قفل در فروشگاه آمریکا - نمایه

با شیوع کرونا، فروشنده‌های اینترنتی در آمریکا قیمت برخی اقلام بهداشتی را ۱۶۰۰ درصد افزایش داده‌اند و مردم در انگلیس هر روز ژل‌های ضدعفونی‌کننده را از کنار تخت‌های بیمارستانی به سرقت می‌برند.

سرویس جهان مشرق - ویروس کرونای جدید با مبتلا کردن بیش از ۱۱۴,۰۰۰ نفر و قربانی کردن بیش از ۴۰۰۰ نفر [۱] همچنان در دنیا می‌تازد. با وجود آن‌که شمار مبتلایان جدید به بیماری کووید-۱۹ در چین رو به کاهش گذاشته است، موارد جدید آلودگی به ویروس کرونای جدید در کشورهای دیگر (از جمله، متأسفانه در ایران) همچنان رو به افزایش است و به طور خاص در آمریکا [۲] و اروپا با نرخ نگران‌کننده‌ای روند تصاعدی دارد [۳] . به عنوان نمونه، در حالی که روز جمعه، ۱۶ اسفند ۹۸، آمار قربانیان کرونا در آمریکا تنها دو نفر اعلام شده بود [۴] ، این رقم روز شنبه ۱۷ نفر اعلام شد [۵] و اکنون که این گزارش نوشته می‌شود دست‌کم ۶۲۴ نفر در آمریکا به این ویروس مبتلا شده و ۲۲ نفر در اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند [۶] . البته این آمار رسمی چنان‌که در گزارش پیش رو خواهیم دید، تقریباً یقیناً بسیار محافظه‌کارانه است و آمار واقعی بسیار بسیار بالاتر است.

انتقال یک زن مبتلا به ویروس کرونای جدید به مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا در آمریکا با استفاده از یک محفظه ایزوله (+)

اما قطعاً همه چیز آمار نیست. آمریکا با توجه به روی کار بودن دولتی عجیب و غریب به ریاست دونالد ترامپ، و دعواهای حزبی کم‌سابقه که یکی از نمودهای آن لغو تمهیدات خدمات درمانی دولت اوباما بوده است، در مقابله با کرونا شرایط منحصربه‌فردی دارد. علاوه بر آماده نبودن دولت ترامپ که در گزارش قبلی مشرق مفصلاً بررسی شد (گزارش مشرق را از این‌جا بخوانید)، مشکلات دیگری هم در این کشور برای مبارزه با کرونا وجود دارد که برخی از آن‌ها فرهنگی و مقطعی و برخی از آن‌ها زیرساختی و ریشه‌ای هستند. در گزارش پیش رو ابتدا به برخی از مشکلاتی اشاره می‌شود که آمریکایی‌ها در حال حاضر برای مبارزه با کرونا با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند؛ سپس گریز مختصری هم به اوضاع در برخی کشورهای اروپایی زده خواهد شد.

«جان کندی» سناتور هم‌حزبی رئیس‌جمهور آمریکا، «چاد وولف» وزیر موقت امنیت داخلی ترامپ را به صلابه می‌کشد [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› تقلای رئیس‌جمهور وسواسی آمریکا مقابل یک ویروس

›› چند هزار آمریکایی هر سال بر اثر آنفلوانزا کشته می‌شوند؟

 

عبور از هفت خوان برای تأمین اقلام پزشکی-بهداشتی

برخی از معضلات مرتبط با شیوع ویروس کرونای جدید[۷] در آمریکا به دست خود مردم این کشور به وجود آمده‌اند. به عنوان نمونه، آمریکایی‌ها (مانند مردم در تقریباً سراسر جهان) به یک‌باره به فکر خرید مواد ضدعفونی‌کننده، دستمال توالت، ماسک‌های صورت و سایر اقلام پزشکی و بهداشتی‌ای افتاده‌اند که تصور می‌کنند برای مقابله با کرونا به آن‌ها نیاز دارند. آمریکایی‌ها این اقلام را به مقادیر فراوان می‌خرند و آن‌ها را در خانه ذخیره می‌کنند [۸] ؛ البته در مواردی که دستشان به این اقلام برسد. به‌رغم وعده‌ها مبنی بر تضمین عرضه این‌گونه اقلام بهداشتی، قفسه‌های بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ در آمریکا اکنون خالی شده‌اند و در عوض مملو از مشتریانی هستند که هر قدر توانسته‌اند اقلام بهداشتی را در چرخ‌های خرید خود جا کرده‌اند [۹] .

توصیه‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونای جدید از زبان دونالد ترامپ [دانلود]

علاوه بر مسئله کمبود اقلام پزشکی و بهداشتی، معضل دیگری هم در فروشگاه‌های آمریکا وجود دارد: سرقت. شماری از مردم آمریکا اقدام به سرقت اقلام مورد نیاز خود از فروشگاه‌ها و حتی بیمارستان‌ها کرده‌اند [۱۰] ، تا جایی که تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد برخی از فروشگاه‌های بزرگ در آمریکا وادار شده‌اند تا شوینده‌های بهداشتی خود را با استفاده از قفل‌های رمزدار محافظت کنند. آن‌چه در این‌جا جالب توجه است، این‌که هجوم مردم آمریکا برای خرید گسترده اقلام پزشکی و بهداشتی در حالی است که تقریباً هیچ‌یک از این اقلام برای حفاظت در مقابل کرونا الزامی نیست. به عنوان نمونه، اگرچه مردم از ترس کمبود ژل ضدعفونی‌کننده دست اقدام به خرید گسترده این محصول می‌کنند، اما متخصصان می‌گویند شست‌وشوی دست با آب و صابون بسیار مؤثرتر از استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده دست است [۱۱] .

 

یکی از تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و گفته می‌شود نصب قفل‌های رمزدار روی شوینده‌های بهداشتی در فروشگاهی در سان‌فرانسیسکوی آمریکا پس از هجوم مردم به این فروشگاه در پی شیوع ویروس کرونای جدید را نشان می‌دهد (+)

آیا استفاده از ماسک برای مقابله با آنفلوانزا فایده‌ای دارد؟ [دانلود]

 

خوان هفتم: قیمت‌های نجومی

البته ترس مردم آمریکا از کمبود اقلام مورد نیاز برای محافظت مقابل کرونا بی‌دلیل هم نیست. چنان‌که گفته شد، کمبود اقلام مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونای جدید معضلی بسیار جدی در آمریکاست. در حالی که برخی از خبرگزاری‌های آمریکایی ساختن محلول ضدعفونی‌کننده در خانه با استفاده از الکل‌های صنعتی یا حتی «ودکا» را آموزش می‌دهند [۱۲] (و در طرف مقابل، برخی از کودکان زیر ۱۲ سال آمریکایی از سال‌ها قبل با ژل‌های ضدعفونی‌کننده با طعم توت‌فرنگی «پارتی» می‌گیرند [۱۳] )، برخی از مشکلات در زنجیره عرضه و تقاضا در آمریکا [۱۴] واقعاً به دست خود مردم قابل‌حل نیستند. به عنوان نمونه، شاید مسئله‌ای مانند کمبود کیت‌های تشخیص ابتلا به کرونا در آمریکا [۱۵] آن هم در بحبوحه سیر صعودی موارد قطعی ابتلا به این ویروس، در نگاه اول مسئله‌ای مرتبط با دولت آمریکا به نظر بیاید، اما افزایش سرسام‌آور قیمت برخی اقلام مورد نیاز آمریکایی‌ها برای مقابله با کرونا قطعاً مستقیماً با سلامت خود مردم این کشور گره خورده است، اما گره آن به دست مردم بازشدنی نیست.

 

اقلامی مانند ماسک و ضدعفونی‌کننده‌های دست در فروشگاه‌های بزرگ آمریکا با شیوع ویروس کرونا تقریباً نایاب شده‌اند (+) 

پس از انتشار اخبار شیوع ویروس کرونای جدید در آمریکا و خالی شدن فروشگاه‌ها از اقلام مرتبط با پیشگیری و درمان این ویروس، قیمت این اقلام در فروشگاه‌هایی مانند آمازون افزایش چشم‌گیری داشت. به عنوان مثال، بسته‌های بزرگ ژل ضدعفونی‌کننده برند «پیورل» که تا چند روز قبل فقط ۲۱/۹۹ دلار قیمت داشتند، اکنون ۳۵۰ دلار (تقریباً ۱۶۰۰ درصد بیش‌تر) قیمت خورده بودند [۱۶] . البته آمازون می‌گوید شناسایی و مقابله با موارد گران‌فروشی را در فروشگاه آنلاین خود آغاز کرده است، اما برخی کارشناسان معتقدند از آن‌جایی که این فروشگاه اینترنتی صرفاً بستری برای تسهیل ارتباط میان فروشگاه‌های مختلف و مشتریان، و گاهی حتی تسهیل دادوستد میان دو شخص حقیقی است، احتمالاً توانایی کنترل کامل این شرایط را نخواهد داشت [۱۷] .

 

قیمت اقلامی مانند ژل ضدعفونی‌کننده دست و دستمال مرطوب در فروشگاه‌های آمریکا به ویژه فروشگاه‌های اینترنتی افزایش نجومی داشته است (عکس تزئینی) (+)

ارتباط مرخصی با حقوق و شیوع کرونا در آمریکا

اگرچه کمبود یا قیمت نجومی اقلام لازم برای مقابله مردم آمریکا با ویروس کرونای جدید به خودی خود مشکلات مهمی هستند، اما واقعیت این است که این معضلات در میان بسیاری از کشورهای دنیا که درگیر شیوع این ویروس هستند مشترک است. آن‌چه آمریکایی‌ها را به شکل منحصربه‌فردی در مقابل کرونا آسیب‌پذیر می‌کند، عوامل بسیار ریشه‌ای‌تری هستند. یکی از این مشکلات ریشه‌ای، عدم توانایی دولت ترامپ در مدیریت بحران شیوع کرونا در آمریکاست که اگرچه حتی در بیانیه‌های عمومی و نحوه اطلاع‌رسانی به مردم هم به وضوح نمود پیدا می‌کند [۱۸] ، اما تنها به این موارد محدود نمی‌شود. در حالی که میلیون‌ها نفر در ایالت‌های مختلف آمریکا قرنطینه شده‌اند [۱۹] و بسیاری از شهرها و ایالت‌های این کشور وضع اضطراری اعلام کرده‌اند [۲۰] ، ایالات متحده نه تنها هنوز به فرمول مهار شیوع کرونا دست پیدا نکرده، بلکه به نظر می‌آید حتی سرنخی هم در این‌باره به دست نیاورده است. ترامپ به نوبه خود هنوز تلاش می‌کند مسئله را کوچک جلوه دهد [۲۱] .

دونالد ترامپ که اتفاقاً به وسواس در بهداشت فردی شهرت دارد، یکی از بزرگ‌ترین آزمون‌های خود در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری در آمریکا را پشت سر می‌گذارد (+)

یکی از عوامل تأثیرگذار در شکست آمریکا مقابل کرونا، قوانین سخت‌گیرانه این کشور درباره اعطای مرخصی با حقوق به کارمندان است. «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» از نهادهای اصلی بهداشت و درمان وابسته به دولت آمریکا یکی از ساده‌ترین و در عین حال مؤثرترین راه‌ها برای کنترل شیوع ویروس کرونای جدید در این کشور را تشویق کارمندان به ماندن در خانه دانسته است [۲۲] . این در حالی است که کارمندان بی‌شماری در سرتاسر آمریکا به نظر می‌رسد خطر ابتلا به کرونا را به جان می‌خرند، اما حاضر نیستند مرخصی بگیرند. مسئله، علاقه افراطی آمریکایی‌ها به کار نیست، بلکه این است که میلیون‌ها کارمند آمریکایی توان مالی آن را ندارند که مرخصی بدون حقوق بگیرند [۲۳] .

نقشه موارد گزارش‌شده ابتلا به ویروس کرونای جدید در آمریکا (+)

قطعاً وجود نداشتن یک سیاست یک‌پارچه ملی درباره اعطای مرخصی با حقوق به کارمندان، موجب می‌شود تا این کارمندان حتی با وجود ابتلا به بیماری یا آلودگی به ویروس، باز هم سر کار حاضر شوند و بنابراین به شیوع گسترده ویروس‌هایی مانند آنفلوانزا یا کرونا دامن بزنند [۲۴] . اما مسئله فقط این نیست. اگر در نظر بگیرید که ۷۹ درصد از کارگران در صنایع غذایی آمریکا امکان دریافت مرخصی با حقوق را ندارند و بیش از نیمی از این کارگران نیز در شرایط ابتلا به بیماری حاضر نمی‌شوند مرخصی بدون حقوق بگیرند [۲۵] ، آن‌وقت وصل کردن حلقه‌های شیوع سریع کرونا در آمریکا کار ساده‌تری می‌شود. فقط کافی است تصور کنید اگر درصد اندکی از این کارگران مبتلا به ویروس کرونا (یا ویروس بسیار رایج‌تر آنفلوانزا) باشند و به خاطر عدم توان دریافت مرخصی با حقوق، سر کار حاضر شوند، این ویروس می‌تواند از طریق غذای آلوده به چند نفر دیگر منتقل شود.

 

۷۹ درصد از کارگران در صنایع غذایی آمریکا به خاطر محرومیت از مرخصی با حقوق ترجیح می‌دهند حتی در دوران ابتلا به بیماری هم سر کار حاضر شوند (+)

چرا آمار واقعی کرونا در آمریکا با آمار رسمی قابل‌مقایسه نیست؟

آماری که به صورت رسمی توسط دولت آمریکا منتشر می‌شود، اوضاع را در این کشور کاملاً گل و بلبل نشان می‌دهد، اما بعید است واقعیت این‌گونه باشد [۲۶] . بسیاری از آمریکایی‌ها به خاطر مواردی که پیش‌تر اشاره شد (مانند عدم تمایل به دریافت مرخصی بدون حقوق) ترجیح می‌دهند ابتلای خود به ویروس کرونا را پنهان کنند. به علاوه، طی روزهای اخیر مواردی از ابتلا به کرونا در آمریکا مشاهده شده‌اند که هنوز علت آن‌ها مشخص نیست [۲۷] . به عبارت دیگر، افرادی در آمریکا به کرونا دچار شده‌اند که نه اخیراً به کشورهای آلوده مانند چین سفر کرده‌اند و نه در مجاورت موارد شناخته‌شده آلوده به کرونا قرار داشته‌اند. این افراد که حتی برخی از آن‌ها جان خود را هم از دست داده‌اند [۲۸] ، فعلاً در دسته «عامل نامشخص» طبقه‌بندی می‌شوند و قطعاً تعداد دقیق آن‌ها قابل‌شمارش نیست. اما بگذارید از مسئله‌ای به این پیچیدگی شروع نکنیم.

ترامپ برای زنده نگه داشتن امیدهای انتخاباتی‌اش هنوز هم تلاش می‌کند شرایط آمریکا در مبارزه با ویروس کرونا را گل و بلبل نشان دهد (جزئیات بیش‌تر(+)

به لطف نواقص نظام سلامت آمریکا که همیشه یکی از اصلی‌ترین موضوعات دعوا میان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در این کشور بوده است، مردم این کشور در جنگ با کرونا نبردهای بسیار ساده‌تری را باخته‌اند. در حالی که در کشورهایی مانند ایران و چین، حتی «درمان» ابتلا به کووید-۱۹ هم چه برای افراد دارای بیمه و چه برای افراد فاقد پوشش بیمه‌ای کاملاً رایگان است، یکی از مباحث داغ در آمریکا [۲۹] هم‌اکنون این است که آیا «آزمایش[۳۰]» غربالگری اولیه آلودگی به ویروس کرونای جدید باید برای مردم این کشور، صرف‌نظر از برخورداری یا محرومیت آن‌ها از پوشش بیمه‌ای، رایگان باشد یا خیر [۳۱] . ارقامی که برای آزمایش ابتلای به کووید-۱۹ در آمریکا ذکر (و بعضاً تکذیب [۳۲] ) می‌شوند، از چندصد دلار تا بیش از ۳۰۰۰ دلار تفاوت دارند، اما آن‌چه که مسلم است این‌که دولت ترامپ هنوز این گام ابتدایی برای مبارزه با کرونا را هم برنداشته است.

توصیه‌های برای محافظت از خود و دیگران در مقابل ویروس کرونا: (از چپ) «دست‌های خود را مکرراً بشویید»؛ «از دست زدن به صورت خود پرهیز کنید»؛ «هنگام سرفه، آستین‌تان را مقابل دهان و بینی خود بگیرید»؛ «به حرف‌های ترامپ گوش نکنید» (+)

داغ بودن بحث درباره غربالگری کووید-۱۹ در محافل بهداشت و درمان آمریکا تا اندازه‌ای جای تعجب دارد، چراکه بخش عمده‌ای از مردم آمریکا اصلاً به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند؛ این افراد که شمار آن‌ها دست‌کم به ده‌ها میلیون نفر می‌رسد (جزئیات بیش‌تر) ترجیح می‌دهند پول خود را برای غربالگری کووید-۱۹ «هدر» ندهند، چراکه حتی اگر مطمئن شوند به این بیماری مبتلا شده‌اند، باز هم مطمئناً از پس هزینه‌های درمان کووید-۱۹ برنخواهند آمد. بنابراین ناامیدی بسیاری از آمریکایی‌های مبتلا به کووید-۱۹ از تأمین هزینه‌های درمان، به خودی خود موجب می‌شود تا آمار واقعی آلودگی مردم آمریکا به ویروس کرونای جدید مخفی باقی بماند. نکته آخر هم این‌که با توجه به تلاش دولت ترامپ برای در اختیار گرفتن انحصار انتشار آمار درباره کرونا [۳۳] ، نمی‌توان امیدی به افشای آمار واقعی ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا داشت؛ چرا؟ پاسخ این سؤال را می‌توان با سؤالی داد که واشینگتن‌پست اخیراً در عنوان یکی از گزارش‌هایش پرسید: «ترامپ بیش‌تر نگران کدام است: ارقام ویروس کرونا یا مبتلایان ویروس کرونا؟ [۳۴] »

اذعان ترامپ به آمار حیرت‌انگیز مرگ‌ومیر در آمریکا در اثر آنفلوانزا، برای کوچک‌نمایی بحران کنونی (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› نوزادانی که در سطل بیمارستان رها می‌شوند و کودکانی که از سطل آشغال غذا می‌خورند

›› از مجسمه ترامپ که می‌گوید «روی من ادرار کن» تا «گشت مدفوع» در شهرهای آمریکا

›› معلمان آمریکایی که برای ادامه زندگی «خون» و «لباس» خود را می‌فروشند

فناوری «آفتابه»؛ آیا اوضاع در اروپا از آمریکا بهتر است؟

اروپا هم این روزها مانند تقریباً تمام نقاط دیگر دنیا درگیر شیوع ویروس کرونای جدید است. شاید اوضاع در خط مقدم جنگ کشورهای اروپایی علیه کرونا را بتوان ظاهراً بهتر از آمریکا ارزیابی کرد، اما اروپایی‌ها هم در مبارزه با کرونا علاوه بر معضل گران‌فروشی و طمع‌کاری، به ابعاد جدیدی از ماهیت جوامع خود پی نیز برده‌اند. وضعیت در کشورهای مهم اروپایی، از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا بیش‌تر شبیه به فیلم‌های هالیوودی در ژانر زامبی یا آخرالزمان می‌ماند. به عنوان نمونه، گزارش‌ها حاکی از آن است که شماری از مردم انگلیس «به صورت روزمره» اقدام به سرقت ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست از بیمارستان‌های این کشور می‌کنند [۳۵] . این گزارش‌های رسمی تأکید دارند که مسئله، سرقت یک یا دو قوطی ضدعفونی‌کننده نیست، بلکه هر روز، بدون استثنا، بطری‌های ژل ضدعفونی‌کننده در کنار تخت‌ها در بخش‌های مختلف بیمارستانی در این کشور غیب می‌شوند. البته ناگفته نماند برخی هم که خوش‌انصاف‌تر هستند، بطری‌های خودشان را از خانه می‌آورند و آن را با ژل‌های بیمارستان پر می‌کنند.

از زمان شیوع کرونا و افزایش تقاضا برای ضدعفونی‌کننده‌های دست، ژل‌های کنار تخت‌های بیمارستانی در انگلیس هر روز ناپدید می‌شوند (+)

برخی کشورهای اروپایی به طور کامل از مقابله با کرونا عاجز شده‌اند. ایتالیا وخیم‌ترین شرایط را در این قاره دارد [۳۶] و حتی «آزمایشگاه کرونای اروپا [۳۷] » توصیف شده است. این کشور که اخیراً ناچار شد بخش‌های شمالی خود از جمله میلان را قرنطینه و عملاً اقتصاد خود را فلج کند [۳۸] ، با افزایش سرسام‌آور شمار مبتلایان به کووید-۱۹ و قربانیان در اثر این بیماری‌ها مواجه شده است. ایتالیا که برخی نظام سلامت آن را یکی از بهترین نظام‌های سلامت در تمام دنیا دانسته‌اند، هم‌اکنون پس از چین بیش‌ترین شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونای جدید را دارد؛ ارقامی که به ترتیب ۹,۱۷۲ و ۴۶۳ نفر هستند. به علاوه، ایتالیا با فاصله زیاد از کشورهای دیگر، با ثبت ارقام ۱,۷۹۷ و ۹۷ در حال حاضر بیش‌ترین شمار مبتلایان جدید و قربانیان جدید ویروس کرونا را دارد. متأسفانه ایران در این‌باره با ثبت ۵۹۵ مورد جدید و ۴۳ قربانی جدید در یک روز، جایگاه دوم را دارد.

مبارزه با ویروس کرونای جدید در سراسر دنیا همچنان ادامه دارد (+)

شمار دیگری از کشورهای اروپایی هم وضع مساعدتری ندارند. دعوا بر سر دستمال توالت در فروشگاه‌های بزرگ این قاره، این روزها دیگر صحنه‌ای تکراری به نظر می‌آید. این در حالی است که «هالی داگرس» تحلیلگر ایرانی-آمریکایی اندیشکده شناخته‌شده «شورای آتلانتیک» در توئیتر خود راه‌حل «بحران دستمال توالت» در غرب را به سادگی ارائه داده است: آفتابه [۳۹] . البته خانم داگرس که کارشناس مسائل ایران است، در توئیت بعدی خود متذکر شده است که «آفتابه» را به مزاح مطرح کرده، چراکه ایرانی‌ها امروزه از «شلنگ» استفاده می‌کنند [۴۰] ؛ «فناوری»ای که همچنان برای مردم اروپا ناشناخته است و پس از پیام توئیتری داگرس، در این شبکه اجتماعی دست‌مایه طنزپردازی کاربران ایرانی شد.

 

توصیه‌های هالی داگرس، ایران‌شناس اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک»: (چپ) «هیچ‌جا نمی‌توانید دستمال توالت پیدا کنید؟ معرفی می‌کنم: راه‌حل ایرانیِ تمام مشکلات مربوط به دست‌شویی: آفتابه (یا این‌که، خب یک شیلنگ آب وصل کنید!)»؛ (راست) «توئیت درباره آفتابه را به شوخی گذاشتم، چون این وسیله خیلی قدیمی است. ایرانی‌ها امروزه از «شلنگ» استفاده می‌کنند» (+)


[۱] COVID-۱۹ Coronavirus Outbreak Link

[۲] ۲۰۲۰ coronavirus outbreak in the United States Link

[۳] Coronavirus Live Updates: U.S. Outbreak Spreads; Navy Sailor Tests Positive in Italy Link

[۴] Second Death From Virus Is Reported in the U.S. Link

[۵] Live updates: U.S. coronavirus death toll reaches ۱۷ as Florida reports first fatalities outside West Coast Link

[۶] Tracking Every Coronavirus Case in the U.S.: Full Map Link

[۷] Coronavirus updates live: World markets tumble as anxiety grows in D.C. Link

[۸] Column: Stockpiling sanitizer, toilet paper is understandable. But is it rational? Link

[۹] Searching for a mask? In coronavirus panic, L.A. stores are sold out Link

[۱۰] People are stealing masks and other medical equipment from hospitals, New York Gov. Cuomo says Link

[۱۱] Handwashing: Clean Hands Save Lives Link

[۱۲] Can't find Purell or other hand sanitizers? Here's how to make it at home with vodka or rubbing alcohol Link

[۱۳] More children getting drunk on hand sanitizer Link

[۱۴] Nielsen Investigation: “Pandemic Pantries” Pressure Supply Chain Amid COVID-۱۹ Fears Link

[۱۵] اذعان کاخ سفید به کمبود کیت‌های آزمایش ویروس کرونا لینک

[۱۶] Purell prices are spiking on Amazon, as sanitizer speculation becomes a cottage industry Link

[۱۷] Why Amazon can’t stop coronavirus price gougers Link

[۱۸] Inside Trump Administration, Debate Raged Over What to Tell Public Link

[۱۹] ۲,۷۷۳ People Are Under Quarantines in New York City Link

[۲۰] نگرانی از ویروس کرونا؛ سانفرانسیسکو وضعیت اضطراری اعلام کرد لینک

[۲۱] Trump’s coronavirus musings put scientists on edge Link

[۲۲] Coronavirus Disease ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) – Prevention & Treatment Link

[۲۳] How Lack of Sick Leave in U.S. Can Make Outbreaks Like Coronavirus Worse Link

[۲۴] Healthy Kids, Healthy Schools: The Case for a National Paid Sick Days Standard Link

[۲۵] Survey: Half Of Food Workers Go To Work Sick Because They Have To Link

[۲۶] It's likely there are more coronavirus cases in the United States than the numbers show Link

[۲۷] The CDC has changed its criteria for testing patients for coronavirus after the first case of unknown origin was confirmed Link

[۲۸] Second coronavirus death reported in the United States and first case confirmed in New York Link

[۲۹] Testing for coronavirus should be free, but it’s not always that simple Link

[۳۰] Waive Fees for Coronavirus Tests and Treatment, Health Experts Urge Link

[۳۱] It Took Me ۳ E.R. Visits to Get a Coronavirus Test in New York Link

[۳۲] How much does a coronavirus test cost? Fact check of COVID-۱۹ medical bills finds that online rumor of a $۳,۰۰۰ charge is false Link

[۳۳] Pence Will Control All Coronavirus Messaging From Health Officials Link

[۳۴] Which is Trump more worried about: Coronavirus numbers or coronavirus patients? Link

[۳۵] Coronavirus: Visitors steal hand sanitiser gel from hospital Link

[۳۶] Europe’s Coronavirus Outbreak Worsens, With Italy at Forefront Link

[۳۷] Italy, Europe’s Coronavirus Lab Link

[۳۸] Italy to lock down Milan, Venice and more to contain coronavirus; U.S. cases pass ۴۰۰ Link

[۳۹] Can't find toilet paper anywhere? Introducing the Iranian solution to all bathroom problems: the aftabeh افتابه Link

[۴۰] I posted the aftabeh for humor since it's old school. Today, Iranians use a شلنگ hand bidet spray/bum gun Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • رضا NL ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    داداش اصلا خارج داغون،دزدی،غارت،مرگ.یک کم اخبار داخلی کرونا رو هم اگر تونستی،به طور راست و بدون دروغ پوشش بده.البته فکر نکنم
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      60 33
      مشرق خیلی خوبه
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      7 8
      سلام روشنفکر چه طوری?یه مقداری روشنفکر مثلا گرانفروشی میکنه میدونی چیه اون فقط یه مقداری متفاوته یک انسان است چشم ها را باید شست جور دیگری دید تو نخخخخررررررر تو نخرررر خخخخخخ اینجا
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      61 29
      دروغ از خودتونه
    • رضا IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      92 25
      بابا دیگه بی معرفتیه ،خودشون جر دادن تو صداسیما ،اینستا و خارج هم میگن دیگه چیکار کنن ،اینو واسه غربگدایان میذارن
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      27 10
      دوستان غرب زده یکمی هم به bbc بتازید که با ایجاد رعب و وحشت سیستم ایمنی هم وطنان رو ضعیف کرده و باعث ضعیف بودن سیستم ایمنی خیلی از ایرانی ها در برابر کرونا شده. قاطل هستند اینها. اگر راست میگید کمی هم به bbc قاطل بتازید.
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      18 28
      باز اونا برای زنده مونده این کارا رو میکنن ، یه کاری با مردم کردین که دیگه جونشون اهمیت نمیدن میرن مسافرت ، خدا لعنتتون کنه
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      19 14
      خطاب به 18:03 اتفاقا غرب با این سایت های هرزه نگاریش کاری کرده که خیلی از جووناشون احساس پوچی و خود کشی کنن. توی غرب زده هم بهتره ساکت باشی با این منطق مسخرت.
    • ناشناش IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      9 0
      واقعا... تو بگو ما بدونیم عزیز ترامپ
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      2 1
      19:45خوشبحالت عقل نداری راحتی هههههههههههههههههههههههه
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
      4 4
      بیماری خطر ناک تر از کرونای چینی در ایران " آنفولانزای نیویورکی" هست که متاسفانه هنوز براش دارو و واکسنی پیدا نشده. شما به این بیماری مبتلا هستید دوست عزیر
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
      3 0
      در نقد کامنت شما اگر مقاله رو با دقت بخونید میبینید که غرض مقایسه نیست. غرض نشون دادن شرایط نابسمان جهان هست که در همه جا هست و حاصل مدیریت انسان مدرن پر مدعا بر دنیاست! در واقع محتوای مقاله بیشتر از اینکه سیاسی باشه جهان بینانه و اعتقادی هست اول مقاله هم نوشته بود "اینک آخر الزمان"
  • سامان IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    آنقدر تو کار دیگران دخالت نکنین ایرادات خودتون را نمبینید یه داروخانه معرفی کنین من یه ماسک بخرم عادت کردید فقط حرف مفت بزنید
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      معلوم نیست مواقعی که خبرهای داخلی رو میذارن شما کجایی
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      15 6
      بالخره کی قراره دستکشش یکبار مصرف گیرمان بیاد آمر یکا را ول خودمان را بگو
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      8 1
      کل کار این دنیا شده گیر دادن به ایران وایرانی من که واقعا لذت میبرم از گیر دادن غربی ها.آفرین مشرق دمت گرم
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    اینقد چرت نگو مشرق پفیوز. خبر داری تو همین مملکت خودمون تو هیچ داروخونه و مرکزی دیگه ای ماسک و دستکش و الکل و مواد ضد عفونی کننده گیر نمیااااااد؟ لایشعررررر بچسب به کشور خودت مشکلاتشو حل کن لازم نکرده دلت به حال غربیا بسوزه
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      29 17
      اگه قراره بچسبیم به کشور خودمون بذارید همه بچسبیم نه اینکه مثل تویی وقتی حرف از کمبودهای اینجاس مثال از بهشت برین بودن اونور بزنید و مثل کبک سر در برف واقعیات غرب رو پس بزنید
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      24 13
      خفه شو ایرانو که صبح تا شب همش دارن میگن حالا ۱بار از اونجا گفتن به بیوطنای عقده‌ای برخورده چقدر چندش اورین اه
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    92 33
    اونجا را ول کن. الان کارخونه های بهداشتی کشور، 4 شیفته دارند کار می‌کنند. اما معلوم نیست کدوم پدر سوخته ای خروجی آنها را چیکار باهاش میکنه، که هیچ رقمی در داروخانه ها پیدا نمیشه.
    • ۶ IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      75 14
      ماسک و دستکشی ک تولید میشه ب بیمارستان ها میدن تا کمبودی نداشته باشن ...تو بیمارستان کادر درمانی ب جای ی جفت دستکش یا ی دونه ماسک دوتا استفاده میکنن ک البته کار درستی هستش چرا ک در خطر صد در صدی بیماری هستند ... مردم هم بهتره بیرون نرن ک در این حالت ن ب ماسک و نه ب دستکش نیاز ندارن .. قرار نیست ک ۸۰ میلیون نفر ماسک و دستکش داشته باشن
    • GB ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      14 5
      دوست عزیز شما نشستی پشت کامپیوتر یا با موبایل پول در میاری. البته متوجهی که منظورم چیه. مردم کارشون شبیه شما نیست. نمینونن بیرون نرن. راننده تاکسی و اتوبوس و کارگر شهرداری و کارمند اداره و بانک و هزار کار دیگه.
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    17 46
    آفتابه براشون بفرستید
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    همین جا توی ایران ماسک و ژل و غیره اصلا گیر نمیاد باز توی امریکا فقط گرون شده، یه سوزن هم به خودمون بزن، مردم ما از اونا به نظرت بهترن
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      18 10
      عقده جان به زبان اصلی سرچ کن عکس فروشگاه ها و قفسه هاشونو ببین البته اگه سوادشو داری که بعید میدونم
  • محمد IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    56 6
    چرا وزارت بهداشت داروی امام کاظم ع رو آزمایش نمی کنه؟ امتحانش که ضرر نداره!
    • مهدی IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
      1 0
      جواب ساده است! تکبرشان و ترس از کسادی دکانشان و... مانع میشود که یکبار این داروها را آزمایش کنند! اطبای طب سنتی و اسلامی با داروهای مجرب درمان میکنند و در این زمینه تحقیق و پژوهش میکنند و حتی برخی از این اطباء، پزشک و پرستار هستند اما باز این جماعت نمیخواهند یکبار این نسخ را بیازمایند! بازم جای شکرش هست که دانشگاه سپاه یه بخش داروسازی گیاهی داره! خدا کمکشون کنه که داروی گیاهی بسیار موثر در درمان کرونا بسازند و جواب بده! که البته به احتمال زیاد این دارو واکسن گیاهی این بیماری هم هست!
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    46 92
    همه اینهایی که میگی درست امریکا کشور بدی هستش و مردمان بدی داره حکومت بدی هم داره اما ما چی مگه اینهایی که داری میگی ما در کشور خودمون نداشتیم عموجان ما بدون کرونا همین کار رو در افزایش قیمت در کشور خودمون داشتیم لطفا سرتونو از زیر برف دربیارید
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      20 7
      اینجا ما در شرایط سختی آدمایی داریم که داوطلب خدمت میشن اونجا در سختی ملتشون خوی واقعیشون رو نشون میدن و همین برای غربیها تعجب آوره در شرایط مساعد خوب بودن کمترین توقعه
    • . IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      1 1
      عجب خودت میگی بد هستند ولی بازم با ایران مقایسش میکنی و ایران بد نشون میدی فکر نکنم تو ایرانی باشی
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    شما فعلا شلوار خودتون رو نگه دارید ،انتقاد از دیگران پیشکشتون
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      14 9
      ما کارمونو بلدیم شما بدبختای الت دست ۱فکری بحال خودتون بکنین روزبروز پیرتر و درمونده تر و حقیرتر میشین در راه نظر گذاشتن برای اهداف بقیه خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • US ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    اینها هم تنشان به تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات عمومی ایرانی خورده اند که سالها کم فروشی میکنند مانند کم کردن مواد بسته بندی شده و بیچاره کردن مردم توسط اپراتورهای تلفن همراه و غیره. در ایران قبل از کرونا بخور بخور توسط خداوندان قدرت زور و امکانات رایج بوده و هست.
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      امثال تو نهایتا به ایران خواهید تاخت حتی اگه کل دنیا نابود بشه باز هم ایران رو مقصر میدونید چون برنامه ریزیتون همینه
    • محمد IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      یک خود فروش از آلبانی تحقیر کردن وطن جزو خون وسلول هاتون شده نوکر اجنبی وقاتل هموطن
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    21 24
    خب باشه اصلا خیلی بدن خیلی نامردن دارن نابود میشن اینجا که بدتره ، چرا راجب اینجا از این تیترهای شور انگیز نمیزنی ؟
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      9 7
      کوری؟یا فقط عقده خارج داری؟تلویزیون صبح تا شب همش شده کرونا و گزارش از احتکار و برخورد با احتکار و....یا خائنی و پول گرفتی چرند بنویسی یا خیلی عقده ای هستی
    • . IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      8 1
      صبح تا شب بی بی سی واینترنشنال وهزار سگ دیگشون دارن در مورد ایران حرف مفت میزنن بسه تازه میتونی بزنی شبکه خبر خودمون هم ببینی.خدا تو وامثال توروشفاتون بده
  • سرابی IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    در تبریز تونلهایی در پیاده روها ایجاد شده که به تونلهای ضدعفونی نامگذاری شده و مردم با عبور از این تونها که اکثرا توسط داربست و نایلون روشن پوشانده شدند ضد عفونی میشوند جا داره این طرح در همه شهرهای کشور جا بیفته
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      17 3
      بابا دمتون گررررررررررم خدایی من پیشرفته تر و باغیرت تر از تبریزیا ندیدم نوکرتونم هسسسسسسم
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    11 1
    سایت محترم مشرق نیوز،جای تاسف دارد که به این موضوع نمی پردازید که اگر همین امروز و الان ارتباط بین شهرها قطع نشود اوضاع از دست در می رود و با به فاجعه انسانی وحشتناک روبرو میشویم،چرا ادارات دولتی تا عید تعطیل نشود و چرا شما کنار به این موضوع یا اصلا نمی پردازید،در مورد قم هم تعلل کردید و دولت تعلل کرد که چنین شد ،متاسفانه ک۸ عصر ایران که سایت تقریبا ضد انقلاب و اصلاح طلب که عموما منافع حزبی رادنبال می کند دارد در مورد این موضوع می نویسی و شما ببخشید لالید
  • daddy IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    23 91
    گزارش مضحکی بود ...بابا شما خوبید خخخخخ
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      13 32
      نه جناب عقده ای اختیار دارین همه جا خوبه فقط ایران بده.روزنامه های خودشون تیتر ۱شون شده کمبود ماسک و مواد بهداشتی اونوقت احمقای بیسوادی مثل تو باز میگن دروغه عقده واقعا مغز نذاشته واست خخخخخخخخ
  • محمد IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    حقیقت همیشه تلخ بوده است ، کسی نمیخواهد واقعیت را قبول کند قبله گاه همه تلگرام شده و این وحشت ایجاد شده در جامعه حتی در کشورهای دیگر محصول شبکه های اجتماعی است ، وگرنه ماسک را میشود در خانه دوخت و ضدعفونی کننده را میتوان با پودر کلر و یا وایتکس به اندازه نیاز دنیا در ایران ساخت ولی افسوس که فقط به حرف تلگرام گوش می دهند . برای آنهایی که قبله گاه اصلی شان آمریکاست عرض می کنم حداقل به حرف ترامپ گوش کنید سال گذشته 40 هزار نفر (دهها برابر کل کشته های کرونا در دنیا) در آمریکا براثر آنفلوانزا مرده اند و آب و از آب تکان نخورده چرا اینقدر ترس از کرونا ، قبول کنید که مرگ حق است و شتری است که در خانه همه میخوابد و آمریکا با آن ابرقدرتی اش نتوانسته جلوی مرگ را بگیرد و ریگان و تمامی روسای جمهور آنجا هم مرده اند و بقیه هم می میرند و لا یمکن الفرار من حکومتک . من پزشک هستم روزی با چندین بیمار مبتلا با کرونای قطعی ارتباط دارم، ترس و وحشت کرونا بر چهره غرب زده ها و تلگرام زده ها بسیار زیاد است این هم یک سوغات دیگر از این دولتمردان آمریکا زده است که به جای خدا کدخدا را انتخاب کردند والعاقبه للمتقین
  • امیر IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    حرف راست را میگوییم و منفی میگیرم مبادا وجه خبر گذاری مورد علاقه ات خدشه دار بشه! افسوس که با چنین افرادی هم وطن هستم که فکر میکنند حرف من برای رفع مشکلات کشورم، دیکته آمریکا و اسرائیل است و نه دردی که کشیدم در این سال سی، اون خانوم واقعا راست میگفت و چقدر هم خوب گفت که باید از اینجا رفت.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      10 13
      آدمایی مثل تو نمیدونن درد چند بخشه تجربه وتاریخ نشون داده آدمایی که ثروتمندترن بیشتر ناله میزنن میگن نریم و…
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      14 7
      آره عزیزم برو اونجا تو صف ژل ضدعفونی و ماسک وایسا اینجا صفهاش هم کلاس نداره! اون خانم هم وقتی جیبش رو خوب پر کرد رفت، واقعا مثل هم هستید
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      12 10
      دوست عزیز اول ۱تحقیق درباره بقیه کشورا و مردمشون بکن بعد اگه واقعا و بی غرض و مرض از منابع بیطرف به این نتیجه رسیدی که جایی از ایران و مردم ایران بهتر هست برو نمیگم ما خوبیم و هیچ عیبی نداریم ولی باور کن جاهای دیگه توحش و بی عاطفگی و بی احساسی تو ذاتشونه منم اول مثل شما فکر میکردم و متاسفانه بیشتر عمرمو تو کشورای غریب هدر دادم تا به این نتیجه رسیدم که هیچ کجا ایران و هیچکس ایرانی نمیشه
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    7 16
    مشرق ساقیت کیه؟
    • محمد IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      12 11
      ساقی مشرق حق است شما چرا از ساقیت ناامید شدی که به مشرق پناه آوردی ؟ شاید هم همان ماموران معذور ساکن کمپ آلبانی هستید!
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      17 10
      چقدر نفرت انگیزی سواد انگلیسی اگر داشتی ۱سرچ میزدی از روزنامه های خودشون میخوندی بدبخت عقده ای
    • ناشناس IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      1 0
      به احتمال زیاد خودت تو کار ساقی گری هستی
  • حامد DE ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    14 9
    اینم از کعبه آمال و آرزوهای خیلی از این عشق غربزده ها که تمام خوبی و بهترین ها رو اونجا میدونند. اینم از غرب پیشرفته و همه چیز تموم
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    9 6
    ملت گرگ ب آدم مجال نمیدن ی ماسک بخره نصفه شب کیلو کیلو واسه ی سالشون ماسک تهیه میکنن ما هم دستمون خالیه این دولت هم فرار کرده گوشه دیوار پناه گرفته چیزیش نشه
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    4 50
    مشرق ماله کشی اعظم یه کم خجالت خوبه
    • ناشناس IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      3 0
      خجالت رو تو باید بکشی غرب زده بدو برو بغل عمو ترامپ . زنده باد ایرانم لعنت بر خائنین
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    6 0
    ترامپ تو اینستا پست گذاشته دستاتون رو بشورید
  • . IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    20 1
    اصلا متوجه نمیشم چرا تو هرخبری که اسم آمریکا باشه یه عده میان براش جبهه گیری میکنن واقعا خاک برسرتون آخه ترامپی که جون مردم خودش براش اهمیتی نداره شما رو بهتون اهمیت میده.توی همه ی کشورها مشکلاتی هست کشور ماهم مشکل زیاد داره ولی این باعث نمیشه سنگ آمریکا رو بزنید به سینه.همه دارن تلاش میکنن که کمبودای این روزا رو یطوری جبران کنن.لطفا شماها که تو همه چیز ساز مخالف میزنید برای ما درمان که نمیشین لطفا درد هم نشید توی این روزای سخت.وسلام
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      4 0
      همینو بگو والا 1عده واقعا کمبود دارن کمبود عقل و شعور
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    5 1
    صدام و داعش و اسرائیل و آمریکایی ها و انگلیسی ها و گروه های تروریستی چند میلیون انسان بی گناه را کشتند و این در حالی است که اگر تمام کشته شدگان بیماری کرونا در سراسر جهان از ابتدا تا انتها را محاسبه کنیم به 100 هزار نفر هم نخواهد رسید چون خیلی ها بر اثر سکته قلبی و مغزی و تصادف و درگیری و غیره می میرند و آنها را هم جزو بیماری کرونا حساب می کنند پس نتیجه میگیریم که آمریکا و اسرئیل و آل صعود و داعش و منافقین و گروه های تروریستی خیلی خطرناک تر از کرونا هستند پس این قدر کرونا کرونا نکنید
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    8 5
    ما مشکل خودمان را میگوییم ماسک و دستکش تو ایران عزیز گیر نمیاد بخدا قسم از بی بی سی هم دستور نگرفتیم مشرق اگر خودت داری محض رضای خدا برای ما هم بفرست پولش را بگیر گور پدر کد خدا و اصلاحات و پفیوزات کمی به درد مردم توجه کنید همه چیز را سر پوش نزارین تا کی جنگ زرگری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس