کد خبر 1038191
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
سندرز

رقابت‌های درون‌حزبی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا برای تعیین کاندیدای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری از آیووا کلید خورد.

به گزارش مشرق، مرحله اول رقابت‌های درون‌حزبی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا برای تعیین کاندیداهای نهایی این احزاب برای انتخابات سال آینده میلادی از دیروز در ایالت آیووا کلید خورد. 

به گزارش «وطن امروز»، در اردوگاه جمهوری‌خواهان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا شانس اول و نهایی جمهوری‌خواهان است و بعید است وی در راه رسیدن به فینال رقابت‌ها با مشکلی مواجه شود. رقابت درون‌حزبی جمهوری‌خواهان تنها میان 3 نفر شامل خود ترامپ برگزار می‌شود. این رقابت نیز شکلی نمایشی به خود گرفته، چرا که 2 نفر بعدی اصولا جایگاهی در آرا و نظرسنجی‌ها ندارند و به نوعی زینت‌المجلس هستند. 

بیشتر بخوانید:

در اردوی دموکرات‌ها 11 کاندیدا حضور دارند که رقابت تنگانگی با هم دارند. با این حال تقریبا حالا مسجل است که رقابت اصلی میان سندرز و جو بایدن به عنوان نفرات اول و دوم آغاز شده است. با این حال، الیزابت وارن هم امیدوار است بتواند شانس از دست رفته خود را به دست آورد. وی در ماه‌های گذشته در برهه‌ای کاندیدای اول دموکرات‌ها بود که با جدی‌تر شدن رقابت‌ها، کمپین وی تضعیف شد. 

در انتخابات آیووا دموکرات‌ها به دنبال تعیین ۴۱ نماینده برای کنوانسیون ملی حزب دموکرات که 13 تا 16 جولای (اواخر خرداد سال آینده) در ویسکانسین برگزار خواهد شد، هستند.

این تعداد نماینده که در رقابت مقدماتی آیووا تعیین می‌شوند تنها بخشی از مجموع ۱۹۹۱ نماینده‌ای هستند که یک نامزد برای آنکه به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری حزب دموکرات تعیین شود باید به دست آورد. با این حال در گام نخست رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، کسب نتیجه قدرتمند در میان ۹۹ ناحیه ایالت آیووا می‌تواند برای پیروزی هر یک از نامزدهای رقابت‌کننده تاثیرگذار باشد.

* چرا آیووا اینقدر مهم است؟

در چند دوره گذشته انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها، نامزدی که توانسته آیووا را ببرد در نهایت نامزد نهایی دموکرات‌ها هم شده است. از سویی نامزدهایی که این ایالت را از دست بدهند باخت بزرگی از منظر روحی پیدا می‌کنند که ممکن است حتی توان ادامه رقابت را هم از دست بدهند. 

طرفداران حزب دموکرات در آیووا از ساعت 7 عصر دیروز به وقت محلی شرکت در انتخابات درون‌حزبی در ۱۶۷۸ حوزه را شروع کردند. انتخابات درون‌حزبی آیووا با صندوق رای انجام نمی‌شود و اعضای حزب با شرکت در نشست‌ها و مجمع‌های محلی نامزد مورد نظرشان را انتخاب خواهند کرد. به این ترتیب ده‌ها هزار رای‌دهنده در این ایالت برای شرکت در انتخابات به حوزه‌هایی که شامل کلیساها، کتابخانه‌های عمومی، سالن‌های ورزشی و حتی منازل شخصی هستند می‌روند.

انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها تا ماه ژوئن در ایالت‌های مختلف آمریکا ادامه دارد و سپس نمایندگان ایالتی با شرکت در کنوانسیون ملی حزب دموکرات در ماه جولای نامزد حزب را به طور رسمی انتخاب خواهند کرد. در مرحله نخست، در اکثر حوزه‌های رای‌گیری یک نامزد ریاست‌جمهوری نیاز دارد دست‌کم ۱۵ درصد از آرا را کسب کند تا واجد شرایط حضور در ادامه رقابت بر سر به دست آوردن نماینده شود. اگر این نامزد حد نصاب یادشده را در مرحله اول به دست نیاورد در رقابت آن حوزه هیچ نماینده‌ای به دست نخواهد آورد و رای‌دهندگان حامی وی باید سراغ انتخاب فردی دیگر در مرحله بعد بروند.

* رقابت تنگاتنگ سندرز و بایدن در نظرسنجی‌ها

اگرچه برنی سندرز تا چند هفته پیش در همه نظرسنجی‌های دموکرات‌ها حرف اول و آخر را می‌زد اما چند اتفاق پیاپی که مهم‌ترین آن ناراحتی قلبی سندرز بود سبب شد وی نتواند جایگاه اول خود را در مهم‌ترین برهه یعنی آغاز رسمی رقابت‌های انتخاباتی از آیووا حفظ کند. به نوشته ایسنا، براساس یک میانگین مربوط به برخی نظرسنجی‌ها که از سوی پایگاه ریئِل‌ کِلِر پالتیکس در سطح کشوری درباره نامزدهای ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها اتخاذ شده، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا با 2/27 درصد آرا در این حزب پیشتاز بوده و بعد از او برنی سندرز با 5/22 درصد و الیزابت وارن با ۱۵ درصد رای قرار گرفته‌اند.

با همه این تفاصیل اما در ایالت آیووا که پیش‌تر به اهمیت آن اشاره شد، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که سندرز پیشتاز است و بعد از او بایدن و پیت بوتیچیچ، شهردار سابق شهر ساوث بند ایالت ایندیانا قرار دارند و الیزابت وارن در جایگاه چهارم است.

این اما همه ماجرا نیست، چرا که سندرز همچنان در بیشتر نظرسنجی‌های انتخاباتی نفر اول دموکرات‌هاست به طوری که به عنوان مثال، در جدیدترین نظرسنجی که توسط مؤسسه RCP انجام و در واشنگتن‌پست منتشر شده، سندرز توانسته حمایت 2/24 درصد از رأی‌دهندگان را کسب کند. بر اساس نتایج این نظرسنجی که در تاریخ دوم فوریه انجام شده حمایت از جو بایدن به 2/20 رسیده است. رتبه سوم در این نظرسنجی به پت بوتیچیچ اختصاص یافته و او حمایت 6/16 درصد از رأی‌دهندگان را کسب کرده است. بر همین اساس، الیزابت وارن، دیگر چهره برتر نامزدهای حزب دموکرات تنها حمایت 6/15 درصد از رأی‌دهندگان را کسب کرده است.

مایکل بلومبرگ که دیرتر از همه وارد رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها شد، در رقابت‌های مربوط به ایالت‌های نخست شامل آیووا حضور ندارد اما این شهردار سابق نیویورک دیروز در تجمعات انتخاباتی کالیفرنیا سخنرانی کرد. 

در اردوگاه جمهوری‌خواهان هم دونالد ترامپ دیروز در آیووا نبود اما چند روز پیش در شهر دِموین، مرکز این ایالت یک تجمع برگزار کرد. انتظار می‌رود حزب جمهوری‌خواه در نهایت ترامپ را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در جریان کنوانسیون ملی این حزب در تاریخ 24 تا 27 آگوست (اواسط تابستان سال آینده) در کارولینای شمالی معرفی کند. بعد از رقابت ایالت آیووا طی چند روز آینده ایالت نیز نیوهمپشایر در تاریخ ۱۱ فوریه شاهد رقابت‌های درون‌حزبی خواهد بود.

همه علیه یک نفر برنی سندرز هنوز در بسیاری از ایالت‌های آمریکا دست برتر را در اردوگاه دموکرات‌ها دارد و همین امر هم سبب شده تا دولتمردان دولت قبلی آمریکا دست در دست یکدیگر برای شکست وی تلاش کنند. به عبارت دیگر، جریان قدرتمندی در درون حزب دموکرات با وجود شعار دموکراسی، تلاش می‌کند تا نفر اول نظرسنجی‌های انتخاباتی توان راهیابی به فینال رقابت‌های انتخاباتی آمریکا را نداشته باشد. 

این موضوع اگر فاش شود می‌تواند تبدیل به یک رسوایی جدید در ساختار انتخاباتی آمریکا شود. 3 نفر رهبری این جریان را در درون ساختار حزب دموکرات برعهده دارند تا مانع از موفقیت سندرز در رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها شوند؛ باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، هیلاری کلینتون وزیر خارجه دولت اول اوباما و جان کری وزیر خارجه دولت دوم اوباما. یکی از مهم‌ترین دلایل این رفتار، غیرخودی بودن سندرز برای این تیم قدرتمند دموکرات‌هاست. 

اگر در سمت جمهوری‌خواهان دونالد ترامپ با هزاران اما و اگر رئیس‌جمهور شد و حالا شانس اول جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری است، در اردوگاه دموکرات‌ها لابی بزرگی شکل گرفته تا فرد اول این اردوگاه که به هر حال مورد استقبال بخشی از مردم آمریکاست و دیدگاه‌های آنها را پوشش می‌دهد، نتواند وارد رقابت نهایی انتخابات شود. 

همین بازی تیم دولت سابق آمریکا، مورد کنایه دونالد ترامپ هم واقع شد. وی دیروز بار دیگر کمیته مرکزی حزب دموکرات را به تلاش برای ممانعت از پیروزی برنی سندرز در انتخابات درون‌حزبی متهم کرد. وی در توئیتر به نقل از استیو دوسی، خبرنگار شبکه فاکس‌نیوز، نوشته است که به نظر می‌رسد کمیته ملی حزب دموکرات دوباره می‌خواهد با او (سندرز) همان کار را کند.

اشاره ترامپ و مجری فاکس‌نیوز به انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ است. در آن سال، هیلاری کلینتون تا حد زیادی به لطف آرای وکلای غیرمتعهد و با مداخله کمیته مرکزی حزب، بر سندرز که آن سال هم نامزد انتخابات بود، پیروز شد و به عنوان نامزد حزب دموکرات رو در روی ترامپ قرار گرفت. بعد از آن انتخابات، شماری از مقام‌های ارشد کمیته مرکزی حزب به دلیل مداخله در روند تعیین نامزد حزب، از سمت‌های خود کناره‌گیری کردند.

هیلاری کلینتون اخیرا با اظهارنظری درباره اینکه هیچ‌کس سندرز را دوست ندارد خبرساز شد. سخنان وی یادآور کینه قدیمی وی از سندرز است. کلینتون در بخش اول یک مستند 4 قسمتی سندرز را سیاستمداری ناموفق توصیف کرده و گفته است: او سال‌هاست در کنگره حضور دارد اما هیچ کاری را به سرانجام نرسانده است. او در این سال‌ها تنها حمایت یک سناتور را جلب کرده و هیچ‌کس او را دوست ندارد. 

کلینتون حتی پا را از این حرف‌ها فراتر گذاشته و بدون توجه به وابستگی‌های حزبی در پاسخ به این پرسش که آیا حاضر است از سندرز در برابر دونالد ترامپ حمایت کند، از جواب صریح طفره رفته و گفته است که هنوز برای این مسأله زود است. به عبارت دیگر هیلاری کلینتون با وجود دموکرات بودن و در حالی که سندرز نفر اول حزب متبوع وی در انتخابات است، عملا شمشیر را از رو بسته و تلاش می‌کند وی نتواند رای لازم برای رقابت نهایی با ترامپ را کسب کند. 

جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا هم با حمایت مجدد از جو بایدن، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات درون‌حزبی افزود: دوست خوب من جو بایدن که انتخابات درون حزبی را می‌برد، (توجه داشته باشید که هنوز حتی نتیجه آیووا هم اعلام نشده) دونالد ترامپ را شکست می‌دهد و یک رئیس‌جمهور عالی و برجسته خواهد شد. جان کری همچنین در واکنش به اخباری درباره نامزد شدنش در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: هرگز در انتخابات نامزد نخواهم شد و هر گزارشی که در این زمینه منتشر می‌شود جعلی و نادرست است.

علاوه بر هیلاری کلینتون و جان کری، باراک اوباما رئیس دولت قبلی آمریکا هم به نوشته روزنامه‌های آمریکایی نقش فعالی در کمپین جو بایدن برعهده گرفته است. 

یار کمکی ترامپ در انتخابات

در چند سال گذشته شبکه‌های اجتماعی نقش بزرگی در جهت دادن به رای مردم در همه دنیا پیدا کرده‌اند. آمریکا نیز از این قاعده مستثنا نیست. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا با وجود بی‌علاقه نشان دادن خود به رسانه‌هایی مثل روزنامه‌ و تلویزیون‌، حساب ویژه‌ای روی شبکه‌های اجتماعی بویژه فیسبوک باز کرده است. بر همین اساس با استناد به دیدار مارک زاکربرگ، رئیس فیسبوک و ترامپ در سال گذشته میلادی، احتمال سوء‌استفاده ترامپ از این شبکه پرمخاطب در میان جامعه آمریکا برای پیروزی در انتخابات افزایش قابل تاملی داشته است. در این میان برخی اخبار از توافقی محرمانه میان ترامپ و زاکربرگ برای کمک فیسبوک به انتخاب مجدد ترامپ و در عوض آن دفاع دولت آمریکا از این شبکه اجتماعی در مقابل انتقادات، جنجال فراوانی به پا کرده است.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس