سقوط آمریکا - نمایه

ویژگی اپیدمی‌ها این است که واقعیت‌های زیر پوست جوامع را افشا می‌کنند؛ کرونا هم به سرعت ماهیت دیکتاتوری دولت آمریکا و ناتوانی نظام حاکم بر این کشور برای مقابله با چالش‌های قرن بیست‌ویکم را نشان داد.

سرویس جهان مشرق - شیوع کرونا در آمریکا بسیاری از کاستی‌های دولت این کشور را افشا کرد. دونالد ترامپ ابتدا تلاش کرد اوضاع را کاملاً عادی جلوه دهد؛ وقتی این روایت باورپذیری خود را از دست داد، رئیس‌جمهور آمریکا یک کنفرانس خبری گذاشت و تلاش کرد با استفاده از آمار بالای مرگ‌ومیر در کشورش در اثر آنفلوانزا، آمار کرونا را کم‌اهمیت جلوه دهد (جزئیات بیش‌تر). چیزی نگذشت که بحران داخلی در دولت آمریکا به طور کامل خود را در مدیریت بحران کرونا نشان داد (جزئیات بیش‌تر).

اذعان ترامپ به آمار حیرت‌انگیز مرگ‌ومیر در آمریکا در اثر آنفلوانزا، برای کوچک‌نمایی بحران کنونی (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› چند هزار آمریکایی هر سال بر اثر آنفلوانزا کشته می‌شوند؟

›› تقلای رئیس‌جمهور وسواسی آمریکا مقابل یک ویروس

 

مجله آمریکایی آتلانتیک اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «ویروس کرونا دست آمریکا را رو کرد [۱] » به ضعف‌های دولت آمریکا در مقابله با کرونا پرداخته است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، مهم‌ترین نکات این گزارش است.

اپیدمی‌ها واقعیت‌های زیر پوست جوامع را افشا می‌کنند

ویروس کرونا در روزهای اولیه شیوع خود [در آمریکا] است، اما مقیاس و شدت بحران اقتصادی و پزشکی‌ای که این ویروس در آمریکا به بار خواهد آورد پیشاپیش وحشتناک به نظر می‌آید. چند هفته پیش (که گویی یک عمر پیش بود) در ایتالیا بودم و گزارشی درباره اولین علائم شیوع ویروس کرونا در این کشور نوشتم. در آن گزارش نوشتم که ویژگی اپیدمی‌ها این است که «وقتی در یک جامعه شیوع پیدا می‌کنند، واقعیت‌های زیر پوست آن جوامع را آشکار می‌کنند [۲] ویروس کنونی پیشاپیش همین کار را انجام داده است، آن هم با سرعتی ترسناک. آن‌چه کرونا درباره آمریکا، نه تنها دولت، بلکه همچنین نظام درمانی، بوروکراسی، و نظام سیاسی این کشور، آشکار کرده، باید آمریکایی‌ها را به وحشت بیندازد.

نصب قفل‌های رمزدار روی شوینده‌های بهداشتی پس از هجوم مردم به فروشگاهی که کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند در سان‌فرانسیسکوی آمریکاست؛ اپیدمی‌ها لایه‌های پنهان یک جامعه را افشا می‌کنند (+)

 

در همین‌باره بخوانید:

›› بحران کرونا در غرب/ دزدی فروشگاه‌ها از مردم در آمریکا و دزدی مردم از بیمارستان‌ها در انگلیس

 

هنوز همه این موضوع را درک نکرده‌اند. بسیاری از آمریکایی‌ها همچنان معتقدند که حتی در مواجهه با این بحران هم، جامعه ما از جوامع دیگر تواناتر بوده است. مطالب بسیاری درباره رفتار بی‌ملاحظه و وحشتناک مقامات در شهر «ووهان» چین [که ویروس کرونای جدید اولین بار در آن شناسایی شد - جزئیات بیش‌تر] نوشته شده است؛ مقامات این شهر در ابتدا اقدام به تهدید و ساکت کردن پزشکانی کردند که اطلاعات مربوط به شیوع این ویروس جدید را منتشر کرده بودند. این ماجرا بارها و بارها، و البته به‌درستی، روایت شده است تا نشان داده شود که نظام حاکم بر چین چه اشکالاتی دارد. با این حال، در آمریکا هم برخی افراد بودند که هشدارهای زودهنگامی درباره شیوع کرونا دادند، اما این‌جا هم این اطلاعات [مانند ووهان و چین] سرکوب شدند.

در همین‌باره بخوانید:

›› مرگ مشکوک یک زن آمریکایی/ آیا منشأ واقعی کرونا آمریکاست؟

 

اواخر ماه ژانویه [سال ۲۰۲۰]، همان زمانی که اولین موارد ابتلا به «کووید-۱۹» [COVID-۱۹] (بیماری‌ای که در نتیجه آلودگی به ویروس کرونا به وجود می‌آید) در آمریکا پیدا شدند، «هلن چو» متخصص بیماری‌های واگیر ساکن شهر سیاتل، به این نتیجه رسید که به روشی برای دستیابی به آمار شیوع کرونا دست پیدا کرده است [۳] . وی در چارچوب تحقیقات درباره آنفلوانزا در حال جمع‌آوری نمونه از افراد ساکن سیاتل و مناطق اطراف آن بود و پیشنهاد کرد از همین نمونه‌ها برای تشخیص ابتلای احتمالی افراد به ویروس کرونای جدید استفاده کند. با این وجود، مقامات ایالتی و فدرال با اشاره به نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و مانع‌تراشی‌های بوروکراتیک درباره مجوزهای آزمایشگاهی پیشنهاد «چو» را رد کردند.

انتقال یک زن مبتلا به ویروس کرونای جدید به مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا در آمریکا با استفاده از یک محفظه ایزوله؛ گزارش‌ها حاکی از آن است که واشینگتن واقعیت را درباره شماری از مبتلایان و حتی قربانیان کووید-۱۹ پنهان کرده است (+)

ویتنام در غربالگری کرونا بهتر از آمریکا عمل کرده است

نهایتاً در پایان ماه فوریه [یک ماه بعد از مخالفت مقامات دولتی]، «چو» دیگر مقابل تصمیم دولت کوتاه نیامد و با انجام برخی آزمایش‌ها به این نتیجه رسید که یک نوجوان آمریکایی بدون آن‌که به خارج از آمریکا سفر کند، به ویروس کرونا مبتلا شده است. این بدان معنا بود که کرونا در میان مردمی در سیاتل در حال گسترش بود که هرگز پایشان را خارج از آمریکا نگذاشته بودند. اگر «چو» یک ماه زودتر این اطلاعات را پیدا کرده بود، ممکن بود جان بسیاری از انسان‌ها نجات پیدا کند و شیوع این بیماری کاهش یابد؛ این در حالی است که حتی پس از آن‌که ضرورت تحقیقات «چو» آشکار شد، باز هم به آزمایشگاه او دستور داده شد که آزمایش‌هایشان را متوقف کنند.

«لولا شورت» ۸ ژانویه سال جدید میلادی فوت کرد؛ اگرچه پزشکان معالج، علت فوت را «آنفلوانزا» اعلام کرده بودند، اما حتی در گواهی فوت او هم علت فوت «ویروس کرونا» ثبت شده بود (جزئیات بیش‌تر(+)

مانند پزشکان در ووهان، «چو» هم توسط دولتی ساکت شد که تحت غل و زنجیر بوروکراسی به اندازه کافی درباره یک ویروس همه‌گیر نگران نبود؛ و البته مقامات آن در «سازمان غذا و دارو» و «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» احتمالاً حتی تحت فشار سیاسی هم قرار داشتند تا کووید-۱۹ را آن‌قدر که باید، جدی نگیرند [جزئیات بیش‌تر]. اکنون دیگر همه ما می‌دانیم که آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در آمریکا اتفاقی نادر است. کره جنوبی که مدت زمانش برای آماده‌سازی مقابل این بیماری دقیقاً مانند آمریکا بود، در حال حاضر می‌تواند هر روز ۱۰,۰۰۰ آزمایش غربالگری کرونا انجام دهد [۴] ؛ آمریکا با جمعیت بیش از شش برابر کره، تا روز جمعه [۲۳ اسفند ۹۸] در مجموع حدود ۱۰، ۰۰۰ نفر را آزمایش کرده بود. ویتنام، که کشوری فقیر است، تا کنون افراد بیش‌تری را نسبت به آمریکا غربالگری کرده است.

«آنتونی فاوچی» برجسته‌ترین متخصص بیماری‌های واگیر در آمریکا طی شهادت خود در کنگره، نظام غربالگری آمریکا را «شکست‌خورده» توصیف کرد و گفت: «آیا همه مردم [در آمریکا] باید مانند دیگر کشورها به راحتی [و بدون هزینه] مورد غربالگری قرار بگیرند؟ ما شرایط انجام این کار را نداریم. آیا به نظر من این کار باید انجام شود؟ بله؛ اما ما آمادگی‌اش را نداریم.» اما چرا؟ قطعاً مقامات حزب کمونیست چین نبودند که به آمریکایی‌ها اجازه غربالگری نمی‌دادند. هیچ‌کس مانع از آن نشده بود که مقامات دولت آمریکا دستور بدهند فوراً تعداد زیادی غربالگری در این کشور انجام شود. با این وجود، مقامات آمریکایی این کار را نکردند. ما هنوز همه جزئیات را نمی‌دانیم، اما یک بُعد مسئله را نمی‌توان انکار کرد: شخص رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌خواست خیلی درباره این بیماری بحث شود یا ارقام مربوط به آن بالا گزارش شوند.

ترامپ ترجیح می‌دهد مردم آمریکا درباره کرونا بیش‌تر بی‌اطلاع باشند تا نگران (+)

«دموکراسی آمریکایی» مستبدتر از «کمونیسم چینی»

خود ترامپ این نگرانی‌اش را وقتی ابراز کرد که داشت توضیح می‌داد چرا دلش نمی‌خواهد یک کشتی مسافربری مملو از آمریکایی‌های آلوده به کرونا در کالیفرنیا پلو بگیرد: «من دوست دارم آمار، همینی باشد که هست. دلیلی نمی‌بینم آمار ما به خاطر کشتی‌ای دو برابر شود که [آلوده شدن مسافران آن] تقصیر ما نبوده است.» ترامپ هم مانند مقامات ووهان نگران اعداد و ارقام بود و اطرافیانش هم این را می‌دانستند. برخی شواهد نشان می‌دهد «آلکس آزار» مدیر و لابیگر سابق صنایع داروسازی که اکنون تصدی وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا را به عهده دارد، علاقه‌ای نداشته است چیزهایی را به ترامپ بگوید که رئیس‌جمهور آمریکا دوست نداشته بشنود. «دن دایموند» خبرنگار نشریه «پولیتیکو» در این‌باره می‌گوید:

برداشت من این است که یکی از دلایل عدم اصرار «آزار» بر تشدید غربالگری طی هفته‌های اخیر این بوده که انجام آزمایش‌های بیش‌تر احتمالاً منجر به کشف موارد بیش‌تر ابتلا به ویروس کرونا می‌شده است؛ در حالی که ترامپ صراحتاً تأکید کرده بود هرچه تعداد موارد ویروس کرونا کم‌تر باشد، برای رئیس‌جمهور بهتر است و شانس انتخاب مجدد وی در انتخابات پاییز امسال بیش‌تر خواهد بود [۵] .

آن‌چه در بحران شیوع کرونا در آمریکا برای دونالد ترامپ اهمیت دارد، این نیست که چند نفر مبتلا یا قربانی این ویروس می‌شوند، بلکه این است که کدام اعداد و ارقام افشا می‌شوند و این آمار چه تأثیری بر شانس انتخاب مجدد وی در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال دارد (+)

همه این‌ها یعنی ما آمریکایی‌ها بدون آن‌که در کشورمان خبری از تهدید و خشونت نظام چین باشد، وضعیت مشابهی را تجربه کرده‌ایم: دانشمندان اجازه پیدا نکردند کارشان را انجام بدهند؛ مقامات خدمات درمانی اصراری به غربالگری بیش‌تر نکردند؛ و آماده‌سازی به تأخیر افتاد، همگی به خاطر این‌که یک سری آدم می‌ترسیده‌اند این کارها ممکن است به آینده سیاسی رهبر کشور آسیب برساند. من این‌ها را نمی‌نویسم که کمونیسم چینی را ستایش کنم؛ اصلاً. این‌ها را می‌نویسم تا آمریکایی‌ها بفهمند دولت دارد همان کارهایی را می‌کند که کمونیسم چینی انجام می‌دهد. این یعنی حال نظام سیاسی ما بسیار بسیار وخیم‌تر از آن است که تا کنون می‌دانسته‌ایم [۶] .

اگر مشخص شود (که به احتمال قریب به یقین مشخص هم خواهد شد) که کشورهای دیگر در مقابله با این نوع فاجعه‌ها به مراتب بهتر از ما هستند، آن‌وقت چه می‌شود؟ به سنگاپور نگاه کنید که پس از شیوع کرونا بلافاصله اپلیکیشنی ساخت که می‌تواند موقعیت فیزیکی تمام افراد درون قرنطینه را ردیابی کند و همه افرادی را هم که با فرد مبتلا به کووید-۱۹ در ارتباط هستند موقعیت‌یابی می‌کند [۷] . به کره جنوبی نگاه کنید که ظرفیت‌های خود در غربالگری را اثبات کرد. به آلمان نگاه کنید که آنگلا مرکل، صدراعظم آن، صادقانه و علناً درباره این بیماری حرف زد و پیش‌بینی کرد ۷۰ درصد آلمانی‌ها به آن مبتلا خواهند شد [۸] ؛ و با این حال، بازار این کشور سقوط نکرد.

آیا استفاده از ماسک برای مقابله با ویروس‌ها فایده‌ای دارد؟  [دانلود]

«فرقه ترامپ» و بحران حکومتی آمریکا

آمریکا که از مدت‌ها قبل عادت کرده خودش را بهترین، کارآمدترین و از نظر فناوری پیشرفته‌ترین جامعه جهان بداند، قرار است به زودی مشخص شود امپراتوری است که لباس به تن ندارد. وقتی زندگی انسان‌ها در معرض خطر باشد، ظرفیت‌های [دولت] ما به اندازه سنگاپور، یا کره جنوبی، یا آلمان نیست. مشکل هم این نیست که ما از نظر فنی عقب‌تر از آن‌ها هستیم، بلکه مشکل این است که نظام بوروکراسی آمریکا، و همین‌طور دولت فدرال منسوخ، مرتجع و منفورِ مافوق آن، دیگر توانایی مقابله با چالش‌هایی را ندارند که در قرن بیست‌ویکم پیش روی ماست. اپیدمی‌های جهانی، جنگ سایبری، و نبرد اطلاعاتی، تهدیدهایی هستند که برای مبارزه با آن‌ها عوامل بسیار زیادی لازم است که از جمله آن‌ها مسئولین باانگیزه و تحصیل‌کرده، نظام درمانیِ ملی‌ای که کل جمعیت را تحت پوشش قرار دهد، و مدارس دولتی‌ای است که تفکرِ هم عمیق و هم انعطاف‌پذیر را به دانش‌آموزان بیاموزد.

«جان کندی» سناتور جمهوری‌خواه، «چاد وولف» وزیر موقت امنیت داخلی ترامپ را به صلابه می‌کشد [دانلود]

ناکامی‌های کنونی را می‌توان تا حدودی به «فرهنگ وفاداری» ای نسبت داد که خود ترامپ سه سال صرف ایجاد آن در واشینگتن کرده است. وی همین چند هفته پیش، بادیگارد سابق و ۲۹ ساله خودش را که پیش از این به دلیل جرائم مالی از کاخ سفید اخراج شده بود، به سرپرستی تیم جدیدی منصوب کرد که وظیفه تأیید صلاحیت پرسنل دولت آمریکا را به عهده دارد. این فرد اکنون وظیفه دارد مطمئن شود که فقط افرادی که وفاداری آن‌ها به ترامپ پیشاپیش راستی‌آزمایی شده است، امکان کار برای رئیس‌جمهور را پیدا می‌کنند [۹] . ترامپ همچنین علناً مقاماتی را هم که در جلسات استیضاح رئیس‌جمهور در کنگره، صادقانه شهادت داده بودند، اخراج کرد؛ اقدامی که به سایرین درباره خطرات صداقت هشدار می‌داد.

این‌ها صرفاً جدیدترین نمودهای سبک استبدادی‌ای [در دولت ترامپ] هستند که بارها و بارها توسط افراد بسیاری توصیف شده است. و اکنون می‌توانیم ببینیم که دقیقاً چرا این سبک [حکومت] بسیار خطرناک است. در فرقه‌ای که بر اساس وفاداری اداره می‌شود، هیچ‌کس به رئیس‌جمهور نمی‌گوید که غربالگری گسترده و فوری [در این مورد برای مهار کرونا] اقدام بسیار عاقلانه‌ای است، زیرا هر کس این کار را انجام دهد، با خطرِ افتادن از چشم رئیس‌جمهور و حتی اخراج از دولت مواجه می‌شود. البته این مسئله دیگر اهمیتی هم ندارد، چراکه ترامپ همین الآن هم افراد اندکی پیرامون خود دارد که حقیقت را بگویند. آن افرادی که جرأت می‌کردند رئیس‌جمهور را عصبانی کنند، پیشاپیش رده‌های بالای کابینه و نظام اداری را ترک کرده‌اند.

ترامپ تمام افرادی را که زمانی امید می‌رفت آمریکا را از سقوط نجات دهند، از دولت خود بیرون کرده است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ماجرای کودتا در دولت ترامپ چیست؟

ترامپ اهمیتی برای نظام درمانی قائل نیست

در عین حال، بخشی از آن‌چه که در آمریکا می‌بینیم، ارتباطی هم به ترامپ ندارد. ناکارآمدی کنونی آمریکا نتیجه دوگانگی در نظام خدمات درمانی این کشور نیز هست؛ نظامی که هم بهترین و هم بدترین نظام خدمات درمانی در دنیاست و به هیچ عنوان آمادگی واکنش به هرگونه بحرانی در سطح ملی را ندارد. بحران کنونی، نتیجه ده‌ها سال سرمایه‌گذاری ناکافی در خدمات مدنی، کم‌ارزش برشمردن بوروکراسی در خدمات درمانی و سایر حوزه‌ها، و مهم‌تر از همه، اهمیت قائل نشدن برای برنامه‌ریزی بلندمدت است. من بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳، سرمقاله‌های متعددی در مورد جنگ بیولوژیک و آمادگی برای مقابله با اپیدمی‌ها برای «واشینگتن‌پست» نوشتم.

اقلامی مانند ماسک و ضدعفونی‌کننده‌های دست در فروشگاه‌های بزرگ آمریکا با شیوع ویروس کرونا تقریباً نایاب شدند (+)

این موضوعات پس از ۱۱ سپتامبر و ترس زودگذر از سیاه‌زخم، در رأس دستورکار همه قرار گرفته بودند. همان زمان هم سرمایه‌گذاری‌های بسیار بزرگی دقیقاً در همین زمینه‌ها انجام شد؛ خصوصاً در حوزه تحقیقات علمی و نتیجه آن سرمایه‌گذاری‌ها را هم الآن [در بحران کنونی] خواهیم دید. با این حال، طی سال‌های اخیر، این موضوعات از خبرها حذف شده‌اند و سناتورها هم «آمادگی برای اپیدمی» را از لایحه‌های بودجه حذف کرده‌اند [۱۰] . موارد بعدی شیوع گسترده آنفولانزا در آمریکا هم به اندازه کافی مردم را به وحشت نینداخت و اخیراً ترامپ مقامات مسئول «بهداشت بین‌الملل» را از شورای امنیت ملی آمریکا حذف کرد، زیرا این نوع موضوعات برای او (و برای بسیاری از افراد دیگر در دولتش) جذاب نبودند [۱۱] .

ما ملت آمریکا، برنامه‌ریزی بلندمدت بلد نیستیم و البته جای تعجبی هم ندارد: نظام سیاسی ما اصرار دارد که هر رئیس‌جمهور جدید اجازه داشته باشد هزاران نفر جدید را [به جای مقامات دولت قبل] منصوب کند؛ از جمله افرادی را که برای مقابله با اپیدمی‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند. این کار چه ضرورتی دارد؟ چرا نباید به افراد اجازه داد تا در عالی‌ترین سطوح دولت، مانند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تخصص خود را در طول زمان افزایش دهند؟ من پیش‌تر درباره مشکل عدم پیوستگی در سیاست خارجی آمریکا نوشته‌ام [۱۲] : رؤسای‌جمهور جدید روی کار می‌آیند و تصور می‌کنند می‌توانند دکمه «ریست» را با کشورهای دیگر بزنند؛ گویی کشورهای دیگر فراموش خواهند کرد دولت‌های قبلی آمریکا چه کرده‌اند؛ گویی می‌توانیم شاد و خوشحال همه روابط خارجی‌مان را از سر بگیریم. همین مشکل در مورد مسائل درمانی، محیط‌زیستی و سایر موضوعات سیاستی نیز صدق می‌کند. البته هر چهار یا هشت سال یک بار باید اعضای کابینه عوض شوند، اما آیا همه معاونان آن‌ها هم باید تغییر کنند؟ و معاونانِ معاونان آن‌ها؟ و معاونانِ معاونانِ معاونانِ آن‌ها؟ در حال حاضر در اغلب موارد این اتفاق رخ می‌دهد.

توصیه‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونای جدید از زبان دونالد ترامپ [دانلود]

همه این‌ها علاوه بر سایر بیماری‌های آشنا [در نظام آمریکا] هستند: دوقطبی‌های عمیق؛ تلفیق سیاست با سرگرمی؛ از بین رفتن اعتقاد به نهادهای دموکراتیک؛ چشم‌پوشی از فساد، جرائم سازمانی و پول‌شویی؛ رشد نابرابری؛ و تبدیل رسانه‌های اجتماعی و بخشی از رسانه‌های خبری به ناقلان مواجب‌بگیر اطلاعات غلط. این‌ها همگی قطعه‌های دیگر پازل پشت بحران کنونی هستند. البته سؤال اصلی این است که آیا این بحران به اندازه کافی ما را شوکه خواهد کرد تا رویه‌های خود را تغییر دهیم یا نه.

 

در همین‌باره بخوانید:

›› ترامپ می‌گوید بقیه؛ بقیه می‌گویند ترامپ! / آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا تقصیر کیست؟

›› درون بزرگ‌ترین آتش‌سوزی قرن اخیر در آمریکا چه می‌گذرد؟

›› کلکسیون خراب‌کاری‌های ترامپ در آتش‌سوزی کالیفرنیا

›› سیل بی‌سابقه در غرب میانه آمریکا/ ترامپ چگونه فرشته عذاب کشاورزان شد


[۱] The Coronavirus Called America’s Bluff Link

[۲] Epidemics Reveal the Truth About the Societies They Hit Link

[۳] ‘It’s Just Everywhere Already’: How Delays in Testing Set Back the U.S. Coronavirus Response Link

[۴] South Korea is doing ۱۰,۰۰۰ coronavirus tests a day. The U.S. is struggling for even a small fraction of that. Link

[۵] Reporter: White House Knew Of Coronavirus' 'Major Threat,' But Response Fell Short Link

[۶] America Is Acting Like a Failed State Link

[۷] How Singapore has kept the coronavirus under control Link

[۸] Coronavirus: Up to ۷۰% of Germany could become infected – Merkel Link

[۹] Scoop: New White House personnel chief tells Cabinet liaisons to target Never Trumpers Link

[۱۰] Flu Fighters Link

[۱۱] Trump Is Failing to Prepare Americans for a Disturbing New Reality Link

[۱۲] Ctrl-Alt-Diplomacy Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    57 4
    امان از این امریکای جنایتکار
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    31 8
    عزیزم چگونه در خانه بمانیم وقتی باید سرکار برویم و ادارات تعطیل نیست؟!!! چگونه کرونا نگیریم وقتی باید سوار مترو شویم تا برسیم به سرکار؟!!!
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      9 0
      باز تو خوش به حالت کار داشتی.من سال هاس بیکارم.ناشکری نکن :)
  • رضا IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    10 7
    جالبه که اونجا هم پرسیل هست!
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      35 1
      پرسیل در اصل محصول آلمانه قربونت برم
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      18 0
      یه چیز جالب:دقیقا آمریکا امپریالیسم از این میترسند که ما هرچیزی رو ایرانیزه میکنیم و میسازیمش.
    • KR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      0 2
      ما کره ایم اینجا هم پرسیل و پریل هست
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    24 69
    حکومت آمریکا دیکتاتوریه؟؟؟؟ اون وقت حکومت ایران دیکتاتوری نیست؟؟؟؟ دیگ به برف میگه روت سیاه!!!
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      47 1
      تبریک میگم همینکه قبول کردید حکومت آمریکا یه دیکتاتوری محضه قدم بزرگی در جهت قبول حقیقت برداشتید
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      43 5
      اگه ایران دیکتاتوری بود ، امثال تو با خیال راحت و با ip ایران! اینقدر راحت از حکومتش انتقاد نمیکردید! یعنی جرئتش رو نداشتید!
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      25 0
      10:22. بعضی از امثال تو هرج و مرج و آنارشیسم و ولنگاری و فحاشی و به بزرگتر بی احترامی کردن و همجنسبازی و ازدواج سفید و خوردن آزادنه مشروب در کلوپها رو آزادی رهایی می دونین . مردم دوست نداشتن اینا رو آقا. تو ذات ایرانی نیست. حتی اگه رضا شاه ملعون هم بیاد دوباره ذات ایرانی این ولنگاریها رو بر نمیتابه. پس لُغُز نخون لطفا.
    • قریشی IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      6 0
      همجنسبازی؟!!! یا علاقه مند به رابطه ضربدری هستی و قوانین سالم مملکت مانع بزرگی برات شدن؟!!! با این خلق و خو باید دست خانواده رو بگیری ببری تایلند اونجا در این موارد که شما فرمودید دیکتاتوری نیست و آزادی مطلقه
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      3 2
      11:45++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++این اقا چون 2زار مطالعه و سواد نداره تاحالا اسم پروفسور رابرت فوریسون هم به گوشش نخورده چون توهم آزادی بیان امریکا و غرب کر و کورش کرده
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    45 1
    تایتانیک تازه به کوه یخ برخورد کرده صبر کن تا غرق شدنشو ببینی.
  • امیر پاشا IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    40 4
    آمریکا پرستای عزیز اونجاتون که سوخته دیگه آب جواب نمیده همین الان زنگ بزنید ۱۲۵ از ما گفتن بود
  • دانش IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    5 37
    ایران خودمون رو هم میگفتی که چطور و برا چی قایم کردن!
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    4 17
    به نظر میرسد چین اگر بتواند جای آمریکا را در برتری اقتصادی بگیرد به مراتب خطرناکتر و استکباری تر از آمریکایی ها جهت تامین منافع خودش عمل خواهد کرد..... حلول استکبار جهانی جدید...((چین))... مبارک جهانیان باشد!!!!!!!!
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      36 2
      دیگه امریکا پدر مارا در اورده تو بفکر استبداد جهانی هستی به فک رخودت باش روانی
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    22 0
    قبول کنیم بخشی از این مطلب در مورد خود ما هم صدق میکنه . مانند جابجائی های فراوان که صدمات بزرگی زده. و یا آمایش های سرزمینی که بجهت پول کنار میروند . اما راجع بهداشت علیرغم کمبودها. باز بد عمل نکردند. خدا خیر بده به پرسنل بهداشتی کشور و پشتیبانان
  • DE ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    40 1
    اگر میلیاردها میلیارد دلار پول نفت بیت المال مسلمین و سایر کشورها خصوصا چین از امریکا خارج شود و جلوی غارتگریهای امریکاه و جنگ افروزیهای این رژیم در دنیا برای فروش اسلحه گرفته شود و جلوی دانشمند دزدی و دزدی نیروهای زبده دیگر کشورها توسط یانکی ها گرفته شود ...رژیم ابر بدهکار امریکاه از زیمیابوه و رُدزیا و گابون هم عقب تر میماند.مرگ بر رژیم غارتگر دزد حرامی شیطان بزرگ
  • CA ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    3 13
    مشرق جان مستبدتر از کمونیست چینی واقعا جمله بسیار تهوع آوری هست که اصلا بشه چین کمونیست و لیبرال رو باهم مقایسه کرد. کمونیسم مدل چپ افراطی هست و در مدل مدل چینی میشه گفت چپ افراطی اصلاح شده هست و شبیه یک سیستم راست هست منتهی با مدیریت یکپارچه در واقع در چین امروز مشکلی با دین ندارند و در لیبرالیسم با دین مشکل اساسی دارند در واقع لیبرالیسم بر پایه مارکسیسم مستبدترین نوع سیستم هست و نوعی از برده داری هست که فقط ظاهر فریبنده دارد و هیچ توان در کنترل بحران ها ندارد و این کارهایی که لیبرالها علیه کشورهای دیگر می‌کننداگر یک دهم آن سرشان آورده شود چیزی از ماهیت شأن باقی نمی‌ماند چون سیستم آنها فقط برای حفظ ظاهر است .سیستم درمانی و آموزشی رایگان دارند و بعضی از خدمات اجتماعی هست که ولی هیچ کیفیتی ندارد و با کوچکترین بحرانی از هم می‌پاشد.ولی چین خدماتی که ارائه میدهد چنان قوی هست که چنین قدرت اقتصادی ساخته و حتی برای صادرات چینی ها خدمات مجانی ارسال برایشان میگذارد.ولی در سیستم لیبرال شما یک فرد غیربدهکار پیدا نمیکنی ! چرا سیستم لیبرال بایستی اینقدر کارگر خارجی وارد کند در صورتی که مردم خودشان سرکار نمی‌روند؟! و با بدبختی زندگی میکنند!
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      19 3
      فعلا که همین حکومت دیکتاتور داره شب روز به ما کمک میکنه حکومت لیبرال داره پدر مارا در میاره نمیدونم چرا از حکومتی که هر بلایی سر ادم ها اورده مثل کشتن صد میلیون سرخ پوست .. حمایت میکنید عقل ندارید
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      0 2
      اوووووووووو برو بابا سرم رفت با چرندیاتت
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      6 0
      12:45اونایی که از امریکا دفاع میکنن یا هنوز اونقدر بچه و بیسوادن که هیچی از وحشی گریای امریکا هنوز نخوندن و نمیدونن(نه تو تاریخی که ما نوشتیم طبق اسناد جهانی و معتبر) یا خودشونم خوی وحشی گری دارن.وحشیایی که پشت نقاب روشنفکری و آزادی بیان با رابرت فوریسون اون کارارو میکنن
  • US ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    7 32
    همینطور دست ملایان را هم رو کرد
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      22 1
      کرونا ویروس نشان داد که امریکا و اروپا چقدر عقب افتاده اند.
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      7 3
      اتفاقا بر عکس دیدگاه شما نشان داد که حقیقت شیعه چیست ؟ و حقیقت عالمان به حق شیعه را نشان داد. و روی سیای شیعه نماهایی رو هم نشان داد که ملکه انگلیس دوست دخترشونه همون شیعه انگلیسی رو عالمان ما هم می گویند معنوبت و توسل و هم اجرای راهکار و دستورالعمل های پزشکی
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      4 1
      انشاالله کرونا موجب سقط شدن خودت و عزیزان نجست بشه
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    15 5
    جای شکی نیست منشا کرونا آمریکاست چرا ما هیچ تصویر وفیلمی از بیمارستانها وکشته هاشون نمیبینیم چرا دوستان آمریکا حد اقل کرونا را دارند باور کنید به نظرم اصلا تو آمریکا کرونایی نیست همش سیاه بازیه برای تسلت بر ایران چین فهمید کشید کنار
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    24 1
    استعمار آمریکایی فرو میریزه شک نکنین. چین ابر قدرتی بلامنازع هست و این همه به خاطر نوع سخت کوشی هست که نهادینه شده. قدرتهای دیگه ای مثل هند بطور طبیعی جای اقتصادهای اروپایی رو میگیرن . نکته مثبت اینه که از آسیا هستن و مراودات ما سبقه تاریخی داره. از زمان ایران قدیم هم این مناسبات برقرار بوده . کدوم انسان عاقلی متحد استراتژیک نمیخواد؟
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      1 6
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ هند !!!
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      10 1
      ظاهرا در معادلات فکری شما اثری از اسلام نمی شود پیدا کرد .یعنی هیچ باور دقیق اسلامی ندارید؟ پس اگر روزی با چیزی به مراتب بزرگتر از افکاری که گفتی مواجه شدی در بهترین حالت خیلی شوکه خواهی شد. اصلا برای ظهور امام زمان مهدی موعود عج آماده می شوی؟ بدان بزرگترین متحد انسان همان خداوندی است که بی اذن او برگی از درخت نمی افتد. اگر بر او توکل کنیم و واقعا تلاش کنیم حتما سربلند می شویم . اللهم عجل لولیک الفرج
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      2 1
      هند تو الکترونیک تو خود آمریکا مطرحه . سواد و اطلاعاتت پایینه و عصر حجری هستی من چه کنم. خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      2 0
      15:45. بله بزرگوار! بنده هم قائل به عظمت و شکوه کشورهای اسلامی و خود باوری در انها هستم. مسئله همسایگان و مناسبات را برای غربگداها نوشتم. در نظر داشته باشید که فرهنگ و اصالت شرقیها هنوز به هرزگی آغشته نشده و ما متحدان استراتژیک خود را از بین آنانی که ضربه ای به ما نزده اند انتخاب میکنیم. ای کاش کشورها عرب همسایه حیاط خلوت آمریکا نبودند.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    1 0
    چقدر اونها بدند.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    11 0
    کرونا دست خیلیا رو رو کرد
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    1 4
    اگر امروز در بحث معیشت، ایجاد شغل، بهداشت و غیره به بحران خورده ایم، نتیجه چهل سال دروغگویی و شعارهای توخالی بوده، اما امروز خداوند متعال بکمک یک موجود نادیدنی، است رسوایی تمام دولتهای جهان را بر زمین انداخته، واقعا بنازم قدرت رب العالمین را.
    • رضا IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      0 0
      موافقم دوست عزيز ، دروغگويى پدر حكومت هاى مستبد رو درآورده ، خودشون هم هنوز نفهميدند افتضاحى كه بالا آوردند در حدّ لاليگاست ! يه ذره صبورى كنيم با چشم هاى خودمون خواهيم ديد خُرد شدن استخوان استبداد و بى آبروئى تماميت خواهان عقب افتاده را !
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    4 0
    فرصت خوبی برای صادرات لوازم کرونا به سایر کشورها است
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    4 0
    اپیدمی‌های جهانی، جنگ سایبری، و نبرد اطلاعاتی، تهدیدهایی هستند که برای مبارزه با آن‌ها عوامل بسیار زیادی لازم است که از جمله آن‌ها مسئولین باانگیزه و تحصیل‌کرده، نظام درمانیِ ملی‌ای که کل جمعیت را تحت پوشش قرار دهد، و مدارس دولتی‌ای است که تفکرِ هم عمیق و هم انعطاف‌پذیر را به دانش‌آموزان بیاموزد. ما هم دقیقا همین مشکلات را داریم خصوصا قسمت مسئولانش رو
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    1 0
    دموکراسی آمریکایی یا کمونیسم چینی.. فرقی نداره.. هر دولت از قرنطینه استفاده کردن.. باز می رسیم به این سوال: چرا کانون اولیه و اصلی انتشار و همه گیری کرونا قرنطینه نشد؟ قم.. چرا قم قرنطینه نشد؟
  • ایرانی IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    0 0
    در اینکه کرونا ویروس آزمایشگاهیه شکی نیست، وزیر امور خارجه چین هم که توییت زده نظامیان آمریکایی ویروس کرونا رو منتقل کردن ووهان چین.... چاه کن ته چاهه.
  • ایرانی IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    0 0
    دیکتاتوری آمریکا یا بردگی آمریکا برای صهیونیستهای کودک کش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس