توضیح "کدخدایی" درباره ایراد شورای نگهبان به طرح تشدید مجازات اسید پاشی

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما انتقاد را ملاک بررسی صلاحیت‌ داوطلبان قرار نمی‌دهیم، توهین، افترا و سخنان ساختار شکنانه با انتقاد تفاوت دارد و قطعاً ملاک بررسی‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش مشرق، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری امروز شنبه 30 آذر با خبرنگاران ضمن عرض تسلیت در پی درگذشت زهرا عبدالمحمدی خبرنگار خبرگزاری فارس، گفت: خانم عبدالمحمدی خبرنگار خوبی بود که در حوزه شورای نگهبان نیز فعالیت زیادی داشت و هفته گذشته به دلیل بیماری وی را از دست دادیم که انشالله خداوند روح وی را قرین آرامش ابدی گرداند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه اظهار داشت: هیات‌های اجرایی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کارشان را انجام داده اند و نتایج را نیز اعلام کرده اند؛ الان مرحله رسیدگی به صلاحیت ها در هیات های نظارت استانی است که طبق قانون بعد از کسب نظر از هیات های مرکزی اعلام نظر خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

وی‌ ادامه داد: در حوزه خبرگان رهبری ۳۰۳ نفر ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد افرادی قبلا آزمون داده بودند و ۲۷۲نفر برای آزمون کتبی دعوت شدند که از این تعداد ۲۲۱نفر در آزمون کتبی شرکت کردند که بعد از استخراج نتایج آزمون کتبی از پذیرفته شدگان برای آزمون شفاهی دعوت خواهد شد و بعد از آن بررسی صلاحیت ها انجام می شود.

کدخدایی در مورد شرایط گرفتن رای اعتماد مجدد کابینه دولت دوازدهم از مجلس گفت: در استفساریه مجلس مقرر شده بود که وقتی بیش از نیمی از کابینه تغییر کند، دولت نیازمند گرفتن رای اعتماد مجدد از مجلس است.

وی افزود: براساس قانون، تعداد وزارتخانه ها در زمان بررسی این موضوع مد نظر قرار می گیرد؛ اگر در کابینه موجود، نیمی از  وزرا تغییر کنند دولت نیازمند کسب رای اعتماد مجدد است.

هیات های اجرایی براساس مرّ قانون اعلام نظر کنند

این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی در انتقادات به شورای نگهبان به علت رد صلاحیت داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها از سوی هیئت‌های اجرایی تأیید می‌شود، گفت: ما گلایه مان را در این زمینه کجا ببریم؟ همه نهادها و دستگاههای که در حوزه انتخابات وظیفه دارند باید وظیفه شان را طبق قانون انجام دهند. این انتظار را از هیات های اجرایی داریم که براساس مرّ قانون اعلام نظر کنند، البته چون آمار دقیقی از بررسی های در هیات های اجرایی نداریم لذا نمی توانیم بگوییم که هیات های اجرایی تا چه اندازه براساس قانون عمل کرده اند. ما در شورای نگهبان دقت لازم را انجام می دهیم که قانون در بررسی صلاحیت ها رعایت شود و حقی از کسی ضایع نشود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا انتقاد برخی نسبت به رهبر انقلاب ملاک بررسی صلاحیت آن‌ها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد بود یا خیر؟ اظهار داشت: درباره انتقاد، رهبر معظم انقلاب فرمودند که در این زمینه کشور آزادی داریم. 

وی افزود: از رهبر تا کوچک‌ترین فرد در کشور، خود را در معرض انتقاد قرار می‌دهند. 

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه عنوان کرد: ما انتقاد را ملاک بررسی صلاحیت قرار نمی‌دهیم اما توهین، افترا و بحث‌های ساختار شکنانه تکلیفش با انتقاد فرق می‌کند و ما قطعاً موارد ساختار شکنانه را مورد ملاک قرار می‌دهیم. 

درباره تبلیغات زودهنگام اعلام نظر می‌کنیم 

کدخدایی همچنین درباره تبلیغات زودهنگام برخی داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم اظهار داشت: ما درباره تبلیغات زودهنگام اعلام نظر می‌کنیم و فرقی نمی‌کند داوطلب چه فردی باشد.

دولت به جز وزارت کشور در مدیریت و اجرای انتخابات هیچ مسئولیت دیگری ندارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  که شنیده شده است کارگروهی در دولت با موضوع انتخابات به ریاست برخی وزرا شکل گرفته است و آیا این برخلاف اصل بی‌طرفی دولت نیست؟ تصریح کرد: من این موضوع را تا به حال نشنیده‌ام، اما دولت به جز وزارت کشور در مدیریت و اجرای انتخابات هیچ مسئولیت دیگری ندارد.

«بیش از نیمی از کابینه» در قانون روشن نیست

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هفت وزیر از دولت کنار رفته اند و گفته شده اگر نیمی از وزرا کنار بروند کابینه باید دوباره رای اعتماد بگیرد. از نظر شورای نگهبان وضعیت کنونی دولت چگونه است، گفت:  در قانون ‌آمده است بیش از نیمی از وزرا باید تغییر کند تا نیاز به رأی اعتماد مجدد به کابینه باشد. ما به این موضوع ایراد داشتیم و گفتیم «بیش از نیمی» در قانون مشخص نیست.

وی با بیان اینکه مقرر شده تعداد بر اساس وزارتخانه‌هایی باشد که در زمان بررسی کابینه وجود دارد، افزود: اگر تعداد وزارتخانه‌ها معلوم باشد و نیمی از وزرا تغییر کنند نیاز به رای اعتماد مجدد کابینه است.

در ادامه، خبرنگاری پرسید صلاحیت ۹۱ درصد از نامزدها در هیات‌های اجرایی تایید شده است و بقیه رد شده‌اند. عده ای تلاش می کنند بگویند شورای نگهبان بیشتر نامزدها را رد می‌کند.از نظر روانی این موضع چه تاثیری دارد؟

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ اظهار داشت: از نظر روانی کار شما رسانه‌هاست که توضیح دهید و باید به شورا کمک کنید. قانون، سه محورِ تایید، عدم تایید و عدم احراز صلاحیت را صراحتاً بیان کرده است و هر نهادی که مسئول است باید دراین چارچوب عمل کند.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: اگر کسی وظیفه اش را انجام ندهد به این معنا نیست که ما هم وظیفه خود را انجام ندهیم ما موظفیم قانون را به درستی اجرا کنیم.

مجلس با تصویب قانون می‌توانست از گسترش ثبت‌نام‌ها جلوگیری کند

وی با بیان اینکه مجلس با تصویب قانون می‌توانست از این گسترش ثبت نام‌ها جلوگیری کند، یادآورشد: در دور گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر ثبت نام کننده داشتیم که ۹ هزار نفر، «ثبت‌نام اوّلی» بودند؛ این بار هم ۱۱ هزار نفر «ثبت‌نام اوّلی» داریم به این معنی که ۹ هزار نفر قبلی که ثبت نام اولی بودند در این دور ثبت نام نکردند و از صحنه خارج شده اند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: قانونگذار می‌توانست طوری قانون بنویسد که جلوی ثبت‌نام بی‌رویه را بگیرد تا هیچ هزینه ای برای هیچ نهادی نشود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که مطالبات مردم نسبت به وضعیت معیشتی‌شان چگونه باید پیگیری شود؟ عنوان کرد: ما هم گلایه شما را داریم باید به وضعیت معیشتی مردم بیشتر رسیدگی شود. همه مسئولانی که در حوزه معیشتی و اقتصادی مسئولیت دارند وظیفه‌دارند به خواست مردم توجه کنند.

کدخدایی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: ‌همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند باید اعتراض‌ها از اغتشاشات و اقدامات خرابکارانه جدا شود. امیدوارم در آینده نزدیک تدبیری اندیشیده شود تا به وضعیت معیشتی مردم به درستی رسیدگی شود.

هر کسی که لَه یا علیه شورای نگهبان حرفی بزند صدایش را می‌شنویم

در ادامه خبرنگاری از درباره نقش شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها پرسید که وی پاسخ داد: ما در کشور آزادی داریم هر کسی که له یا علیه شورای نگهبان حرفی بزند صدایش را می‌شنویم. بارها گفته ایم ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانون است.

کدخدایی ادامه داد: صلاحیت نمایندگان یا رییس جمهوری یا خبرگان رهبری فقط برای یک دوره تایید می‌شود؛ در طول آن دوره ای که این افراد تایید می‌شوند دیگر شورای نگهبان اظهار نظری نمی‌کند. و طبیعتاً صلاحیت آن فرد برقرار است. پس اگر نماینده ای برای دور بعد تایید صلاحیت نشود به این معنا نیست که در دوره کنونی صلاحیتش مشکل دارد بلکه صلاحیت وی تایید شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش‌های نهادهای مردمی به شورای نگهبان در مورد احراز صلاحیت ها تصریح کرد: تشخیص صلاحیت در مرحله اول بر عهده هیات‌های اجرایی، سپس هیات‌های استانی بعد از آن هیات‌های مرکزی و نهایتا شورای نگهبان و مراجعی است که طبق قانون وظیفه بررسی تایید صلاحیت ها را دارند.

کدخدایی یادآور شد: نهادهای گزارش دهنده در حکم کارشناسی هستند که می‌توانند گزارش ها را برای شورای نگهبان ارسال کنند.

قانون هیچ محدودیتی در دریافت گزارش‌ها درباره داوطلبان نگذاشته است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا محدودیتی در ارسال گزارش‌ها به شورای نگهبان وجود دارد یا خیر؟ گفت: هیچ محدودیتی نداریم. قانونگذار نگفته از چه نهادی می‌توانید گزارش بگیرید.

وی در مورد زمان بررسی تایید صلاحیت‌ها گفت: روند بررسی ها در جدولی که از سوی وزارت کشور آمده مشخص شده است. هم اکنون در مرحله رسیدگی هیات نظارت استانی است و تا دهه دوم دی ماه نتایج این هیات اعلام می شد. سپس به هیات مرکزی می‌رود و نهایتا دهه دوم بهمن ماه ما نتایج اصلی را اعلام می‌کنیم.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری از جلسه برخی از اصلاح طلبان با سخنگوی شورای نگهبان برای تایید صلاحیت‌ها پرسید که وی پاسخ داد: دوستان مختلفی به ما مراجعه می کنند این رویه جاری ما است. آقایان عارف، مجید انصاری، خرازی و افرادی از حزب آنان با ما دیدار داشته‌اند. ما هر وقت درخواستی باشد، توضیحات لازم را خواهیم داد در این زمینه روند سابق برقرار است و ما با همه جلسه خواهیم گذاشت.

کدخدایی گفت: هر یک از نامزدهای نمایندگی مجلس در پای صندوق رای می توانند نماینده‌ای داشته باشند و اگر تخلفی دیدند گزارش آن را برای شورای نگهبان ارسال کنند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره آزمون نامزدهای مجلس خبرگان و سوالات این آزمون گفت: سوالات این آزمون از کتب فقهی تهیه شده است که سوالات عمومی سوالات فقهی و سوالات اجتهادی در آن وجود داشت.

وی درباره اینکه آیا انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود یا خیر؟ بیان کرد: همکاری خوبی با دوستان وزارت کشور در این زمینه داشتیم. امیدوارم مراحل مختلف آن م،ورد رسیدگی قرار گیرد و در این انتخابات اعمال شود. ولی در مورد اصل شمارش‌ها هنوز مشکلات فنی وجود دارد.

همچنین خبرنگار دیگری درباره ثبت‌نام یکی از نامزدهای انتخاباتی که قبلا در شهرداری تهران فعالیت می کرده و معاونش هم‌اکنون به جرم اختلاس در زندان است، پرسید که سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: اگر تبلیغات زودهنگام از سوی فردی انجام شود فرقی نمی‌کند چه کسی باشد اگر کسی نیز اسنادی را اعلام کند ما آن را بررسی می کنیم.

اگر گزارشی درباره یک داوطلب مجلس مستند نباشد به آن رسیدگی نمی‌شود

کدخدایی درباره درباره محدودیت دریافت گزارش‌ها و اسناد راجع به داوطلبان گفت: محدودیتی در دریافت گزارش نداریم ولی اسناد و مدارک باید محکمه پسند باشند اگر کسی گزارش می‌دهد باید مستند باشد اگر نباشد به آن رسیدگی نمی‌شود.

عارف تاکید کرد که شورای نگهبان باید مراحل قانونی را طی کند

همچنین خبرنگاری درباره جلسه محمدرضا عارف با کدخدایی سوال کرد که وی پاسخ داد، گزارش مفصلی درباره این جلسه به صورت غیررسمی از سوی یکی از اعضای شورای نگهبان منتشر شد. موارد قانونی را به صورت مفصل بیان کردیم و آقای عارف نیز در این جلسه تاکید کرد که شورای نگهبان باید مراحل قانونی را طی کند. ما می گوییم اگر عده‌ای رایزنی را به عنوان چانه‌زنی برای تایید صلاحیت می‌دانند این گونه نیست. چرا که شورای نگهبان در این مسیر قرار نمی گیرد.

وی درباره خلاءهای موجود در قانون انتخابات عنوان کرد: اولین ایراد همین است که ۱۶ هزار نفر برای انتخابات مجلس ثبت نام کردند؛ جدای از کسانی که صلاحیت آنها تایید نشده و سابقه‌ای ندارند ما باید صلاحیت ۱۲ هزار نفر را بررسی کنیم از نظر زمانی هر پرونده ۱۰ دقیقه وقت ما را می‌گیرد.

ظلم است که انتظار دارند شورای نگهبان ظرف مدت کوتاهی اعلام نظر کند

کدخدایی همچنین تصریح کرد: به غیر از این ما باید پاسخ همه مراجع را دریافت کنیم این ظلم به دستگاه‌های مختلف است و این ظلم است که انتظار دارند ظرف مدت کوتاهی شورای نگهبان اعلام نظر کند.

قانون دست شورای نگهبان را درباره فعالیت داوطلبان مجلس در فضای مجازی باز نگذاشته

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به فعالیت برخی از داوطلبان در توییتر و فضای مجازی اظهار داشت: قانون در این موارد دست ما را باز نگذاشته است و باید اصلاحاتی در این زمینه در قانون انجام شود. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    3 1
    بنظرم ورود افرادی مثل آقای قالیباف در خلع سلاح کردن اصلاح طلبان خیلی موثر هستند. شعارها و چهارچوب نگرش و گفتار امثال قالیباف مانع می شوند اصلاح طلبان با وعده های توخالی و شعارهای تند و تنش آفرین میدان داری کنند، بجای اینکه 4 سال سکان دار باشند تا عملا ملت عملکردشان را ببینند که نتیجه تقربیا هیچ است.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    3 1
    آیا انتقاد از رهبری محترم عمل ساختار شکنانه محسوب نمی شود؟
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    5 1
    پس چرا امثال مطهری معلوم الحال رو تایید صلاحیت کردین!؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    1 0
    چی شده ؟ انتخابات کی هست؟؟
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    0 0
    ملاکها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس