ماسک نمایه

بیماریهای ویروسی از جمله انواع سرماخوردگی و آنفولانزا با آنتی‌بیوتیک (به قول معروف، چرک خشک کن) درمان نمی‌شوند؛ اما نظر سازمان بهداشت جهانی برای "استفاده از ماسک‌ در هنگام شیوع کرونا" چیست؟

به گزارش مشرق، در این روزها که روز و شب مردم ما با اخبار مربوط به "کرونا" گره خورده و موج جدیدی از خبرها درباره شیوع و کشندگی این ویروس، در جامعه در حال پخش شدن است و بسیاری از مردم، اظهارنگرانی می‌کنند، در ادامه به برخی نکات مهم درباره پیشگیری از ابتلا به کرونا اشاره شده است.

بیشتر بخوانید:

داروخانه ها از خرید ماسک منع شدند

چه کسانی برای مقابله با کرونا از ماسک استفاده کنند؟

افتادن نان دلال‌ها در روغن ویروس کرونا + فیلم

نکات عمومی درباره کرونا

۱. طبق گفته متخصصین، ماسک‌های معمولی (حتی انواع فیلتردار) اثر کمی در پیشگیری از این بیماری دارند لذا در صورت استفاده از این ماسک‌ها، لااقل هر دو سه ساعت یک بار آنها را تعویض کنید.

سازمان بهداشت جهانی نیز استفاده از ماسک‌های صورت را به‌منظور محافظت از بیماری‌های تنفسی مانند کرونا ویروس‌ها برای افرادی که سالم هستند و حال آن‌ها خوب هست "توصیه نمی‌کند؛" این ارگان، توصیه می‌کند که استفاده از ماسک‌های صورت برای افرادی که علائم کرونا را نشان می‌دهند به‌منظور پیشگیری از گسترش این بیماری به دیگران، صورت گیرد همچنین استفاده از ماسکهای صورت برای کارکنان بهداشتی و افرادی که در یک مکان نزدیک (در خانه یا یک مرکز درمانی) از شخصی مراقبت می‌کنند، حیاتی و مهم است.

۲. بیماریهای ویروسی از جمله انواع سرماخوردگی و آنفولانزا با آنتی بیوتیک (به قول معروف، چرک خشک کن) درمان نمی‌شوند؛ استفاده از آنتی بیوتیکها که متاسفانه، اغلب از سوی همکاران ما به راحتی تجویز می‌شوند حاصلی جز کاهش قدرت دفاعی بدن ندارند.

۳. ویروس کرونا و خیلی از ویروسهای دیگر بدنه‌ای از جنس چربی دارند که با مواد شوینده از بین می‌رود لذا شستن دست و صورت و وسایل با مواد شوینده ساده مثل صابون یا مواد ضد عفونی‌کننده یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از پخش ویروس است.

۴. اگر سالم هستید از کرونا نترسید؛ این ویروس از ویروس آنفولانزای موجود در حال حاضر کشنده‌تر نیست.

۵. خطر اصلی این ویروس برای بیمارانی است که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند: افراد دچار دیابت، آسم، بیماریهای خود ایمنی مثل MS، بیماران سرطانی، افراد دچار مشکلات قلبی عروقی، افراد مسن و ....

۶. به سیستم ایمنی بدن خود اعتماد کنید؛ سیستم ایمنی بدن انسان ۱۰ به توان ۱۰ سلول ایمنی حرفه‌ای دارد؛ سیستم ایمنی بعد از کشف ویروس، چند روزی به تولید لشکر تخصصی برای مقابله می‌پردازد و بعد به این ویروس حمله می‌کند. انسان سالم با رعایت موارد درمانی ساده، به راحتی درمان می‌شود.

۷. در بچه‌های کوچک، کرونا به شکل یک سرماخوردگی ساده ظهور پیدا میکند و خطری ندارد؛ اگر بچه‌های زیر هشت سال، سرماخوردگی ساده دارند شما مراقب بیشتری از خودتان کنید.

۸. ظهور کرونا در بسیاری از افراد سالم هم در حد یک سرماخوردگی است؛ اگر سرما خوردید، برای جلوگیری از انتقال، چند روزی در منزل بمانید.

۹. با دیدن یک آمبولانس که افرادش لباس مقابله با بیماریهای میکروبی به تن دارند، وحشت‌زده نشوید؛ بر اساس قوانین، در مواجه با هر مورد مشکوکی باید احتیاطات لازم انجام شود؛ خیلی از این افراد بدون مشکل خاصی ترخیص خواهند شد.

۱۰. این بیماری با کنترل و رعایت از طرف افراد بیمار و افراد سالم به راحتی گذر خواهد کرد؛ آنفولانزای خوکی و آنفولانزای N۱H۱ خیلی بیشتر و خطرناک‌تر بودند اما گذشتند؛ پس بیش از حد نترسید اما بی‌خیال هم‌ نباشید و مراقبت کنید.

با توجه به میزان کشندگی کم کرونا آن هم در افراد با ضعف سیستم ایمنی، توصیه می شود ضمن رعایت نکات خود مراقبتی چون شستشوی دست‌ها و ... جلوی شایعه‌های دلهره‌آور اجتماعی را با آگاهی‌بخشی مناسب بگیریم؛ از دیدگاه علمی ترس افراطی ناشی از دنبال کردن اخبار شیوع و تلفات می‌تواند موجب ضعف سیستم ایمنی شود و فرد را مستعد ابتلا کند؛ از قدیم گفته‌اند که ترس، برادر مرگ است؛ پس با توکل بر خدا و رعایت تدابیر بهداشتی لازم، استرس ‌ جهت به خود، خانواده و اطرافیان وارد نکنیم.

راه‌های ساده پیشگیری از شیوع بیماری کرونا

ــ دست‌ها را طبق روال با آب و صابون بشویید، به‌ویژه در صورت تماس با فرد بیمار یا حیوانات؛ در صورت نیاز بهتر است از دستکش یک بار مصرف استفاده کنید تا مجبور به شستشوی مکرر دستها نباشد.

ــ از دست دادن و روبوسی با افراد دارای علائم تنفسی (سرفه، عطسه  و ... ) خودداری و فاصله حداقل یک متری را از این افراد رعایت کنید.

ــ دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحاً ) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

ــ از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

ــ از رها کردن دستمال کاغذی های مصرف شده در محیط خودداری کنید.

ــ مواد غذایی را خوب بپزید و از خوردن مواد غذایی نیم پز خودداری کنید.

ــ از تماس با حیوانات اهلی و وحشی خودداری کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    1 1
    مشرق مورد 3 رو حذف کن. ویروس ها چربی نیستند از جنس پروتیین هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس