کد خبر 1029759
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰
سلامت نمایه

مشاور معاون بهداشت گفت: ۱۰ درصد مرگ‌های دنیا ناشی از مخاطرات طبیعی و ۲۵ درصد دیگر بدلیل خسارت‌های اقتصادی است.

به گزارش مشرق، محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت در امور کاهش خطر و بلایا وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی گفت: سالانه کشور با بلایاهای طبیعی بسیاری رو به رو می‌شود به طوریکه طی بررسی آمارهای موجود در سامانه ثبت مخاطرات نشان می‌دهد که روند وقوع مخاطرات به ویژه مخاطرات آب و هوایی در دنیا همیشه و هر ساله با رو به افزایش است، همچنین علت ۱۰ درصد مرگ‌های دنیا می‌تواند ناشی از مخاطرات طبیعی و ۲۵ درصد دیگر نیز بدلیل خسارت‌های اقتصادی باشد.

بیشتر بخوانید:

چرا باید پرتقال بخوریم؟

بهترین "زمان استفاده از نخ دندان" + روش صحیح

میوه‌هایی که با سبزیجات اشتباه گرفته می‌شوند

او افزود: ایران نیز از این پدیده و شرایط جغرافیایی مستثنی نبوده و آمارهای مرگ و میر در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که بلای سیل ۶۱، زلزله ۲۸ و طوفان حدود ۳ درصد در کشور بوده است.

مطلق در ادامه بیان کرد: چنانچه در سیل‌های اخیر با تکیه بر ظرفیت‌های مردمی و تبیین انتظارات از آن‌ها، اقدامات مؤثری در جهت مدیریت حوادث صورت گرفته است، اما پیشگیری از پیامدهای ناخواسته توانسته به همین میزان تاثیر بسزایی در کاهش بلایا داشته باشد.

مشاور معاون بهداشت در امور کاهش خطر و بلایا در ادامه اظهار کرد: مدیریت جامعه محور باید در دستور کار قرار گیرد تا با آموزش و ارتقاء آمادگی افراد جامعه در برابر بلایا و خطرات از فرصت‌ها به نحو مطلوب استفاده کرد؛ بنابراین باید برای بهبود و ارتقاء آمادگی در برابر بلایا و کاهش آسیب و داشتن جامعه و نظام سلامتی تاب آور اقدام کرد. زیرا نظام سلامت بر اساس برنامه ششم توسعه اجتماعی و اقتصادی مکلف به "ارتقاء تاب آوری نظام سلامت در سطح ۱ به میزان ۴۰ درصد در طول برنامه" است.

همچنین آنچه مسلم است، اتخاذ رویکرد نوین پیشگیری، آمادگی و کاهش آسیب از ضروریات مدیریت بهینه خطر بلایا بوده است، لذا به همین دلیل آموزش عمومی برای افراد جامعه جهت مقابله با مخاطرات و استفاده از ظرفیت‌های جامعه می‌تواند حائز اهمیت است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس