کد خبر 1040484
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
اربعین شهید سلیمانی و شهدای مقاومت

امروز، بغداد و ۱۴ استان دیگر عراق، شاهد برگزاری مراسم باشکوه چهلمین روز شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و سایر همرزمانشان است.

به گزارش مشرق، بامداد روز جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه)، طی حمله آمریکا به جاده فرودگاه بغداد، سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق و شماری از همرزمانشان به شهادت رسیدند. امروز به مناسبت گذشت چهل روز از شهادت این رهبران مقاومت و پیروزی، در ۱۵ استان عراق، مراسم بزرگداشت برگزار می‌شود.

اداره اطلاع‌رسانی در سازمان الحشد الشعبی عراق، طی بیانیه‌ای رسمی، از تدارک برای برگزاری مراسم اربعین این شهدای مقاومت در بغداد و سایر استانهای عراق خبر داد.

بر اساس این گزارش، امروز ۱۷ مراسم رسمی و مردمی و عمومی در ۱۵ استان عراق برای بزرگداشت اربعین این شهدا برگزار می‌شود و هیأت اطلاع‌رسانی الحشد الشعبی، آن را به طور مستقیم پوشش می‌دهد.

امروز (سه‌شنبه - ۱۱ فوریه - ۲۲ بهمن)، نخستین مراسم بزرگداشت چهلم شهدای مقاومت در ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در مجموعه تئاتر المنصور واقع در منطقه سبز بغداد با حضور شخصیت‌های سیاسی و مسئول و فرماندهان امنیتی و نظامی و نمایندگان هیأت‌های دیپلماتیک در عراق برگزار شد. یک مراسم عمومی نیز قرار است، ساعت ۱۵ عصر امروز در ساختمان اداره اطلاع‌رسانی الحشد الشعبی و سالن «شهید حیدر المیاحی» برگزار شود که علاوه بر سخنرانی و ارائه برنامه‌های ادبی و فرهنگی، فیلمهای مستند نیز برای عموم به نمایش درخواهد آمد.

 مراسم بزرگداشت اربعین شهدای مقاومت در بغداد  

 مراسم صبح امروز بغداد با حضور «فالح الفیاض»  رئیس سازمان «الحشد الشعبی»، «هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» و رئیس سازمان بدر و «یاسین الیاسری» وزیر کشور و شماری از مقامات سیاسی و نظامی کشور برگزارشد.

«فالح الفیاض» رئیس الحشد الشعبی در ابتدای این مراسم تأکید کرد که «شهدای پیروزی (حاج قاسم و المهندس) در دفاع از خاک، آبرو، مقدسات و حقوق ملت جان سپردند».

وی افزود که مرجعیت دینی عراق، این شهدا را فرماندهان «پیروزی ما در برابر تروریسم عنوان کرد و این جایگاه مهم و والایی [برای این شهدا] است».

الفیاض ترور حاج قاسم، المهندس و همراهانشان را «جنایتی علیه بشریت و حاکمیت عراق» عنوان و تصریح کرد که عاملان ترور این شهدا، بی‌خرد بوده‌اند.

رئیس الحشد الشعبی در بخش دیگری از سخنرانی خود تأکید کرد که طرح صلح تحمیلی آمریکا موسوم به «معامله قرن» احساسات میلیون‌ها انسان را تحریک کرده است.

الفیاض همچنین گفت که الحشد الشعبی همچنان بر عهد خود وفادار است و مرزها و امنیت عراق را از هر گونه خطری، حفظ خواهد کرد.

وی ضمن ابراز خوش‌گمانی به مرجعیت دینی عراق، تأکید کرد که نیروهای الحشد «در نقشه راهی که مرجعیت برای خارج کردن کشور از بحران سیاسی، مطرح کرده» در کنار مرجعیت خواهند بود.

این مسئول عراقی در پایان خاطر نشان کرد: «از تمامی اقدامات برای اصلاح و تغییر حمایت می‌کنیم و خاری در چشمان کسانی خواهیم بود که قصد دارند، حاکمیت کشور [عراق] را نقض کنند.

سخنرانی وزیر کشور عراق

«یاسین الیاسری» وزیر کشور عراق در مراسم امروز بغداد، از نقش مهم ابومهدی المهندس در پیروزی بر داعش و آزادسازی عراق سخن گفت و از حضور چشمگیر او در عملیات‌های مهم برای غلبه بر تروریسم تقدیر کرد.

وی سپس به خاطره‌ای از عملیات آزادسازی موصل اشاره کرد و گفت: یکی از زنان مسیحی این شهر، از دور المهندس را خطاب قرار داد و گفت: هان ای چریک، داعشی‌ها به روستاهای ما آمدند تا ما را ذبح کنند، همسایگانمان ما را فروختند، برادرانمان به ما خیانت کردند..شهید المهندس در پاسخ گفت: شرافت شما شرافت ماست، بانوی آزاده.

سخنرانی رئیس ستاد ارتش عراق

سرلشکر ستاد «عثمان الغانمی» رئیس ستاد ارتش عراق در مراسم بزرگداشت اربعین شهدای مقاومت گفت: مایه افتخار من است که به نمایندگی از ارتش عراق، در جمع حاضران عزادار این مراسم حضور دارم. برای کسانی که از ما در این مراسم حضور دارند و گرانبهاترین دارایی خود را در راه عراق می‌دهند، می‌گوییم: «آنها پیشرو هستند و ما پیرو آنهاییم»؛ تا وطن ما سربلند باقی بماند و پرچم عراق برافراشته باشد و مرزها در سایه کلیه تنش‌های کنونی کشور، مصون بماند.

دانلود

رئیس ستاد ارتش عراق افزود: شهید «ابومهدی المهندس» و سایر فرماندهان شهید نقش بزرگ و موثری در جنگ با داعش و شکست آن داشتند و دستهای آنها در طول جنگ با داعش، همواره بر روی ماشه بود و ما آنها را این‌گونه به یاد می‌آوریم. شهید المهندس یک سرباز اصیل و به تمام معنا، مرد، فداکار و ایثارگر بود.

الغانمی افزود: با وجود کلیه تنش‌هایی که کشور در حال حاضر با آنها مواجه است، مرزها همچنان حفظ خواهند شد. اگر فداکاری‌های شهدا نبود، عراق به جایگاه‌ منطقه‌ای و بین‌المللی و عربی خود بازنمی‌گشت.

وی تصریح کرد: ما تنها می‌توانیم پیرو دستورالعمل‌های مرجعیت عالی باشیم و خوشحالیم که بگوییم، ارتش حامی قانون اساسی و روند سیاسی و دمکراتیک کشور باقی می‌ماند و به دغدغه‌های عراقی‌ها پاسخ داده خواهد شد  و همه ما مانند، کسانی که از ما پیشی گرفتند و برایشان بهشت آرزو می‌کنیم، سربازان راه شهادتیم.

رئیس پلیس بغداد: راه المهندس را ادامه می‌دهیم

سرلشکر ستاد «جعفر البطاط» رئیس پلیس دولت فدرال عراق نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: ما نیز خط مشی شهید «المهندس» را در دفاع از عراق و مقدساتش دنبال می‌کنیم و در این مسیر باقی خواهیم ماند. شهید المهندس نقش مهمی در تقویت نیروهای پلیس فدرال طی عملیات علیه داعش داشت و طی نشست‌های مستمر با فرماندهان پلیس طرح‌هایی ارائه می‌کرد که همگی به پیروزی علیه داعش منجر شد.

بر اساس این گزارش، امروز یک مراسم مخصوص بانوان در ساعت ۱۵ عصر به وقت بغداد از سوی خانواده شهید المهندس در مسجد «الزویه» در مرکز بغداد برگزار خواهد شد.

در ادامه جدول برنامه‌های امروز به مناسبت اربعین شهدای مقاومت می آید:

۱- بغداد /منطقه سبز- مجموعه تئاتر المنصور- ساعت ۱۰ صبح

بغداد /اداره اطلاع‌رسانی الحشد الشعبی، سالن شهید «حیدر الملاحی» - ساعت ۱۵

۲- نینوی/ بخش غربی موصل- ساعت ۱۵ عصر

۳- کرکوک/ مرکز استان- سالن ورزشی کرکوک - ساعت ۱۵ عصر

۴- الانبار / الرمادی – سالن مسجد الحق - ساعت ۱۵ عصر

۵—صلاح الدین / تکریت – کاخ فرهنگی - ساعت ۱۵ عصر

۶ – دیالی / بعقوبة – خیابان المحافظة - ساعت ۱۵ عصر

۷ – کربلاء  /  بین الحرمین - ساعت ۱۵ عصر

۸—نجف / بوستان قصر الضیافة- ساعت  ۱۵ عصر

۹—بابل / سالن کنفرانس‌ها - ساعت ۱۵ عصر

۱۰—الدیوانیة / سالن سرپوشیده ورزشی - ساعت ۱۵ عصر

۱۱ – المثنی / سالن الصداقة –نزدیک دانشگاه - ساعت ۱۵ عصر

۱۲ – ذی قار / الجبایش – مقر نصب الشهید- ساعت ۱۵ عصر

۱۳ – میسان / منطقه الشبانه _ سالن کنفرانس‌ها- ساعت ۱۵ عصر

۱۴—واسط /مرکز شهرالکوت – الداموک / بوستان السیسبان- ساعت ۱۵ عصر

۱۵—البصرة / مرکز فرهنگی نفت - ساعت ۱۵ عصر

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس