کد خبر 1044941
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
1

هنوز هم سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ دست از کار نکشیده‌اند و سرو قلیان که می‌تواند مهم‌ترین و ساده‌ترین راه‌ انتقال ویروس کرونا باشد، همچنان در این مکان‌ها ادامه دارد.

به گزارش مشرق، شاید نخستین گزینه‌ای که وقتی جوانان ایرانی دور هم جمع می‌شوند آن را به عنوان تفریح خود انتخاب می‌کنند، این باشد: «بریم قلیون بکشیم!»

کافی است سری به چند سفره‌خانه یا قهوه‌خانه در پایتخت بزنید تا ببینید که حتی جوان‌های کم سن‌سال و مدرسه‌ای هم به جرگه‌ قلیان‌ کش‌ها پیوسته‌اند و با ولع خاصی دود قلیان را می‌بلعند و به اشکال مختلف از گوش و بینی و دهان خود خارج می‌کنند.

در مقابل سفره‌خانه‌های داخل شهر، سفره‌خانه‌هایی هم در مناطق تفریحی و کوهپایه‌ای تهران وجود دارد که روزانه پذیرای مشتریان مختلفی اعم از مرد و زن و جوان‌های کم سن و سال است، جایی که قیمت منو قلیان و غذاهایش کذایی است اما بهره‌ای از کیفیت نبرده است.

بیشتر بخوانید:

منشا کرونای جدید در ایران مشخص شد

آمار کشته‌های کرونا به ۸ نفر رسید

تفریح مخربی که به گفته بسیاری از از مصرف کنندگان قلیان، ارمغانی جز تنگی نفس، سرفه‌های مکرر و تهوع‌های طولانی برایشان نداشته اما با این حال انگار که نوعی عادت و اعتیاد به آن باعث شده تا رهایش نکنند.

اما نکته مهم شرایط فعلی کشور است، شیوع بیماری تازه‌ای به نام «کرونا ویروس» که طی روزهای اخیر مدارس را به تعطیلی کشانده و تمامی اجراهای عمومی همچون تئاترها، کنسرت‌ها را لغو و سینماها را تعطیل کرده، حتی محمدرضا کارگر مدیرکل اداره موزه‌ها و آثار منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم از تعطیل شدن تمامی موزه‌های تهران و شهرهای در معرض ابتلا به کرونا تا پایان هفته خبر داده اما با این حال هنوز هم سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها دست از کار نکشیده‌اند و سرو قلیان که می‌تواند مهم‌ترین و ساده‌ترین راه‌ انتقال ویروس کرونا باشد، همچنان در این مکان‌ها ادامه دارد.

قهوه‌خانه‌ها باید هرچه سریع‌تر تعطیل شوند 

مسعود مردانی، فوق‌ تخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با تأثیر قلیان در انتقال ویروس کرونا گفت: اعتقاد ما این است که قهوه‌خانه‌ها باید هرچه سریع‌تر تعطیل شوند و تمامی قلیان‌ها از محیط سفره‌خانه‌ها جمع شود.

وی افزود: قلیان به طور کامل می‌تواند باعث انتقال ویروس کرونا شود و شلنگ یکبار مصرف و قند بسته بندی نمی‌تواند از شیوع ویروس جلوگیری کند.

این فوق‌ تخصص بیماری‌های عفونی تأکید کرد: آب داخل کوزه‌های قلیان منبع اصلی آلودگی است و من به همه افرادی که مصرف کننده قلیان هستند توصیه می‌کنم به هیچ عنوان سمت این تفریح ناسالم و بیماری‌زا نروند.

 شلنگ‌های یکبار مصرف و قندهای بسته بندی! 

با این حال تنها اقدام اتحادیه قهوه‌ خانه داران و سفره‌خانه‌های سنتی تهران انتشار یک اطلاعیه در راستای رعایت بهداشت بود که در آن تأکید شده تا با توجه به شیوع ویروس کرونا و پیشگیری از وقوع این بیماری، واحدهای صنفی برای سرو قلیان از شلنگ‌های یکبار مصرف و قندهای بسته بندی شده استفاده کنند.

در این اطلاعیه عنوان شده که واحدهای صنفی تحت نظارت در این اتحادیه مکلف به رعایت تمامی موارد بهداشت فردی و محیط در واحدهای صنفی طبق ماده ۱۷ قانون نظام صنفی هستند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    1 20
    پس من جوون چکار کنم تو این تهران ؟ کنسرت که بلیط کمش هشتاد تومنه . استخر که شده چهل تومن ، باشگاه شده روزی پونزده تومن ،
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
      3 0
      برو بدنسازی برو کلاس زبان برو تفریح سالم داشته باش .. این همه کار .. قلیون تفریحه آخه ؟؟ برو کار کن .. برو پول دربیار .
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
      15 0
      کرونا دود کن-_-

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس