آیت‌الله سیستانی نمایه

واقعیت آن است که هم آیت‌الله خامنه‌ای و هم آیت‌الله سیستانی تلاش‌های ژنرال سلیمانی در مقاومت و مقابله با تهدید خارجی را ستوده‌اند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

یک نشریه آمریکایی نوشت: آیت‌الله سیستانی از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران حمایت می‌کند و مقامات آمریکایی درک درستی از جایگاه مرجعیت و روحانیت شیعه ندارند. فارین پالیسی درباره نفاق دولتمردان آمریکایی می‌نویسد: مقام‌های آمریکایی آیت‌الله سیستانی روحانی بلندپایه شیعه عراقی را تحسین می‌کنند در حالی که به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران حمله می‌کنند. این در حالی است که واشنگتن از درک این موضوع ناتوان بوده که هر دو رهبر عالی‌رتبه شیعه مصالح مشترکی در مقاومت در برابر تهدیدات خارجی دارند. در ۱۷ ژانویه آیت‌الله العظمی «علی سیستانی» عالی رتبه ترین مرجع شیعه در عراق از بیمارستان مرخص شد.

بیشتر بخوانید:

نماینده آیت‌الله سیستانی: معامله قرن را محکوم می‌کنیم

بیانیه آیت‌الله سیستانی بعد از تظاهرات میلیونی عراقی‌ها

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در توئیتی به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی برای بهبود حال آیت‌الله سیستانی آرزو کرد و او را منبعی الهام‌بخش دانست. این رفتار دولت آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران در عراق بوده است. این موضوع سه هفته پس از آن روی می‌دهد که پمپئو، ترامپ را به ترور ژنرال سلیمانی تشویق کرده بود.

بر کسی پوشیده نیست که پمپئو طرفدار استراتژی فشار حداکثری علیه ایران است. در حالی که او با لحنی تند درباره مقام عالی رهبری ایران توئیت منتشر کرده و سخنرانی کرده است. این رویکرد متفاوت و متضاد نسبت به دو روحانی ارشد شیعه اشتباه محاسبه دیگری از سوی دولت آمریکا در فضای متلاطم خاورمیانه است. این نشریه می‌افزاید: یک روز پس از ترور ژنرال سلیمانی، آیت‌الله سیستانی پیام صادر کرد و به رهبری ایران تسلیت گفت. آیت‌الله سیستانی نقش ژنرال سلیمانی را در مبارزه علیه داعش در عراق ستود.

پرسشی که مطرح می‌شود آن است که ژنرال سلیمانی چه کسی بود که آیت‌الله سیستانی را به تسلیت گفتن واداشت. واقعیت آن است که هم آیت‌الله خامنه‌ای و هم آیت‌الله سیستانی تلاش‌های ژنرال سلیمانی در مقاومت و مقابله با تهدید خارجی را ستوده‌اند. این احساس مشترک میان دو روحانی شیعه در ایران و عراق بدان خاطر است که تهدید مشترکی را از جانب ایدئولوژی ستیزه‌جویانه گروهی مانند داعش احساس می‌کنند.

در واقع، مخالفت در برابر تهدید خارجی اولویت اصلی دو مقام بلندپایه مذهبی در ایران و عراق است. فارین پالیسی در ادامه می‌نویسد: «در سال ۲۰۱۴ میلادی، آیت‌الله سیستانی فتوایی را برای مقابله با تهدید متوجه از جانب داعش صادر کرد. او خواستار جهاد تمام عراقی‌ها علیه آن گروه و دفاع از وطن شد. این رویداد یکصد سال پس از فتوای آیت‌الله سید «کاظم یزدی» علیه نیروهای بریتانیایی حمله کننده به عراق در سال ۱۹۱۴ میلادی بود.

فتوای آیت‌الله سیستانی هموار کننده مسیر تشکیل نیروهای بسیج مقاومت مردمی و کمک‌رسانی ژنرال سلیمانی به آنان برای سازماندهی عملیات علیه داعش بود.

او هرگز به پرسش‌های پیروان شیعه ایرانی‌اش در مورد مسائل داخلی ایران پاسخ نداده است. او همواره از پیروانش خواسته تا تحت رهبری آیت‌الله خامنه‌ای با هم متحد باقی بمانند. این نکته‌ای است که تصمیم‌گیرندگان در واشنگتن قادر به درک آن نبوده‌اند و منافع، اولویت‌ها و پویایی درونی روحانیت شیعه را درک نکرده‌اند».

فارین پالیسی با اشاره به دفاع مشترک آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله سیستانی از جریان صدر به هنگام محاصره آنها در نجف و مخالفت با اقدام آمریکا نوشت: صدر در آنجا متوجه شد که آیت‌الله سیستانی در حال سکوت و عدم سکوت، وزن و مشروعیت تاثیرگذاری دارد. در سال ۲۰۱۴ میلادی، ایران در برابر خواست آیت‌الله سیستانی به نظر او احترام گذاشت. ایران خواستار نخست وزیری «نوری مالکی» بود و آیت‌الله سیستانی مخالف این موضوع بود و در نهایت در سپتامبر ۲۰۱۴ «حیدر العبادی» به عنوان نخست وزیر انتخاب شد.‌ آیت‌الله سیستانی خواستار عراق قوی و متّحد است، این چیزی است که دولت فعلی آمریکا نمی‌خواهد. زمانی که پمپئو برای آیت‌الله سیستانی پیام ارسال می‌کند متوجه نیست که او دوست دشمن آمریکا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • آزادی IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    57 27
    بسیار عالی و پسندیده
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    56 12
    آیت الله سیستانی و آیت الله خامنه ای در یک جبهه واحد هستند هر کدام به وضعیت کشور خود واقفند رهبر ما به قدرت همه جانبه نیروی انقلابی ایمان دارد ولی آیت الله سیستانی با احتیاط بیشتری عمل میکند چون توان عراق کم هست و اختلافات در آنجا زیاد است و دشمن در آنجا خانه کرده در روزی که رهبری حکم جهاد با صهیونیست را صادر نماید آیت الله سیستانی درنگ نخواهد کرد به امید نابودی اسراییل و بقای اسلام
  • شهید IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    36 7
    دورود بر رهبران انقلابی دورود بر ادامه دهنده را امام ره وشهدا
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    26 12
    جهت سلامتی هر دو عزیز صلوات. و ان شاءا.. سایه هر دو عزیز تا سن 110 سالگی بر سر مردم باشه صلوات
  • گل حسن IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    2 17
    فقط پناهیان
  • مجید IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    10 16
    تمام منابع و مرجع کیهان فارین پالسی است کمی هم خودت باش!
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
      2 2
      از بی بی سی و منو تو و سعودی بهتر نیست؟؟ منابع دست اولت رو می گم :)))))))))))))
  • پسر ایران IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    14 2
    منطقه در دست پسران زهرا (س) است. سید علی خامنه ای و سید علی سیستانی. اللهم عجل لولیک الفرج. ایران _عراق_لایمکن_الفراق
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    4 2
    خدایا ما چه گوهری داریم،خدایا تا ظهور صاحب زمان ،رهبر عزیزمان را حفظ بفرما
  • عشقی FR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    3 1
    حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند وحدت حول امیرالمومنین علی علیه السلام وفرزندان معصومش داشته باشید
  • یا مهدی IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    3 2
    درود خدا بر امام خامنه‌ای دامت برکاته.به کوری چشم پمپئو و ترامپ و تمام دشمنانش ،ان شاالله سایه ایشان بر سر همه مسلمین جهان تا ظهور آقا امام زمان(عج) مستدام باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس