روزنامه های اصلاح طلب 28 دی ماه

نتیجه برجام به جایی رسید که روحانی،مذاکره با آمریکا را دیوانگی نامید و ظریف گفت توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد و عراقچی نیز صراحتا اعلام کرد که نتیجه توافق،تحریم های بیشتر بود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ایجاد رونق اقتصادی در گرو حل مشکلات با جهان است

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «رشد اقتصادی بدون تعامل با جهان؟» نوشت: «ایجاد رونق در اقتصاد داخلی در گرو حل مشکلات با جهان خارج و دورشدن از تنش‌ها و تشنجات در عرصه سیاست خارجی است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«این سخن نه به‌معنی "وادادن" است و نه می‌توان از آن تمایل به وابستگی و ازدست‌دادن استقلال کشور یا نداشتن حمایت ملی را برداشت کرد. مخالفان دولت اگر واقعا باور دارند که بدون تعامل مثبت با جهان می‌توان مشکلات اقتصاد داخل را حل کرد، بهتر است تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آتی و با امید تکیه‌زدن بر کرسی ریاست صبر نکنند و با آموختن شیوه‌های بدیع کشورداری به دولت فعلی، وظیفه ملی خود را انجام بدهند، تا دولت بتواند درعین تشدید تنش با جهان خارج، به اقتصاد ملی هم رونق ببخشد؛ همان کاری که رئیس‌جمهور اعلام کرد نه‌تنها دولتش چنین کاری را بلد نیست، بلکه هیچ اقتصاددانی هم چنین دانش غریبی در اختیار ندارد!».

در سال 94، دولتمردان و فعالین اصلاح طلب تاکید داشتند که اگر در پرونده هسته ای با آمریکا به توافق برسیم، ضمن لغو شدن یکباره تمامی تحریم ها، مشکل گرانی، رکود، بیکاری و حتی مشکل آب خوردن مردم رفع شده و آنچنان رونقی ایجاد می شود که مردم دیگر نیازی به یارانه نخواهند داشت.

مذاکرات هسته ای انجام شد و در نهایت، توافق هسته ای امضا و اجرا شد. طبق برجام، صنعت هسته ای ایران با محدودیت های گسترده مواجه شد. اما در مقابل، تحریم ها نه تنها لغو نشد بلکه دامنه گسترده تری نیز پیدا کرد. کار به جایی رسید که روحانی، مذاکره با آمریکا را دیوانگی نامید و ظریف تاکید کرد که توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد و عراقچی نیز صراحتا اعلام کرد که نتیجه برجام، تحریم های بیشتر بود.

حالا روزنامه شرق که تیتر تاریخی «امضای کری تضمین است، اطمینان تهران از اجرای برجام» را در کارنامه خود دارد، همچنان بر رویه خسارت بار خود اصرار دارد. لازم به ذکر است که پیش از این مدیر مسئول این روزنامه اعتراف کرده بود که آن تیتر تاریخی، صرفا برای بزک برجام و با هدف عبور توافق از سد افکارعمومی انجام شده بود!

در روزهای گذشته، 24 اقتصاددان در نامه ای به رئیس جمهور، به ارائه 10 راهکاری پرداختند که بدون کمک خارجی می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد.

در بخشی از این نامه تاکید شده بود:«بدیهی است توسعه روابط سیاسی با همه دولتهایی که به‌طور متقابل به کشور ما احترام می‌گذارند هم، به‌نفع اقتصاد ایران است و باید همچنان در دستور کار دولت محترم باشد».

** اگر مذاکرات موشکی را بپذیریم، پرونده ایران به شورای امنیت نمی‌رود

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «اروپا زیر فشار» به قلم «عبدالرضا فرجی راد» نوشت: «رویکرد اروپا نسبت به گذشته تا حدودی متفاوت شده است، البته این موضوع قابل پیش‌بینی بود. علت آن هم این بود که از اردیبهشت ماه ایران هر 60 روز یک گام را در راستای کاهش تعهدات برجامی خود برمی‌داشت و گام پنجم ایران قدم بزرگی بود که کلیه محدودیت‌های ایران تحت برجام را از میان برداشت و طبیعتا باید اروپایی‌ها یک عکس‌العمل نسبت به این موضوع انجام می‌دادند».

این رونامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در حال حاضر گزینه‌ای که پیش روی اروپایی‌ها باقی مانده، این است که در مذاکرات آتی میان ایران و اروپا، بخشی از اروپا تلاش می‌کند که بار دیگر ایران و امریکا وارد مذاکره شوند. طی روزهای اخیر نیز آقای لودریان، وزیر خارجه فرانسه بار دیگر این موضوع را مطرح کرده بود و عنوان کرد که تنها راه‌حل این بحران مذاکرات میان ایران و امریکاست. از همین‌رو اروپایی‌ها امیدوار هستند که در این مذاکرات کاری را انجام دهند که خط دیگری را دنبال کنند که به شورای امنیت ختم نشود و تلاش می‌کنند بار دیگر طرح آقای ماکرون رییس‌جمهور فرانسه دنبال شده و مذاکراتی شکل بگیرد تا مقداری مسائل ترمیم شود».

این روزنامه اصلاح طلب، مدعی شده است که به دلیل ضرب الاجل برجامی ایران، رویکرد اروپا تغییر کرد. این ادعا در حالی است که اساس ضرب الاجل ایران، پاسخ به بی عملی اروپا در برجام بود. در حقیقت رفتار اروپا- چه در توافق سعد آباد و چه در توافق برجام- هیچگاه تغییر نکرده بود و بی عملی و عهدشکنی، جزو لاینفک رفتار اعضای اروپایی برجام بوده است.

در روزهای گذشته، تروئیکای اروپایی، مکانیسم حل اختلافات را فعال کردند. اروپایی ها مدعی شدند که اگر این روند به اجرایی شدن مکانیسم ماشه منجر شود، تحریم های سنگینی علیه ایران اعمال خواهد شد.

این ادعا در حالی است که پیش از این، آمریکا و اروپا ماشه را چکانده و تمامی فشنگ های تحریم را شلیک کرده بودند. روند اعمال تحریم های ضدایرانی به گونه ای بود که اندیشکده های آمریکایی اذعان کردند که تحریم ها به سقف خود رسیده و هر تحریم جدیدی صرفا اقدام نمادین خواهد بود.

علیرغم تبلیغات گسترده حامیان برجام، در این توافق هیچگاه قطعنامه های ضدایرانی لغو نشد، بلکه همگی در قطعنامه 2231 تجمیع شد. برجام به هیچ عنوان به لغو و رفع تحریم ها منجر نشد.

حالا طرف اروپایی، با ادعای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، در پی باجگیری از کشورمان است. نویسنده یادداشت روزنامه اعتماد، همصدا با طرح فریبکارانه اروپا، مدعی شده است که هدف تروئیکای اروپایی، ترمیم وضعیت فعلی است و اکنون دو راه پیش روی ماست، یا باید به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و اعمال تحریم های جدید! تن دهیم و یا پیشنهاد فرانسه را قبول کنیم!

لازم به ذکر است که رئیس جمهور فرانسه در کنار دیگر سران تروئیکای اروپایی بارها صراحتا اعلام کرده اند که محتوای مذاکرات جدید، توان موشکی ایران، قدرت منطقه ای کشورمان و دائمی کردن محدودیت های برجام است.

اروپا نه تنها در پی ترمیم وضع موجود نیست بلکه صرفا پادوی آمریکا برای برجامیزه کردن مولفه های قدرت کشورمان است.

** انتخابات با حضور اصلاح طلبان معنادار می شود

«علی صوفی» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «با راهبردی که اصلاح‌طلبان اعلام کردند که به هر میزان که کاندیدا داشته باشیم لیست خواهیم داد؛ تجدید نظر شورای نگهبان باعث خواهد شد که اصلاح‌طلبان کاندیداهایی را در کشور داشته باشند. گرچه که میزان ثبت نامشان هم کم بوده اما ممکن است در سراسر کشور لیست نیم بندی ببندند و پشت آن با هویت اصلاح‌طلبی از مردم برای حضور در انتخابات و رای به لیست اصلاح‌طلبان دعوت کنند تا انتخابات به حدی معنادار شود».

در روزهای گذشته، یکی از فعالین اصلاح طلب گفته بود که اگر اصلاح طلبان نباشند، مجلس آینده «مجلسِ بی دست» خواهد بود. یکی دیگر از فعالین اصلاح طلب نیز گفته بود در صورت عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات، «مجلس از افراد کارآمد خالی می شود»!

رفتار قبیله ای اصلاح طلبان همواره مغایر با منافع ملی و عزت مردم ایران است. این طیف یکروز با حمایت از مدیران نجومی بگیر، مقابل قانون می ایستد و روز دیگر با هجمه به نظارت استصوابی، در مقابل قانون گردن کشی می کند.

در روزهای گذشته، «اکبر ترکان» مشاور سابق رئیس جمهور گفته بود:« تعدادی از نماینده‌ها هستند که در دوره‌های پیشین مجلس کارنامه خوبی از خود ارائه ندادند به ‌طوری که دائما مشغول داد و ستدهای تجاری و دلالی بودند. من از همین جا از شورای نگهبان خواهش می‌کنم، نمایندگانی که حتی سهواً در روابط تجاری و دلالی لغزیدند تایید صلاحیت نشوند و راه ورود دوباره آنها را به مجلس ببندد. هر کسی که لغزیده باید برود و کوچک و بزرگ و جناح و گروه نمی‌شناسد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 4
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    10 55
    دقیقا همینطوره . ما باید به بازرسان سازمان ملل اجازه بازدید از مراکز نظامی - موشکی خودمون رو بدیم تا شبهه ای براشون ایجاد نشه . همچنین با تحویل موشک های دوربرد خودمون میتونیم ازشون جنگنده با خدمات پس از فروش خریداری کنیم .
    • جمال IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      23 0
      یعنی الان از افعال معکوس استفاده کردی یا ما رو ایستگاه کردی
    • یحیا IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      26 0
      در طول تاریخ بشر هیچ مذاکره ای نتیجه نداده است مگر از موضع قدرت. اگر اجازه بازدید از خانه هایتان را هم بدهید آمریکا تا تبدیل کردنتان به عراق و سوریه و افغانستان و .... دست بردار نخواهد بود. استقامت کنید استقامت کنید. مقاومت در طول تاریخ همیشه جواب داده است.
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      14 1
      یادداشت کن اینارو یادمون نره! دیگه چیز دیگه نمیخوای؟
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
      5 0
      آخه کی چماقو میده هویج میگیره!
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
      4 0
      یا خری یا خائن.... موشک تولید داخل بدیم جنگنده گران بها بخریم؟ موشکمون رو بدیم حمله می کنند به ایران
  • محمد IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    24 11
    این پست فطرت های منافق منظورشان از دنیا فقط و فقط آمریکاست. قبله و معبدشان آمریکاست. کشور رو 7 ساله معطل آمریکا کرده اند. زیرساخت های ضعیف کشور معطل اراده آمریکاست به لطف این حرام لقمه های نمک نشناس
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    15 0
    بزرگترین خیانت به ایران بعد کورشای بزرگ همین مذاکره موشکی است مردم بخاطر چهار قرون نفت ایندتون به لیبی شدن معاوضه نکنید
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    22 10
    همینی که تو این وضعیت مذاکرات موشکی رو مطرح کرده به عنوان خائن باید دستگیر بشه بدون تعارف! راه اصلاح کشور همینه. شناسایی و محازات خائنین و نفوذی ها
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    11 12
    چرا با روز نامه های وطن فروش خائن که خواسته های دشمن بلغور میکنند برخورد نمیشود این خائنین وپادوهای دشمن جه کاری دیگه باید انجام بدند که جلوشون گرفته بشه )))))))قلم به دستان مزدور از بیت المال مردم در راه اهداف دشمن بهره می برند((())))))
  • NZ ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    11 5
    خیانت اصلاحات و منورالفکرها تمامی ندارد حتی اگر کار به ناموس خودشان برسد. در خوشبینانه ترین سناریو آنها شاه سلطان حسین صفوی تشریف دارند. انتقام سخت اول باید از این خائنین داخلی شروع شود.
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    12 10
    اگر بنا بود مزاکره وگفتگو مشکلات حل می کرد برجام آفتاب تابان باید ایران گلستان می کرد ولی برعکس مشکلات کشور کم که نشد چند برابر شد فقط مقاومت وایسادگی که دشمن مابوس میکند اینها که دم از مزاکره می زند خائن ونفوذی هستند وباید محاکمه شوند
  • حسن IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    11 9
    اگر مذاکرات موشکی را بپذیریم، پرونده ایران به شورای امنیت نمی‌رود این بسی خیال خام که اصلاح طلبان در ذهن می پرورانند اگرمومن باشند از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شوندبقول رئیس جمهور هم سنخشان حتما دیوانه هستند که دوباره علم مذاکره رابدست گرفتند لذا این دیوانگان میخواهند سنگی ازنظام را دوبار به چاه فریب بیاندازند که صدتا عاقل نمیتوانندآنرا بدر آورند
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    10 3
    مذاکره نمیکنیم ، جنگ نخواهد شد سید بزرگوار امام خامنه ای... اصلاح طلبان هم کور خوندن
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    11 16
    روحانی بلد نیست از روی پشت بام نیفتد یا باید از اینور بوم بیفتد یا باید از اون ور بوم بیفتد یکی نیست به این فریب کار بگوید:کسی نمی گوید با دنیا قطع رابطه کن یا معامله نکن اما فکر نکن دنیا فقط انگلیس و آمریکا و آلمان و فرانسه است ما با 15 کشور دنیا همسایه هستیم تو اگه عرضه داری بیا با همسایه های خودمان معامله کن ٢٣میلیون فریب همین شوهای مغالطه کارانه شما رو خوردن اما خدا عادل است و هادی و خیلی از اون جماعت الان دست شما براشون رو شده بیت المال رو می‌خورید بعد برای باز بودن قاچاق و.... از این ژست ها میگیرید روحانی زمان انتخابات میگه:بلدم بلدم وقتی قدرت و پول میاد دستش میگه:بلد نیستم بلد نیستم
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    6 0
    اصحالات خف بمیرید!
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    7 0
    از ترس گرسنگی خودکشی کنیم؟ عجب احمقهایی هستند این قماش اصحالات
  • دست به ماشه IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    3 0
    اگه یکی ردّ همین موضوعی که دارن فشار میارن واسه برجام موشکی رو بگیره، شک نکنید سر قضیه هواپیمای اوکراینی، چند تا کشمیری از توش میزنه بیرون!!!!!
  • هم وطن IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    1 0
    هرکشوری که پیشرفت کند آمریکامخالف است بهترین گزینه مقاومته،اماجالب اینکه بیشترکشورها از آمریکا وحشت دارند،چرا۰
  • ناشناس IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    1 0
    واقعا اینهایی که اینجور برای تضعیف قدرت موشکی ایران نظریه می دهند سیاستمدارند یا خائنند یا نادانند چی هستند ؟ نمی دانم . شاید هم خیلی مغز متفکر و دلسوز مردم و نظام و کشورتد .
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    1 0
    ما نمی خواهیم عراق و سوریه و افغانستان و لیبی بشویم فقط خائنین بی وطن جاسوس و نفوذی از مذاکرات موشکی حرف می زنند و انشالله این آرزو را به گورررررررررررررررررررر خواهند برررررررررد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس