ویژه های مشرق 26 اسفند

«فاصله گذاری با مردم» و «کرختی و کم تحرکی»، بخشی از نقدهای جدی به دولت و شخص آقای روحانی است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** برای خروج از بحران کرونا،به کمک آمریکا نیازمندیم

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «اقدامات دیپلماتیک برای شکستن تحریم ها» به قلم «قاسم محبعلی» از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات نوشت:«وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد ضرورت لغو تحریم‌ها علیه ایران در شرایطی که ایران در حال مبارزه همه جانبه با ویروس کرونا است نکات بسیار مطلوبی عنوان کرده است...بزرگترین مانعی که در این راستا وجود دارد تحریم‌های بانکی ایران و ورود به لیست سیاه FATF است که این امر را حتی در صورت موافقت اروپا زمانبر و محدود می‌کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اگر قرار بر این باشد که اقدامی جدی صورت گیرد، بنا به گفته بانک مرکزی نیازمند ۵ میلیارد دلار بودجه هستیم که در راستای تامین آن باید اقدامات بزرگتری صورت گیرد...در این شرایط سخت قطعا اقدامات دیپلماتیک می‌تواند راه‌گشا باشد و دستگاه دیپلماتیک کشورمان با اتکا به قوانین بین‌المللی که در این زمینه وجود دارد و با رایزنی‌های بیشتر با سایر کشورها اقداماتی در راستای بهبود شرایط انجام دهد و کشور را از این فضای بسته ناخواسته خارج کند. دستگاه دیپلماسی اگر بتواند شرایط را به سمتی هدایت کند که به نحوی اجلاس ۱+۵ را با حضور آمریکا تشکیل دهد می‌توان امیدوار بود که گامی در راستای کاهش تحریم‌ها برداشته شود».

آرمان در ادامه نوشت:«جهانیان به این باور رسیده‌اند که این بیماری عملا به یک تهدید جهانی تبدیل شده است و نیاز است تا با همکاری یکدیگر در مقابل آن ایستادگی کنند. به علت آنکه آمریکا در وهله اول یک پیام مثبت ارسال کرده است اگر ایران نیز پاسخی متناسب دهد امکان ارسال کمک‌های بین‌المللی در ظرفیت‌های محدود وجود دارد. در این شرایط قطعا هیچ اقدامی خود به خود رقم نخواهد خورد و نیازمند تحرک دستگاه دیپلماسی است و به صورت یک طرفه نیز هیچ کشوری در این راه گامی بر نخواهد داشت».

برای اصلاح طلبان، نه تحریم داروی بیماران ایرانی اهمیت دارد و نه گشایش اقتصادی برای مردم و نه عبور موفقیت آمیز از بحران جهانی شده کرونا؛ کارویژه این طیف، بزک چهره «چندش آور» آمریکاست.

به همین خاطر، نویسنده یادداشت امروز این روزنامه اصلاح طلب در روزهای گذشته با تطهیر اقدام تروریستی و جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، مدعی شد که علت ترور حاج قاسم، دخالت سپاه در امور دولت بود!

دولت آمریکا بارها و بارها ثابت کرده که به هیچ تعهدی پایبند نیست و به هیچ عنوان نمی توان به وعده و قول مقامات آمریکایی اعتماد کرد. اما حالا آن جماعتی که دیروز «امضای وزیر خارجه آمریکا را تضمین می نامیدند» مدعی هستند که آمریکا برای همکاری با ایران پیام مثبت داده و ما نیز باید با پاسخ مثبت، تحریم ها را کاهش دهیم!

دولت آمریکا اگر حسن نیت داشت، بدون اجرای این نمایش مضحک، می توانست تحریم های دارویی ایران را ملغی کند. اما این دولت غارتگر، جنایتکار و مستکبر صرفا به دنبال بهانه برای از کار انداختن مولفه های قدرت کشورمان است.

کرونا بهانه است، هم برای آمریکا و هم برای بزک کنندگان آمریکا در داخل.

** «کنترل از راه دور» کنایه روزنامه اصلاح طلب به روحانی

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «کنترل از راه دور؛ رئیس‌جمهوری روزهای کرونایی‌ را چگونه می‌گذراند» نوشت:«روحانی در روزهایی که کرونا همه کشور را فرا گرفته، اجازه تعطیلی مراکز دولتی را نداد و حتی در اولین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که روز سه‌شنبه ششم اسفند برگزار شد، گفت:"از روز شنبه همه روال‌ها با صورت عادی خواهد بود..." سخنانی که با انتقادات زیادی مواجه شد...موج انتقاد به کم‌کاری رئیس‌جمهور و دولت کم نشد، برخی نمایندگان مجلس از روحانی خواستند که شخصا ریاست جلسات ستاد ملی کرونا را برعهده بگیرد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«من از عملکرد دولت آقای روحانی در مواجهه با کرونا چندان تعجب نکردم، زیرا در حوادث طبیعی پیشین مانند سیل و زلزله نیز همین‌طور عمل کرده بود. دولت دچار نوعی لختی و کندی در تصمیم‌گیری در سطوح بالا و تصمیم‌های جدی و مهم است و معمولا دیر اقدام می‌کند و وقتی هم که اقدام می‌کند، آن‌قدر آرام‌ عمل می‌کند که تا به خودش بیاید، حادثه تمام شده و پیامدهایش را بر جای گذاشته است. واقعیت این است که مسئولیت‌پذیری مسئولان دولت بسیار ضعیف است...به اجمال می‌توان گفت دولت عملکرد مناسبی در حوادث ندارد».

شرق در بخش دیگری از این گزارش نوشت:«آقای جهانگیری در مقطع کنونی چه می‌کند؟ او از ابتدای موضوع کرونا هیچ حضوری در مدیریت امور نداشته است. آقای روحانی هم که می‌گوید هفته‌ای یک بار در جلسه مقابله با کرونا شرکت می‌کند. چرا باید وزیر بهداشت مسئول ستاد مقابله با کرونا باشد؟ در تمام کشورها مسئول چنین ستادی بالاتر از وزیر بهداشت است».

عملکرد ضعیف شخص رئیس جمهور در مواجهه با مسئله کرونا حتی صدای روزنامه های اصلاح طلب را نیز درآورده است. در حقیقت نارضایتی افکارعمومی از نوع رفتار آقای روحانی در مواقع بحرانی، آنقدر ملموس شده است که حتی رسانه های حامی دولت نیز نمی توانند آن را انکار کنند. به همین خاطر دقیقا در روزیکه یک روزنامه منتقد دولت با تیتر «نشسته در کاخ» اقدامات شخص رئیس جمهور را نقد می کند، یک روزنامه حامی دولت نیز با تیتر کنایه آمیز «کنترل از راه دور»، به مدیریت مسئله کرونا توسط رئیس جمهور گلایه می کند.

در روزهای اخیر انتشار تصاویر روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان بخش خصوصی و ارتباط وی از طریق ویدئو کنفرانس از درون کاخ سعدآباد و پیش از آن تاکید رئیس جمهور مبنی بر اینکه فقط یکبار در هفته در جلسات مقابله با کرونا شرکت می کند، انتقاد افکارعمومی را در پی داشت.

گلایه مندی افکار عمومی به این دلیل است که پیش از این نیز این نوع رفتار و عملکرد را در مواقعی همچون وقع سیل، زلزله و...نیز دیده بودند.

«فاصله گذاری با مردم» و «کرختی و کم تحرکی»، بخشی از نقدهای جدی به دولت و شخص آقای روحانی است.  

** عملکرد دولت روحانی در مدیریت بحران،خوب است

«علی تاجرنیا» از متهمین فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که «مدیریت بحران ازجانب دولت را از زمان شیوع این ویروس چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت:«من نمره متوسط رو به خوبی به دولت می‌دهم. نباید از نظر دور داشت که کشور ما در بحران‌ اقتصادی هم گرفتار است؛ باتوجه به امکانات موجود من مدیریت بحران دولت را خوب ارزیابی می‌کنم».

تاجرنیا در ادامه گفت:«فکر می‌کنم نهادهایی مانند نهادهای نظامی و مجموعه‌هایی که به نوعی در مدیریت این بحران نقش دارند، باید تحت نظارت مقامات اجرایی قرار گیرند تا بتوان بحران را اداره کرد».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«اگر قرار باشد در یک بحران پیروز شویم، نیازمند مردم و برای همراهی مردم نیازمند به اعتماد هستیم. به باور من مهم‌ترین گام، پر کردن شکاف بین دولت و ملت و همچنین افکار عمومی و مجموعه حاکمیت است».

این فعال اصلاح طلب، ضمن تایید عملکرد کلی دولت در مدیریت بحران در این روزها، مدعی شده است که برای پیشرفت در اجرای امور باید نهادهای نظامی تحت نظارت دولت قرار گیرند.

هر بار که عمکرد ضعیف دولت در مقاطع مختلف مورد اعتراض جدی مردم قرار می گیرد، برخی اصلاح طلبان به خط شده و ادعای دروغین «اختیارات محدود» را مطرح می کنند.

این در حالی است که کارشناسان- با گرایش های سیاسی مختلف- بارها تاکید کرده اند که دولت روحانی از اختیارات قانونی و بدیهی خود بهره نمی برد.

برای مثال در روزهای که کشور با مسئله کرونا مواجه بود، سازمان هلال احمر رئیس نداشت. این در حالی است که انتخاب رئیس سازمان هلال احمر از اختیارات رئیس جمهور است.

سازمان هلال احمر حدود ۱۰۰ روز! رئیس نداشت و نهایتا در روزهای گذشته و پس از آنکه کرونا در شهرهای مختلف کشور شیوع پیدا کرد، رئیس جمهور به طور موقت یک سرپرست برای این سازمان انتخاب کرد!

اصلاح طلبان برای فرار از ارائه کارنامه در زنگ حساب، گلایه مندی مردم از دولت را با ادعای شکاف میان ملت و حاکمیت، به حاشیه می برند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • احمد IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    12 4
    روزنامه آرمان در حقیقت یک روزنامه آمریکایی است تا ایرانی . خائنینی که در لحظه بحرانی کشور حرف آمریکا و رژیم صهیونیستی را به چاپ می رسانند . اینها نان ایران را میخورند و مثل سگ پاس آمریکا را میکنند
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      3 0
      امریکا اگر راست می گوید تحریم غذا و دارو را بردارد.
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      5 0
      برای خروج از بحران کرونا باید اصلاح طلبان بی کفایت را از چرخه مدیریتی کشور حذف کنیم.
  • DE ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    16 2
    پادوهای آمریکا خیلی کثیفند.آمریکا مارو کمک کنه که حمله بیولوژیک کرده؟! آره تهدید ترامپ به حمله به مراکز فرهنگی ایران توهم توطئه است قم هم اصلا مرکز فرهنگی نیست یه مشت منافق مزدور بیشرف وطن فروش هم وجود ندارن که قرص لای کیک بچه ها میذاشتن جامعه رو بهم بزنند اینا همه اش توهم توطئه است!!
  • DE ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    19 9
    ولی ما به وعده خدای بزرگ ایمان داریم که مکر دشمنان به خودشون برخواهد گشت ومکروا و مکرالله والله خیرالماکرین
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    15 13
    خاک دو عالم تو سرتون که از بیماری مردم هم استفاده می کنین برای تو سری خوردن از اربابتون. البته از کسایی که بارها مردم ایران رو مثل سال 88 به خاک و خون کشیدن انتظار شرف و غیرت و وطن پرستی خواسته ی زیادیه. بعضی ها لیاقت نداشتن از چکمه لیسی انگلیس بیرون بیان، باید همونجا می موندن. آرزوی زانو زدن ایران جلوی رؤسای غربیتون رو به گور خواهید برد. :)
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    18 12
    افساد طلبان تاابد به کمک آمریکا نیازمند هستید. فقط خودتان.!!!
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      3 0
      کاسه گدایی شون همیشه جلوی امریکا دراز است ! خخ
  • محمد IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    11 13
    پارس کردن برای این افسادطلبان دیگه هیچ فایده ای نداره. حتی غرب هم اینا رو جز حیوانات به حساب نمیاره.
  • شریف زاده IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    11 15
    * برای خروج از بحران کرونا،به کمک آمریکا نیازمندیم ای خاک عالم به سرت قاسم محبعلی . تو فقط به درد پاسبانی ترامپ می خوری
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    4 0
    برای خروج از بحران کرونا به عنایت خدا وامام زمان نیاز داریم.
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    4 0
    بچه ها جماعت آلبانی نشین و افساد طلب ها دست به یکی کردند نظراتمون رو منفی بزنن
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    4 0
    از نظر آمریکا پرستان ما برای همه چیز به آمریکا نیاز داریم.
  • امیر FR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    2 0
    حماقت تا چه حد
  • SE ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    5 0
    چقدر سهم مدیران دولتی از این 5 میلیار دلاره
  • مصطفی IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    1 0
    خدا وکیلی، الان و در این شرایط خطیر آدم متوجه می شود،قدر و منزلت کادر پزشکی کشور را، و هیئت دولت و مجلس ما در بد ترین شرایط در طول صد سال اخیر این کشور قرار دارند. حیف که اینها نماینده این ملت بزرگوار و همیشه در صحنه هستند. ایکاش آنها مثل کادر پزشکی همه روزه آنها را در داخل بیمارستان‌ها و سرکشی به بیماران می دیدیم. حیف و صد حیف.. و چه اشتباهی در انتخاب این جماعت از سوی عده ای از ملت صورت گرفته.
  • اکبر IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    1 0
    جناب.عزراعیل.شخصی.رادنبال.میکرد.واورا.راحت.نمی.گذاشت.شمال.تهران.می.رفت.توکاخ.سبز.قایم.میشد.شمال.کشور.یا.درکشور.دوست.انگلستان.هر.جا.رفت.جناب.عزراعیل.درپی.قبض.روحش.بودتا.ازترس.کرونا.رفت.درعمارتی.در.هند.که.پنجاه.در.تو.درتو.در.مرکز.قرار.گرفت.تا.درامان.باشد.عزراعیل.همان.جا.جانش.را.گرفت.حضرت.سلیمان.عزراعیل.را.گفت.چرا.ین.بنده.خدا.را.این.همه.اذیت.کردی.گفت.از.طرف.حق.مامور.بودم.تا.جان.او.را.در.هند.بگیرم.دنبال.کردم.تا.به.مقصد.برود
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    1 0
    آقاي قاسم محبعلي مثل خيلي ها ميتواند به آمريكا برود و ساكن شود ليكن حق ندارد به سردار سرافراز ايران زمين و مومنِ مسلمانِ مدافع حرم و مقاومت چيزي بگويد، كه اگر سندي باشد در اين مورد هم سپاه و هم مدعي العموم كوتاهي محض نموده اند
  • US ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    17 0
    از آمریکا مینوسیم، خود آمریکایی‌‌ها نیاز به کمک دارند، الان خیلی‌ از درمانگاه‌ها کیت کرنا ندارند، فروشگاه‌های غذا خالیست، خیلی‌ جاه‌ها تعطیل است و مردم نگرانند بدون حقوق چگونه زندگی‌ کنند... آن چه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد.
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    3 0
    115 خواهش میکنم به دادم برس ،دارم بالا میارم از شدت بیشرفی و بی وطنی این آقایون اصلاح طلب آمریکایی از خدا بی خبر ،اخه بابا چین و روسیه بخاطر این ترور بیولوژیک مدعی شدند علیه ایران ،اخه تو بی خبر از خدا چی میگی منافق امریکایی ،اخه دولت که اگه بزور افشاگری وزیر بهداشت و دستور رهبری نبود که گم شده بودند ،تو رو به هر چی که می پرستی چشمت باز کن ببین چی میگی ،اخ خدا مردیم از کثافتی اینا ،کرونا ما را نکشت الا اینا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس