یادواره شهدای عملیات کربلای ۵

فرمانده سابق کل سپاه پاسداران در یادواره شهدای کربلای ۵ در مسجد پنبه‌چی گفت: سردار سلیمانی با درایت خود روند تحولات منطقه را به نفع محور مقاومت تغییر داد.

به گزارش مشرق،  سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیةالله (عج) سپاه پاسداران در مراسم بزرگداشت سی‌وسومین یادواره شهدای کربلای پنج که در مسجد پنبه‌چی تهران برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به زوایای این عملیات، گفت: عملیات کربلای 5 به قول رهبر انقلاب شبهای قدر انقلاب است. ما عملیات‌های بزرگ و پیروزمندانه در طول دفاع مقدس از جمله خیبر، فتح المبین، بیت المقدس و والفجر 8 کم نداشتیم اما عملیات کربلای 5 به گونه ای دیگر ویژه بود.

مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه الله (عج) ادامه داد: رهبر انقلاب فرمودند سپاه کربلا را در شلمچه مشق کرد و باید قدر این شبهای ویژه در دفاع مقدس را بدانید و در بخش دیگر سخنانشان فرمودند هر فردی عملیات کربلای 5 را فراموش کند نامش از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی قلم خواهد خورد.

بیشتر بخوانید:

جوانان انقلابی حاج قاسم های امروز هستند

وی گفت: امروز تبلور این عظمت در شهادت حاج قاسم و یارانش اتفاق افتاد. مسئله‌ای که اتفاق معمولی نبود و عظمت آن به دفاع مقدس و به ویژه به عملیات کربلای 5 باز می‌گردد. همه عزت و عظمت انقلاب اسلامی که در چهل سال اول بدست آمده مدیون دفاع مقدس است و همه دفاع مقدس و نتایج عملیات قبل از کربلای 5 در این عملیات به نتیجه رسید.

سرلشکر جعفری ادامه داد: علت این واقعیت این است که یک ملت با عظمت و مردم مومن انقلابی باهمراهی امامشان موجب بیرون راندن شاه از کشور شدند که این کار بزرگ اسلام و جهان را در این مقطعی حساس که از ظلم و جور نظام استکباری حاکم بر جهان به شدت آزرده و ضرر دیده بود، دگرگون کرد.

وی خاطرنشان کرد: در چنین مقطعی 8 سال دفاع مقدس انجام شد که درسی شد برای مردم منطقه برای ایستادگی در برابر ستم استکبار و ایادی او و اگر می‌بیند امروز شهادت حاج قاسم این عظمت را ایجاد می‌کند چون ایشان نماد 8 سال دفاع مقدس بود. حاج قاسمی که از نوجوانی در سپاه مشغول شد و به عنوان جوانی 24 ساله تبدیل به یکی از فرماندهان تیپ‌های سپاه شد که در عملیات کربلای 5 خوش درخشید.

فرمانده سابق کل سپاه اظهارداشت: شهید سلیمانی پس از جنگ تحمیلی اقدام به مبارزه با اشرار کرد و پس از سرو سامان دادن به وضعیت امنیت مرزهای کشور از شرارت اشرار و پس از این که فرمانده سپاه قدس شد با درایت خود روند تحولات منطقه غرب آسیا را به نفع محور مقاومت تغییر داد. حاج قاسمی که عصاره همه تجربیات و خون بهای عملیات کربلای 5 و حاصل تمامی خون‌هایی بود که در 8 سال دفاع مقدس اهدا شد و توانست تجربیات گرانقدر این جنگ را به مردم عراق، یمن و حزب الله لبنان منتقل کند و تبدیل به مظهر مقاومت در برابر آمریکای خون‌خوار شد.

وی در تشریح شرایط ایران در 8 سال دفاع مقدس و نحوه نبرد با نیروهای بعثی، افزود: یکی از اصول انجام عملیات علیه دشمن این است که حداقل نیروی شما از نظر استعداد سه برابر دشمن باشد که این مسئله در 8 سال دفاع مقدس هیچ گاه محقق نشد. در شروع جنگ، عراق با 12 لشکر علیه ایران شروع به جنگ کرد و علاوه بر اضافه کردن لشکر خود همواره فناوری‌ها و تجهیزات مدرن را از قدرت‌های دنیا تهیه کرد و خود را در این حوزه نیز ارتقا داد.

سرلشکر جعفری با اشاره به عملیات آزادسازی خرمشهر، ادامه داد: ما با پیروزی نظامی که در خرداد 61 بدست آوردیم ارتش بعث التماس می کرد برای آتش بس و از آنجا که امام با آتش بش موافقت نکردند آنها در نهایت به سمت مرزهای خودشان فرار کردند.

وی گفت: یکی از نقطه ضعفهای که عراق در داخل خاک ما داشت آرایش غلط جنگی بود که موجب می‌شد ما از آنها استفاده کنیم و عملیات های داخل خاک خودمان را نهایتا ظرف 15 روز با پیروزی تمام کنیم ولی با عقب نشینی عراق به داخل خاک خود در محور شلمچه همه توان خود را برای ایجاد موانع و سیم خاردار در این منطقه گذاشت.

فرمانده سابق کل سپاه گفت: زمانی که شهید باقری و بنده که معاون ایشان بودم موانع میدان مین و دژهای موجود در منطقه شلمچه را دیدیم به این نتیجه رسیدیم که در این منطقه امکان عملیات نیست و همان شد در آن مقطع، عملیات رمضان را در منطقه پاسگاه زید انجام دادیم. اما در سال 65 که عملیات کربلای 5 انجام شد حدود چهار سال دشمن فرصت داشت تا آخرین تکنولوژی کارگذاری موانع را پیاده کند. عراق در این منطقه دژی غیر قابل نفوذ ایجاد شده بود در حالی که یک سال قبل از این عملیات، عملیات والفجر 8 در منطقه فاو با موفقیت انجام شده بود.

فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیة الله الاعظم گفت: عملیات کربلای 5 در شرایطی انجام شد که زمین به نفع دشمن بود و او می توانست به راحتی توپخانه های خود را در منطقه مستقر کند اما با کمک خدا و شهدا در نهایت راهی در میان این حجم وسیع سیم خاردار و مین ایجاد شد.

ما آن روزها در شرایطی بودیم که پس از شکست عملیات کربلای 4 اگر عملیات نمی‌کردیم تمامی دستاوردهای دفاع مقدس به نفع صدام مصادره می شد. چرا که او به آمریکایی ها قول داده بود که دیگر اجازه پیشروی به ایران نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: عملیات کربلای 4 موجب شد تا نیروهای دشمن به شکل کامل غافلگیر شوند چراکه خیال می‌کردند ما سالی یکبار عملیات گسترده انجام می‌دهیم و امتیاز عملیات کربلای 4 در همین غافلگیر کردن دشمن در عملیات کربلای 5 بود.

سرلشکر جعفری ادامه داد: شب قبل از عملیات از ساعت 11 شب تا اذان صبح جلسه‌ای برگزار شد و در این جلسه نتایج تمامی عملیات های گذشته مورد بررسی و استفاده قرار گرفت. در نهایت تصمیم بر این شد که آقای هاشمی گفت که به دلیل بالا بودن ریسک این عملیات ما نباید آن را عملیاتی کنیم اما پس از نماز صبح و در جلسه‌ای با نفرات محدودتر ایشان در برابر این سوال قرار گرفت که اگر امسال این عملیات صورت نگیرد کل جنگ به نفع عراق می شد و از آنجا بود که دیگر محاسبات سیاسی نیز وارد عرصه تصمیم گیری شد اما آنچه که از منظر نظر فرماندهان در این جلسه منتقل شد این بود که علی رغم اینکه می‌دانستیم ادوات جنگی‌مناسبی نداریم ولی باید به تکلیف خود در به نتیجه رسیدن و موفقیت انقلاب اسلامی در جنگ عمل کنیم به همین خاطر بود که رهبر انقلاب از این عملیات با تعبیر عاشورا یاد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: عملیات کربلای 5 با شرایط بسیار سختی به نتیجه مد نظر رسید. ما در آن عملیات دیدیم که لشگر حاج قاسم چطور در برابر لشگر انبوه دشمن ایستادگی و پایداری می‌کرد و از خود رشادت نشان داد و موجب پیروزی اسلام در این عملیات شد. همان شد که وقتی این عملیات تمام شد سازمان ملل و هدایت کننده گان سطح بین المللی که صدام را تشویق به جنگ کرده بودند راضی به صدور قطعنامه 598 شدند. البته امام خمینی از آنجا که به دنبال یک قطعنامه صد درصدی به نفع ایران بودند آن مفاد را قبول نکردند و جنگ یک سال دیگر ادامه پیدا کرد تا این که با برآورده شدن خواسته‌های ایران قطعنامه در نهایت مورد قبول قرار گرفت.

سرلشکر جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستاوردهای عملیات کربلای 5 گفت: انجام تکلیف، بسیج همه امکانات، جهاد و ایستادگی در برابر دشمن با هر امکانی که دارید از نتایج عملیات کربلای 5 بود که ارمغان آن پیروزی در این عملیات افتخار آمیز شد.

وی افزود: امروز 40 سال از انقلاب می گذرد و یک دستاورد بزرگ انقلاب این بوده که ملت ما به دوست دشمن ثابت کرد که ملت ها می‌توانند با اتکا به دارایی ها و توان داخلی خود و حمایت و پشتیبانی مردم و مردمی کردن دفاع و ایستادگی کارهای بزرگی انجام دهند. همین مسئله باعث شده که آمریکایی‌ها در طول این سالها به ذلت کشیده شوند. همین آموزه ها به مردم منطقه از جمله مردم مظلوم غزه یاد داد تا چگونه در برابر محاصره کامل اسرائیل نه تنها ایستادگی کنند بلکه امروز دست برتر را در این منطقه داشته باشند. در سوریه نیز در شرایطی که تکفیری ها به پشت درهای کاخ ریاست جمهوری سوریه رسیده بودند ولی کمک های مستشاری حاج قاسم و یارانش موجب این شد که امروز این سرزمین و همچنین عراق از لوث داعش پاک شود.

فرمانده سابق سپاه پاسداران با اشاره به زمان به شهادت رسیدن سردار سلیمانی گفت: این مهم است که زمانی خداوند به تمنای چندساله سردار سلیمانی پاسخ داد که مقاومت در منطقه تثبیت شده و به مردم ثابت شد که آمریکا در برابر قدرتی که از مردم منطقه نشات می‌گیرد قابل شکست است. چه می شود که قدرت بزرگ آمریکا از نظر مادی وقتی اعلام می کند که اگر ایران به ترور حاج قاسم پاسخ دهد ما 52 نقطه را می زنیم اما مردم بدون توجه به این تهدیدها خواستار انتقام خون سردار سلیمانی می‌شوند. این مسئله اثر خون شهیدان 40 ساله است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    0 14
    درود وسلام خدا بر سپاه.عشق ابدی ما سپاه.
  • علی IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    0 0
    با سلام در موقع حمله به پایگاه آمریکا تمامی آنها به قول خودشان رفته بودن داخل سوراخ موش کاشکی با هلی برن یا حمله زمینی توسط حشداشعبی به داخل پایگاه تعدادی از انها را اسیر میکرفتیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس