کد خبر 1043277
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
علاء الخطیب

یک فعال‌ رسانه‌ای عراقی نزدیک به نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق، از فشار یک ائتلاف سنی و یک حزب کُرد بر «محمد توفیق علاوی» برای تاثیرگذاری بر روند انتخاب وزرای کابینه جدید، خبر داد.

به گزارش مشرق، «علاء الخطیب» تحلیلگر سیاسی، نویسنده و فعال رسانه‌ای عراقی، و از شخصیت‌های نزدیک به نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه جدید عراق، امروز (چهارشنبه - ۱۹ فوریه) در آستانه معرفی ترکیب کابینه «محمد توفیق علاوی»، گفت که ائتلاف سنی «تحالف القوی العراقیه» و حزب دموکرات کردستان بر ضرورت انتخاب اسامی پیشنهادی آنها برای کرسی‌های وزارتی کابینه جدید، اصرار داشتند اما علاوی زیر باز این مسئله نرفت.

بیشتر بخوانید:

تکمیل کابینه و برنامه دولت علاوی

شرط حزب بارزانی برای مشارکت در دولت علاوی

وی در گفت‌وگو با شبکه «العهد» تصریح کرد:  نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق، اسامی پیشنهادی احزاب و گروه‌های سیاسی برای تصدی پست‌های وزارتی را رد کرده و این اصل مشمول کلیه احزاب کشور شده است. در این مسیر، مشکلی با تحالف القوی و «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان به وجود آمد و آن‌ها می‌خواستند که اسامی پیشنهادی آن‌ها در کابینه جای گیرند اما نخست‌وزیر این امر را رد و تاکید کرد که شخص او باید اسامی وزرای کابینه را مشخص کند و خود مسئول این امر است.

الخطیب تاکید کرد: علاوی می‌خواهد دولتش نماینده ملت عراق باشد و سیاست خارجی و داخلی دولت را با کمک وزرایش مشخص کند نه به کمک گروه‌ها و احزاب سیاسی. احزاب و گروه‌های سیاسی نیز باید از خطرات فرارو و مشکلات جاری کشور را درک کنند.

وی توضیح داد: توازن ملی در کابینه جدید عراق رعایت می‌شود و شامل وزرای شیعی، سنی و کرد خواهد بود اما همه آنها مستقلند.

از سوی دیگر، «شیرزاد قاسم» عضو حزب دموکرات کردستان عراق در گفت‌وگو با «العهد» تصریح کرد: رهبران کرد، تا به این لحظه هیچ شخصی را برای تصدی پست وزراتی در کابینه علاوی نامزد نکرده‌اند اما دولت او، از وزرای کُرد، خالی نخواهد بود. کردها از دولت علاوی حمایت می‌کنند و آماده همکاری با او هستند.

«بسمه الاوقاتی» سخنگوی ائتلاف سنی «جبهة الانقاذ و التنمیة» نیز گفت که ۳۴ نماینده اهل سنت پارلمان عراق از دولت علاوی حمایت می‌کنند و این ائتلاف از حامیان دولت جدید عراق است .

منابع عراقی پیش‌بینی می‌کنند که پارلمان عراق در جلسه‌ای مشابه جلسه تصویب اخراج نظامیان آمریکایی، به محمد توفیق علاوی و کابینه او به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق رای اعتماد خواهد داد و کلیه گروه‌های سیاسی شیعی نیز در حمایت از این کابینه توافق کرده‌اند.

پایگاه خبری شبکه المیادین، دیروز طی گزارشی اعلام کرد که علاوی توانسته انتخاب ۱۹ وزیر از میان ۲۳ وزیر را نهایی کند و در نظر داشته تا کابینه را به پارلمان معرفی کند اما از او خواسته شده است پس از کامل شدن کابینه اقدام به این کار کند. تا کنون هیچ کدام از نخست‌وزیران عراق از سال ۲۰۰۳ تاکنون نتوانسته‌اند در همان مرحله نخست، تمامی وزرای خود را برای کسب رأی اعتماد به پارلمان معرفی کنند و همواره برخی از وزرا با تأخیر چندماهه انتخاب شده‌اند.

طبق قانون اساسی عراق، نخست وزیر جدید عراق تا دوم ماه مارس (۱۲ اسفند) مهلت دارد که دولت خود را تشکیل دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس