هر خانه یک کتابخانه - کراپ‌شده

​​​​​​​مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اعلام راه‌اندازی پویش ملی «هر خانه یک کتابخانه» از ۱۲ اسفندماه، از عموم مردم برای پیوستن به این پویش دعوت کرد.

به گزارش مشرق، ​​​​​​​مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اعلام راه‌اندازی پویش ملی «هر خانه یک کتابخانه» از ۱۲ اسفندماه، با همراهی موثر دستگاه های فرهنگی و اجرایی در سراسر کشور، همزمان با ایام تعطیلی کتابخانه‌های عمومی به دلیل توصیه‌های وزارت بهداشت، از عموم مردم برای پیوستن به این پویش دعوت کرد.

هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به راه‌اندازی پویش ملی «هر خانه یک کتابخانه» گفت: با توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور که با تعطیلی مراکز مختلفی از جمله کتابخانه‌های عمومی همراه شده، مردم به جز موارد ضروری اغلب زمان خود را در خانه سپری می‌کنند. بر این اساس همکاران ما در اداره کل کتابخانه‌های استان مازندران از ۱۲ اسفندماه پویشی را با عنوان «هر خانه یک کتابخانه» راه‌اندازی کردند که با استقبال خوب اهالی فرهنگ و هنر و ادب و همچنین مسئولان فرهنگی همراه شد و در ادامه تصمیم بر آن شد که این پویش به صورت ملی برگزار شود که به حمدالله سایر دستگاه ها هم با این طرح همراهی کردند و به ترویج آن پرداختند.

وی درباره اهداف برگزاری این پویش گفت: اگرچه به دلیل شرایط حاکم بر کشور کتابخانه‌های عمومی به صورت فیزیکی تعطیل هستند، اما فعالیت‌های این مراکز فرهنگی و اجتماعی تنها به فضای فیزیکی کتابخانه‌ها محدود نمی‌شود و کتابداران زیادی، از خانه های خود در فضای مجازی با اعضای کتابخانه ها ارتباط دارند و به انتشار مطالب مفید، برگزاری مسابقه‌های مجازی، معرفی کتاب و ... مشغول هستند. در این جهت راه اندازی پویش «هر خانه یک کتابخانه» می‌تواند کتابخانه را به داخل خانه‌ها ببرد و  این پیشنهاد را مطرح کند که در این ایام به جای مسافرت به شهرهای مختلف که باعث انتقال و گسترش ویروس کرونا به سراسر کشور خواهد شد، در خانه بمانیم و با کتاب به دنیای شگفت‌انگیز دیگری سفر کنیم.

آشتیانی درباره این طرح توضیح داد: از آنجا که معمولا در میان قفسه‌های کتابخانه‌های شخصی افراد، کتاب‌هایی وجود دارد که فرصت خواندن آنها فراهم نشده، در پویش «هر خانه یک کتابخانه» از همه مردم دعوت می‌کنیم که به سراغ یکی از این کتاب‌ها رفته و با ارسال یک عکس با کتاب مورد نظر، خلاصه‌ای از آنچه که از خواندن این کتاب فراگرفته‌اند را در قالب یک فایل صوتی و یا ویدئویی به آدرس اینستاگرامی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران به آدرس @mazandpl به عنوان دبیرخانه این پویش، ارسال کنند.

مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه مشارکت در این پویش می‌تواند خانه‌نشینی را برای مردم به یک فرصت تبدیل کند، ادامه داد: فایل‌های ارسال شده به دبیرخانه این پویش پس از انتشار در صفحات وابسته به نهاد در فضای مجازی، توسط همکاران ما در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران داوری خواهد شد و به بهترین فایل‌های ارسال شده، جوایزی تعلق خواهد گرفت.
آشتیانی در ادامه به طرح‌های دیگر در دست نهاد برای اجرا در این ایام اشاره کرد و گفت: اقدام دیگری که با همکاری مشترک اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل  و اداره کل فرهنگی نهاد طراحی شده، طرح مسابقه نقاشی با محوریت بیماری و ویروس کرونا برای بچه‌های ۴ تا ۱۲ ساله است تا این عزیزان در این ایام نقاشی‌های خود را با دو محور «خاطرات خود از کرونا» و «دعوت به رعایت نکات بهداشتی» به دبیرخانه این مسابقه ارسال کنند.

وی ادامه داد: حرکت دیگری نیز به در سطح همکاران کتابدار ما در سراسر کشور پیش‌بینی و اعلام شده، که هر کتابدار با معرفی یک کتاب در چارچوب ضوابط ارائه شده و انتشار آن در فضای مجازی، به تشویق و ترغیب سایرین به کتابخوانی بپردازد که در ادامه به برترین معرفی ها نیز به قید قرعه جوایزی تعلق می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس