کد خبر 1023279
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
آرتتا

آرتتا قرار است به‌زودی اولین دیدار رسمی‌اش به‌عنوان سرمربی را با آرسنالی‌ها برگزار کند، ولی تا آن‌موقع چندین نکته وجود دارد که دانستنش خالی از لطف نیست.

به گزارش مشرق، آرسنال بعد از قطع همکاری با اونای امری سرمربی اسپانیایی تیمش چند روزی را با فردی لیونبرگ به‌عنوان سرمربی موقت ادامه داد تا بالاخره با میکل آرتتا، یک اسپانیایی دیگر برای ادامه مسیر به توافق رسید. میکل که پیش‌تر سابقه بازی در جمع توپچی‌ها را داشته و شاگرد آرسن ونگر بوده، این فصل دستیار پپ گواردیولا در منچسترسیتی بود و حالا آرسنالی‌ها امید زیادی به او بسته‌اند تا تیم جذابی در ادامه فصل بسازد. آرتتا قرار است به‌زودی اولین دیدار رسمی اش به‌عنوان سرمربی را با آرسنالی‌ها برگزار کند، ولی تا آن‌موقع چندین نکته وجود دارد که دانستنش خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید:

درخواست‌های جالب هواداران آرسنال از آرتتا

دوست دوران کودکی ژابی آلونسو
میکل آرتتا روز ۲۶ ماه مارس ۱۹۸۲ در سن‌سباستین، در منطقه باسک اسپانیا به دنیا آمد. در دوران کودکی، فاصله خانه‌شان با خانه ژابی آلونسو فقط سه دقیقه بود و همین موضوع کافی بود تا این دو تبدیل به دوستان بسیار خوب و صمیمی شوند. هر دو با هم بازی در باشگاه آماتور انتیگوکو را شروع کردند و بعد در دوران نوجوانی هر کدام به‌دنبال سرنوشت‌شان، مسیر متفاوتی را انتخاب کردند. ژابی آلونسو تصمیم گرفت به یکی از بهترین آکادمی‌های همان منطقه برود در حالی‌که میکل آرتتا پیشنهاد پیوستن به آکادمی لاماسیا را پذیرفت و راهی بارسلونا شد.

اهل جشن و پارتی در لاماسیا!
در دوران آکادمی لاماسیا بود که میکل آرتتا بین الگو برداری از بازیکنان بزرگ باشگاه یا دست‌کم بقیه هم‌تیمی‌هایش مثل پویول، اینیستا، ویکتور والدس... و بقیه بازیکنانی که به رفتن به کلاب‌های شبانه علاقه داشتند، به شدت به مشکل برخورده بود. اگرچه او هرگز قوانین لاماسیا را زیر پا نگذاشت، ولی بعدها اعتراف کرد در همان دوران علاقه زیادی به رفتن به مراسم جشن و پارتی داشت و کمتر مشابه اسطوره‌های باشگاه، حرفه‌ای‌گری را رعایت می‌کرد.

کنار زدن از بارسا، استارت با پی‌اس‌جی
آرتتا با وجود استعداد خوبی که داشت هرگز موفق به بازی با پیراهن اصلی تیم بارسلونا نشد. سرمربی وقت تیم یعنی لویی فان‌خال اعتقادی به بازی او نداشت. این بهترین فرصت برای لویی فرناندس، سرمربی وقت پی‌اس‌جی بود که آرتتای جوان را به پاریس ببرد. فرناندس او را در سن ۱۸ سالگی در ژانویه ۲۰۰۱ از بارسلونا قرض گرفت و در ترکیب تیمش بازی داد. آرتتا که خیلی زود جایش را در ترکیب اصلی پاریس به دست آورد تبدیل به مهره‌ای ارزشمند شد. او آنقدر خوب بازی کرد که پاریسی‌ها قرارداد قرضی او را یک سال دیگر هم تمدید کردند. در عرض ۱۸ ماه، آرتتا ۵۲ بازی برای پی‌اس‌جی انجام داد؛ ۵ گل زد و ۳ پاس گل هم داد.

پاریس برای ۱/۵ میلیون یورو، آرتتا را از دست داد
امروزه رقم ۱/۵ میلیون یورو در دنیای فوتبال پولی نیست، ولی همین رقم کافی بود تا پاری‌سن‌ژرمن میکل آرتتا را از دست بدهد. ماجرا از این قرار بود که مسئولان پی‌اس‌جی می‌خواستند با رقم ۹/۱۵ میلیون یورو آرتتا را از بارسلونا بخرند، ولی بارسا نزدیک به ۱۰/۵ میلیون یورو برای او می‌خواست. مذاکرات آنقدر کش‌دار شد که بالاخره رقیب دیگری پیدا شد: گلاسکو رنجرز با رقم ۱۰/۶ میلیون یورو با بارسلونا به توافق رسید و آرتتا را به اسکاتلند کشاند. هرچند که البته دستمزدی که گلاسکو به آرتتا می‌داد هم بیشتر از پی‌اس‌جی بود. در اسکاتلند هم آرتتا دوباره درخشید و تبدیل به یکی از مهره‌های کلیدی تیمش شد. او که سال ۲۰۰۳ بهترین بازیکن باشگاه انتخاب شد توانست در بردن جام‌ها دبل کند و لیگ و جام‌حذفی اسکاتلند را به دست بیاورد.

نکاتی که احتمالاً درباره میکل آرتتا نمی‌دانید

بازگشت به خانه
آرتتا که حس کرده بود در اسکاتلند مورد توجه سرمربی تیم ملی اسپانیا قرار نمی‌گیرد تصمیم گرفت بعد از دو فصل حضور در گلاسکو به اسپانیا برگردد. او با نصف قیمتی که گلاسکو برایش پرداخت کرده بود به رئال سوسیه‌داد برگشت تا کنار دوست قدیمی اش یعنی ژابی آلونسو بازی کند. از بخت بد، به محض ورود آرتتا به سوسیه‌داد، آلونسو با لیورپول به توافق رسید و از این باشگاه جدا شد. به این ترتیب این دو دوست قدیمی هرگز نتوانستند کنار هم در یک تیم بازی کنند. آرتتا هم بعد از ۶ ماه نیمکت‌نشینی در سوسیه‌داد از این باشگاه جدا شد.

بازیکن اورتون، هوادار لیورپول
آرتتا ژانویه ۲۰۰۴ به لیگ برتر انگلیس و باشگاه اورتون پیوست. او خیلی زود جایش را در این تیم به دست آورد، ولی به‌طرز عجیبی چند ماه بعد رفت تا قهرمانی لیورپول، همسایه و رقیب اورتون در لیگ قهرمانان اروپا را جشن بگیرد... این خیانت کوچک از سوی او البته خیلی زود توجیه شد و گفتند به‌خاطر دوست قدیمی‌اش ژابی آلونسو چنین کاری کرده است. البته هواداران اورتون هم زود او را بخشیدند، چون تا پیش از رفتنش به آرسنال در سال ۲۰۱۱ بارها از سوی همان هواداران به‌عنوان برترین بازیکن باشگاه انتخاب شد.

نزدیک بود بازیکن تیم ملی انگلیس شود
با وجود بازی‌های خوب از آرتتا، تیم ملی اسپانیا همواره پشتش را به این بازیکن می‌کرد. او که در همه رده‌های سنی برای اسپانیا بازی کرده بود فرصت پوشیدن پیراهن تیم ملی اصلی اسپانیا را به دست نیاورد. در آن سال‌ها، یک بار در سال ۲۰۱۰ توسط کاپلو و یک بار هم سال ۲۰۱۲ توسط روی هاجسون، این موضوع مطرح شد که آرتتا را به تیم ملی انگلیس دعوت کنند. موضوعی که البته مشکلات خاص خودش را داشت. آرتتا علاقه اش به این موضوع را نشان داد و حتی تابعیت انگلیسی هم گرفت، ولی قوانین آن روزهای فیفا که می‌گفت آرتتا برای تیم امید اسپانیا بازی کرده و نمی‌تواند برای تیم دیگری به میدان برود، مانع از این شد که برای سه‌شیر بازی کند.

لیونی‌ها می‌خواستند آرتتا سرمربی‌شان شود
همین تابستان جونینیو مدیر ورزشی جدید لیون به‌دنبال این بود که میکل آرتتا، دستیار پپ گواردیولا در منچسترسیتی را به‌عنوان سرمربی جدید لیون معرفی کند. لیونی‌ها اعتقاد داشتند کار کردن با مربیانی مثل گواردیولا و ونگر او را تبدیل به گزینه ایده‌آلی کرده و بهتر از انتخاب سیلوینیو به عنوان مربی است. با این حال مسئولان این باشگاه در جمع‌بندی به نتیجه نهایی نرسیدند و سیلوینیو روی نیمکت این تیم نشست.

ازدواج با دختر شایسته اسپانیا
بیرون از زمین فوتبال هم آرتتا زندگی خوبی دارد. او با مدل و هنرپیشه اسپانیایی یعنی لورنا برنال ازدواج کرده است. همسر آرتتا سابقه بازی در سریال‌های اسپانیایی و البته آمریکایی هم دارد که به‌عنوان نمونه می‌شود به مجموعه خبره‌های میامی اشاره کرد. لورنا برنال یک رکورد ویژه هم دارد و اینکه سال ۱۹۹۹ در سن ۱۷ سالگی به‌عنوان دختر شایسته اسپانیا برگزیده شد. این دو سال ۲۰۰۲ با هم آشنا و سپس سال ۲۰۱۰ با هم ازدواج کردند. حاصل این ازدواج تولد سه فرزند پسر به اسم‌های گابریل، دنیل و اولیور است.

منبع: خبر ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس