کد خبر 1038360
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
انتخابات

دموکرات‌ها در نخستین گام انتخابات درون‌حزبی کاملا متزلزل نشان داده‌اند و علاوه بر برانگیختن انتقادات، منجر به تمسخر خود از سوی حامیان ترامپ شده‌اند.

به گزارش مشرق، تعویق اعلام نتایج انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها  در ایالات «آیووا» به دلایلی که مشکلات فنی و اختلال در نرم‌افزار اعلام نتایج عنوان شده، معطلی هزاران نفر از هواداران این حزب و اظهار نظرهای غیررسمی درباره برندگان این انتخابات، منجر به تمسخر و بی‌اعتباری حزب دموکرات در جمع آمریکایی‌ها شده است.

بیشتر بخوانید:

بلومبرگ: ترامپ درباره همه چیز دروغ می‌گوید

جان کری: در انتخابات شرکت نمی‌کنم

«سندرز» در صدر نظرسنجی‌ انتخاباتی دموکرات‌ها قرار گرفت

در حالی که طرفداران نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکادر ایالت آیووا از ساعت ۲۰:۰۰ دوشنبه (به وقت محلی) در اماکن تعیین‌شده مانند مدارس، کتابخانه، سالن‌های شهرداری و دیگر مراکز حاضر شدند تا نظر خود را درباره نامزد رقیب «دونالد ترامپ» اعلام کنند، اما بعد از گذشت هفت ساعت با اطلاعیه تعویق اعلام نتایج مواجه شدند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، نتایج انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در آیووا قرار بود ساعت ۲۳:۰۰ دوشنبه (به وقت محلی) اعلام شود اما ستاد مرکزی حزب دموکرات در ایالت آیووا اعلام کرد به دلیل مشکلی که برای نرم‌افزار محاسبه و اعلام نتایج پیش آمده، این مسئله به صبح سه‌شنبه به وقت محلی (عصر امروز به وقت تهران) موکول شده است.

در «آیووا»، انتخابات با انداختن برگه رأی داخل صندوق انجام نمی‌شود؛ به جای آن رأی‌دهندگان در جلسات و مجمع‌هایی محلی که در سراسر ایالت برگزار می‌شود شرکت کرده و نظرشان را اعلام می‌کنند. نتایج این نشست‌ها به دفتر حزب در ایالت ارسال می‌شود و در آنجا تعداد «وکلای انتخاباتی» که از هر نامزد حمایت می‌کنند مشخص می‌شود.

در طرف مقابل اما حزب جمهوری‌خواه روند رأی‌گیری در انتخابات درون‌حزبی در ایالات آیووا را طبق برنامه پیش برده و ترامپ رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، رقابت نسبتاً ساده‌ای را که با دو رقیب گمنام داشت، به سادگی پیروز شد.


خستگی و انتظار هواداران دموکرات‌ها برای اعلام نتایج

از سوی دیگر و در بحبوحه سردرگمی هواداران حزب دموکرات و افتضاح تعویق بیش از دوازده ساعته اعلام نتایج، برخی نامزدهای این حزب رو به اظهارنظرهای غیررسمی درباره نتیجه انتخابات آورده و خود را پیروز و نامزد نهایی دموکرات در رقابت با ترامپ اعلام کردند.

اولین نامزد دموکرات که خود را پیروز انتخابات درون حزبی ایالت آیووا اعلام کرد، «پیت بوته‌جج» شهردار پیشین ساوث‌بِند، با ادعای اینکه تمامی شواهد حاکی از پیروزی وی است گفت که با این پیروزی، وارد رقابت‌های انتخابات بعدی انجمن‌های درون حزبی در ایالت «نیوهمپشایر» می‌شود.

بعد از او سناتور «برنی سندرز»، که از نظر برخی تحلیلگران یکی از گزینه‌های جدی نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری و رقابت با ترامپ است، با انتشار جداولی از نتایج این انتخابات درون‌حزبی، ادعای پیروزی کرد.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی ستاد انتخاباتی سندرز، «جف ویوِر» مشاور ارشد سندرز با انتشار گزارشی از آمار و ارقام حداقل ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان در انتخابات درون‌حزبی آیووا، مدعی شد سندرز توانسته ۲۹،۶۶ درصد از آراء را به دست بیاورد و در صدر بایستد.

فرآیند انتخابات درون‌حزبی که از امروز با رأی‌گیری در ایالت آیووا آغاز شد، باید نهایتاً تا ژوئن ۲۰۲۰ در تمام ۵۰ ایالت آمریکا برگزار شود تا سرانجام در اواسط آن ماه در جلسه «مجمع ملی حزب دموکرات» نامزد این حزب برای رقابت با ترامپ انتخاب و معرفی شود.


جدول سندرز

نشریه آمریکایی «تایم» با انتقاد از اوضاع نامنظم حزب دموکرات در انتخابات آیووا، اینگونه توصیف کرد که اولین انتخابات مربوط به ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با تعویق اعلام نتایج انتخابات به واسطه مشکل فنی به «هرج و مرج» تبدیل شد.

مورد دیگری که دستاویز انتقادات مخالفان دموکرات‌ها در جامعه آمریکا شد، عملکرد ضعیف «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا (طبق نظرسنجی‌ها و آمار غیررسمی منتشر شده)، که در ابتدا رقیب اصلی ترامپ شمرده می‌شد، در انتخابات درون‌حزبی آیووا بود.

طبق آمار منتشر شده توسط ستاد سندرز، بایدن اکنون در رتبه چهارم نامزدهای پیروز در انتخابات آیووا قرار دارد. حتی ستاد انتخاباتی سناتور «الیزابت وارن» نیز مدعی حضور در جمع سه نامزد برتر این ایالت است اما بایدن درباره پیروزی در این انتخابات نیز اظهار نظر قابل توجهی نکرده و تقریبا سیاست سکوت را درپیش گرفته است.

دموکرات‌ها که به دلائل مختلف، انگیزه زیادی برای شکست دادن ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال دارند، اما با این بی‌نظمی و هرج‌ومرجی که در اعلام نتایج به بار آوردند، مورد تمسخر مخالفان و حزب رقیب خود یعنی جمهوری‌خواهان قرار گرفتند. برخی از رسانه‌های مخالف این حزب حتی از این وضعیت به عنوان افتضاح دموکرات‌ها در اولین انتخابات درون‌حزبی یاد کردند.

طرفداران ترامپ نیز در شبکه‌های اجتماعی مختلف با انتشار پیام‌هایی با هشتگی به معنای «انتخابات دستکاری‌شده» به دنبال القای شبهه در سلامت انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در آیووا هستند.

با این حال باید منتظر ماند و دید نتایج انتخابات درون‌حزبی آیووا، که مردم این ایالت خواستار انتخاب نامزدی هستند که «توان شکست دادن ترامپ» را داشته باشد، چه می‌شود و کدام نامزدها به مرحله بعد خواهند رفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس