ویژه های مشرق 25 اسفند

تجربه مدیریت بحران در سایر کشورها حاکی از آن است که روسای دولت با تمام توان کابینه را به میدان آورده و فرماندهی عملیات را بر عهده گرفته اند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** موسویان: تا زمانیکه با آمریکا دشمن هستیم،بحران ها ادامه دارد

«سید حسین موسویان» از اعضای تیم مذاکره کننده توافق سعدآباد (در دولت اصلاحات) که اکنون در آمریکا اقامت دارد، در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«با برجام مشکلات اساسی فنی و حقوقی پرونده حل شد؛ چون در مقطع ریاست‌جمهوری اوباما، وی سیاست "تعامل با ایران" را داشت و بنابراین روند تخاصمات سیاسی – امنیتی بین ایران و آمریکا رو به کاهش رفت و پرونده هم در آژانس از حالت بحرانی خارج شد موضوعات نظامی (پی‌ام‌دی) هم حل شد. با آمدن ترامپ و تشدید روند خصومت آمریکا با ایران، مجددا کلید بحرانی‌شدن پرونده هسته‌ای ایران در آژانس هم زده شده و ممکن است این روند تشدید هم بشود».

موسویان در ادامه گفت:«تا زمانی که دشمنی آمریکا و ایران همین روند را طی کند، بحران هسته‌ای ایران را کش خواهند داد و اگر موضوع هسته‌ای هم حل شود، باز بحران دیگری خلق خواهند کرد...به نظر من مسئله اصلی برجام نیست، بلکه اصل مسئله نوع رابطه آمریکا و ایران است. با این نوع رابطه، در آمریکا چه دموکرات قدرت را در دست داشته باشد چه جمهوری‌خواه، در ایران چه اصولگرا پیروز انتخابات باشد، چه اصلاح‌طلب یا اعتدال‌گرا، اساس مشکل باقی خواهد بود؛ همان‌طور که در ۴۰ سال بعد از انقلاب بوده است».

این عضو تیم مذاکره کننده توافق سعدآباد در ادامه گفت:«اروپایی ها هیچگاه دنبال برهم زدن برجام نبوده و اکنون هم نیستند. آنها همیشه خواستار گفتگو بوده و الان هم هستند».

نگاه طیف اصلاح طلب به آمریکا، نگاه «ارباب-رعیتی» است. برای همین است که این طیف صراحتا آمریکا را کدخدای جهان نامیده و مدعی است تا با کدخدا نبندیم، نمی توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

اصلاح طلبان می گویند، برای رضایت کدخدا، باید بر تمام داشته هایمان چوب حراج بزنیم؛ حالا می خواهد صنعت هسته ای- با کاربردهای بسیار و از جمله تأمین داروی بیماران خاص- باشد، یا صنعت موشکی و توان دفاعی، یا صنعت پرتاب ماهواره به فضا و ... هر آنچه ایران را در مقابل دولت مستکبر و غارتگر و تروریست آمریکا، قوی کرده و مستقل کند، باید از میان برداشته شود.

این طیف، مذاکره و رابطه با آمریکا را عامل گشایش اقتصادی و پیشرفت می نامد؛ ادعایی مضحک که در قضیه برجام، تشت رسوایی آن از بام افتاد. توافقی که علیرغم وعده های رنگارنگ دولتمردان و رسانه های اصلاح طلب، در نهایت هم ارزش پول ملی را کاهش داد و هم سفره مردم را کوچک کرد.

برخلاف ادعای آقای موسویان، تا زمانیکه دولتمردان به آمریکا و شرکای اروپایی واشنگتن، خوشبین باشند و اعتماد کنند و در مقابل، از اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی و بهره مندی از استعدادهای عظیم جوانان ایرانی و توان داخلی غفلت کنند، بحران ها ادامه دارد.

** دولت روحانی فقط ۲۰ درصد اختیارات دارد

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «کارنامه دولت در مواجهه با کرونا» به قلم «غلامرضا انصاری» نوشت: « مواجهه دولت با بحران کرونا و کلا ارزیابی کار دولت دو بعد دارد؛ نخست اقداماتی که در اختیار دولت نیست. امروز متصدی ۸۰ درصد اتفاقاتی که در کشور می‌افتد دولت نیست. یا به تعبیری می‌توان گفت که دولت اختیار عمل را در ارتباط با خیلی از مسائل ندارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«دوم بحث عملکرد خود دولت در حجم اختیارات ۲۰ درصدی است که به‌نظر می‌رسد دولت دوم آقای روحانی کند و کم‌کار بوده و جسارت و شجاعت استفاده از همان حداقل اختیارات را نیز نداشته است. در صورتی که دولت می‌توانست با شجاعت، جسارت و به‌کارگیری کارگزارانی که اعتقاد و التزام به شعارهای داده شده رئیس جمهور داشتند، شرایطی را فراهم آورد که وضعیتی بهتر از این داشته باشیم. شاید بتوان گفت خیلی از کارگزاران و متصدیان اموری که در ساختار دولت هستند اعتقادی به شعارها و کلیت دولت ندارند یا از جای دیگری دستور می‌گیرند. از این جهت ارزیابی عملکرد دولت کارنامه موفقی را به‌دست نمی‌دهد».

نوع عملکرد شخص رئیس جمهور در مواجهه با موضوع گسترش ویروس کرونا در کشور، انتقاد کارشناسان و طیف های مختلف مردم را در پی داشت. این نوع رفتار رئیس جمهور پیش از این نیز در مقاطعی همچون سهمیه بندی بنزین، سیل، زلزله و...رخ داده بود.

رئیس جمهور براساس قانون، اختیارات و امکانات گسترده ای دارد. به همین خاطر است که هر بار در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح طلبان خود را به آب و آتش می زنند و از هیچ اقدامی- ولو زیرپاگذاشتن اخلاق و دروغگویی و شایعه پراکنی و...- فروگذار نمی کنند.

کارشناسان معتقدند که شخص رئیس جمهور در مواقع بحران باید در ستاد فرماندهی حضور مداوم داشته و علاوه بر این با حضور مستقیم در میدان، شرایط بحرانی را مدیریت کرده و اوضاع را سر و سامان دهد.

اما متاسفانه چنین رویکردی در رفتار آقای روحانی مشاهده نمی شود و یکی از انتقادات جدی افکارعمومی از رئیس جمهور در این روزها، حضور کمرنگ وی در مبارزه با شیوع ویروس کرونا است. 

تجربه مدیریت بحران در سایر کشورها حاکی از آن است که روسای دولت با تمام توان کابینه را به میدان آورده و فرماندهی عملیات را بر عهده گرفته اند.

یکی از فعالین رسانه ای در واکنش به نوع رفتار رئیس جمهور در مسئله کرونا نوشت:«تنها چیزی که بعد از کرونا تغییری نکرده، مدل اداره کشور توسط آقای روحانی است. وی آنقدر در شش سال و نیم گذشته از راه دور و در محیط ایزوله و بدون تماس با جامعه و کردم، کشور را اداره کرده که انگار ایشان در همه این سالها، مردم را کرونایی می دیده اند».

برخلاف ادعای پرتکرار اصلاح طلبان، دولت، امکانات و اختیارات بسیار گسترده ای دارد. مشکل دولت آقای روحانی این است که اهتمام و اراده ای برای بهره مندی از این اختیارات ندارد و مشکل طیف اصلاح طلب نیز این است که با دروغ کمبود اختیارات، همیشه از پذیرش مسئولیت اقدامات خود شانه خالی می کند.

** آقای سفیر! در پازل عملیات روانی انگلیس بازی نکنید

«حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در انگلیس و عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که «در یک‌سال گذشته پرونده نازنین زاغری، شهروند ایرانی- انگلیسی همچنان گره در رابطه دوجانبه تهران و لندن باقی مانده و به اعتراف بسیاری از کارشناسان حل این مساله می‌تواند اندکی از تنش موجود میان تهران و لندن را بکاهد. تاثیر این مساله در رابطه دوجانبه را چقدر می‌دانید و آیا به عنوان سفیر ایران در لندن در یک‌سال گذشته پیگیر این پرونده در داخل بوده‌اید و دورنمای زمانی برای حل و فصل آن قائل هستید؟» گفت:«زندانی شدن خانم زاغری به علت اینکه مادری صاحب فرزندی کوچک بود در رسانه‌های انگلیس و افکار عمومی این کشور توجه زیادی را جلب کرد. وزارت امورخارجه کشورمان نیز این فضای رسانه‌ای و روانی را به نظام قضایی کشور منتقل کرده است. اما تصمیم‌گیری پیرامون آزادی یا تخفیف مجازات وی در دست نظام قضایی است».

بعیدی نژاد در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «سیاست انگلیس مانند دوکشور دیگر بزرگ اروپایی یعنی فرانسه و آلمان حفظ برجام و تعامل سازنده با ایران برای کاهش اختلاف و تنش است که تفاوت زیادی را هم در سیاست‌های آنها با ایران ایجاد کرده است».

«الیاس حضرتی» مدیرمسئول روزنامه اعتماد- و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس- پیش از این صراحتا از متهمان و مفسدان کلان اقتصادی از جمله «شهرام جزایری» حمایت کرده بود.

حالا خبرنگار این روزنامه اصلاح طلب، بر اقدامات ضدایرانی یک جاسوس انگلیسی، سرپوش گذاشته و وی را یک شهروند عادی ایرانی-انگلیسی جا زده که قربانی اختلاف میان ایران و انگلیس است.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. مسئله تأمل برانگیز اینجاست که متاسفانه آقای سفیر ناخواسته در پازل عملیات روانی انگلیس بازی کرده است.

وقتی نازنین زاغری-جاسوس دوتابعیتی- در ایران دستگیر و بازداشت شد، مقامات انگلیس از سفیر گرفته تا نخست‌وزیر به تکاپو افتاده و با ایجاد عملیات سنگین روانی، خواستار آزادی وی شدند. نوع رفتار انگلیسی ها، از اهمیت این مهره برای دولت انگلیس و نگرانی لندن از رسواشدن عملیات مهمی که وی بر عهده داشت، حکایت می کرد.

در ادامه، رسانه‌های انگلیسی با انتشار تصاویر احساسی از «نازنین زاغری» - جاسوس دو تابعیتی- و فرزند خردسالش مدعی شدند که زاغری، مادری بی‌گناه است که تنها برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرد و دستگیر شد. این در حالی است که «نازنین زاغری» که به‌خوبی از ورود به پروژه‌های امنیتی اطلاع داشته با نام مستعار «پریسا» فعالیت می‌کرده است.

متاسفانه آقای بعیدی نژاد نیز تحت تأثیر این عملیات روانی انگلیسی قرار گرفت و با انتشار صفحه نخست چهار روزنامه انگلیسی که عکس اول خود را به زاغری اختصاص داده بودند، به این کمپین انگلیسی پیوست!

زاغری با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مشارکت داشته است. وی یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.

بعیدی نژاد- که پیش از حضور در سفارت ایران در لندن، رئیس تیم کارشناسی مذاکرات هسته ای منتهی به برجام بوده است، پیش از این نیز در دفاع از «عبدالرسول دری اصفهانی» عضو دوتابعیتی تیم مذاکره کننده هسته ای- که به ۵ سال حبس محکوم شد- اظهارت عجیب و غیرقابل قبولی بیان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    79 5
    دشمنی از سوی کیست واقعا. ما که اینجا نشستیم ارتشی نفرستادیم سوی امریکا
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      44 2
      امریکا از سال 32 با سرنگون کردن دولت قانونی مصدق و با تحقیر ایران با کاپیتولاسیون و حمایت از صدام در جنگ تحمیلی و تحریمهای ظالمانه با ملت ایرانی دشمنی کرده است.
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      36 1
      دولت اختیارات کافی دارد اما عُرضه کار کردن ندارد.
    • روزبه IT ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      10 0
      از افاضات شیخ ما این است عسل می خورد و می گوید شیرین است، واقعا جناب موسوی بعنوان جاسوس هسته ای و پناهنده به سازمانهای امنیتی غربی عجبا که بدیهیات رو تحلیل کردین واقعا خسته نباشین، واقع روزنامه شرق هم دست مریزاد که موضوع جدیدی برای فشاره به افکار عمومی پیدا کرده، واقعا خجالت هم خوب چیزیه، کاش روزنامه شرق و جناب موسوی اشاره ای به علت دشمنی های آمریکا علیه ایران هم می کردن، جنابان اصلاح طلب با این گونه جانبداری به نفع آمریکا به چرخه فشار علیه ایران کمک خواهند کرد.
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      12 0
      مرگ بر آمریکا
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      2 0
      متن را نخوندم چون تیتر برعکس بود باید میگفت تا آمریکا با ما دشمنی میکند بحرانها وجود داردآخه احمق ما چه دشمنی باآمریکا کردیم؟
  • DE ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    49 16
    موسویان: تا زمانیکه با آمریکا دشمن هستیم بحران‌ها ادامه دارد و آمریکایی ها دوستلن اصلاح طلب خود را برای ایجاد فتنه و ستون پنجم دشمن و خراب کردن روحیه مردم پشتیبانی میکنند / دولت روحانی تازه فقط ۲۰ درصد اختیارات را دارد و گند زد به اقتصاد و فرهنگ و جامعه و تولید حالا حسابش را بکنید اگر... اختیار دارین این چه حرفیه .
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      13 58
      ظریف، استاد تمام مذاکره و دیپلماسی است. برجام ایران را نجات داد
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      26 0
      عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      31 0
      برجامو پله کردند / ملتو ذله کردند
    • کیان IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      29 0
      اصلاح طلبان باید اعدام شوند یا اخراج شوند
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      9 0
      آقای ظریف،ضعیف ترین وزیر خارجه پس از انقلابه
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    34 1
    اینکه به اتهام جاسوسی دستگیرشده بود حکمش چی شد؟
  • FR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    58 5
    به امثال موسویان باید گفت با آرزوی تسلط آمریکا بر ایران از دنیا خواهی رفت چون نه مذاکره میکنیم ونه جنگ میشود ....ونه فریب عوامل دشمن کارساز خواهد بود
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    41 8
    روحانی با همان اختیاراتش ....کرد توی مملکت
  • عبدالله مومن IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    52 14
    تا آمریکا چنین پوشک لیسان افساداتی ای را دارد نیاز به کس دیگری را ندارد
  • NZ ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    58 11
    ما آخر متوجه نشدیم چطور میتوان اقامت نزدیک به دو دهه حضرتعالی در آمریکا را در کنار مسئولیت بسیار حساس حقوقی سابق شما قرار دهیم! چطور میشه یعنی حضرتعالی در جبهه خودی باشی؟!! برای محض اطلاع این کت و شلواری های شیک پوش منورالفکر جریان خاص باید گفت اوون رفع دشمنی که امثال شما بدنبالش هستید, در یک صورت امکان دارد که همگی قبول کنیم ایران رسما تایلندی دیگر باشد که کلا هم کد خدای شماها, اسرائیل, انگلیس و سعودیها حالشو ببرن! خواننده های لس آنجلسی بیان قشنگ بیان آکادمی خوانندگی روحوضی ورژن جدید راه بیاندازند و همگی خوش باشیم و سه شنبه ها بریم شمال جوج و سیخ و سنگ.........حالا این خوشی به قیمت تجزیه کشور و حراج به منابع کشور هم شد چه باک! لااقل حالشو می بریم و میرقصیم و می خونیم و جوج می زنیم! این همه واقعیت شما به ساده ترین زبان است.
    • جلی IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      1 16
      این تفکر کاملا غلط و از روی ترس و جبن است. قرار نیست هر مذاکره کننده ای برده باشد. مثل ترکیه که هم رابطه دارد. هم جلوی اسرائیل می ایستد.هم از آمریکا انتقاد می کند و بدون ترس از آمریکا هرجا منافع ایجاب می کند حمله هم میکند و رقبایش را تهدید م یکند.
    • به جلی SE ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      20 0
      هر عاقلی می فهمد مذاکره ای که از قبل نتیجه اش را طرف مقابل تعیین کرده معنایش جز بردگی نیست. ضمنا منطق آب دوغ خیاری شما صدام هم حسابی جلوی اسراییل ایستاده بود! با همان منطق کلا می شود بیشترین مراودات تجاری خاورمیانه را با اسراییل داشت و مثل اردوغان ژست ضد اسراییلی هم گرفت! هر کس ذره ای شعور داشته باشد می داند اردوغان یک مهره اسراییلی بیشتر نیست که صرفا آمد با ژست های توخالی رهبری جهان اسلام را از ایران بگیرد و در سایه انفعال و بی عرضگی دولت روحانی موفق هم شد.
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      8 0
      جناب جلی، واقعا ترکیه جلوی اسرائیل ایستاده به نظرت؟! روابط پنهانی با اسرائیل و اسناد منتشره و کمک خواهی از ناتو و التماس پیوستن به ناتو و ... حالت خوبه یا خیلی عقبی؟! قرص مرص زدی؟
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    37 1
    خائن جاسوس همچنان دنبال تامین منافع امریکاست!
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      4 0
      وطن فروش
  • DE ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    34 14
    مرگ بر آمریکا و مرگ بر تو وطن فروش
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    32 13
    اعتراف دیر هنگام فداییان غرب و برافراشتگان پرچم کدخدا پرستی با میله برجام؛اما سپاهیان شمر و یزید باید بدانند وقت انتقام الهی بسیار نزدیک است بقول عمو ترامپ شما محاسبه گران دنیا دوست ،خواهیم دید
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    26 15
    دشمنی ما تاابد با شیطان بزرگ ادامه دارد. افساد طلبان پنبه را از گوشتان خارج کنید.!!!
  • محمد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    18 2
    مشرق خودت، جواب خودت را داده ايي اکنون (در آمریکا اقامت دارد) ، خوب چه لزومي دارد كه وراجي هاي موسويان را نشر بدهي
  • مجید IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    30 2
    خدا وکیلی این اقا جز افراد گروه مذاکره هسته ای در دوره حاکمیت اصلاح طلبان بود؟ وای بر ملت
  • داود IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    23 2
    بقول حضرت آقا هزینه ی سازش خیلی بیشتر از مقاومته. از نظر این جماعت هزینه های سازش عین تمدن و تمدنگرایی و مقاومت واپسگرایی چون تمام آمال این غربگرایان آمریکا و مدل آمریکایی از زندگیست. اما بقول فردوسی بمیری بنام و نمانی به ننگ. درود بر حاج قاسم و تفکر شهادت طلبی شیعه
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    13 1
    دولت روحانی هم با قدرت می خواهد ثابت کند که تا نوکری امریکارا نپذیریم هیچ مشکلی حل نخواهد شد
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    5 0
    همه اختیارات رو بدین ، همین است ، چیزاای دیگه طلب میکنند
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      2 0
      مشکل روحانی،اختیارات نیست، این دولت روحیه اشرافیگری و تن پروری دارد
  • مرصاد IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    14 2
    بر دروغگویان غرب گدا ، لعنت !!
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    10 2
    اینهمه اختیارات 20درصده بی انصاف؟؟؟!!!!
  • رضا IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    3 17
    حرف حق جواب نداره
    • DE ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      10 1
      حرف حق نیست حرف ... باج دادن به شیطانه که دارو دسته افساد طلب ید طولانی درش دارند
  • علی IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    17 4
    اگر مذاکره و تسلیم و تحقیر نزد امریکا 80درصد از اختیارات محسوب میشه! بله شما درست میگید!. حسن 20 درصد اختیار داره!!!!!!!!!!!!!!!1
  • حمید IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    14 3
    امثال مونگولها بدونن آرزوی مذاکره با امریکا رو به گور خواهید برد....
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    10 0
    ** دولت روحانی فقط ۲۰ درصد اختیارات دارد اگر به اصول قانون اساسی نظری بکنیم حدود 38اصل از اصول اصلی قانون اساسی جزء اختیارات رئیس جمهور است.یعنی اصول 113 تا 151 این دیگر نهایت ناجوانمردی است که کم کاری یک قوه را به نداشتن اختیار توجیه کنند. حدود وظایف آنی که مرد کار است نمی پرسد که من باید چه کار کنم. از قدیم کفتن روی دوش کارگر پاره است و روی شکم بیکاره .
  • FR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    24 0
    در غرب و فرانسه چنين كسي را برايش دادگاه صحرايي راه انداخته بودند و چندين بار بعنوان خيانت اعدام شده بود از ان افتضاح تر انتشار شيشه پاك كن مشرق است كه با پول امت ايران زمين و سوبسيد ان چاپ ميشه ، و اين در حاليست كه اصلا حق چاپ نبايد داشته باشه
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    11 0
    این روزنامه شرق دقیقا بخش ایران نشین صدای امریکاست.
  • مهدی اسدی IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    13 0
    سلام : بارها با خودم می گفتم این آقای موسویان طرفدار نظام جمهوری اسلامی است یا ضد نظام و طرفدار گاو چرانان است ؟! با این نگرش به مسائل سیاسی از جمله را بطه گرگ و میش _ رابطه بین ایران و آمریکا جنایتکار واقعآ اینها دیپلمات هستند یا جاسوس ؟! کجا درس دیپلماسی خوانده اند ؟! پس از چهل سال از گذشتن عمر انقلاب به یک روستایی در دور ترین نقطه ایران اگر بپرسی ایران برای ارتباط با آمریکا مذاکره قطعآ مخالفت می کنند !!اینها چگونه و بر چه منطق و استدلالی سخن از ارتباط می کنند به غیر از اینکه ایشان و دوستان همفکر ایشان عامل آمریکا هستند.!!
  • حسين DE ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    8 0
    آقاى موسويان تو بيا اول پاسخگوى جاسوسيهات باش،دوماً مگه ما در سواحل فلوريدا با لشگريانمون خيمه زديم تا آمريكا دشمن ما باشه؟ آقاى "استاد" آمريكا دشمن كل بشريته حالا اگه تو نميتونى بفهمى گناه كم سوادى ويا مزدورى خودته،مليجك شيخ مغروق !
  • DE ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    8 0
    همون بيست درصد هم از سرش زياده ايران را با همين اختيارات بيست درصدي تحريم كرد و تحقيقات اتمي را نابود كرد و اقتصاد را هم ويران كرد
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    8 0
    وقتی عشق به غرب را از شیر مادر چشیده باشی، نمی شود کاری کرد و در هر فرصت مناسبی خواه ناخواه ابراز میشود.
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    7 1
    این حرف شما یعنی اینکه شما دوست آمریکا هستید پس لطفا خودتو با دشمان آمریکا قاطی نکن
  • SE ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    8 1
    تو که رفاقت با گاوچرانها را خوب بلدی! که البته تسلیم و اطاعت و نوکری است
  • BG ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    2 0
    موسوی که وضعش معلومه .... سوال اینجاست که روزنامه ای که بودجه ملت رو داره مصرف میکنه چه جوری جرات کرده علیه ملت بنویسه؟؟؟؟؟؟ واقعا یه آدم با شعور تو اون روزنامه نبوده جلوی این مزخرفات رو بگیره؟؟؟؟؟
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    1 1
    امریکاباهمه دنیادشمن است!باکشورهای همراه سیاسی واقتصادی هم موضع برتری جویی داردوهمه آنهاراوسیله تحکم بردنیامی داند!همین چندسال پیش ماجرای شنودمکالمات وجاسوسی امریکاعلیه مرکب و...دردنیاصداکرد!موسویان نسخه نوکری برای خودش تهیه دیده،ربطی به ملت آزاده ایران ندارد!نوکری به ایشان بیشترمی برازد!وقتی سخن می گویدلطفاازلفظ«ما»به معنی ملت استفاده نکند!
  • مهدی IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    2 0
    این موسوی خودش جاسوس آمریکاست و همیشه طوری صحبت میکند که ما باید از آمریکا اطاعت کنیم تا دشمنی آمریکا با ما تمام شود و اصلاح طلبان هم هنگام با ایشان حرف مفت می زنند.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    2 0
    سربازان آمریکا در داخل ایران آشکارا حرف میزنند و عمل می کنند
  • IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    1 0
    اقای موسویان خجالت هم نمی کشید؟
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 0
    از یک جاسوس بیش از این انتظار نمی رود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس