میوه و سبزیجات نمایه

برخی از میوه جات هستند که به دلایل متنوعی مردم آن ها را اشتباها جزو دسته سبزیجات می دانند آشنایی با این میوه جات شاید برایتان جالب باشد.

به گزارش مشرق، به نظرتان کدو حلوایی میوه است یا جزء سبزیجات محسوب می شود ؟ شاید بعضی از شما آن را سبزی و بعضی دیگر میوه بدانید . میوه های دیگری نیز مانند کدو حلوایی هستند که با سبزیجات اشتباه گرفته می شوند .
تفاوت اصلی بین میوه و سبزیجات چیست ؟

بیشتر بخوانید:

۲۰ خاصیت شگفت انگیز جعفری

۹ خوراکی پرطرفدار برای رفع بیماری‌های مختلف

میوه ها از بخش میوه گیاه و قسمت دانه دار آن می رویند و خودشان نیز دارای دانه هستند اما سبزیجات از قسمت های دیگر خوراکی گیاه مثل برگ ها، ساقه و یا ریشه رویش می کنند. در این قسمت از نمناک به معرفی چند نوع از این میوه ها خواهیم پرداخت :

- لوبیا سبز

مثلا لوبیا سبز جزء آن دسته از گیاهانی است که قدمت طولانی دارد اما نمی توانیم به قطعیت بگوییم که جزء میوه هاست یا سبزیجات اما از لحاظ علمی باید آن را جزء میوه ها محسوب کرد . بیش از ۱۳۰ نوع مختلف لوبیا سبز در جهان وجود دارد که همه آن ها از لحاظ علمی به دسته میوه ها تعلق دارند .

- بامیه

همانطور که می دانید ، بامیه یا همان گیاهان انگشتی طعم شیرینی مثل یک میوه شیرین دارند و از لحاظ تکنیکی نیز جزء میوه ها محسوب می شوند . این میوه در سراسر دنیا کشت داده می شود و ۹۰ درصد آن از آب است . بامیه را می توان خام ، بخارپز شده یا سرخ کرده مصرف کرد .

- زیتون

زیتون از نظر بسیاری از افراد در دسته سبزیجات قرار می گیرد اما این میوه ها از بخش دانه دار گیاه هستند . زیتون ها برعکس میوه های دیگر طعم شیرین یا ملسی ندارند . آن ها از مدیترانه نشات گرفته اند و درختان آن ها بیشتر در مناطق گرمسیری رشد می کنند . زیتون ها با همان تلخی خود به صورت خام مصرف می شوند.

 - بادمجان

۷۷۰ نوع مختلف بادمجان در سراسر دنیا در دماهای مختلف رشد می کنند . آن ها از لحاظ سایز و رنگ با یکدیگر متفاوت هستند . بادمجان ها سبزیجات نیستند، بلکه یک میوه می باشند. درون آن ها سفید و دارای دانه می باشد که همین نشانه ای از میوه بودن آنها است .

 - فلفل دلمه ای

آیا می توانید رابطه ای بین فلفل دلمه ای و دیگر میوه ها پیدا کنید . شاید پاسخ به این سوال برایتان سخت باشد . فلفل دلمه ای ها در انواع شیرینشان جزء میوه ها محسوب می شوند که این شیرینی در رنگ های مختلف آن ها نیز متفاوت است. آن ها به رنگ های سبز، زرد، نارنجی و قرمز در دسترس هستند . انواع قرمز انها شیرین ترین و سبز آن ها تلخ ترین نوع می باشند .

- نخود

هزاران سال است که نخود در دنیا پرورش داده می شود . نخود فرنگی جزء میوه های مورد علاقه است که معمولا در هوای سرد کشت داده می شوند ، البته که شیرینی خود را چند ساعت بعد از برداشت از دست می دهند .

- خیار

بسیاری از افراد در مناطق مختلف دنیا خیار را جزء سبزیجات می دانند که کاملا غلط است . خیار به خانواده ملون ها برمی گردد که این میوه ها فواید بسیار زیادی دارند و از قسمت دانه دار گیاه پرورش پیدا می کنند . خیار را به صورت خام مصرف می کنند که ۹۶ درصد این میوه نیز از آب است.

- کدو حلوایی

کدو حلوایی های بزرگ در آشپزی کاربرد زیادی دارند . مطمئنا هیچ کس طعم کدو حلوایی را در جشن هایی مثل کریسمس یا شکرگزاری فراموش نمی کن د. کدو حلوایی برای تزئینات نیز به کار می رود. این میوه درون خود حاوی دانه و پالپ است .

- آووکادو

آووکادو نیز یک میوه محسوب می شود و حاوی یک دانه بزرگ و تکی است که با پالپ ها احاطه شده است . این میوه حاوی چربی های تک رشته ای غیر اشباع است .

- گوجه فرنگی

سال های زیادی است که گوجه فرنگی هنوز میوه یا سبزیجات بودنش مورد شک و تردید است . گوجه فرنگی یک سبزی است که در سالاد ها مصرف می شود و طعم شیرینی مانند میوه ها ندارد اما از لحاظ بیولوژیکی این ماده را جزء میوه ها محسوب می کنند زیرا حاوی دانه می باشد . ۱۰۰۰۰ نوع گوجه فرنگی مختلف نیز در دنیا وجود دارد که در انواع قرمز ، نارنجی ، زرد و بنفش یافت می شود .

منبع: نمناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    4 0
    سایز = اندازه!!
  • LB ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    0 0
    لبنانی ها میخندن مکیگن شما خیار رو که سبزی است به عنوان میوه به خورد آدم میدین. نگو باید گوجه و فلفل دلمه هم بذاریم از این به بعد :)
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    5 0
    از حالا به بعد جلوی مهمان خیار گوجه فلفل دلمه ای کدو حلوایی و نخود سبز میزاریم میگیم بخور اینم میوه هستا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس