کد خبر 1028254
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
نجاح محمد علی

«نجاح محمد علی» کارشناس مسایل عراق به مسایلی اشاره کرد که می تواند دلایل دولت ترامپ برای ترور شهید سلیمانی را بیش از پیش روشن سازد.

به گزارش مشرق، بامداد روز جمعه سردار قاسم سلیمانی با پروازی رسمی وارد پایتخت عراق شد، اما توسط پهپادی آمریکایی مقابل فرودگاه بغداد هدف عملیات تروریستی قرار گرفت و به شهادت رسید. ترامپ در توئیت‌هایش و سخنرانی توجیهی‌اش بلافاصله پس از این اقدام تروریستی مدعی شد که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران قصد انجام عملیات علیه نیروهای آمریکایی را داشته و ترور او برای جلوگیری از کشته شدن سربازان این کشور در عراق صورت گرفته است. این در حالی است که عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق، اعلام کرده است که سردار سلیمانی قرار بود صبح جمعه، حوالی ساعت ۸، به دعوت رسمی عراق با نخست‌وزیر این کشور دیداری رسمی داشته باشد و دو طرف درباره حل‌وفصل بحران یمن و ایجاد توافق میان انصارالله و رژیم سعودی تبادل‌نظر کنند.

ببینید:

فیلم/ پاسخ محکم قمی‌ها به ترامپ

فیلم/ سکوت ترامپ برابر سوال خبرنگاران درباره تلافی کردن ایران

فیلم/ خروش مردم صنعا به خون‌خواهی سردار سلیمانی

«نجاح محمد علی» کارشناس عراقی مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «سیاست پارسی» جزئیات بیش‌تری درباره این نشست و تبعات عملیات تروریستی آمریکا افشا کرده است. وی می‌گوید ترامپ با ترور شهید سلیمانی فریب بزرگی خورده و در تله‌ای افتاده که برای خلاص شدن از شر او برایش پهن کرده بودند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید متن مصاحبه سیاست پارسی با نجاح محمد علی است.

آمریکایی‌ها قبل از این‌که شهید سلیمانی را ترور کنند می‌دانستند که این عملیات عواقب سخت و سنگینی برایشان خواهد داشت. چرا با این وجود، دست به انجام این عملیات زدند؟

این عملیات، دام بزرگی بوده که برای ترامپ پهن کرده‌اند تا از شر او خلاص شوند. ترامپ را متقاعد کرده‌اند که ترور شهید سلیمانی شانس او را در انتخابات آینده آمریکا بیش‌تر خواهد کرد. اسرائیل در سوریه نه می‌توانست و نه می‌خواست که شهید سلیمانی را ترور کند، چون می‌داند که اگر دست به این کار بزند، یک جنگ مستقیم میان نیروهای مقاومت و این رژیم درخواهد گرفت که قطعاً به نفع آن‌ها تمام نخواهد شد؛ به خصوص الآن که نتانیاهو در داخل خود فلسطین اشغالی مشکلات بزرگی دارد.

تحلیل من این است که ترامپ می‌خواهد از این عملیات استفاده کند تا حمایت لابی اسرائیل را جلب نماید و بتواند از این طریق با مشکلاتی که دموکرات‌ها پیش پایش گذاشته‌اند مقابله کند. ترامپ اهل سیاست نیست. من فکر می‌کنم او را فریب داده‌اند و گفته‌اند که مثلاً با یک اجماع جهانی، ایران را متقاعد خواهیم کرد که عکس‌العملی به ترور شهید سلیمانی نشان ندهد. این‌گونه او را فریب داده‌اند، اما نهایتاً هدفشان شکل گرفتن عکس‌العمل ایران و در نتیجه، خلاص شدن از شر ترامپ است.

ترامپ می‌گوید حاج قاسم قصد انجام عملیات علیه نیروهای آمریکایی را داشته است. این توجیه چه‌قدر صحت دارد؟

اصلاً این‌طور نیست. من چندین روز قبل از شهادت حاج قاسم با او صحبت کردم. می‌گفت اولویت ما ادلب سوریه است. قصد حاج قاسم افزایش تنش نبود، بلکه به دنبال آرامش در عراق بود. خودش می‌گفت وقتی پرونده ادلب در سوریه بسته شد، برای برقراری ثبات در عراق هم اقدام خواهیم کرد. حتی گفت در مسقط یک سری تفاهمات به صورت غیرمستقیم میان ما و آمریکایی‌ها به وجود آمده است. می‌گفت بعد از ادلب بحران نخست‌وزیری لبنان را حل می‌کنیم و سپس به پرونده عراق رسیدگی می‌کنیم. حتی در یمن هم به دنبال توافقاتی بود، اما آمریکایی‌ها زیر قول‌های خودشان زدند.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی خود به مناسبت شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش به نکته بسیار مهمی اشاره کردند: خروج آمریکایی‌ها از عراق و منطقه به عنوان خون‌بهای شهید سلیمانی. با توجه به این‌که پارلمان عراق هم بلافاصله لایحه اخراج نیروهای آمریکایی را تصویب کرد، لطفاً توضیح بدهید که روند اجرایی شدن این قانون چگونه است و آیا آمریکایی‌ها خروج از عراق را خواهند پذیرفت یا خیر.

طبق قانونی که پارلمان تصویب کرد، در آینده حضور هر نیروی نظامی خارجی‌ای در عراق غیرقانونی خواهد بود. این قانون ابتدا توسط رئیس‌جمهور تنفیذ خواهد شد و سپس برای اجرا تقدیم نخست‌وزیر می‌شود. دولت موظف است در عمل به این قانون، لزوم خروج آمریکایی‌ها را به آن‌ها ابلاغ کند. البته به عقیده من این احتمال وجود دارد که در مراحل تنفیذ و اجرای این قانون مشکلاتی به وجود بیاید، چراکه کُردها، سنی‌ها و شیعیان تا اندازه‌ای در پارلمان با هم اختلاف‌نظر دارند. با این حال، پارلمان توانست از این اختلاف‌نظرها عبور کند؛ با وجود این‌که کُردها و سنی‌ها در نشست پارلمان برای تصویب خروج آمریکایی‌ها حضور پیدا نکردند، اما حضور شیعیان برای تصویب این قانون کافی بود.

بیشتر بخوانید:

انتقام؛ شعار محوری مردم در مراسم تشییع شهدا

اکنون باید دید دولت چگونه این قانون را تنفیذ و اجرا خواهد کرد. من تصور می‌کنم که نخست‌وزیر شخصاً موافق این قانون است و حتی خود را عضوی از نیروهای جبهه مقاومت می‌داند. به خاطر همین عقاید و موضع‌گیری‌های نخست‌وزیر هم بود که آمریکا بخشی از مخالفان را به خیابان‌ها کشاند و گروه‌های سیاسی را تحریک کرد تا عادل عبدالمهدی را مجبور به استعفا کند. البته ایشان هنوز هم نخست‌وزیر هست و طبق قانون می‌تواند اقدام به اجرای این قانون جدید بکند؛ کافی است به آمریکایی‌ها ابلاغ کند که باید از عراق خارج شوند. البته من اطلاع دقیق از متن قانون ندارم و نمی‌دانم چه چارچوب زمانی‌ای تعیین شده، آمریکایی‌ها ملزم به رعایت کدام تعهداتشان هستند، یا مثلاً اگر خروج از عراق را قبول نکردند چه باید کرد. این جزئیات ان‌شاءالله در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که در عراق غیر از نیروهای آمریکایی، نیروهای خارجی دیگری هم وجود دارند. ناتو در عراق نیرو دارد؛ ترکیه نیرو و حتی پایگاه نظامی دارد. توجه هم داشته باشید که همه این‌ها می‌گویند ایران در عراق دخالت می‌کند، در حالی که تنها کشوری که در عراق نیروی نظامی و انتظامی و پایگاه نظامی ندارد، ایران است. حتی مستشارانی هم که قبلاً با شهید بزرگوار، قاسم سلیمانی، به عراق می‌آمدند، تحت عنوان مشاور حکومتی و طبق قرارداد رسمی با دولت عراق می‌آمدند و می‌رفتند.

خروج نیروهای نظامی آمریکا از کل منطقه چگونه می‌تواند محقق شود؟

پایگاه‌های آمریکا در عراق، بزرگ‌ترین پایگاه‌های این کشور در کل منطقه هستند. حتی سفارت آمریکا در عراق هم بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سفارت آمریکایی در منطقه است. بنابراین به اعتقاد من خروج آمریکایی‌ها از پایگاه‌هایشان در عراق حضور کل نیروهای آمریکایی در منطقه به شدت تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. البته آمریکایی‌ها در بحرین، قطر، کویت، آذربایجان و کشورهای دیگر هم پایگاه نظامی دارد، اما با خروج نیروهای این کشور از عراق، حضور آمریکا در این کشور مختل می‌شود و متعاقب آن حضور نیروهای آمریکایی در منطقه کم‌رنگ می‌شود و قدرت و عظمت جبهه و نیروهای مقاومت را در پی خواهد داشت تا بتوانند به سوی قضیه اصلی جهان اسلام یعنی آزادی فلسطین حرکت کنند.

سید حسن نصرالله در سخنرانی‌اش گفت «ما بازوی ایران نیستیم که بخواهیم «به نیابت» از ایران انتقام بگیریم؛ بلکه حاج قاسم متعلق به همه ماست و نیروهای مقاومت به نوبه خودشان مستقلاً انتقام خواهند گرفت.» از طرف دیگر، «کتائب حزب‌الله» اعلام کرده است که نیروهای امنیتی عراق باید از پایگاه‌های آمریکایی فاصله بگیرند. به نظر شما انتقام ایران چگونه خواهد بود و نیروهای مقاومت چگونه انتقام جداگانه خودشان را از آمریکا خواهند گرفت؟

سید حسن نصرالله توضیح داد که عدالت حکم می‌کند ما آمریکایی‌ها را قصاص کنیم، اما مسئله این‌جاست که «کفش حاج قاسم سلیمانی ارزشش از سر ترامپ بالاتر است.» طبق این نظریه، هیچ‌کس در آمریکا وجود ندارد که هم‌ارز با حاج قاسم باشد و ما بخواهیم او را قصاص کنیم. واقعیت هم همین است. حاج قاسم فقط مختص مقاومت در موضوع فلسطین نیست. سید حسن گفت حاج قاسم متعلق به کل محور مقاومت است. من می‌خواهم بگویم حتی بالاتر: قاسم سلیمانی متعلق به تمام انسانیت بود.

بگذارید جریانی را برایتان تعریف کنم. من در لندن هستم؛ این‌جا چند هفته پیش از من شکایت کردند و گفتند فلانی در گفت‌وگوهای فارسی با تلویزیون‌های خارجی اعتراف می‌کند و می‌گوید من با قاسم سلیمانی رابطه دارم و او را می‌شناسم و حتی حاضرم جانم را فدایش کنم. البته این شکایت به نتیجه‌ای نرسید، اما من بعد از این شکایت رسماً اعلام کردم: «اگر من در خیابان قاسم سلیمانی را ببینم، کفش او را خواهم بوسید، چون سلیمانی زندگی‌اش را وقف کرد تا تمام جهان، از جمله همین اروپا، از تروریسم خالی شود. جنگ سلیمانی علیه تروریست‌ها، داعش، تکفیری‌ها و سلفی‌ها موجب شد تا صلح در دنیا برقرار شود.

خود این ترامپ احمق که دستور داد قاسم سلیمانی را شهید کنند، اعتراف می‌کند که ایران در سوریه علیه داعش جنگید. خب ایران یعنی چه کسی؟ ایران یعنی قاسم سلیمانی؛ یعنی سپاه پاسداران که خود ترامپ احمق آن را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. از طرف دیگر اعتراف می‌کند که ایران و سپاه پاسداران در سوریه با داعشی‌ها جنگیدند.

سید حسن نصرالله، که خدا حفظش کند، به‌درستی گفت که وظیفه همه ما، نه فقط وظیفه حزب‌الله، این است که آمریکایی‌ها را از منطقه اخراج کنیم. اگر دیده باشید، دیروز «محمد علی الحوثی» از رهبران انصارالله گفت که ممکن است ایران نیاز داشته باشد به این‌که سریعاً انتقام بگیرد، اما یمنی‌ها و فلسطینی‌ها عجله‌ای ندارند و به وقت خودش حتماً به وظیفه خودشان عمل خواهند کرد. یک حرف بسیار مهمی که سید حسن نصرالله زد این بود که کلیه نظامیان آمریکا مورد هدف قرار خواهند گرفت؛ یعنی از افسر تا سرباز معمولی؛ چون این سربازان بودند که نقشه ترور شهید سلیمانی را اجرا کردند و همه آن‌ها باید قصاص شوند.

من می‌خواهم یک مطلب دیگر را هم اضافه بکنم: مسببان و تحریک‌کنندگان این عملیات که از اعراب هم هستند، آن‌ها هم باید مجازات شوند. این یعنی پهنه قصاص ما علیه دشمن بسیار وسیع است و هر انسان مقاوم و آزاده‌ای باید به وظیفه شرعی خود عمل کند تا مجرمین این جنایت قصاص شوند. خون قاسم سلیمانی متعلق به تمام انسانیت و همه آزادگانی است که می‌خواهند در دنیایی بدون تروریسم، داعش و تکفیر زندگی کنند.

بنابراین عربستان و امارات و رژیم صهیونیستی هم در معرض انتقام‌جویی هستند.

در اصل همین‌ها هستند که آمریکا را تحریک کرده‌اند تا حاج قاسم را به شهادت برساند. اصلاً چه کسی غیر از عربستان و اسرائیل ترامپ را تحریک کرد تا از برجام خارج شود و ایران را تحریم کند؟ این‌ها تروریست‌های واقعی هستند، نه حاج قاسم که خودش با تروریست‌ها مبارزه می‌کرد.

آیا انتقامی که رهبری ایران روی آن تأکید کرد، فقط محدود به عراق و منطقه می‌شود؟ یا امکان دارد در خود آمریکا هم از این کشور انتقام گرفته شود؟

جمهوری اسلامی تا پیش از شهادت حاج قاسم و ابومهدی و یارانشان هم فهرستی از اهداف مشخص را در اختیار داشته است. ایران و محور مقاومت همیشه برای عکس‌العمل مقابل هر اقدام احتمالی آمریکا یا رژیم صهیونیستی به انجام عملیات یا آغاز جنگ، آماده هستند. با این حال، به عقیده من ماجرای حاج قاسم سلیمانی فرق می‌کند و فراتر از این فهرست‌هاست. با این حال، باز هم جمهوری اسلامی ایران طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی عمل خواهد کرد. بعد از این‌که برای نظام جمهوری اسلامی و امام خامنه‌ای و شورای امنیت ملی ایران مشخص شد که هدف اصلی و واقعی ترامپ از ترور شهید سلیمانی چیست، آن‌وقت واکنش آن‌ها هم مشخص می‌شود.

اگر هدف ترامپ از این کار شروع یک جنگ بزرگ است، طبق همین هدف، عکس‌العمل مناسب هم تشخیص داده و اجرایی خواهد شد. اگر اهداف ترامپ چنان‌که سید حسن نصرالله هم توضیح داد، انتخاباتی باشد، عکس‌العمل جمهوری اسلامی متفاوت خواهد بود. و اگر هم ترامپ بخواهد شهادت حاج قاسم را به عنوان هدیه‌ای به اسرائیل بدهد، طبق همین هدف، عکس‌العمل مناسب با مصالح و منافع ملی ایران انتخاب خواهد شد. توجه داشته باشید که نظام جمهوری اسلامی فقط متعلق به ایران نیست. خود من الآن عراقی هستم، اما جمهوری اسلامی متعلق به من هم هست؛ متعلق به تمام محور مقاومت و انسانیت است. بنابراین جمهوری اسلامی نمی‌تواند عکس‌العملی نشان بدهد که ضررش بیش‌تر از نفعش باشد.

منبع: سیاست پارسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    43 5
    احسنت. با دانش کارشناسی خوب.
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    23 4
    جمهوری اسلامی متعلق به من هم هست؛ قشنگ گفتید...
  • رضا IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    7 4
    بعد اين شخص با چنين عشق و علاقه اى كه از امام خامنه اى و سردار سليمانى ميگه و حمايت ميكنه بايد در ايران سالها زندان و نهايتاً اخراج بشه ؟! با شما هستم مشرقى ها ! جواب بديد ! من اميدوارم خون اين مرد بزرگ كه در راه اعتلاى كلمه حق ريخته شد سبب خيرى بشه تا شايد حضرات با مردم شون آشتى كنند ! ايران مان سربلند
  • مهدیه IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    6 3
    انشااله
  • سیروان مهابادی IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    10 4
    البته اگر کردهای جدایی طلب عراقی بگذارند ! متاسفانه تمام امید و تکیه گاه جدایی طلبان کرد عراقی همین امریکا و اسرائیلی ها هستند (هرچند که تا بحال هزار بار از دست همین امریکا و اسرائیل از پشت خنجر خورده اند!) ... بعد از اشغال عراق توسط امریکا منطقه اقلیت کردنشین برای امریکائی ها نقش تایلند را ایفا می کرد، برای خوش گذرانی و فساد و فحشا در این منطقه برایشان فرش قرمز پهن بود و بساط همه نوع عیش و نوش و تخلیه نیازها فراهم بود
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    6 11
    اون داماد یهودیش بیشرفش را بگذارید سهم من
  • کارشناس IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    7 9
    اشتباه نکن این دام برای شماست تا جنگ را شروع کنید.
    • قریشی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      8 1
      ما سالهاست شعار میدیم مشتاق مبارزه با امریکا و صهیونیستها هستیم، ابله
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    13 15
    ارزش کفش نجاح محمد علی از کل هیکل امثال تاجزاده و حجاریان و زیباکلام و اسحال طلبان بیشتره..
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      6 5
      هزاران مثبت
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    16 5
    من خیلی از این کارشناس خوشم میاد ایشون حرفاش واقع بینانه هس قبلا در مورد انتقاد از نظام جمهوری اسلامی در شبکه منو تو حرفاشونو گوش کردم حرفهای خوب و کارشناسی گفته بودند که واقعا مشخصه دلسور مردم هستند و نه الکی حمایت میکنند و نه الکی تخریب میکنن
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    5 4
    ماشالله
  • رضا PL ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    5 1
    کاخ سفید و پنتاگون را با خاک یکسان کنید
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    3 0
    باید تک تک کسانی که اسپانسر شدند تااین فتنه ایجادبشه از جمله بولتون،تام کاتن،نتانیاهووبنی گاتس،بن سلمان،پمپئو،اعضای آیپک،مارک پنس درلیست ترور مقاومت قرارگیرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس