کد خبر 942560
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
ماموریت «نازنین زاغری» در ایران چه بود

«جرمی هانت»، وزیر امور خارجه انگلیس بامداد جمعه (به وقت تهران) اعلام کرد نازنین زاغری، محکوم امنیتی بازداشت‌شده در ایران را تحت «حمایت دیپلماتیک» قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، این تصمیم، بازداشت این محکوم امنیتی تابعیتی را از یک مسئله کنسولی به یک مناقشه حقوقی فیمابین دولت‌های دو کشور تغییر داده و به دنبال افزایش فشارهای سیاسی برای آزادی او خواهد بود.

بیانیه وزیر خارجه انگلیس
در بیانیه جرمی هانت آمده است: «امروز من تصمیم گرفته‌ام که انگلیس گامی بسیار غیرمعمول برداشته و [برای زاغری] حمایت دیپلماتیک اعلام کند. بدین ترتیب، دولت انگلیس رسماً اذعان می‌دارد که رفتارها با او منطبق با تعهدات ایران ذیل قوانین بین‌المللی نیست و مسئله را به یک مسئله رسمی فیمابین دولت‌های دو کشور تبدیل می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «تصمیم من یک گام مهم دیپلماتیک است که به تهران نشان می‌دهد رفتارش کاملاً نادرست است. بعید است این تصمیم معجزه کرده و به نتایج یک شبه منجر شود، اما به کل دنیا نشان می‌دهد که نازنین بی‌گناه است و انگلیس در برابر رفتارهایی تا این حد ناعادلانه با شهروندانش ساکت نخواهد نشست.»

بیشتر بخوانید:

بعیدی نژاد: زاغری ۲۰۱ بار با دخترش ملاقات کرده است

بعیدی نژاد به جرمی هانت چه گفت؟

وزیر خارجه انگلیس در پایان این بیانیه ایران را به استفاده از «افراد بی‌گناه» به عنوان اهرم فشار دیپلماتیک متهم کرده و گفته از دولت ایران می‌خواهد نازنین زاغری را آزاد کند.

واکنش ایران
«حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران در انگلیس در واکنش به تصمیم هانت در توئیترش نوشت: «تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین الملل می‌باشد و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است. حقوق بین الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولتها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند.طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می‌کنند.»

نازنین زاغری کیست؟
زاغری که از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به ۵ سال زندان محکوم شده هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود است. این شهروند ایرانی-انگلیسی، هنگام بازداشت به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.

رسانه‌های غربی بعد از بازداشت زاغری با راه‌اندازی هجمه‌های شدید تبلیغاتی مدعی شده بودند سفر او به ایران بابت بازدید خانوادگی صورت گرفته بود و او هیچ مأموریت رسانه‌ای یا کاری نداشته است.

علی‌رغم این ادعاها، آبان‌ماه سال ۱۳۹۶، «بوریس جانسون» وزیر خارجه وقت انگلیس در پارلمان این کشور به صورت ناخواسته فاش کرد که او هنگام بازداشت برای مأموریت کاری از جانب تامسون رویترز به ایران سفر کرده است.

جانسون در جلسه‌ای در آن زمان در پارلمان انگلیس گفت: «وقتی بررسی می‌کنم ببینم نازنین زاغری راتکلیف در حال انجام چه کاری بوده می‌بینم که او، - آنطور که من می‌دانم- فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاران در ایران بوده است.»

این سخنان جانسون با واکنش‌های بسیار شدید و بی‌سابقه در انگلیس روبرو شد و تا آنجا پیش رفت که شماری از مقام‌ها در این کشور خواستار استعفای وی شدند.

«جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر و «صادق جان»، شهردار لندن، دو نفر از کسانی بودند که از او خواستند عذرخواهی کرده و از سمتش استعفا کند. عده‌ای از نمایندگان پارلمان انگلیس هم درخواست مشابهی مطرح کردند.

وزیر خارجه وقت انگلیس، سرانجام تحت فشارهای این چنینی مجبور شد بابت اظهاراتش عذرخواهی کرده و همسو با هجمه‌های تبلیغاتی ادعا کند زاغری تنها برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    7 5
    ای بیغیرتها,زن مردم رو زندانی کردید؟!رافت اسلامیتون کجا رفته؟!خخخ
    • AE ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
      3 3
      مردم نیست اسمش جاسوس است فارسی یاد بگیرید
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
      1 2
      راست میگی؟جاسوسه!عربی حرف زدم!
    • US ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
      1 7
      بلی اقای عزیز جوابت را خودت خوب دادی . اگر اجداد شما در مقبل حجاج یوسف از مملکتشان دفاع می کردند . الان شما با طعنه نمی گفتید ببخشید عربی حرف زدم. با غیرتی که من از این کامنت می بینم من بشما قول میدهم فرزندان شما عبری حرف خواهند زد
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    8 2
    آموزش خبرنگاران!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
      6 3
      این دو تا عنوان رو جمع کنی میشه = آموزش خبرنگاران توسط یک کارمند دیپلمات انگلیسی . تف به ذات بد ذاتت انگلیس کذاب عوضی
  • مشتری GB ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    3 0
    آخه آموزش برای داشتن پسورد های پیچیده هم شد جرم!!!!؟
  • قاسم IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    5 3
    نباید قبول کنیم والا باب میشود که از این پس هر جاسوسی که گرفتیم را دیپلمات اعلام میکنند تا از مجازات فرار کند.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    7 2
    من هیچوقت به اینطور مسائل واکنشی نشون نمیدم ، ولی الان ببین ایران چه شاه مهره‌ای رو از این روباهای فسیل شده گرفته که اینطوری دارن پنجه میکشن زمین. از این به بعد هرکی بگه این جاسوس نبوده ، خودم با پشت دست میزنم دهنش :)) ، در این حد دارن خودشونو خفه میکنن این کثافتای انگلیسی :)) بابا دم بچه های امنیتی گرم.
  • مهماندار هواپیما IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    2 4
    یه بسته واجبی بهش بدین تا حالش جا بیاد
  • خارجی AE ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    2 1
    ایران دو تابعیتی را قبول ندارد باید موقع خروج کسانیکه که ویزا ندارند در پاسپورت ایرانی اجازه خروج به انها را ندهند که فردا این داستانها درست نشود پاسپورت هر جا را داشتند برای خودشان در بیرون از ایران
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
    2 0
    عجب شاه مهره ای رو تور کردن که اینجور دارن خودشونو جر میدن واسش
  • US ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
    1 5
    اذیتش نکن. در Tel Aviv فارسی یادش داده اند. بزرگ که شد وزیر اسراییلی میشود و برای مقاومت کار می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس