزبی در آمریکا برای اینکه دست چین را از فناوری‌های پیشرفته و دارایی‌های فکری نشئت‌گرفته از آمریکا کوتاه کند و متحدان را نیز به تبعیت از این امر وادار سازند، دامن زده است. افزایش فشارهای عمومی و سیاسی جهت تحقق اهداف مرتبط با کاهش تولید کربن پیشاپیش موجب شده تا وابستگی بسیاری از شرکت‌ها به زنجیره‌های تأمین دوردست زیر سؤال برود. اکنون، بیماری کووید-۱۹ دولت‌ها، شرکت‌ها، و جوامع را وادار می‌سازد تا توانایی خود جهت مواجهه با دوره‌های طولانی مدت خودانزوایی اقتصادی را تقویت کنند.

احتمال آن بسیار کم است که دنیا به ایده جهانی‌شدن توأم با منفعت متقابل که دورانِ اوایل قرن بیست و یکم را رقم زد، بازشود. در نبود هرگونه مشوق و انگیزه جهت حراست از دستاوردهای مشترک ناشی از یکپارچه‌سازی اقتصادی جهان، ساختار حاکمیت اقتصادی جهان که در قرن بیستم شکل گرفت به سرعت تحلیل خواهد رفت. سپس رهبران سیاسی نیازمند خودفرمانی بسیار زیادی هستند تا بتوانند همکاری‌های بین‌المللی را تداوم بخشند و به سمت رقابت ایدئولوژیکی آشکار سوق پیدا نکنند. رهبران می‌توانند با اثبات توانایی مهار بحران کووید-۱۹ نزد شهروندان خود، مقداری سرمایه سیاسی برای خود دست‌وپا کنند. اما رهبرانی که موفق به این کار نشوند دیگران را مقصر ناکامی خود معرفی خواهند کرد.

جهانی شدن چین

جهانی‌شدن با محوریت چین

کیشور محبوبانی عضو برجسته مؤسسه مطالعات آسیای دانشگاه ملی سنگاپور و مؤلف کتاب «آیا چین پیروز شده است؟ چالشی که چین متوجه برتری آمریکا می‌کند»

همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ جهت‌گیری اقتصادی جهان را دستخوش تغییرات اساسی نخواهد کرد. این امر صرفاً تغییری که پیشاپیش آغاز شده را شتاب خواهد بخشید. این تغییر عبارت است از فاصله‌گیری از جهانی‌شدن آمریکامحور و حرکت به سمت جهانی‌شدن چین‌محور.

چرا این روند تداوم خواهد یافت؟ مردم آمریکا نسبت به جهانی‌شدن و تجارت بین‌المللی بی‌اعتقاد شده‌اند. توافقات تجارت آزاد امری مذموم و مسموم هستند، فرقی نمی‌کند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در آنها دخیل باشد یا نباشد. برعکس، چین هنوز اعتقاد خود را از دست نداده است. چرا؟ این امر دلایل تاریخی عمیق‌تری دارد. رهبران چین اکنون به خوبی می‌دانند که یک قرن تحقیر کشورشان بین سال‌های ۱۸۴۲ تا ۱۹۴۹ حاصل بی‌خیالی چین و تلاش‌های بیهوده رهبران این کشور جهت انزواگزینی و دوری از دنیا بوده است. برعکس، رستاخیز اقتصادی چین طی چند دهه گذشته حاصل تعامل با دنیا بوده است. مردم چین همچنین بطور گسترده به فرهنگ خود اعتماد پیدا کرده‌اند. آنها معتقدند که هرجایی می‌توانند رقابت کنند.

متعاقباً، همانگونه که در کتاب جدید خود با عنوان «چرا چین پیروز شده است؟» استناد کرده‌ام، آمریکا دو گزینه پیش روی خود دارد. اگر هدف اصلی حفظ برتری جهانی باشد، این کشور باید به لحاظ سیاسی و اقتصاد دست به یک رقابت ژئوپلیتیکی حاصل جمع صفر با چین بزند. با این حال، اگر هدف آمریکا ارتقای رفاه مردم کشورش باشد ــ مردمی که شرایط اجتماعی‌شان رو به وخامت گذاشته است ــ در آن صورت باید با چین همکاری کند. عقل سلیم می‌گوید همکاری گزینه بهتری است. با این حال، با توجه به فضای سیاسی مسموم حاکم در آمریکا در خصوص چین، عقل سلیم شاید فائق نیاید.

ترامپ پوتین کرونا

دموکراسی‌ها از لاک خود بیرون می‌آیند

جان ایکنبری

بحران در کوتاه مدت به جناح‌های مختلف در بحث بر سر راهبرد بزرگ غرب جان تازه خواهد بخشید. ملی‌گرایان و مخالفان جهانی‌شدن، طرفداران ستیز با چین، و حتی بین‌المللی‌گرایان لیبرال همگی شواهد و قرائنی دال بر فوریت دیدگاه‌هایشان پیدا خواهند کرد. با توجه به صدمه اقتصادی و فروپاشی اجتماعی که در شرف رخ دادن است، به سختی می‌توان چیزی جز گرایش قوی‌تر به سمت ملی‌گرایی، رقابت میان قدرت‌های بزرگ، گسست راهبردی، و امثال اینها را شاهد بود.

درست همانند دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، یک جریان متقابل ممکن است به آهستگی شکل گیرد. این جریان متقابل نوعی بین‌المللی‌گرایی سرسختانه است مشابه همانی که فرانکلین روزولت و چند دولتمرد دیگر قبل از جنگ و در طول جنگ از آن سخن می‌گفتند. فروپاشی اقتصاد جهان در دهه ۱۹۳۰ نشان داد که جوامع امروزیِ به هم پیوسته از چه ماهیتی برخوردارند و چگونه در برابر آنچه روزولت همه‌گیری می‌نامید، آسیب‌پذیر هستند. آمریکا نیروهای عمیق ــ و دکتر جکیل و مستر هایدِ ــ مدرنیته را تهدیدی بزرگ‌تر از دیگر قدرت‌های بزرگ می‌دانست. آنچه روزولت و دیگر بین‌المللی‌گرایان در ذهن داشتند یک نظم دوران پساجنگ بود که یک سیستم باز توأم با اشکال جدید محافظت و توانایی مدیریت وابستگی متقابل را به وجود می‌آورد. آمریکا صرفاً نمی‌توانست در داخل مرزهایش پنهان شود، اما فعالیت در درون یک نظم باز در دوران پساجنگ مستلزم آن بود که بستر جهانی جهت همکاری‌های چندجانبه فراهم شود.

بنابراین، آمریکا و دیگر دموکراسی‌های غربی شاید ترتیب یکسانی از واکنش‌های نشئت‌گرفته از احساس آسیب‌پذیری را تجربه کنند؛ واکنش در این زمینه شاید در وهله اول ملی‌گرایانه‌تر باشد، اما در بلندمدت دموکراسی‌ها از لاک خود بیرون می‌آیند تا نوع جدیدی از بین‌المللی‌گرایی عمل‌گرایانه و حمایتی را رقم بزنند.

تولید و عرضه جهانی

 سود کمتر، اما ثبات بیشتر

شانون اونیل

بیماری کووید-۱۹ به مبانی پایه تولید جهانی لطمه می‌زند. شرکت‌ها اکنون در خصوص زنجیره‌های تأمین چندمرحله‌ای و چندکشوری که امروزه بر بخش تولید مسلط هستند، تجدیدنظر کرده و از گستره آنها می‌کاهند. زنجیره‌های تأمین جهانی قبلاً به لحاظ اقتصادی و سیاسی به باد انتقاد گرفته شده‌اند. این امر به لحاظ اقتصادی به خاطر افزایش هزینه‌های نیروی کار در چین، جنگ تجاری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، و پیشرفت‌ها در حوزه روباتیک، اتوماسیون، و چاپگرهای سه‌بعدی و به لحاظ سیاسی به خاطر از دست رفتن استنباطی و واقعی مشاغل به ویژه در اقتصادهای تکامل یافته صورت گرفته است. کووید-۱۹ اکنون دیگر بسیاری از پیوندها را گسسته است: تعطیلی کارخانه‌ها در مناطق متأثر از بیماری موجب شده تا دیگر تولیدکنندگان ــ و همچنین بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها، و خرده‌فروشی‌ها ــ موجودی و محصولاتشان ته بکشد.

در آنسوی همه‌گیری، شرکت‌های بیشتری در خصوص منشأ منابع تأمینی‌شان پرس‌وجو خواهند کرد و کیفیت را فدای کمیت خواهند کرد. دولت‌ها نیز مداخله خواهند کرد و آنچه صنایع راهبردی می‌پندارند را مجبور خواهند کرد تا طرح‌ها و ذخایر پشتیبان در داخل تهیه کنند. سودآوری کاهش خواهد یافت، اما ثبات در حوزه تأمین افزایش پیدا می‌کند.

کرونا هند

همه‌گیری می‌تواند همسو با یک هدف مفید و سودمند باشد

شیوشانکار منون عضو برجسته اندیشکده بروکینگز و مشاور امنیت ملی سابق مانموهان سینگ نخست‌وزیر هند

هنوز روزهای اول را سپری می‌کنیم، اما سه چیز به نظر واضح و روشن است. اولاً اینکه، همه‌گیری ویروس کرونا عرصه سیاست‌ورزی را چه در درون کشورها و چه در میان آنها دستخوش تغییر خواهد کرد. جوامع ــ حتی اختیارگرایان ــ به توان و قدرت دولت‌ها متوسل شده‌اند. موفقیت نسبی دولت‌ها در غلبه بر همه‌گیری و تأثیرات اقتصادی آن موجب می‌شود مسائل امنیتی و دوقطبی‌های موجود در درون جوامع تشدید شوند یا تحلیل بروند. در هر صورت، دولت‌ها جایگاه خود را احیا نموده‌اند. تجربه تا به اینجای کار نشان می‌دهد که سلطه‌گرایان یا پوپولیست‌ها نیز در زمینه مواجهه با همه‌گیری عملکرد بهتری ندارند. کشورهایی نظیر کره جنوبی و تایوان که واکنش زودهنگام و موفقی از خود نشان داده‌اند جزو دموکراسی‌ها بوده‌اند ــ نه کشورهایی که توسط رهبران پوپولیست‌ یا خودکامه اداره می‌شوند. ثانیاً، دنیای به هم پیوسته هنوز به آخر خط نرسیده است. همه‌گیری خود دلیلی دال بر وابستگی متقابل ما به یکدیگر است. اما در همه حوزه‌های سیاسی پیشاپیش گرایش به سمت درون، تلاش جهت خودمختاری، و در دست گرفتن سرنوشت خویش مشاهده می‌شود. ما در مسیر حرکت به سمت یک دنیای فقیرتر، خبیث‌تر، و کوچک‌تر قرار گرفته‌ایم.

در نهایت، علائمی دال بر امیدواری و عقل سلیم مشاهده می‌شود. هند ابتکار عمل را در دست گرفت و یک ویدئو کنفرانس با حضور همه رهبران شرق آسیا برگزار کرد تا در خصوص شکل دادن به یک واکنش منطقه‌ای مشترک در قبال تهدید چاره‌اندیشی کنند. اگر همه‌گیری موجب شود به خودمان بیاییم و به مزایای واقعی همکاری متقابل در خصوص مسائل مهم جهانی پیش روی خویش پی ببریم، در آن صورت یک هدف مفید و سودمند را محقق ساخته است.

جوزف نای کرونا
جوزف نای

قدرت آمریکا نیازمند یک راهبرد جدید است

جوزف اس نای نظریه پرداز بین‌المللی، استاد برجسته دانشگاه هاروارد و اندیشکده بلفر

در سال ۲۰۱۷، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا یک راهبرد امنیت ملی جدید را اعلام نمود که بر رقابت میان قدرت‌های بزرگ متمرکز است. همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ نشان داد که این راهبرد کفایت نمی‌کند. آمریکا حتی اگر در قامت یک قدرت بزرگ بر دیگران مسلط شود، باز هم نمی‌تواند به تنهایی امنیت خود را تأمین کند.

ریچارد دانزیگ در سال ۲۰۱۸ مشکل را اینگونه خلاصه کرد: «فناوری‌های قرن بیست و یکم نه فقط از لحاظ توزیعی بلکه همچنین از لحاظ پیامدها از ماهیت جهانی برخوردارند. پاتوژن‌ها، سیستم‌های هوش مصنوعی، ویروس‌های رایانه‌ای، و پرتوها که شاید بطور تصادفی توسط دیگران منتشر شوند، به همان اندازه که برای دیگران مشکل ایجاد می‌کنند شاید برای ما نیز دردسرساز شوند. سیستم‌های گزارش‌دهی توافقی، تدابیر کنترلی مشترک، طرح‌های اضطراری مشترک، هنجارها و پیمان‌ها باید به‌عنوان ابزاری جهت تعدیل مخاطرات متقابل بیشمار دنبال شوند.

در خصوص تهدیدات فراکشوری نظیر کووید-۱۹ و تغییرات آب‌وهوایی، سودای اعمال قدرت آمریکا بر دیگر کشورها به تنهایی کافی نیست. کسب اطلاع درباره اهمیت قدرت نزد دیگران نیز در راستای موفقیت نقش کلیدی ایفا می‌کند. هر کشوری منافع ملی خود ا در اولویت قرار می‌دهد؛ سؤال مهمی که مطرح می‌شود این است که این منافع تا چه حد فراگیر یا محدود هستند. کووید-۱۹ نشان داد که ما قادر نیستیم راهبرد خود را با این دنیای جدید تطبیق دهیم.

جان آلن بروکینگز کرونا
جان آلن : «فاتحان» بحران کووید-۱۹ به روال معمول تاریخ را خواهند نوشت

تاریخ کووید-۱۹ را فاتحان خواهند نوشت

جان آلن رئیس اندیشکده بروکینگز، ژنرال چهار ستاره بازنشسته نیروی تفنگداران دریایی آمریکا، و فرمانده نیروی بین‌المللی کمک به امنیت ناتو و نیروهای آمریکایی در افغانستان

«فاتحان» بحران کووید-۱۹ به روال معمول تاریخ را خواهند نوشت. تک تک ملت‌ها و تک تک افراد فشارهای اجتماعی ناشی از این بیماری را به شیوه‌های جدید و قدرتمندی تجربه می‌کنند. ناگزیر، کشورهایی که ــ به لطف نظام‌های سیاسی و اقتصادی منحصربه‌فردشان و همچنین به لطف چشم‌انداز سلامت عمومی ــ جان سالم بدر می‌برند در مقایسه با کشورهایی که پیامد متفاوت و زیانبارتری را تجربه می‌کنند ادعای موفقیت خواهند کرد. از دید برخی، این امر یک پیروزی بزرگ و سرنوشت‌ساز برای دموکراسی، چندجانبه‌گرایی، و سلامت همگانی خواهد بود. از دید برخی دیگر، این امر «مزایای» آشکار حاکمیت قاطع و خودکامه را نمایان خواهد ساخت.

در هر صورت، این بحران ساختار قدرت بین‌المللی را به گونه‌ای غیرقابل تصور دستخوش تغییر خواهد کرد. بیماری کووید-۱۹ همچنان از فعالیت‌های اقتصادی می‌کاهد و تنش میان کشورها را افزایش می‌دهد. در بلندمدت، همه‌گیری بیماری احتمالاً از ظرفیت تولیدی اقتصاد جهانی به میزان قابل توجهی می‌کاهد، به ویژه اگر کسب‌وکارها تعطیل شوند و افراد از نیروی کار کنار گذاشته شوند. این به خصوص خطری بزرگ برای کشورهای درحال‌توسعه و کشورهایی دیگری است که بخش بزرگی از کارگرانِ به لحاظِ اقتصادی آسیب‌پذیر را دارا هستند. نظام بین‌المللی به نوبه خود تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد و این امر به بی‌ثباتی و کشمکش‌های گسترده در درون و در میان کشورها می‌انجامد.

کاپیتالیسم جهانی دلار کرونا

مرحله جدیدی در کاپیتالیسم جهانی

لوری گرت عضو ارشد سابق امور بهداشت جهانی در اندیشکده شورای روابط خارجی و برنده جایزه پولیتزر

آنچه به سیستم مالی و اقتصادی جهان یک شوک اساسی وارد کرد، تشخیص این موضوع بود که زنجیره‌های تأمین و شبکه‌های توزیع جهانی در برابر وقفه عمیقاً آسیب‌پذیرند. بنابراین، همه‌گیری ویروس کرونا نه تنها اثرات اقتصادی دیرپایی دارد، بلکه به تغییرات اساسی‌تری می‌انجامد.

جهانی‌شدن به شرکت‌ها امکان داد تا فرآیند تولید را در سرتاسر دنیا برون‌سپاری کنند و محصولات خود را به‌موقع در بازارها عرضه کنند و بدین طریق هزینه‌های انبارداری را حذف کنند. اگر موجودی محصول بیش از چند روز بر روی قفسه‌ها جا خوش می‌کرد، این امر به مثابه شکست در بازار قلمداد می‌شد. فرآیند عرضه می‌باید به دقت در سطح جهانی هماهنگ‌سازی می‌شد. بیماری کووید-۱۹ نشان داد که پاتوژن‌ها نه تنها مردم را مبتلا می‌کنند، بلکه سیستم تأمین به‌موقع محصول را مسموم می‌سازند.

با توجه به گستره زیان‌ها در بازارهای مالی که دنیا از ماه فوریه شاهدش بوده است، شرکت‌ها احتمالاً پس از این همه‌گیری از این مدل تأمین به‌موقع و تولید پراکنده جهانی ترسیده می‌شوند. این امر می‌تواند به شکل‌گیری مرحله جدیدی از کاپیتالیسم جهانی بینجامد که در قالب آن زنجیره‌های تأمین به خانه نزدیک‌تر می‌شوند و در راستای جلوگیری از وقفه‌های آتی با حشو و زوائد توأم می‌گردند. این مسئله می‌تواند از سود شرکت‌ها در کوتاه مدت بکاهد، اما کل سیستم را از تاب‌آوری بیشتری برخوردار می‌سازد.

ریچارد هاس شورای روابط خارجی کرونا
ریچارد هاس : انتظار دارم بسیاری از کشورها در زمینه بهبودی به مشکل برخورد کنند و ضعف دولت و فروپاشی دولت‌ها به یک خصیصه متداول‌تر در دنیا تبدیل شود

فروپاشی تعداد بیشتری از کشورها

ریچارد هاس رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی و مؤلف کتاب «دنیای آشفته: سیاست خارجی آمریکا و بحران نظم قدیم»

واژه «همیشگی» واژه‌ای نیست که به آن علاقه داشته باشم، اما فکر می‌کنم بحران ویروس کرونا حداقل تا چند سال اکثر کشورها را به سمت داخل متمایل خواهد ساخت و موجب خواهد شد کشورها بیشتر بر روی آنچه در درون مرزهایشان اتفاق می‌افتد، متمرکز شوند. پیش‌بینی من این است که گام‌های بزرگ‌تری به سمت خودکفایی گزینشی (و در نتیجه دست کشیدن از بقیه) با توجه به آسیب‌پذیری زنجیره‌های تأمین برداشته خواهد شد؛ حتی مخالفت بیشتری با مهاجرت گسترده صورت خواهد گرفت؛ و تمایل یا تعهد کمتری نسبت به مقابله با مسائل منطقه‌ای یا جهانی (از جمله تغییرات اقلیمی) با توجه به نیاز استنباطی مبنی بر تخصیص منابع جهت احیای امور در داخل و مقابله با پیامدهای اقتصادی بحران مشاهده خواهد شد. بسیاری از کشورها در زمینه بهبودی به مشکل خواهند خورد و ضعف دولت و فروپاشی دولت‌ها حتی متداول‌تر خواهد شد.

انتظار دارم بسیاری از کشورها در زمینه بهبودی به مشکل برخورد کنند و ضعف دولت و فروپاشی دولت‌ها به یک خصیصه متداول‌تر در دنیا تبدیل شود. بحران احتمالاً روند رو به وخامت روابط میان چین و آمریکا و تضعیف یکپارچگی اروپا را شدت خواهد بخشید. یک نکته مثبت اینکه، ما باید تا حدودی شاهد تقویت حاکمیت در حوزه سلامت همگانی در سطح دنیا باشیم. اما بطور کلی، بحرانی که در جهانی‌شدن ریشه دارد به جای آنکه بر توانایی و تمایل جهت مقابله با بحران بیفزاید، از این توانایی و تمایل کاسته است.

دونالد ترامپ رهبری جهان کرونا

آمریکا از آزمون رهبری جهان ناکام بیرون آمد

- کوری شاک معاون مدیرکل اندیشکده مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی

آمریکا دیگر یک رهبر بین‌المللی قلمداد نمی‌شود. دلیل آن منافع شخصی کوته‌بینانه و بی‌کفایتی دولت این کشور است. اگر سازمان‌های بین‌المللی اطلاعات بیشتر و به‌موقع‌تری ارائه می‌کردند و دولت‌ها فرصت می‌یافتند منابع را تهیه و به سمت حوزه‌های مورد نیاز هدایت کنند، تأثیرات جهانی این همه‌گیری به شدت کاهش می‌یافت. این همان کاری است که آمریکا می‌توانست صورت دهد و نشان دهد که علیرغم علاقه‌مندی به منافع خویش، تمرکزش صرفاً بر روی این مسئله نیست. واشنگتن در آزمون رهبری بازنده شد و دنیا به‌واسطه این امر در وضعیت وخیم‌تری قرار گرفته است.

نیکولاس برنز کرونا

در هر کشوری قدرت روحیه انسانی را شاهد هستیم

- نیکولاس برنز استاد دانشکده حکمرانی کندی دانشگاه هاروارد و معاون سابق وزارت امور خارجه آمریکا در امور سیاسی

همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بزرگ‌ترین بحران جهانی قرن حاضر است. این بحران از عمق و گستره عظیمی برخوردار است. بحران سلامت عمومی هر یک از ۸/۷ میلیارد انسان روی زمین را تهدید می‌کند. تأثیر بحران مالی و اقتصادی می‌تواند از تأثیر رکود بزرگ سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ فراتر برود. هر بحرانی به تنهایی می‌تواند به مثابه شوک بزرگی باشد که نظام بین‌المللی و موازنه قدرت را برای همیشه دستخوش تغییر می‌کند. امید می‌رود مردان و زنان در سرتاسر دنیا بر این چالش غیرعادی فائق آیند.

تا به امروز، همکاری‌های بین‌المللی متأسفانه ناکافی بوده‌اند. اگر آمریکا و چین به‌عنوان قدرتمندترین کشورهای دنیا نتوانند جنگ لفظی بر سر اینکه چه کسی مسئول بحران است را کنار بگذارند و عملکرد مؤثرتری از خود نشان دهند، اعتبار هر دو کشور ممکن است به شدت خدشه‌دار شود. اگر اتحادیه اروپا نتواند کمک‌های هدفمندتری به ۵۰۰ میلیون شهروند خود ارائه دهد، دولت‌های ملی ممکن است اختیارات بیشتری را در آینده از این اتحادیه پس بگیرند. در آمریکا، توانایی دولت فدرال در زمینه ارائه تدابیر کارآمد جهت ریشه‌کنی بحران بیش از هر چیز دیگری در خطر است.

با این حال، موارد بسیاری از قدرت روحیه انسانی ــ دکترها، پرستارها، رهبران سیاسی، و شهروندان عادی که از خود انعطاف‌پذیری، کارایی، و رهبری نشان می‌دهند ــ در تک تک کشورها مشاهده می‌شود. این امر ما را امیدوار می‌سازد که مردان و زنان در سرتاسر دنیا بتوانند بر این چالش بزرگ فائق آیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی RO ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    به جای خوشحالی در مورد وضعیت اروپا و آمریکا به وضعیت خودمان هم فکر کنیم که منابع کافی برای حتی یک قرنطینه ی 2 هفتگی نداریم و اگر شرایط اینطور پیش برود باید به انتظار فاجعه بشینیم .دولت هم از یک طرف به علت کاهش فروش نفت و از طرف دیگر کاهش قیمت آن به 20 دلار تنها درآمدش مالیات مردم هست که با تعطیل کردن و عدم جمع آوری مالیات عملا کشور فلج خواهد شد. حداقل غربی ها از نظر مالی مشکلی ندارند.خواهشا چاپ کنید
    • امیری IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      16 16
      خیلی عالی بود. همه تحلیل ها دقیق و پیشگویانه بود. امیدوارم مسئولان هم به این موارد توجه کنند.
    • DE ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      سه هفتس تو آلممانیستان نه ماسک هست نه صابون نه ژل دست نه الکل نه ماده ضد عفونی! از هرکیم میپرسی میگه آخرین باری که برامون اومد چند هفته پیش بود و نمیدونم کی باز بیاد! از اقوام و دوستان تو ایران میپرسم همه میگند ایران همه اینها هست و هیچ کمبودی نیست. پس نمخواد ماله کشی فرانسه جنایت کارو بکنی!
    • هادی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      94 9
      ما مردان روزهای جنگ و تحریم هستیم ولی اروپا با این همه دبدبه چکار می کنه تو تامین دسمال توالت مونده
    • DE ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      71 8
      نادان در غرب اروپا یک تریلون ایرو و آمریکا دو تریلون دلار پول بدون پشتوانه چاپ کردند و راهی بازارها کردند و با همه اینها ارزش بازارهای مالی و اقتصادیشون ۳۰٪ کاهش داشته و این پولهای هنگفت بدون پشتوانه بزودی باعث رکود چشمگیر خواهد شد!
    • FR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      صبر کنید وضع غرب فعلا اسفناک تر از آنست و ما در خارج از کشور شاهد آن هستیم.....ایران تا کنون بهتر این بحران را کنترل کرده است
    • رضا IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      16 24
      دیگه داری شلوغ میکنی، قرار نیست از ضعق خودمون صحبت کنیم ما ایرانی ها فقط بلدیم دیگران را نقد کنیم . وضع خودمان توپه توپه.
    • DE ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      45 2
      رضا" سه هفتس تو آلممانیستان نه ماسک هست نه صابون نه ژل دست نه الکل نه ماده ضد عفونی! از هرکیم میپرسی میگه آخرین باری که برامون اومد چند هفته پیش بود و نمیدونم کی باز بیاد! از اقوام و دوستان تو ایران میپرسم همه میگند ایران همه اینها هست و هیچ کمبودی نیست.
    • امیر IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      96 25
      دوستی که ادعا داره از آلمان صحبت میکنه هر چه سریع تر برگرد به میهن عزیزت ایران و کنار ما لذت ببر اگر ناراحتی و گرنه در کشورهای جنایت کار غربی چه گ..ی میخوری
    • رضا IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      27 3
      انشالله همینطوره اول حق وتو جمع شود ویا تمام ادیان مثل کشور ابران که محور شیعیان جهان است باید حق وتو داشته باشد
    • رضا IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      29 2
      سلام ببین عزیزم در ایران از قبل بدلیل عید باستانی نوروز کلیه مایحتاج عمومی ذخیره شده بود وایران عزیزمان هیچگونه کمبودی ندارد ونودوستی در مواقع ضروری در بین ایرانیان هنوز از بین نرفته ایران که اروپا یا آمریکا نیست که در تهیه دستمال توالت درمانده شده باشند وهجوم بیارن به فروشگاها ودر خصوص دارو همینطور که درزمان جنگ نیروهای مخلص توانستند از راهای دیگر کمبودهارا جبران کنند الان که بیشتر از دو برابر جعیت داریم پس تعدادنخبه ها هم دو برابر میشه درضمن سپاه وارتشمان هم قویتره شده و قطعآ سپاه پاسدارن عزیز دارو را هم میسازند الان وقتشه که هشیار باشیم که در عوض کمک ایران به انها باید از حق وتو برای همیشه چشم پوشی کنند یا حق
    • DE ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      امیر: من دامپزشکی رشتمه و در اینجا موارد تحقیقاتی بسیار زیاده. شما دوست عزیز اگر خیلی به المان و اروپا علاقه مندیت حاضرین موش آزمایشگاهی خودم بشین؟ ویزاتون با من!
    • DE ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      امیر: من دامپزشکی رشتمه و در اینجا موارد تحقیقاتی بسیار زیاده. شما دوست عزیز اگر خیلی به المان و اروپا علاقه مندیت حاضرین موش آزمایشگاهی خودم بشین؟ ویزاتون با من!
    • حسام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      ما خانه به دوشیم غم سیلاب نداریم.. ما جز پسر فاطمه ارباب؟؟؟نداریم.. برسون به دست اربابات
    • جاوید DE ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      19 76
      اینکه کشور¬های غربی مشکلات اقتصادی ندارند توهمی بیش نیست. به طور مثال، کشور آلمان توپُرترین اقتصاد اروپای غربی است. تقسیم ثروت در این کشور به گونه¬ای است که اگر با دقت مدیریت نشود - به-ویژه در وضعیت¬های بحرانی - قطعا هرج¬ومرج¬ اجتماعی را به بار می¬آورد. ۶۰% ثروت کل آلمان را ۱۰% قشر مرفه قبضه کرده است. ۲۰% مردم آن آهی در بساط ندارند و ۱۰% آن بدهکارند. ۴۰% باقیمانده ثروت در میان پنجاه میلیون نفر پخش شده است. با این حساب، اگر تقی به تقی بخوره فاتحه آلمان خونده است. مگر اینکه مایه¬داران به نادران کمک کنند که تجربه تا به حال خلاف آن را ثابت کرده است.
  • DE ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    12 4
    مقاله جالبی است. آیا شیوع و مبارزه با بیماری کرونا بر نظم اجتماعی داخل ایران هم تاثیری دارد؟
    • DE ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      10 3
      سوال اینجاست که آیا پیشی گرفتن آلمان در کرونا در مقایسه با ایران بر وضعیت اجتماعیه دومین کشور ترک نشین جهان اثر دارد؟ خخخخ!
    • DE ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      10 2
      سوال اینجاست که آیا پیشی گرفتن آلمان در کرونا در مقایسه با ایران بر وضعیت اجتماعیه دومین کشور ترک نشین جهان اثر دارد؟ خخخخ!
    • DE ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      5 9
      14:28 باید بگی دومین کشور حمال نشین دنیا چون ترکای آلمان بهترینشون حمال سازمان جاسوسی آلمان هستند! خخخخ!
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      10 7
      تو آلمان که بیشتر تروریستهای پ ک ک فرار کردن و دارن حمالی میکنن!!!
  • FR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    17 3
    در هر حال آمریکا حاضر نیست دست از خود محوری برتری طلبی وتکبر خود بردارد حتی در مورد پیش بینی آینده این شیوع که هنوز در آمریکا حتی ابعادش روشن نشده.....
  • US ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    8 8
    اینا که پیش بینی نبود، پس بینی بود! از همون الگوهای گذشته و حتی همون کلمات مزخرف گذشته که قبلا برای نوشتن تاریخ در قرن بیستم استفاده کرده بودند، دوباره استفاده کردند.
  • آرش IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    3 1
    نام نویسی از داوطلبان امداد و نجات جهت اعزام بدنبال در خواست کمک از طرف ایالات متحده تا هفته دیگر آغاز می شود.
    • آرش نیا IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      2 1
      این بچه های شبگرد و پرستارهای داوطلب و تولیدی های ماسک و همه عزیزان ؛این دست ایرانی ها تا ته آمریکا هم که شده میروند کمک
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    93 15
    چین دومین تولید کننده و صادر کننده ی بزرگ دنیا بعد از آمریکاست... چین برای کسب رتبه ی اول و حفظ هژمونی خودش کرونا را در دنیا راه انداخته تا آمریکا و اروپا را زمین بزند که دارد این کار را هم میکند....بخواهیم یا نخواهیم چین استکبار جهانی آینده ی دنیاست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      2 3
      و خودش را هم نابود کرده؟ خیر. جو بایدن برنده اصلی کرونا در دنیا است
    • IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      1 0
      من که فکر می کنم کار آمریکا و شخص ترامپ بوده اما اگه کار چین بوده که دستش درد نکنه
    • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      0 1
      اینقدر غصم گرفت اخبار گفت دیوار چین روی بازدید کنندها بازشده پس فطرتا ویروس و تو جهان انتشار دادن حالا دارن استفادشو میبرن
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    24 3
    بنظرم ایران چون ازمشکلا ت زیادی عبور کرد و مردی بسیار قوی داره به راحتی از این مشکل عبور خواهد کرد
  • وطن پرست DE ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    13 2
    اینا همه دارن درمورد اقتصاد مقاومتی صحبت می کنند. دارن می گن که اقتصاد بین المللی و وابسته٫ با کرونا به انزوا رفته و کشورها در اینده به سمت اقتصاد مقاومتی یا داخلی بر خواهند گشت. این نوع اقتصاد گرچه ممکنه باعث سود کمتری شود اما بدلیل ثبات بالا تریجح دارد. این قدر باید منتظر بمونیم تا غرب گراها ایده خودمون رو ببرن پردازش کنن و بعد اجرا کنند تا تازه یک سری غرب زده بعد از چند نسل برن اون رو بردارند و به خورد ما بدن. اخه چرا ؟
  • علی IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    11 1
    برایند همه اظهار نظرها این است که راهبرد نظام مقدس جمهوری اسلامی در ارتباط با اقتصاد مقاومتی و خود اتکا وبرون نگربودن اقتصاد ء لاف در غربت بودن ادعای رهبری جهان از سوی رییس جمهور بی خرد امریکا ءکه بار هارهبری عزیز انقلاب مطرح فرموده اندء اتخاذ سیاست هم افزایی نسبت به سایر کشورها به ویژه همسایگانء برون نسپاری چرخه تولید ملی ء دوری از هم گرایی های امریکایی - اروپایی که ترکیبی نامتنجانس و ناشناخته دارند چون جهانی شدن اقتصادء تکیه به نیروی انسانی میهنی و خودیء و نا امید بودن از خیر خواهی کشورهای مدعی چون امریکا و اروپا و در کل تایید سیاست های مدون در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. جالب این که این یازده متفکر عالم و نشریه فارین پالیسی ان را فهمیده و ناخود اگاه نشر داده اما هم چنان اقای ظریف کمپین ضد تحریم راه انداخته و اقای روحانی سخن از تنش زدایی و ارتباط با دنیا و قدرت های ان را مطرح و اروپا را نجات بخش خود و کابینه اش می داند. درود به روان مقدس حضرت امام خمینی که این راه پرفروغ انقلاب اسلامی را در دنیا گشودند و درود بر خلف صالحش که این راه را نوح وار تاکنون با موفقیت ادامه داده و میدهندو درود به روان شهیدان به ویژه شهید جهانی مظلوممان سلیمانی که اگاهانه نهال انقلاب اسلامی را با خون خود ابیاری نموده و ان راتبدیل به درخت تناورکردند. دنیای اینده دنیای رهبری و هدایت ولی فقیه روشن بین ماست..
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    1 6
    شما کورنا رو شوخی گرفتید جمعیت کره زمین نصف کمتر خواهد شد.اگه بشر هر چه زودتر تکنولوژی مقابله با کرونا را پیدا نکنه. افریقا چین و هند و کشورهای ضعیف بطور کلی نابود میشن و اگه ما سطح وضعیت جنگی نداشته باشیم نابود میشم .
  • امیر IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    4 1
    سلام بنظرم وقتی قحطی جهانی بیاد منابع حرف اول رو میزنه نه پول خدارو شکر ما هم کشاورزی خوبی داریم هم منابع معدنیه خوب خخخخ این جور موقع ها کشور های سنتی حرف اول رو میزنن نه صنعتی .
  • اپیدمیست IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    1 3
    لطفا این کامنت من رو با دقت گوش کنید! در جریان ویروس آنفلانزای اسپانیایی بیشترین نرخ کشتار در موج دوم بود!با نرخ مرگ 17 تا 50 میلیون کشته!..علت موج دوم جهش ویروس بود که به شکل عجیبی نرخ مرگ رو در افراد جوان بیشتر کرد و در سالمندان کمتر!!..چرا ویروس جهش کرد چون به ویروس فشار بالایی اومد و در زمان کوتاهی دها میلیون نفر آلوده شدن ...ایران اگر بتونه تا آخر تابستان شرایط سختگیرانه رو ادامه بده جان میلیون ها نفر حفظ میشه......
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    4 1
    نقطه مشترک همه تحلیل ها این است که اتفاقی خواهد افتاد و وضع فعلی تغییر می کند اما این تغییر به چه سمتی است؟ فروپاشی ابرقدرتی آمریکا از هم اکنون واضح است.
  • ایرانی IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    24 8
    بعد ترور سردار سلیمانی توسط تروریست های آمریکایی دنیا بهم ریخته...
  • CA ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    1 0
    چرا از جانب مردم الکی این سیاستمداران و به اصطلاح اندیشمندان صحبت میکنند.مردم کی دنبال کاهش میزان آلاینده کربن هستند! چون سوخت گرون میشه با کاهش تولید سوخت فسیلی و حمل و نقل گرون میشه هیچ کس دنبال گرون کردن زندگی خودش نیست. بیشتر چیزهایی که گفتند این افراد چرت و پرت هست.در ضمن تازه کشورها یاد گرفتند که این ابرقدرت های پوشالی چطوری بکشند پايین از این به بعد انواع ویروس ظهور خواهد کرد تا یه حال گیری مشتی به کشورهای انگل بدند. کشورهایی که با یک ویروس همه چیزشون به هم میخوره! در ضمن همین فاشیسم بازی های این ابرقدرت ها رو از این به بعد میریزند رو سرشون تا حالش رو ببرند. یعنی انواع فاشیسم از اینترنتی و جوی و ژنتیکی و ویروسی گرفته تا دروغ های رسانه ای و غیره! اگه اینها بلدند چرا کشورهای دیگه بلد نباشند! در ضمن چیزهای دیگه هم اضافه خواهد شد تا خوب حالش رو ببرند!
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    7 1
    یه مشت توهم ....برو بابا .....حالا که پرت و پلا بافتن عیبی نداره:ایران با دستکاری ژنتیک و ساخت میکرو ربات های مکمل سیستمی ایمنی بدن ابر انسان را خواهد ساخت ......نظم نوین جهانی نه پیرامون چین و نه امریکا شکل نخواهد گرفت .....نظم بعدی پیرامون ایران شکل می گیره ....هرکی هم جفتک بندازه کروناهای جهش یافته جدیدتر خواهد گرفت ......دنیا را مغزهای بزرگتر و قوی تر اداره می کنه نه خزعبلات شما (اجداد کسانی که در دوران آدمخوری اروپاییان بازی شطرنج را اختراع کردن)
  • حسن IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    3 130
    سلام ما به عنایت الهی و مدد اهل بیت سلان الله علیهم اجمعین و تلاش نیروهای درمانی و پزشکی و البته همکاری مردم از این مشکل عبور خواهیم کرد. ایران عزیز قلب جهان. دنیای جدید با مرکزیت ایران شروع خواهد شد. یه چیزی در تمام این تحلیل ها اصلا نبود. بابا جهان داره آماده می شه برای ظهور. اگه خوب دقت کنیم از لابلای این بوی گند ظلم، تروریسم، کرونا عطر یوسف فاطمه هم داره به مشام می رسه. دنیا دیگه تاب هیچ قدرت شیطانی دیگه ای نداره. دوستان آماده باشید. این تحلیل گران در ورطه مبانی زنگ زده دنیایی خودشون همچنان غوطه ورند. اما ما یه جور دیگه داریم می بینیم. ما چشم به راهیم. چشم به راه مردی که از تبار فاطمه و علی. الیس الصبح بقریب
  • NZ ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    7 0
    در آینده نزدیک محور ایران-روسیه-چین با ویروسهای جدید و هدفمندتر مواجه خواهند شد که از آزمایشگاههای بیولوژیک امریکا در آسیای میانه انتشار خواهد یافت. بنابراین دیگر جای تامل نیست و محور ایران-روسیه-چین باید یک تسویه پایدار و تمام کننده با آمریکا-اسرائیل انجام دهند در غیر اینصورت فاجعه بسیار غم انگیزی رخ خواهد داد و آمریکا-اسرائیل تا اینجا نشان داده اند هر جنایتی برای بلعیدن دنیا انجام می دهند. باید این حرامزاده ها در یک برنامه کاملا منسجم و هماهنگ محو شوند. بازگشایی سفارت اسرائیل در ارمنستان و همجواری آنرا با گرجستان دستکم نگیرید.
    • SE ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      1 0
      این فقط امتحان کردنشون بود واعمال مخربانه دیگشون درپیشه اما هرعملی کارمایی داره امریکا و اسرائیل با اینهمه کارمای منفی که درجهت نابودی بشریت تولید کردن این همه کارماهای منفی که تولید کردن چون به حداکثر رسیدن به زودی به خودشون برمیگرده مثل بادکنکی که وقتی ازحد تحملش بیشتربادش کنی میترکه .درواقع با نابودی بشریت خودشون نابود میشن کائنات وجهان هستی بسیارهوشمندانه عمل میکنن و متاسفانه مردم بیگناه قربانی
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    2 1
    کاربر علی کشور ما منابع کافی برای قرنطینه بیشتر از دو ماه رو هم دارد اما منابعی برای کنترل شعور عده کمی از مردم که به هیچ قیمتی حاضر نیستند دست از خرید و مسافرت بردارند و عده بیشتری از دولتمردان که بی کفایتی شون رو در موارد بسیاری اثبات کرده ندارد. اگر ارتش و سپاه و بسیج و از همه مهمتر رهبرمون نبودند ما هم رو هوا بودیم. تصور کنید اموات کرونا بدون غسل و کفن دفن می شدند؟ چی به سر روحیه خانواده های اینها میومد؟ تصور کنید مردم جهادی وارد نمی شدند؟ توی بیمارستانها چی می گذشت؟ با کمبود ماسک چه می کردیم؟ میدونید چند هزار کارگاه خانگی داره ماسک میدوزه؟ و هزاران تدبیر دیگر و خیلی تدابیر دیگه
  • علی الله داد IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    1 0
    الان در جنگ جهانی بیولوژیکی هستیم این بحران کرونا تا تمام شدن صد در صد جهان پیش روی ما را تغییر خواهد داد برخی از کشور ها به احتمال زیاد قربانی خواهند شد پس باید در حال حاضر تمام تلاشمان را برای عبور از این بحران و استفاده از فرصت هایی که این ویروس پیش آورده نهایت استفاده را بکنیم
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    2 7
    باید از فرازمینی ها کمک بگیریم .
    • بیژ IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      0 0
      کسی باور نمی کنه.
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      0 0
      وقتی انسان به دیوار بلندی از ناشناخته ها برخورد میکنه، فکرش برای پاسخگویی به چرایی ها و علت یابی ها به چیزهای اشتباهی معطوف و منحرف میشود؛ مثل همیشه ..! برای مواجهه با ترس، صبور، شکیبا، هوشیار و منطقی باشیم. عبور میکنیم از این مشکل به #فضل_خدا . پس پرت و پلا نگیم.
  • حمید IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    3 1
    انتخاباتی در آمریکا برگزار نخواهد شد و ترامپ آخرین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    6 1
    این سند جنایت آمریکاست برای نابودی بشر ..کاسه لیسان آمریکا اینو بفهمند ....
  • DE ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    6 0
    سه هفتس تو آلممانیستان نه ماسک هست نه صابون نه ژل دست نه الکل نه ماده ضد عفونی! از هرکیم میپرسی میگه آخرین باری که برامون اومد چند هفته پیش بود و نمیدونم کی باز بیاد! از اقوام و دوستان تو ایران میپرسم همه میگند ایران همه اینها هست و هیچ کمبودی نیست.
  • DE ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    3 1
    قویترین اقتصاد اروپا امروز ۲۸۰۰ مورد جدید کرونا! خخخخخخخخخ! آی کیف داره به این نژادپرستا خندیدن!
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    2 0
    جان آلن رئیس اندیشکده بروکینگز! این یارو، من رو یاد نظریه جنگ تمدن‌های ماکیاولی میندازه! که یک سیاست جهانی رو برای نظم جهانی خودشون، میخاد دیکته کنه! و این جان آلن قطعا از اون موزمالاست! به معنی واقعی کلمه میخان از آب گل آلود، ماهی بگیرند... مثالش: همون آدمهایی که ماسک و دستکش رو احتکار میکنن!
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      3 1
      مضمون روایات این است که مرگ انسانهای ربّانی آثار وضعی دارد. دقیقا یادم هست چند روز بعد از رحلت اقای بهجت فتنه 88 پیش آمد و کشورمان دچار مشکلاتی شد که سابقه نداشت. و حالا بعد از شهادت سردار چه اتفاقات بدی افتاده است. محبوبیت این دو تن هم بخصوص بین جوانها ویژه بود.
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    1 0
    خواست خداست . آنکه با خدا باشه برده و کرنه ضرر خواهد کرد ، حاج قاسم عزیزم دعامون کن که سربلند از آزمایش بیرون بیائیم . فردا هموطنان در دیگر کشورها خواستار بازگشت بکشور خواهند بود . دنیا داره بسمتی پیش میره که ذات ها از پس پرده های خوش آب و رنگ بیرون میزند و درون عریان میشود ، راهزنی دولت ها آنهم به اسم اروپا که بعضا مهاجران ماهها و سالها پشت دروازه شان میمانند رسما آغاز شده چون همدیگر را میشناسند بسمت خرید اسلحه برای حفاظت از خود رفته اند ، پولدارها افراد استخدام میکنند و شاید آنها در فرصتی بزنگاه مال آنان را کش بروند برای در امان ماندن بسوراخی بخزند . اوضاعی وحشتناک متصور است ، علت خروج سربازان اروپائی از عراق به همین دلیل امنیت در آینده نزدیک است ، مهاجرانی که راه برایشان باز نمودند تا برای بردگی از افریقا به اروپا برسانند از فرط ترس و بی پناهی فروشگاه ها را تاراج میبرند . طوری خواهد شد که قیمت اقلام اساسی بسیار بالا رود . رحم و شفقت کمرنگ خواهد شد ، حال به هر که میبینید سفارش کنید تا مراعات ذر خانه ماندن را بکنه تا هر جه زودتر برگردیم سر تولید و تلاش بامید پروردکار عظیم الشان . تا میتوانید دعا کنید و بخوانید . خوبی و نیکی را سر لوحه اعمال و رفتارمون قرار دهیم تا خداوند بما ترحم کنه و کمکمان کنه . ما با هم باید کرونا را شکست دهیم و کشور را از هر نظر ایمن کنیم . این وظیفه بعهده تک تک ما مردم هست ، ضمن امید دادن به هم قادر خواهیم بود باتفاق در این دنیای وانفسا دنیای بسیار سودمند و درست و حسابی برای خودمان بسازیم که دیگران در آینده برای موفقیت ایرانیان را مثال بزنند . فقط ایمان داشته باشید همانطور که خورشید را مظهر روز و گرما و انرژی میدانیم
  • SE ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    0 0
    لطفا پستی که الان ارسال شد را منتشر نکنید یا این قسمت ر اصلاح کنید. کائنات و جهان هستی بسیار هوشمندانه عمل میکنن و متاسفانه قدرتهای بزرگ جنایت میکنن و با جنایتهایشان دنیاررو به اضمحلال و نابودی میبرن وتاوانش را مردم بیگناه باید بدهند
  • DE ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    0 0
    جواب علی اقا بجای خودزنی و خود کم بینی و اینکه دم از ناتوانی بزنی یک نگاهی به تاریخ و جغرافیای کشورت بنداز و بگو چه داریم و چگونه با روش های جدید میتونیم با کاردانی نواقص رو رفع کنیم و توانمند شویم. شرایط نفتی فعلی نفتی اثبات کرد که تنها با ریل چندین دهه خام فروشی نفت کشور ما به جایی نمیرسد. ولی راههای جدیدی هست که علارغم تحریم میتوانیم یک اقتصاد فعال داشته باشیم. مقام معظم رهبری همیشه تکیه بر تولید داخلی و نگاه به داخل را تکرار کردند. تنها خردمندان میدانند ایشان شاه کلید بزرگی را دست ما داده فقط باید به این روش عمل کنیم. یعنی پروردن نیروی تربیت شده جهادی متخصص. یعنی انسانی که نه تنها توانمندی شغلی داره بلکه مثل یک اقیانوس از معنویت انباشته هستش. مثل شهید سردار سلیمانی که یک اقیانوس معنویت ، گذشت ، شجاعت ، درایت و خادم مردم بود.شهیدچمران که بی نظیر بود. تنها تخصص شغلی برای مدیریت کفایت نمی کنه بلکه روحیه خداپرستانه جهادی برای رعایت حقوق مردم و رشد و هدایت مردم نیز لازم هستش. واقعیت ها نشون میده که علم و در مسیر تعالی بشریت به وظایف خود انچنان که باید و شاید بدرستی عمل نکرد زیرا از خدا منبع نیکی و خوبی ها فاصله گرفت و حساسیت معنوی رو از دست داد و ابزار قتاله استعمارشد. کرونا نشان داد سیستم سرمایه داری بعلت ماهیت خودخواهانه خود هم در مدیریت داخلی و هم در مدیریت خارجی شکست خورده . دمکراسی جز یک فریب توخالی حبابی چیز دیگری نبود.بوسیله رویکردهای استعماری از خود یک بدنه زالو واری درست کرده که مملو از تناقض است. از خود یک ابکش شکننده ساخته که توانایی مدیریت بحرانها را ندارد. سوپر منی که فقط درکارتون ها نقاشی شده. غربی ها با این بحران جهانگیر بیش از یک یا دوماه اقتصادی دوام نمیاورند. چی داری میگی ! خوبه مااینور اب همه چی رو می بینیم! کشور ما مشکل انرزی خوشبختانه نداره. اگر در کشاورزی یک مقدار نظم و مدیریت بهتری برقرار باشه میتونه غذاش رو تامین کنه. از نظر منابع معدنی و فلزات با یک مدیریت و بکارگیری مهندسین لایق و جهادی و دلسوز میتونه نیاز صنایع کوچک و متوسط رو در داخل تامین کنه. اروپا بدون کار و تولید = مالیاتی پرداخت نمیشه ، بدون مالیات صندوق بودجه خالیه = بدون مالیات کشورشون رو چه جوری اداره کنند؟ = با چه پولی انرژی خریداری بشه؟ کارخونه ها با چی بچرخند؟ رفاه نداره.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    0 0
    هیچ تحلیلی نمیبینیم. که اتفاقات این دوماهه را ردیف کند و برای این اتفاقات توجیح درستی داشته باشد ... باور نمیکنیم یک سرس رویداد پشت سرر هم ولی در هم ریخته اوضاع همه جا را به هم ریخت .. چر چنین هراسان امریکا سردار بزرگی را حذف میکند به خیال خودش ، همون اقا باقی میماند . ناگهان بکب با یک اشتباه دردناک هواپیمائی را میزند فرصت طلبا ن غربی معامله قرن راه می اندازند ،عربستان قبلا با اره کردن خاشقجی ، دیکتاتوری راه می اندازد ، خرزوخان دوباره میل اسکندرون می کند ویروسی ک چند سال درست شده سر از چیندر میاورد بعد این وسطی ها رها میکند .. هند .. پاکستان .. افغانستان ... یکراست میا د قم ..بعد فراگیر میشود حدس اینست که خطی که بدنبال دی ۹۶ و ابا ۹۷ است ، علیرغم خواهش. و دستور و... پشت فرمان دلتنگ مدران و ویلاها و ... شما و جنوب ایران را میگردند و ویروس جابجا میکنند مجلس که میترسد و تعطیل دولت هم امروز فلان میکنیم و فردا بهمان .. دو ماه پر مرگ را پشت سر میگذارد ولاز هم فرصت پشت فرصت برا برگشتن .. رادیو وتلویزیون صبح و ظهر شب و یک بلند گو .. روحانی .. دائم حرفهای تکراری اقا یکی به ما بگه ، مگه میشه اینهمه اتفاق غم انگیز و یک ایران تحت فشار بدون جهت حرکتی ضد انقلاب ایران .. باشد .. یا مهدی ادرکنی ..یا مهدی ادرکنی ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس