دست‌های ترامپ

اوایل ژانویه وقتی «لولا شورت» فوت کرد، پزشکان آنفلوانزا را مقصر دانستند، اما در گواهی فوت چیز دیگری نوشته بودند: «علت فوت: ویروس کرونا». آمریکایی‌ها چند وقت است شیوع کرونا در کشورشان را پنهان می‌کنند؟

سرویس جهان مشرق - در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونای جدید در دنیا، درباره برخی ابعاد این ویروس، مانند ماهیت، ویژگی‌ها، علائم و روش‌های درمان آن، اختلاف‌نظر وجود داشت، اما یک مسئله مورد اتفاق‌نظر تمام کارشناسان و رسانه‌ها بود: این ویروس از یک بازار غذای دریایی در شهر ووهان چین به دنیا شیوع پیدا کرده است. در آن زمان کم‌تر کسی میان «شناسایی» و «ایجاد» این ویروس مرموز تمایز قائل می‌شد. واقعیت این است که ویروس کرونا اولین بار در همان بازار غذای دریایی در شهر ووهان «شناسایی» شد، اما آیا این ویروس لزوماً در همان بازار «ایجاد» شده بود؟

شهرهای شلوغ چین بر اثر ترس مردم از ابتلا به کرونا تبدیل به شهرهای ارواح شده‌اند [دانلود]

شیوع یک ویروس ناشناخته از چین به تمام دنیا «خبر» بسیار مهمی بود. اگرچه این ویروس از نظر میزان مرگ‌بار بودن حتی از آنفلوانزای عادی هم بسیار بی‌خطرتر بود (جزئیات بیش‌تر)، اما قدرت رسانه‌ای آمریکا می‌توانست دنیا را در آستانه نابودی کامل نشان دهد و تقصیر را به گردن چین بیندازد.

این «خبر» نه تنها می‌توانست اقتصاد چین را تا ورطه ورشکستگی پیش ببرد، بلکه در بحبوحه جنگ تجاری میان واشینگتن و پکن برگ برنده‌ای برای آمریکا می‌شد. «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا آن‌قدر از این اتفاق (یا شاید از این دستاورد) خوشحال بود که علناً از شیوع کرونا در چین اظهار خوشحالی کرد [۱] . به هر حال، شکی نیست که دولت آمریکا، گذشته از اثبات دوباره بی‌کفایتی دونالد ترامپ در حل بحران (جزئیات بیش‌تر)، بیش‌ترین سود را از انتشار کرونا برده است، اما آیا می‌توان منشأ این اپیدمی را هم آمریکا دانست؟

 

مکان‌های عمومی‌ای که در چین معمولاً مملو از جمعیت هستند، اکنون بر اثر شیوع کرونا خالی شده‌اند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› چند هزار آمریکایی هر سال بر اثر آنفلوانزا کشته می‌شوند؟ / اهمیت آمار کرونا در ایران برای نیویورک‌تایمز!

›› تقلای رئیس‌جمهور وسواسی آمریکا مقابل یک ویروس

 

تا کنون شواهدی در این‌باره پدیدار شده‌اند که از جمله آن‌ها اعتراف آمریکایی‌ها به ابتلای برخی افراد در این کشور به دلایل «ناشناخته» و بدون سفر به کشورهای آلوده یا تماس با افراد آلوده به ویروس کرونای جدید است [۲] (جزئیات بیش‌تر). اگرچه شاید هنوز برای جمع‌بندی قطعی در این‌باره زود باشد، اما پایگاه تحلیلی «گلوبال‌ریسرچ» اخیراً برخی از این شواهد را طی گزارشی به قلم «لری رومانف» کارشناس مسائل اقتصادی و بین‌المللی و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه «فودان» در شانگهای تحت این عنوان جمع‌آوری کرده است: «ویروس کرونای چین: یک تحول شوکه‌کننده. آیا این ویروس از آمریکا نشأت گرفت؟ [۳] » آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه گزارش گلوبال‌ریسرچ است.

 

«جان کندی» سناتور هم‌حزبی رئیس‌جمهور آمریکا، «چاد وولف» وزیر موقت امنیت داخلی ترامپ را به صلابه می‌کشد [دانلود]


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


 

ژنوم کرونای جدید نشان می‌دهد چین منشأ این ویروس نیست

[پس از شیوع کرونا] رسانه‌های غربی به سرعت تریبون را در اختیار گرفتند و روایت رسمی درباره این ویروس را که ظاهراً از چین شیوع پیدا کرده بود، منتشر کردند: ادعایشان این بود که کرونا از حیوانات در یک بازار مرطوب در ووهان نشأت گرفته است. در واقع منشأ این ویروس تا مدت‌ها ناشناخته بود، اما اکنون بنا به گزارش رسانه‌های چینی و ژاپنی به نظر می‌رسد این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا از چندین نقطه مختلف نشأت گرفته و صرفاً شیوع گسترده آن پس از ورود به بازار غذای دریایی در ووهان آغاز شده باشد. علاوه بر این، برخی شواهد نشان می‌دهد که این ویروس اصلاً در چین به وجود نیامده است، بلکه چنان‌که برخی خبرگزاری‌های ژاپنی و رسانه‌های دیگر گزارش می‌دهند، ممکن است اولین بار در آمریکا به وجود آمده باشد.

توصیه‌هایی برای محافظت از خود و دیگران در مقابل ویروس کرونا (در آمریکا) : (از چپ) «دست‌های خود را مکرراً بشویید»؛ «از دست زدن به صورت خود پرهیز کنید»؛ «هنگام سرفه، آستین‌تان را مقابل دهان و بینی خود بگیرید»؛ «به حرف‌های ترامپ گوش نکنید»  (+)

پس از جمع‌آوری نمونه‌های ژنوم از چین، محققان پزشکی ابتدا به طور قطعی نشان دادند که این ویروس از بازار غذای دریایی مذکور نشأت نگرفته [۴] ، بلکه از چندین نقطه نامشخص نشأت گرفته و پس از رسیدن به بازار غذای دریایی در ووهان از آن‌جا به نقاط دیگر جهان سرایت کرده است. روزنامه چینی «گلوبال‌تایمز» طی گزارشی در این‌باره می‌نویسد:

یک مطالعه جدید توسط محققان چینی نشان می‌دهد ویروس کرونای جدید ممکن است از طریق انتقال انسان به انسان در اواخر ماه نوامبر [پیش از انتشار اخبار شناسایی ویروس در ووهان] در مکانی غیر از بازار غذای دریایی «هوانان» در ووهان نشأت گرفته باشد.

این مطالعه که در «چایناشیو» (یکی از منابع چینی رایگان در دسترس محققان حوزه علوم) حکایت از این دارد که ویروس کرونای جدید از یک (یا چند) منشأ دیگر وارد بازار غذای دریایی شده و سپس به دلیل تعدد تماس‌های نزدیک میان مردم در این بازار به سرعت از آن‌جا به نقاط دیگر شیوع پیدا کرده است.

این نتایج، حاصل تحلیل داده‌های مربوط به ژنوم، منابع آلودگی، و مسیر شیوع گونه‌های مختلف ویروس کرونای جدید است که از سراسر چین جمع‌آوری شده‌اند.

محققانی که این مطالعه را انجام داده‌اند معتقدند بیمار(های) اولیه این ویروس را به کارگران یا فروشندگان بازار غذای دریایی هوانان منتقل کرده‌اند و سپس این بازار شلوغ به راحتی، انتقال این ویروس به خریداران را تسهیل کرده و کرونای جدید به این ترتیب اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ به صورت گسترده شیوع پیدا کرده است [۵] .

 

بازار غذای دریایی هوانان در شهر ووهان چین پس از شیوع کرونا به طور کامل تعطیل شد؛ در این تصویر، اعضای «تیم واکنش فوری» ووهان در حال ضدعفونی‌سازی و تحقیقات بیش‌تر در این بازار هستند (+)

مقامات پزشکی (و «نهادهای اطلاعاتی») چین سپس تحقیقات سریع و گسترده‌ای را درباره منشأ اولیه ویروس انجام دادند و با جمع‌آوری حدود ۱۰۰ نمونه از ژنوم کرونای جدید از ۱۲ کشور مختلف در ۴ قاره جهان، تمام گونه‌ها و انواع جهش‌یافته آن را شناسایی کردند. طی این تحقیقات، به این نتیجه رسیدند که شیوع ویروس کرونای جدید بسیار زودتر [از تصور اولیه]، احتمالاً در ماه نوامبر، مدت کوتاهی پس از «مسابقات ورزشی ارتش‌های جهان» در ووهان [۶] آغاز شده است.

نتیجه بعدی‌ای که آن‌ها گرفتند، همان نتیجه‌ای بود که محققان ژاپنی هم در تحقیقات مستقل خود به آن رسیده بودند: ویروس کرونای جدید از چین آغاز نشده، بلکه از خارج از این کشور وارد چین شده است. «جونگ ناشان» متخصص چینی و شناخته‌شده دستگاه تنفسی، ۲۷ ژانویه [۲۰۲۰، ۷ بهمن ۹۸]، گفت: «اگرچه «کووید-۱۹» [بیماری‌ای که فرد در نتیجه آلودگی به ویروس کرونای جدید به آن مبتلا می‌شود] اولین بار در چین کشف شد، اما این بدان معنا نیست که این بیماری از چین نشأت گرفته است [۷]

مردم برای جلوگیری از آلوده شدن دست‌هایشان به استفاده از دستکش روی آورده‌اند، اما متأسفانه رها کردن دستکش‌های آلوده در محیط‌های عمومی خودش تبدیل به عاملی برای شیوع بیش‌تر آلودگی شده است (+)

این یعنی بیماری کووید-۱۹ در کشوری غیر از چین نشأت گرفته است، اما اکنون این سؤال به وجود می‌آید که پس منشأ واقعی ویروس کرونای جدید کجاست. اگر مقامات چینی برای پیدا کردن منشأ اصلی این ویروس ۱۰۰ نمونه ژنوم از ۱۲ کشور مختلف را بررسی کرده‌اند، حتماً دلیل قانع‌کننده‌ای برای جست‌وجو در خارج از خود چین داشته‌اند. همین مسئله می‌تواند پاسخ این سؤال باشد که چرا پیدا کردن و شناسایی اولین بیمار مبتلا به کووید-۱۹ این‌قدر دشوار بوده است.

با توجه به دشمنی آمریکا با چین در دوره ترامپ و فواید بی‌شماری که واشینگتن از شیوع کرونا برده است، آیا می‌توان دست‌های رئیس‌جمهور آمریکا را پشت پرده شیوع این ویروس دانست؟  (+)

تلویزیون ژاپن می‌گوید کرونای جدید ممکن است از آمریکا نشأت گرفته باشد

ماه فوریه سال ۲۰۲۰، «آساهی» (روزنامه و شبکه تلویزیونی ژاپنی) خبر داد که ویروس کرونا در آمریکا نشأت گرفته است، نه در چین، و برخی (یا بسیاری) از ۱۴,۰۰۰ عدد مرگ‌ومیر در آمریکا در اثر آنفلوانزا (جزئیات بیش‌تر) ممکن است در واقع در نتیجه آلودگی به ویروس کرونا بوده باشند [۸] . خبرگزاری چینی «پیپلزدیلی» در این‌باره می‌نویسد:

گزارش یک شبکه تلویزیونی ژاپنی مبنی بر این‌که احتمالاً تعدادی از این آمریکایی‌ها نادانسته به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، در رسانه‌های اجتماعی چین به شدت فراگیر شده و این ترس و گمانه را ایجاد کرده است که ویروس کرونای جدید ممکن است از آمریکا نشأت گرفته باشد. طبق گزارش « آساهی» ژاپن، دولت آمریکا ممکن است به طور کامل نفهمیده باشد که این ویروس چه اندازه در خاک این کشور شیوع پیدا کرده است. با این حال، هنوز مشخص نیست آیا آمریکایی‌هایی که پیشاپیش در اثر آنفلوانزا کشته شده‌اند، چنان‌که شبکه آساهی گزارش داده است، به ویروس کرونا آلوده بوده‌اند یا خیر [۹] .

اذعان ترامپ به آمار حیرت‌انگیز مرگ‌ومیر در آمریکا در اثر آنفلوانزا، برای کوچک‌نمایی بحران کنونی (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

۱۴ فوریه [۲۰۲۰، ۲۵ بهمن ۹۸، بیش از یک ماه پس از انتشار اخبار شیوع کرونا]، «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» [وابسته به دولت آمریکا] اعلام کرد که در آزمایشگاه‌های دولتی در لس‌آنجلس، سان‌فرانسیسکو، سیاتل، شیکاگو، و نیویورک آزمایش افراد دارای علائم شبیه به آنفلوانزا را برای تشخیص آلودگی احتمالی به ویروس کرونای جدید آغاز خواهد کرد.

شبکه آساهی برای ادعاهای خود مستندات علمی ارائه کرد و همچنین این مسئله را یادآور شد که هیچ‌کس علت مرگ را در قربانیان آمریکایی آنفلوانزا نمی‌داند، چراکه دولت آمریکا یا از آزمایش این افراد برای ویروس کرونای جدید خودداری کرده و یا نتایج این آزمایش‌ها را منتشر نکرده است. ژاپنی‌ها پاسخی به سؤالات درباره طبیعی یا انسان‌ساز بودن و همچنین اتفاقی یا تعمدی بودن شیوع این ویروس نداده‌اند و صرفاً گفته‌اند که شیوع ویروس کرونای جدید ممکن است از آمریکا آغاز شده باشد.

توصیه‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونای جدید از زبان دونالد ترامپ [دانلود]

به نظر می‌رسد که این اطلاعات از محافل مجازی در کشورهای غربی پاک شده باشند، اما رسانه‌های چینی هنوز به این خبرها استناد می‌کنند. شبکه ژاپنی آساهی با طرح این ادعاها به نظر می‌آید نه تنها در خود ژاپن، بلکه در چین هم «چوب به لانه زنبور» کرده است؛ این احتمال که آمریکا منشأ اصلی ویروس کرونا باشد اکنون موضوعی فراگیر در شبکه‌های اجتماعی چینی است و دلیل قوت گرفتن این نظریه هم آن است که مسابقات ارتش‌های جهان در ووهان در ماه اکتبر [سال ۲۰۲۰، دو یا سه ماه پیش از انتشار اخبار شناسایی کرونای جدید در این شهر] برگزار شد و پیشاپیش بحث‌های گسترده‌ای در این‌باره وجود دارد که چه‌بسا این ویروس در همان زمان از یک منشأ خارجی وارد چین شده باشد. پیپلزدیلی می‌نویسد: «ممکن است هیأت [ورزشی اعزامی] آمریکا کرونای جدید را به ووهان آورده باشد و این ویروس سپس دچار جهش ژنتیکی شده [۱۰] و در سال جدید به طور گسترده شیوع پیدا کرده باشد.»

استفاده از ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده بی‌تأثیر نیست، اما باید دانست که مؤثرترین راه برای پیگیری از ابتلا به کووید-۱۹ خودداری از ترددهای غیرضروری و شستن مکرر دست با آب و صابون معمولی است (+)

«شن یی» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه فودان در شانگهای می‌گوید ویروس‌شناسان بین‌المللی «از جمله در نهادهای اطلاعاتی» به دنبال ردیابی منشأ این ویروس هستند. نکته دیگری که قابل‌توجه است این‌که دولت چین اقدامی در جهت مقابله با این گمانه‌زنی‌ها نکرده است. پیپلزدیلی حتی می‌نویسد: «نتیزن‌ها [شهروندان اینترنتی] تشویق می‌شوند که فعالانه در این بحث‌ها شرکت داشته باشند، اما ترجیحاً به شکلی منطقی.» این موضع رسمی در چین کاملاً معنادار است. اگر این گزارش‌ها بی‌ارزش [و بی‌اساس] بودند، دولت به وضوح این مسئله را اعلام می‌کرد و به مردم می‌گفت که اقدام به انتشار شایعات غلط نکنند. [پکن اخیراً اقدامات گسترده‌ای را برای جلوگیری از شایعات در فضای مجازی، به ویژه درباره ویروس کرونای جدید، انجام داده و قوانین سخت‌گیرانه‌ای در این‌باره وضع کرده است [۱۱] .]

دولت چین اخیراً قوانین سختی را با هدف جلوگیری از شایعات مربوط به کرونا در فضای مجازی وضع کرده است (+)

ویروس‌شناس تایوانی معتقد است آمریکا منشأ ویروس کرونای جدید است

۲۷ فوریه [۲۰۲۰، ۸ اسفند ۹۸] یک برنامه تلویزیونی در تایوان نیز با استناد به برخی نمودارها و فلوچارت‌ها درباره تغییرات ژنتیکی ویروس کرونای جدید این احتمال را مطرح کرد که این ویروس ممکن است از آمریکا نشأت گرفته باشد. در ادامه این گزارش، خلاصه‌ای از توضیحات ارائه‌شده در این برنامه تلویزیونی ارائه می‌شود:

مردی که در این برنامه تلویزیونی حضور دارد یک ویروس‌شناس و متخصص دارویی است که تحقیقات طولانی و جزئی‌ای را درباره منشأ ویروس کرونای جدید انجام داده است. وی بخش اول از توضیحات خود را به تشریح گونه‌های مختلف ویروس کرونا اختصاص می‌دهد و توضیح می‌دهد که این گونه‌های مختلف چگونه به هم مربوط هستند، چگونه یک گونه قبل از گونه دیگر وجود داشته است، و چگونه یک گونه از گونه دیگر به وجود آمده است. همچنین خاطرنشان می‌کند که این اطلاعات، صرفاً الفبای علمی هستند و هیچ ارتباطی با مسائل [سیاسی و] ژئوپلتیک ندارند، بلکه سلسله توالی تشکیل این گونه‌ها دقیقاً مانند اعداد ریاضی است، همان‌گونه که ۳ همیشه بعد از ۲ می‌آید.

 

نقشه شیوع و توضیحاتی درباره ویروس کرونای جدید،  گونه‌های مختلف و سیر تحول و تبدیل این ویروس، برگرفته از برنامه تلویزیونی تایوانی (جزئیات در عکس بزرگ‌تر مشخص هستند) (+)

یکی از نکات اصلی‌ای که کارشناس تایوانی به آن اشاره می‌کند این است که آن گونه‌ای از ویروس کرونا که تایوان را آلوده کرده تنها در استرالیا و آمریکا وجود دارد و از آن‌جایی که تایوان توسط استرالیایی‌ها آلوده نشده، این آلودگی تنها می‌تواند از آمریکا وارد تایوان شده باشد.

منطق بنیادین در این‌جا این است: «آن نقطه جغرافیایی‌ای که بیش‌ترین تنوع گونه‌ای ویروس را دارد، لزوماً باید منبع منشأ اصلی ویروس باشد، چراکه یک گونه از ویروس نمی‌تواند از «هیچ» به وجود آمده باشد.» متخصص تایوانی در توضیحات خود نشان می‌دهد که تنها آمریکا دارای تمام پنج گونه شناخته‌شده از ویروس کروناست و بنابراین گونه‌های موجود در کشورهای دیگر احتمالاً در آمریکا نشأت گرفته‌اند. این در حالی است که در ووهان و بخش اعظم چین تنها یک گونه از ویروس کرونا وجود دارد و در تایوان، کره جنوبی، تایلند، ویتنام، سنگاپور، انگلیس، بلژیک و آلمان نیز همین‌گونه است.

از زمان شیوع کرونا و افزایش تقاضا برای ضدعفونی‌کننده‌های دست، ژل‌های کنار تخت‌های بیمارستانی در انگلیس هر روز، بلااستثنا،  ناپدید می‌شوند (جزئیات بیش‌تر(+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اینک آخرالزمان؛ دزدی فروشگاه‌ها از مردم در آمریکا و دزدی مردم از بیمارستان‌ها در انگلیس

گونه‌ای از کرونا که در کره جنوبی و تایوان وجود دارد با گونه‌ای که در چین وجود دارد، متفاوت است. این گونه شاید بیش‌تر واگیر باشد، اما بسیار کم‌تر مرگ‌بار است؛ همین مسئله شاید توضیح بدهد که چرا نرخ مرگ‌ومیر کرونا در تایوان یک‌سومِ چین است.

۸شیوع کرونا در ایران و ایتالیا [۱۲] در این آزمایش‌ها مورد بررسی قرار نگرفته است، اما هر دوی این کشورها ژنوم کرونایی را که در آن‌جا وجود دارد رمزگشایی کرده و اعلام نموده‌اند که این ژنوم با گونه‌ای که در چین شایع است، تفاوت دارد. [سخنگوی وزارت بهداشت ایران اخیراً خبری را که درباره تفاوت میان بیماری کووید-۱۹ در ایران و چین منتشر شده بود، تکذیب کرد [۱۳] .] این یعنی کرونا در این کشورها از چین نشأت نگرفته، بلکه از یک منشأ دیگر وارد شده است. لازم به ذکر است که گونه کرونا در ایتالیا [۱۴] حدوداً همان نرخ مرگ‌ومیر گونه چینی را دارد و سه برابر مرگ‌بارتر از گونه موجود در کشورهای دیگر است. این در حالی است که به نظر می‌رسد گونه کرونای موجود در ایران مرگ‌بارترین گونه باشد و نرخ مرگ‌ومیری بین ۱۰ درصد تا ۲۵ درصد داشته باشد. [این در حالی است که ایران در فهرست شمار قربانیان ویروس کرونای جدید در جایگاه سوم است [۱۵] ]

آیا استفاده از ماسک برای مقابله با ویروس‌هایی مانند کرونا فایده‌ای دارد؟  [دانلود]

فوت یک زن آمریکایی بر اثر کرونا؛ آیا پزشکان آمریکا «کرونا» را از «آنفلوانزا» تشخیص نمی‌دهند؟

با توجه به حجم وسیع پوشش و تمرکز رسانه‌ای غرب روی چین، بخش اعظم دنیا اعتقاد دارد که ویروس کرونا از چین به تمام کشورهای دیگر دنیا منتقل شده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد اشتباه بودن این روایت اکنون ثابت شده است. اکنون که حدود [۱۲۵] کشور در نقاط مختلف سراسر جهان هرکدام دست‌کم یک مورد ابتلا به ویروس کرونای جدید را شناسایی کرده‌اند، از بررسی نمونه‌های این ویروس در تک‌تک این کشورها نتایج بسیار جالبی درباره شناسایی منشأ اولیه آن‌ها و همچنین نقاط آغازین و الگوهای شیوع کرونای جدید به دست خواهد آمد.

با شیوع کرونا در بیش از ۱۰۰ کشور جهان، تحقیقات درباره گونه‌های مختلف این ویروس می‌تواند نتایج قابل‌توجهی درباره منشأ احتمالی آن به دست دهد (+)

ویروس‌شناس تایوانی به یک نکته دیگر هم اشاره می‌کند: آمریکا اخیراً بیش از ۲۰۰ مورد ابتلا به «فیبروز ریه» را تشخیص داد که منجر به مرگ شده بودند. نکته این‌جاست که این بیماران در اثر ناتوانی تنفسی جان خود را از دست داده بودند، اما عوارض و نشانه‌های بیماری آن‌ها با ویژگی‌های «فیبروز ریه» هم‌خوانی نداشت. [حمله به دستگاه تنفسی علت اصلی مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به ویروس کرونای جدید است.]

این متخصص تایوانی می‌گوید شخصاً مقالاتی را نوشته و در آن‌ها به مقامات درمانی آمریکا اکیداً پیشنهاد داده است که مرگ این افراد در اثر آلودگی به ویروس کرونا را به صورت جدی بررسی کنند. با این حال، مقامات آمریکایی این مرگ‌ومیرها را به گردن سیگارهای الکترونیکی انداختند و مکاتبه را هم ادامه ندادند.

انتقال یک زن مبتلا به ویروس کرونای جدید به مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا در آمریکا با استفاده از یک محفظه ایزوله (+)

این پزشک تایوانی در ادامه می‌گوید شیوع ویروس کرونای جدید پیش از آن‌چه که تصور می‌شود، آغاز شده است. وی معتقد است تاریخ آغاز شیوع این ویروس را باید ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ [سه یا چهار ماه پیش از انتشار اخبار شیوع آن در ووهان و یک ماه پیش از برگزاری مسابقات ورزشی ارتش‌های جهان در این شهر] دانست؛ و اشاره می‌کند که در آن ماه تعدادی شهروند ژاپنی به هاوایی سفر کرده‌اند و پس از بازگشت به کشورشان آلودگی آن‌ها اثبات شده است، در حالی که این افراد هرگز به چین سفر نکرده بوده‌اند.

این تاریخ، دو ماه قبل از شیوع کرونا در چین و اندکی پس از آن بود که «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» آزمایشگاه تسلیحات بیولوژیکی [۱۶] «فورت دتریک [۱۷] » [در ایالت مریلند آمریکا] را به شکلی ناگهانی و به طور کامل تعطیل کرد [۱۸] و ادعا نمود که دلیل این تصمیم، ناکافی بودن تمهیدات بهداشتی این تأسیسات برای جلوگیری از انتقال عوامل بیماری‌زا بوده است.

«مؤسسه تحقیقات پزشکی روی بیماری‌های واگیر» در مقر فرماندهی پزشکی «فورت دتریک» متعلق به ارتش آمریکا، آزمایشگاهی که چند هفته پیش از انتشار اخبار شیوع کرونا در چین تعطیل شد (+)

کارشناس تایوانی می‌گوید خودش شخصاً این موارد ابتلا را با دقت بررسی کرده است؛ همان کاری که ویروس‌شناسان ژاپنی هم انجام داده و سپس به نتایج مشابهی رسیده‌اند. این یعنی احتمال دارد ویروس کرونای کنونی پیشاپیش [قبل از ورود به چین] در آمریکا گسترش یافته باشد، اما علائم آن به طور رسمی به بیماری‌های دیگر نسبت داده شده باشند و به این ترتیب هویت واقعی این ویروس پنهان شده باشد.

پایگاه خبری «هوانچیو» ی چین [به نقل از یک وب‌سایت وابسته به شبکه آمریکایی ای‌بی‌سی] اخیراً ماجرای زنی در آمریکا را تعریف کرد [۱۹] که پزشکان به بستگانش گفته بودند در اثر آنفلوانزا فوت کرده است. این در حالی است که در گواهی فوت وی، علت فوت را «ویروس کرونا» ذکر کرده بودند. ۲۶ فوریه [۲۰۲۰، ۷ اسفند ۹۸] پایگاه خبری KJCT۸ وابسته به شبکه خبری ای‌بی‌سی گزارش داد [۲۰] که اخیراً یک زن آمریکایی به رسانه‌ها گفته است که خواهرش در اثر آلودگی به ویروس کرونا جان خود را از دست داده است. «آلمتا استون» ساکن شهر مونتروز ایالت کلرادو در این‌باره می‌گوید: «(کادر پزشکی) به ما می‌گفتند که بیماری خواهرم آنفولانزاست، اما وقتی گواهی فوت را دریافت کردم، در آن نوشته شده بود ویروس کرونا علت مرگ بوده است.»

 

«لولا شورت» ۸ ژانویه سال جدید میلادی فوت کرد؛ اگرچه پزشکان معالج، علت فوت را «آنفلوانزا» اعلام کرده بودند، اما حتی در گواهی فوت او هم علت فوت «ویروس کرونا» ثبت شده بود (+)

راهی برای اثبات شمار دقیق موارد این‌چنینی در آمریکا وجود ندارد، اما از آن‌جایی که «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» ظاهراً کیت‌های آزمایش مناسبی برای تشخیص ویروس کرونای جدید ندارد و این آزمایش‌ها را هم به ندرت انجام می‌دهد یا اصلاً انجام نمی‌دهد [۲۱] ، ممکن است تعداد این موارد بیش‌تر هم باشد.

 

نکته آخر

در این‌جا، گزارش را با اشاره به یک نکته قابل‌توجه به پایان می‌رسانیم: طی دو سال اخیر (همزمان با جنگ تجاری میان واشینگتن و پکن) چین شاهد شیوع چندین بیماری همه‌گیر بوده است:

۱۵ فوریه ۲۰۱۸، دست‌کم ۱۶۰۰ نفر را مبتلا کرد و جان بیش از ۶۰۰ نفر را گرفت. مرغ‌های بی‌شماری در چین تلف شدند و این کشور مجبور شد فرآورده‌های مرغی را از آمریکا بخرد.

ژوئن ۲۰۱۸، آنفولانزای پرندگان H۷N۹: مرغ‌های بی‌شماری در چین تلف شدند و این کشور مجبور شد فرآورده‌های مرغی را از آمریکا بخرد.

آگوست ۲۰۱۸، آنفولانزای خوکی آفریقایی: گونه‌ای مشابه گونه شیوع پیدا کرده در روسیه، از مبدأ گرجستان. میلیون‌ها خوک در چین تلف شدند و این کشور مجبور شد از آمریکا گوشت خوک بخرد.

۲۴ می ۲۰۱۹، هجوم گسترده کرم‌های برگ‌خوار: ۱۴ منطقه چین در سطح استانی درگیر شدند و اکثر دانه‌های غذایی را در این مناطق از بین رفتند. کرم‌های برگ‌خوار به سرعت به بیش از ۸۵۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی تولیدکننده دانه‌های خوراکی حمله کردند و شمار حیرت‌انگیزی تخم گذاشتند. چین مجبور شد محصولات کشاورزی (ذرت و سویا) از آمریکا بخرد.

دسامبر ۲۰۱۹، ویروس کرونا: این ویروس اقتصاد چین را به حالت تعلیق درآورد.

ژانویه ۲۰۲۰، آنفلوانزای پرندگان: گونه‌ای به شدت بیماری‌زا از آنفلوانزای پرندگان در استان «هونان» چین شایع شد. در نتیجه شیوع این بیماری، مرغ‌های بی‌شماری تلف شدند و شمار زیادی هم به علت ابتلا به بیماری توسط دامداران کشته شدند. چین مجبور شد مجبور شد فرآورده‌های مرغی را از آمریکا بخرد.

مسئله این‌جاست که طبق ضرب‌المثل معروف [غربی]، اتفاقات بد سه‌تا سه‌تا می‌افتند، نه شش‌تا شش‌تا!


[۱] Wilbur Ross Says Coronavirus Could Bring Jobs Back to the U.S. Link

[۲] First death from coronavirus in the United States confirmed in Washington state Link

[۳] China’s Coronavirus: A Shocking Update. Did The Virus Originate in the US? Link

[۴] New study further proves Wuhan seafood market not the source of COVID-۱۹ Link

[۵] New Chinese study indicates novel coronavirus did not originate in Huanan seafood market Link

[۶] ۲۰۱۹ Military World Games Link

[۷] China Focus: Confident novel coronavirus outbreak under control by late April: health expert Link

[۸] Japanese TV report sparks speculations in China that COVID-۱۹ may have originated in US Link

[۹] US CDC refutes TV Asahi story, claiming no evidence shows flu deaths in US were caused by coronavirus Link

[۱۰] Coronavirus has mutated into more aggressive disease, say scientists Link

[۱۱] China tightens controls on internet to try to remove ‘weeds’ and keep things positive online Link

[۱۲] Italian strain of coronavirus isolated Link

[۱۳] تکذیب نقل قول از وزیر بهداشت در خصوص تفاوت ویروس کرونا در ووهان و ایران لینک

[۱۴] Coronavirus: Italian strain isolated at Sacco hospital Link

[۱۵] COVID-۱۹ Coronavirus Outbreak Link

[۱۶] Bats, Gene Editing and Bioweapons: Recent DARPA Experiments Raise Concerns Amid Coronavirus Outbreak Link

[۱۷] Fort Detrick Link

[۱۸] Fort Detrick lab shut down after failed safety inspection; all research halted indefinitely Link

[۱۹] 离奇|۱月۸日,一名美国女子曾死于冠状病毒 Link

[۲۰] Virus contributing factor in Montrose woman's death Link

[۲۱] اذعان کاخ سفید به کمبود کیت‌های آزمایش ویروس کرونا لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    شروع شد!
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      74 4
      خیلی احمقی!
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      15 0
      تو که عزای میگیری با این خبرها اصلا کی گفته مشرق بخونی؟
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      11 0
      اره تا شماها رو رسوا کنیم
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    33 78
    یک نکته در مورد جنگ بیولوژیک!!امریکاییها سیگار الکترونیک را عامل مرگ تنفسی دانستند؟ایا ویروس کرونا با اثر مضاعف امواج تلفن ها ی همراه نمی توانند مرگ اور باشند و اثرات دریافت امواج پس از ورود به بدن داشته(بدلیل دستکاری و نشان دار کردن ژنتیک ان در ازمایشگاه) و این امکاج باعث اثار مرگبار ان می شوند و بدون امواج خاصیت تخریبی کمی داشته باشند؟
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    یعنی آمریکایی ها هم مثل شما پنهانکار و دروغگو هستند که کرونا رو پنهان کردید؟
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      98 5
      از آلبانی چه خبر؟
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      70 4
      آمریکایی ها خود ابلیس هستند و نوچه ها و نفوذی های آنها در جهان زیادند... همانطور که ابلیس بسیاری را فریفته آنها هم بسیاری را فریفته اند.
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      50 19
      یعنی آمریکایی ها هم مثل شما پنهانکار و دروغگو هستند که کرونا رو پنهان کردید؟ نخیر کسی دروغگو نیست این شما هستید که مثل آمریکا(خدای شما) شیطان و خبیث هسیتید.
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      61 2
      مشخصه آبشخور خبریت رسانه‌های دشمن ایران هستند که این میشه نظرت اونم توسایت روشنگر مشرق
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      10 0
      بمیر مردنی.
    • SE ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      7 0
      از نوع طرح سوالت معلومه کار خود امریکا بوده است. سابقه ، جسارت و قدرت بالای پنهان کاری و قدرت رسانه ای گسترده و قوی برای پیچاندن افکار عمومی جهان میخواهد جهت انجام چنین توطئه ضد بشری که نه از چینی ها برمیاید نه ار روسها. خود آمریکای اوانجلیست صهیونیست با افکار سیاه شیطانی و مسبوق به سابقه اخرالزماتی شان پشت قضیه هستند شکی نیست.
  • ahmad NL ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    هیچ شک نکنید که منشا این ویروس دولت نامردان آمریکایی هستند. به دلایل ۱- هیچ حقه ای از آمریکا نتوانست جلو اقتصاد چین را بگیرد. ۲- او با اینکار می خواهد کشورها راتجزیه کند و در سازمان ملل اراء ناجوانمردانه خود را بالا ببرد. ۳- دولت نامردان او به هیچ نحو باور نداشتند که این سنگی را که در جهان رها کرده اند روزی ممکن است به سر خودشان هم بخورد که الحمدالله به سر آنها هم خورد . خود کرده را تدبیر نیست . خدا دشمنان ما را از احمق ها قرار داده است. و به هزار یک دلیل دیگر پس در این امر هیچ شک نکنید و به سازمان حقوق بی بشر اطلاع رسانی کنید گرچه این سازمان با مستکبران است و باید از میان بر داشته شود.
  • محمد عظیمی IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    اگر واقعا کرونا ساخت آمریکا باشه. باید بهش حمله نظامی کرد و تا جایی که می توانیم باهاش مبارزه کنیم
    • رامین IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      3 74
      جنگو کاری ندارم ولی فقط اقتصاد امریکا مشکلی براش پیش بیاد مطمئن باش بیشتر از 3 میلیارد نفر فقط از افریقا و اسیا از گشنگی میمیرن
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      1 0
      یکی این رامینو بگیره... فک کرده آمریکا جای خداشه! واقعا پناه به خودت خدایا
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    به یاری خدا تمام این توطئه ها و دسیسه ها حتی یک روز هم نابودی اسرائیل و آمریکا رو به تأخیر نخواهد انداخت
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    ازآمریکا هیچ چیز بعید نیست. کسانی که علنا روی دو شهر و هزاران انسان بمب اتم میریزند و 100 هزار نفر رو در لحظه میکشن (فقط برای اینکه "تست" انجام داده باشن که بمب اتم چقدر قدرت داره) ، ازشون این کار هم برمیاد. امریکایی ها در یازده سپتامبر حدود 5 هزار از مردم خودشون رو کشتن (با کمک عربستان و اسراییل). اونوقت دلشون برای غیرامریکایی ها بسوزه؟ مشخصه که کار امریکایی هاست و واقعا اگر کسی بجز این فکر کنه باید به عقلش شک کرد.
  • بهرام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    127 5
    چاه مکن بهرکسی اول خودت دوم کسی .چاه کن ته چاه است صدباربدی کردی ودیدی ثمرش راخوبی چه بدی داشت که یک بارنکردی
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    نابود بشی آمریکا. بمب اتم رویت شدنی رو انداختن بر سر ژاپن و سختشون نبود. داعش ساختن سختشون نبود؟ چطور باور کنیم با انتشار ویروس رویت نشدنی دچار وجدان درد میشن؟
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      1 84
      توهم توطئه هم حدی داره
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      31 0
      منظورت از توهم توطئه بمب اتم روی ژاپنه ....راست میگه کار خود ژاپنی ها بود تا مظلوم نمایی کنه....
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    پس خیال کردی کجا بوده؟ کرونا از سال ۲۰۱۸ در آمریکا شیوع پیدا کرده
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    88 11
    حتی اگر این ویروس طبیعی باشد و ساختگی نباشد اما انتشار آن در ایران کاملا هدفمند و ساحختگی است. به دلیل انزوای جهانی ایران و تبادات ناچیز مسافر و توریست در مقایسه با سایر کشورها از نظر احتمالات اینکه ایران دچار این بیمارسی شود بسیار کم است. به نظر می رسد هنوز هم دستهایی عامدانه در حال پخش ویذوس در کشور هستند.
  • ES ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    94 0
    اگه وقت کردید درمورد ماهی های بوشهر و جنوب هم بنویسید که یهویی دارن میمیرن به طور دسته جمعی و غیرعادی :| غذای مردم آلوده بشه جمع کردنش سخته چون جنوب کمتر نسبت به کرونا آلوده شده!
  • عارف IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    86 15
    مطالب مفیدی بود. اما ما کروناهای ریز و درشت زیادی داریم . باید هوشیار باشیم ، به خدا توکل کنیم و نسبت به هم دیگه رئوف باشیم. العاقبت للمتقین.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    مرگ بر شیطان بزرگ
  • AU ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    73 2
    کرونا انواع متفاوت داره یا اینکه روی ژن خاصی مثل ایرانی-ایتالیایی تنظیم شده؟
    • GB ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      50 0
      5 نوع ویروس کرونا جدید تا الان کشف شده که دو نوع در ایران و هر 5 نوعش در آمریکا هست در حالی که خود چین هم 5 نوعش رو نداشته
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    2 88
    به نظر من کار خود چین هستش برای نابودی بقیه کشورها
  • رضا-کاردان دامپزشکی IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    این اولین ویروس نیست که از چین بیرون میاد سارس مرس آنفولانزای خوکی و مرغی همه از چین بیرون اومده اند و همشون بیماری مشترک بین انسان ودام هستند که اونم بیشتر مربوط به فرهنگ غذایی اوناست که از سگ و خفاش گرفته تا موش و عقرب رو میخورند.خواهشا چاپ کنید
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      57 0
      هزاران سال است که سبک غذایی مزخرف چینی ها اینطور است. چرا این یماریها همه در دهسال اخیر پیدا شدند؟
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      21 54
      منشا بیماری بودن چین مربوط به دوره معاصر نیست؛ سه دوره طاعون از چین شیوع پیدا کرده. آخرین طاعون اتفاقا از همین استان هوبئی شیوع پیدا کرده که به طاعون سیاه معروف بود.
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      1 1
      سبک غذایی چین چند دهه است که اینطوریه از اول نبوده
    • IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      0 0
      خوردن انواع حیوانات سبک زندگی کهن چینی ها است و در چند دهه اخیر اختراع نشده و ریشه در اعتقادات ادیان کهن چینی و طب چینی دارد. طاعون هم بیکاری چند هزارساله بشر است و ربطی به بیماریهای بی سابقه و جدید امروز ندارد.
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    1 44
    من درخوابم که شهود بود پلیکانی دیدم که بطرزوحشتناکی براثرکرونامرده بود .
  • مومن باللله IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    28 90
    من واقعا تعجب میکنم! این حرف بمثل این است که ماهی بگوید آب نخور در شرایطی که گورستان های جمعی با استفاده از بولدوزر برای مردم میسازند این حرف ها خوشخیالیست به فکر مردم باشید و بجای گفتن حقیقت از داخل کشور،با دروغگویان آمریکایی کار نداشته باشید! من الله توفیق والعزت
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    40 4
    همه کشورها به صورت پنهانی مشغول این آزمایش ها هستند بنابراین به سادگی نمی توان گفت کار کیست و دانشمندان و محققان باید اعلام کنند اونم از منابع رسمی، ولی آیا اونا انقدر که ساده اند لو بروند تا مجبور به پرداخت خسارت های سنگین بشوند؟ سرنوشت کرونا هم مثل ابولا! فراموش میشه، میگن طبیعیه و اینا توهمه! ولی این که ایران رو عمدی آلوده کردن با استفاده از سهل انگاری و کم سوادی عده ایی اونا زیرکانه باید این کار رو کرده باشند کاملا مشخصه ایران درگیر جنگه و اختلافاتی داره اثبات این به یک تیم حقیقت یاب ماهر نیاز داره اگه مصلحت اندیشی اجازه بده البته و به قول قدیمی ها دزد نگرفته پادشاهه !
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      83 30
      باید پیگیری بشه.یادتون باشه ترامپ یه توییت کرد که گفت به مراکز فرهنگی ایران که ارزش بالایی داره حمله میکنه.همین سند خباثت شیطان بزرگه.مشرق حتما اینو بذار
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    0 0
    مشرق یه سوژه جالب برات پیدا کردم. پروژه ساخت ارتشی از کودکان در فیلم soldier محصول کمپانی برادران وارنر نشون داده شده.تو این فیلم بچه هارو از کودکی با صحنه های خشن آشنا میکنن.بچه ها از بدو تولد تا پایان در خدمت ارتشن.
  • محسن US ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    0 0
    بنده موافق نیستم که خیلی روی این مطلب که این کار کارِ امریکاست اصرار شود، چون این امر با شعار همیشگی ما که «امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» منافات دارد، و ایران و کشورهای دیگر را کشورهای دست و پا بسته ای معرفی می کند که امریکا هر کاری دلش بخواهد با آنان می کند.
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    3 0
    این جهان کوه است و فعل ما ندا/// سوی ما آید همین ندا را صدا.... ترامپ! در صدد ضربه زدن به کشورهای چین و ایران بود، و آسان ترین راه حمله بیوتروریسم به این دو کشور بود، با انتشار ویروس کرنا در ووهان چین، خواهان نابودی چین و ایران شد؛ هرگز فکر نمی کرد انعکاس این حمله پلید متوجه کشورهای اروپایی و آمریکا شود... ترامپ! مطمئن است که واکسن ویروس کرنا در اختیار رژیم صهیونیستی اسراییل و آمریکا است و در فرصت مناسب از این واکسن برای درمان مردم طرفدار خود در ایالت های آمریکا و کشورهای همراه خود استفاده می کند( ترامپ در اندیشه نابودی همه مردم و کشورهای مخالف خود است و آسان ترین راه حملات بیولوژیک است)، ولی به خاطر مسائل محرمانه، یک نمایش تبلغیاتی بزرگ برای مردم آمریکا و جلوگیری از روشن شدن واقعیت ها، فعلا باید مردم ضعیف، درمانده و مهاجر آمریکا توان سیاست های پلید آمریکا را دهند... ترامپ! یک شیطان و جنایتکار بزرگ است و به خاطر رسیدن دوباره به قدرت و ثروت همه دنیا دست به هر جنایتی می زند.... برای ترامپ: انسانیت و اخلاق و قانون و دین مهم نیست؛ فقط فرمانروایی مطلق شدن در روی زمین به هر قیمتی مهم است... مردم آمریکا و دنیا باید توان سختی برای انتخاب افرادی چون ترامپ که ادعای خدایی بر جهان دارد را بپردازند.... مهرداد رادمهر --- فرزند کوچک ایران بانو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس